Spacekitty
Aktiv medlem
Högt moment på liten skruv, är det är rimligt?
Ett förtydligande, för oss cyklister är det inte skruven som går sönder utan den gjutna aluminiumen som tjänstgör som mutter. Gjuten aluminium är ett riktigt dåligt material ur hållfasthetssynpunkt. Om du har stål i godset som du skruvar in stålskruven i kan du använda betydligt högre moment utan att något går sönder.
Nja... det handlar om gänglängd. Med rätt gänglängd går skruven av innan gängorna ger sig. Klassisk konstruktionslära och handböckerna ifrån 1968 ger rätt resultat även idag...Ett förtydligande, för oss cyklister är det inte skruven som går sönder utan den gjutna aluminiumen som tjänstgör som mutter. Gjuten aluminium är ett riktigt dåligt material ur hållfasthetssynpunkt. Om du har stål i godset som du skruvar in stålskruven i kan du använda betydligt högre moment utan att något går sönder.
Ska du montera automatvapen?
Av en händelse så höll jag på med lite förstörande provning nu på förmiddagen. Då drog jag en M3-skruv i botten i ett gängat hål (i en bit aluminium). Skruven gick av vid 2 Nm.Nu har jag nu fått svar från Herr Leiter Entwicklung. Det är fel i manualerna. Det var ju en himla tur att jag slutade dra när det knakade oroväckande redan vi 2 Nm.
"2. Torque of the handguard screws: This is actually a typo in the older manuals (we are currently updating all manuals, but it will take some time). 5ft-lbs (6-7Nm) is too much for an M3 screw. You are correct that 1-1,5Nm (1ft-lbs) is appropriate. You will find that even a lower torque is adequate due to the tight fitting between handguard and barrel nut. Finally, I would like to thank you for critically questioning and carefully reading the manual! I hope that you are and will be satisfied with your [...]"