Höja styret på Scott Metrix Hybrid

JohanKristo

Medlem
Tjabba!

Letade på det här forumet för att jag behöver lite hjälp :)

Jag funderar på om det går att höja styret avsevärt mycket mer på hybridcyklar än med de spacers som följer med till framgaffeln.. jag skulle velat höja styret en decimeter minst!

Sparade mig från att testcykla pga det isiga underlaget som varit såhär års och att cykeln inte var helt komplett med stänkskärmar etc.

Efter 2 veckors kompletterande med sidostöd,lyse,lås och skärmar så var det några plusgrader och det såg ut att vara hur lugnt som helst att ta sig ut med cykeln!
25 meter senare låg jag där och hann knappt fatta vad som hände!

Har en hyffsat brant nedförsbacke utanför mig som jag hann få upp rejäl fart i med det oerhört mycket bättre rullet min nya hojj hade!
Lutade mig vänster och skulle ta kurvan ut på vägen och mina smala minimalt mönstrade däck vek hädan på en nanosekund och där låg jag!
Precis innan jag klotade så tänkte jag på att shit va man sitter framåtlutad, som i attackposition!

Efter några minuters eftertanke förstår jag att vikten hamnar avsevärt mycket mer på framgaffeln än jag är van vid och då ökar ju chansen rejält att man drar omkull!

Tur man hade hjälm! :O

Tog det försiktigare med min testcykling sen den kvällen och hann vänja mig mer med den och kände mig ganska nöjd.
Rev upp cykeln i lägenheten och skulle modda styret lite, men inser att jag kan höja det med ca 1cm Max!
Att sänka sadeln tycker jag inte är en vettig kompromiss då man inte kan pumpa på ordentligt..
Känner att även i sommarväder med lite rullgrus kan man dra omkull lätt :/

Finns det styrstammar eller vad det nu kallas att köpa så jag kan få upp det mer som en Citybike och fördela vikten mer på bakänden som jag är van vid?
Anser mig vara en bra cyklist då jag aldrig haft körkort och cyklat hela mitt liv i stort sätt var jag än ska och på 30 år börjar det sitta ganska bra men jösses vad ovant detta var med kullager i styret som gör att styret reagerar på minsta lilla vridning, är man lite vårdslös och kör fort så känns det som att om man nyser kan man råka svänga till lite och då ligger man där igen..
Är lite rädd nu att kräma på som man är van vid!

Har Googlat en del men det verkar svårt att få till en höjning :S

Vad tycker ni jag ska göra?

Mvh
Johan / Färskingen på riktiga cyklar

n3wton

Medlem
Nu vet jag ju inte vad du har för cykel, men om det inte är någon väldigt udda cykel så kommer förmodligen en styrhöjning på 10 cm inte påverka cykelns egenskaper åt det positiva, utan snarare det motsatta.

Om det inte var en grusväg du cyklade på så är det inte mönstret i däcken som är avgörande för greppet, utan främst gummiblandningen (dvs hårdhet på gummit i däcken).

Det finns förlängare till gaffelröret som höjer styret typ så mycket som du önskar, men innan jag gick på sådana speciallösningar skulle jag rekommendera att du ger det lite mer tid. Du skriver sist i ditt inlägg att du är ny på ”riktiga” cyklar, och om du nu köpt en cykel som kan klassas som det så är det förmodligen bra att låta den riktiga cykeln vara riktig en stund. :)

Upp med bild så blir det lättare att avgöra om något är tokigt eller kanske komma med någon annan rekommendation!

n3wton

Medlem
Satan, skyller min miss gällande att du inte skrev vilken cykel du köpt på att nya versionen av forumet inte visar trådtiteln i varje inlägg längre...

Efter bildgooglande skulle jag säga att cykeln ser OK ut och inte ocyklingsbar. Någon har ju haft åtminstone en liten tanke bakom geometri och sittställning, och även om sådant måste ställas in för den specifika cyklisten lär en 100 mm styrhöjning inte ingå i ”normal justering” om du nu inte har extremt korta armar eller så.

