Högt moment på liten skruv, är det är rimligt?

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har en M3 skruv med insex-skalle som är angiven till 5 ft-lbs, vilket verkar vara ungefär 6,7 Nm. Det känns som om det är lite i överkant. Kommer bitsen dra ett runt hål eller dras skruven isär och spricker?

DF7057B6-51D1-47C5-9DCD-D15C603ADD49.jpeg

Spacekitty

Aktiv medlem
Det är ett handskydd som ska spännas fast runt en pipmutter. Sitter 3 skruvar för att dra ihop ett spår i kanten, ungefär som en sadelstolpsklämma.

jolov

Aktiv medlem
4-48 är frihetsnamnet på M3 motsvarighet

Skärmavbild 2023-02-01 kl. 20.54.36.png

Högsta momentet enligt tabellen är 6.9 inch-lbs, motsvarar 0.78Nm

Jag skulle inte ge jättemycket för dom instruktionerna som följde med delarna iaf

KjellF

Aktiv medlem
Det stå inget om att den är gjuten.

6082-T6 aluminium with steel helicoils

Visa bilaga 605994
Ett förtydligande, för oss cyklister är det inte skruven som går sönder utan den gjutna aluminiumen som tjänstgör som mutter. Gjuten aluminium är ett riktigt dåligt material ur hållfasthetssynpunkt. Om du har stål i godset som du skruvar in stålskruven i kan du använda betydligt högre moment utan att något går sönder.

ADD

Aktiv medlem
Om jag tolkar bilden på #7 rätt så är helicoil gängor monterade i godset. Dvs stål. Mest troligt för att öka hållfastheten.

BJS

Aktiv medlem
Ett förtydligande, för oss cyklister är det inte skruven som går sönder utan den gjutna aluminiumen som tjänstgör som mutter. Gjuten aluminium är ett riktigt dåligt material ur hållfasthetssynpunkt. Om du har stål i godset som du skruvar in stålskruven i kan du använda betydligt högre moment utan att något går sönder.
Nja... det handlar om gänglängd. Med rätt gänglängd går skruven av innan gängorna ger sig. Klassisk konstruktionslära och handböckerna ifrån 1968 ger rätt resultat även idag...

Gängförband skall dimnentioneras så att skruven brister först. Gör det inte det så är konstruktören en
1675288848857.png

Spacekitty

Aktiv medlem
Nu har jag nu fått svar från Herr Leiter Entwicklung. Det är fel i manualerna. Det var ju en himla tur att jag slutade dra när det knakade oroväckande redan vi 2 Nm.

"2. Torque of the handguard screws: This is actually a typo in the older manuals (we are currently updating all manuals, but it will take some time). 5ft-lbs (6-7Nm) is too much for an M3 screw. You are correct that 1-1,5Nm (1ft-lbs) is appropriate. You will find that even a lower torque is adequate due to the tight fitting between handguard and barrel nut.
Finally, I would like to thank you for critically questioning and carefully reading the manual! I hope that you are and will be satisfied with your [...]"

Barometer

Aktiv medlem
Nu har jag nu fått svar från Herr Leiter Entwicklung. Det är fel i manualerna. Det var ju en himla tur att jag slutade dra när det knakade oroväckande redan vi 2 Nm.

"2. Torque of the handguard screws: This is actually a typo in the older manuals (we are currently updating all manuals, but it will take some time). 5ft-lbs (6-7Nm) is too much for an M3 screw. You are correct that 1-1,5Nm (1ft-lbs) is appropriate. You will find that even a lower torque is adequate due to the tight fitting between handguard and barrel nut.
Finally, I would like to thank you for critically questioning and carefully reading the manual! I hope that you are and will be satisfied with your [...]"
Av en händelse så höll jag på med lite förstörande provning nu på förmiddagen. Då drog jag en M3-skruv i botten i ett gängat hål (i en bit aluminium). Skruven gick av vid 2 Nm.

Batavus

Aktiv medlem
Kan du inte kolla med tillverkaren? Kanske är ett tryckfel, och då förhindrar du att fler blir drabbade.

Topp