Högre pulsvärden pga värme?

ujja

Aktiv medlem
Högre pulsvärden pga värme?
Att pulsen blir högre i en varmare miljö är väl ett faktum men kan man säga något generellt hur mycket?
Om man kör pulsstyrt kan det vara bra om man vet på ett ungefär hur mycket hårdare man ska stå på för att ligga rätt i intensitet.
 

Klaes

Medlem
Högre pulsvärden pga värme?
Procentsatser satta utifrån maxpuls är alltid rätt oavsett omgivningens temperatur.

Om vi leker med tanken att din maxpuls är 100.
Och du önskar köra på 80% av din maxpuls, vilket i detta exempel blir 80 av 100. Hur är dessa "slag" annorlunda om temperaturen är 20 resp. 30 grader?

Eller blir din maxpuls högre av att omgivningstemperaturen går upp eller ner? Om så är fallet och du kommit fram till det genom att göra maxtester vid rådande temperaturer vet du redan svaret. Om inte, gör maxtesterna och anpassa därefter.
 

Little Stereo

Aktiv medlem
Högre pulsvärden pga värme?
Pulsen stiger helt riktigt av värmen, är det riktigt varmt under passet på trainern kan pulsen visa uppåt 8-10 slag för mycket, man tränar mao 8-10 slag lägre än tänkt vid normal tröskelpuls... :-/ T
 

fredrikw

Aktiv medlem
Högre pulsvärden pga värme?
Du ska köra såpass hårt att känslan i benen är densamma. Pulsen är alltid en vansklig markör för intensitet, den subjektiva känslan av ansträngning är mycket bättre.
 

ujja

Aktiv medlem
Högre pulsvärden pga värme?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Du ska köra såpass hårt att känslan i benen
> är densamma. Pulsen är alltid en vansklig
> markör för intensitet, den subjektiva känslan
> av ansträngning är mycket bättre.

Det är just det som är svårt att bedöma tycker jag, man tar in värme, svett mm undermedvetet i bedömningen och tycker själv man kör hårt.
 

Little Stereo

Aktiv medlem
Högre pulsvärden pga värme?
ujja skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du ska köra såpass hårt att känslan i benen
> > är densamma. Pulsen är alltid en vansklig
> > markör för intensitet, den subjektiva
> känslan
> > av ansträngning är mycket bättre.
>
> Det är just det som är svårt att bedöma tycker
> jag, man tar in värme, svett mm undermedvetet i
> bedömningen och tycker själv man kör hårt.
-----------
Det är anledningen till att allt fler väljer wattbaserad träning, dessutom släpar pulsen efter så mycket att den är helt orelevant vid korta intervaller... T
 

fredrikw

Aktiv medlem
Högre pulsvärden pga värme?
ujja skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Du ska köra såpass hårt att känslan i benen
> > är densamma. Pulsen är alltid en vansklig
> > markör för intensitet, den subjektiva känslan
> > av ansträngning är mycket bättre.
>
> Det är just det som är svårt att bedöma tycker
> jag, man tar in värme, svett mm undermedvetet i
> bedömningen och tycker själv man kör hårt.

Men hur du än vrider och vänder på det är pulsen fortfarande en sämre markör.
 

Pebben

Ny medlem
Högre pulsvärden pga värme?
ujja skrev:
-------------------------------------------------------
> Att pulsen blir högre i en varmare miljö är väl ett faktum men kan man säga något generellt
> hur mycket? Om man kör pulsstyrt kan det vara bra om man vet på ett ungefär hur mycket hårdare
> man ska stå på för att ligga rätt i intensitet.

Ca 5-10% kan det nog skilja pga de yttre och inre omständigheterna

Själv körde jag med en omarbetad form av "karvonens formel" Dvs jag tog alltid hänsyn till dagsformen och nyttjade mig av vad jag kallar "arbetspuls spannet" Dvs skillnaden mellan max- och vilopuls. Då fick jag en bättre precision i min pulsrelaterade träning tycker jag.

http://www.sct.nu/traning/traningslara/pulsetraining.htm

Att det finns vissa brister i karvonens formel råder det ingen tvekan om. Dock råder det en viss olikhet om hur stora dessa brister är och hur de påverkar träningsresultatet.

Själv tycker jag att dessa brister går att leva med och med de små förändringar som jag/vi gjorde så dög den till mig i allfall.

Och som ett exempel kan vi ta ett distanspass och där vill jag ligga på ca 80%.
Vilopulsen är 45 och maxpulsen 195, för cykling. Om jag använder "Karvonens formel" och ska cykla ett distanspass ska jag ligga runt 80% av min pulsreserv: (195-45)*0,80 + 45 = 165.

Men om vi i stället tar hänsyn till "dagsvilo-pulsen/dagsformen" så kan vi få följande utfall.

Ett exempel: för distanspass 80%.

pass 1, känner mig frisk och kry, har en vilopuls på normala 45.

(195-45)*0,80 + 45 = 165.


Pass 2, känner mig sliten och krasslig, har en högre vilopuls än normalt 55.

(195-55)*0,80 + 45 = 157.

Pass 3, känner mig pigg och utvilad, fräsch, har en lägre vilopuls än normalt 35.

(195-35)*0,80 + 45 = 173.

Samma träning med tre olika pulsnivåer pga dagsformen. Om jag bara skulle vägt in parametern % av maxpulsen/vilopulsen då skulle pass 1, vara ok. Pass 2, för hårt och slutligen pass 3, för låg intensitet.

Och där ligger den stora vinsten med denna typ av pulsrelaterad träning, tycker jag. Jag tränar mot rätt pulszon/intensitet i förhållande till dagsformen.

Men som sagt det är min uppfattning om pulsrelaterad träning och som inte delas av alla, lång där i från. Och hur som helst så lycka till med din träning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke

Aktiv medlem
Högre pulsvärden pga värme?
+1 på Pebben

När jag för ett antal år sedan tränade mycke testade vi vår puls varje morgon och genom detta plottande kunde vi upptäcka analkande förkylningar och risk för överträning. Att hålla sig frisk under en hel uppbyggnads säsongen gör enligt mig större inverkan på resultatet än att ligga på en anvisad effekt varje pass och få fler perioder utan träning.

-Åke
 

PeterA

Aktiv medlem
Högre pulsvärden pga värme?
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Pulsen stiger helt riktigt av värmen, är det
> riktigt varmt under passet på trainern kan pulsen
> visa uppåt 8-10 slag för mycket, man tränar mao
> 8-10 slag lägre än tänkt vid normal
> tröskelpuls... :-/ T


Intressant att veta vad som gäller när temperaturen är riktigt låg. Jag har under vintern en temperatur på -5 till +3 grader i garaget när jag börjar ett pass. Sedan stiger ju tempearturen något av minn trampade...
 
Topp