Hagman

Medlem
Generellt brukar d ju vara så att med mer vikt på framhjulet får du bättre grepp där, och följaktligen mindre vikt på framhjulet ger mindre grepp. Absolut behövs en balans, och allt grepp I världen räcker ibland inte till om det är för hög fart kontra kurvan man vill ta.

JohanKristo

Medlem
Oj det var inte illa med sådan respons så snabbt :) Känns betryggande att ni proffs har min rygg (y)

Jag pendlar med cykel dagligen till och från jobb, till och från affären etc så det är mest det cykeln kommer att användas till.
Säkerligen en del motionscykling kommer det bli nu så jag försöker få till cykeln att funka till både och.

Hade en Sjösala damtralla innan som jag använt i 2 år, den har shimano växlar, drev m.m och har rullat på bra men en jobbarkompis med cykelintresse talade in mig på att byta upp mig då jag kämpar på med cykeln varje dag och behövde ha en driftsäker hoj så att jag tar mig till jobbet ordentligt. Vi kom fram till att en hybrid hade passat mig bäst som pendarcykel.

Tog i med accessoarerna (Sidostöd,Lås,Kätting) och kan inte benämna cykeln som en lättviktare direkt, dessutom helt fel skärmar på 😅😂

Originalsadeln var en Syncros FL2.5 och till skillnad mot vad jag var van vid (Upprätt sittställning och mjuk sadel) så var detta som att sätta sig på en skinnbeklädd planka :oops:

Jag vet att det inte är den snyggaste cykeln och det finns utrymme för finjusteringar på den fronten ;)

Men inte lätt att ställa om och få det rätt på en gång!

Efter att ha använt Sjösala cykeln var det som att kliva in i en annan värld med denna! Har tagit den kurvan varje dag och lutat mig bak lite och glidit genom utan bekymmer, även i vinterväglag men då försiktigare förstås..

Nu var förutsättningarna mycket bättre vad gäller väglag men jäklar vad det small ändå 😓
Som att dra i frambromsen på blött gräs, så fort gick det..

Därför resonerar jag som så att om jag får upp styret mer likt min Sjösala så kommer jag ha en lättrullande cykel som jag är mer van vid!

Men som ni säger, jag kan behöva vänja mig ordentligt först och förändra min cykelstil.

Jag är 184 lång och armarna skulle jag säga är medellånga 🤭;)

Specifikationer på cykeln :

SCOTT METRIX SPEED DISC 19 L56
- Användningsområde: Asfalt, grus, skogsvägar, turer, träning, pendling
- Rekommenderas för: Unisex
- Ram: Metrix Disc / 6061 D.Butted Alloy Endurance geometry / Integrated Headtube
- Gaffel: Metrix Disc Alloy 1 1/8'' Alloy steerer
- Styrlager/headset: Integrated Steel Cup
- Styre: Syncros Flat-Bar FL2.0 580mm
- Stång: JD ST123A Alloy 1 1/8'' / four Bolt 31.8mm
- Sadelstång: Syncros RR2.5 27,2/300 mm
- Sadel: Syncros FL2.5
- Antal växlar: 16
- Växel: Shimano SL-R2000
- Bakväxel: Shimano Claris RD-R2000-GS 16 Speed
- Framväxel: Shimano Claris FD-R2000
- Bromsar: Shimano BR-UR300 Hyd Disc160/F and 160/R mm SM-RT10 CL Rotor
- Kassett: Shimano CS-HG50 8 Speed 11-32 T
- Kedja: KMC X8
- Vevlager: Shimano BB-RS500
- Vevparti: Shimano FC-RS200 50x34 T
- Hjulstorlek: 28”
- Fälgar: Syncros Race 23 Disc 28 Front / 28 Rear
- Nav: Formula CL51 - Shimano FH-TX5058
- Ekrar: SHA-DAR Black 2 mm
- Däck: Schwalbe Spicer 700x35C
- Pedaler: Säljs separat
- Vikt: Ca 11,1 kg

Bilagor

JohanKristo

Medlem
Satan, skyller min miss gällande att du inte skrev vilken cykel du köpt på att nya versionen av forumet inte visar trådtiteln i varje inlägg längre...

Efter bildgooglande skulle jag säga att cykeln ser OK ut och inte ocyklingsbar. Någon har ju haft åtminstone en liten tanke bakom geometri och sittställning, och även om sådant måste ställas in för den specifika cyklisten lär en 100 mm styrhöjning inte ingå i ”normal justering” om du nu inte har extremt korta armar eller så.
Ja det förstår jag att det anses vara extremt med en sån höjning i "er värld" :p men jag tänkte i banorna att jag kunde få denna cykel att vara mer lik min gamla men förstår att jag får tänka om och förmodligen vänja mig med att cykla på en hybrid i denna framåtlutade ställning. Oerhörd skillnad när man trampar på, vilken kraft man får!
Men jag känner att när jag bokstavligen talat ligger med 70% av vikten på framgaffeln så är chansen stor att om jag lägger ned cykeln i kurvorna litegrann så kommer jag att dra omkull igen. Med nuvarande gummihårdhet etc på däcken.. Är van att flyga över övergångsställ och köra aggressivt 05.45 på morgonen på vägen till jobbet på Industrin här i stan ;)

JohanKristo

Medlem
Generellt brukar d ju vara så att med mer vikt på framhjulet får du bättre grepp där, och följaktligen mindre vikt på framhjulet ger mindre grepp. Absolut behövs en balans, och allt grepp I världen räcker ibland inte till om det är för hög fart kontra kurvan man vill ta.
Jo det är ju sant! I sommar på nysopade gator med eventuellt andra däck kanske jag känner mig lugnare. Ikväll var det plusgrader och helt töat och fint på vägen, tyckte inte jag kom så fort eller gjorde några märkliga manövrar ändå gled det bara iväg..

JohanKristo

Medlem
Nu vet jag ju inte vad du har för cykel, men om det inte är någon väldigt udda cykel så kommer förmodligen en styrhöjning på 10 cm inte påverka cykelns egenskaper åt det positiva, utan snarare det motsatta.

Om det inte var en grusväg du cyklade på så är det inte mönstret i däcken som är avgörande för greppet, utan främst gummiblandningen (dvs hårdhet på gummit i däcken).

Det finns förlängare till gaffelröret som höjer styret typ så mycket som du önskar, men innan jag gick på sådana speciallösningar skulle jag rekommendera att du ger det lite mer tid. Du skriver sist i ditt inlägg att du är ny på ”riktiga” cyklar, och om du nu köpt en cykel som kan klassas som det så är det förmodligen bra att låta den riktiga cykeln vara riktig en stund. :)

Upp med bild så blir det lättare att avgöra om något är tokigt eller kanske komma med någon annan rekommendation!
Det låter klokt det du skriver och jag håller med dig om att ge det mer tid att vänja mig vid denna position innan jag börjar mixtra och försöker få till någon hybrid-tralls version till cykel:p(y)

n3wton

Medlem
Som Spacekitty skriver har du nog fel uppfattning om viktfördelningen.

En gammal Sjösala kommer inte vara snabbare genom svängarna än din nya cykel. Kanske upplever du det så eftersom det är olika cyklar, och därmed har olika fart genom svängen utan att helt förstå det.

Sadeln är också en klassisk grej attvara missnöjd med. Nu säger jag inte att man ska göra som alla andra, men om du tittar på människor som du tycker ser ut som ”riktiga” cyklister, så ser du att dom INTE har styret jättehögt upp eller sitter på breda sadlar med inbyggd fjädring. Klarar dom det lär du klara det också, efter en aning tillvänjning.

Hagman

Medlem
Sen om du vill få upp styret lite till kan du ju vända styrstammen från hur den e nu. Borde kunna ge lite mer. En lite kortare stamm kommer också hjälpa då du inte blir lika utsträckt på cykeln, och därmed kan hålla upp mer av vikten med bålen och inte händerna.

JohanKristo

Medlem
Sen om du vill få upp styret lite till kan du ju vända styrstammen från hur den e nu. Borde kunna ge lite mer. En lite kortare stamm kommer också hjälpa då du inte blir lika utsträckt på cykeln, och därmed kan hålla upp mer av vikten med bålen och inte händerna.
Upplever en viss stretch att jag "ligger" med raka armar mot styret med 70% av vikten där.. ska börja med att vända på styrstammen, har också justerat sadeln i höjd,längd och vinkel så det har blivit bättre och inga 70% nu längre..

JohanKristo

Medlem
Som Spacekitty skriver har du nog fel uppfattning om viktfördelningen.

En gammal Sjösala kommer inte vara snabbare genom svängarna än din nya cykel. Kanske upplever du det så eftersom det är olika cyklar, och därmed har olika fart genom svängen utan att helt förstå det.

Sadeln är också en klassisk grej attvara missnöjd med. Nu säger jag inte att man ska göra som alla andra, men om du tittar på människor som du tycker ser ut som ”riktiga” cyklister, så ser du att dom INTE har styret jättehögt upp eller sitter på breda sadlar med inbyggd fjädring. Klarar dom det lär du klara det också, efter en aning tillvänjning.
Så gammal är Sjösalan inte och rätt fräsch fortfarande ;) Jag har tagit den kurvan i högre hastighet med min Sjösala och lutar jag mig bakåt kan jag lägga 95% av vikten på bakdäcket och vara hur aggressiv jag vill, jag kan inte ramla med den cykeln för glider däcket är det bakdäcket isåfall och jag kommer hinna parera med fötterna. På den nya cykeln kan jag luta mig hur mycket jag vill bakåt men är det ett däck som glider iväg är det framdäcket och glider framdäcket får man lov att ha en reaktionstid på 0.022 sekunder för att klara av att sätta ned en fot. Jag behöver absolut vänja om mig med denna nya sittposition och finlira för att få ned vikten på framgaffeln men jösses vilken skillnad det är

JohanKristo

Medlem
Du känner fel, sätt upp hjulen på en vanlig personvåg ett i taget med dig på cykeln. 20-30% av totalvikten är nog närmare verkligheten.
Det ska jag göra och det ska bli kul att se vad det visar :) vågat påstående att dissa min uppskattning med 40-50% och säga att jag känner fel.. endast av din bedömning här online..
Oavsett är det en 90% skillnad emot gamla Sjösalatrallan där händer bara ligger på styret och man sitter rakt i ryggen på sadeln med all vikt. Man kan bränna över blött gräs i 40km/h och cykla hela vintern utan större risk, been there done that. Men denna nya cykel vågar jag knappt ta ut om det duggregnat eller är lite fuktigt på morgonen :O försvinner framdäcket är man ju körd.. Experterna som sitter i negativ vinkel, alltså fullt framåtlutade nästan så det pekar nedåt, hur mycket vikt tror du de har på framdäcket? Tycker det alltid ramlar folk i cykeltävlingar ;)

JohanKristo

Medlem
Jag anser mig ha en Sportig sitt-stil nu och innan kommer jag från en som är snällare än vad Neutral är här på bilden. Markant skillnad i viktfördelning, jag ska väga men tror på närmare 70% än 20-30% på framgaffeln iallafall. Annars blir jag besviken på min uppskattningsförmåga

Bilagor

jofahjalm

Aktiv medlem
Underbar tråd!

Så gammal är Sjösalan inte och rätt fräsch fortfarande ;) Jag har tagit den kurvan i högre hastighet med min Sjösala och lutar jag mig bakåt kan jag lägga 95% av vikten på bakdäcket och vara hur aggressiv jag vill, jag kan inte ramla med den cykeln för glider däcket är det bakdäcket isåfall och jag kommer hinna parera med fötterna. På den nya cykeln kan jag luta mig hur mycket jag vill bakåt men är det ett däck som glider iväg är det framdäcket och glider framdäcket får man lov att ha en reaktionstid på 0.022 sekunder för att klara av att sätta ned en fot. Jag behöver absolut vänja om mig med denna nya sittposition och finlira för att få ned vikten på framgaffeln men jösses vilken skillnad det är
Älskar både den fysikaliska analysen och tekniken som används.

n3wton

Medlem
Man kan ju nästan tycka att det är synd att du skaffat en annan cykel då!:)

Viktfördelningen är alltså inte 70% fram på din nya cykel då du har i princip hela underdelen av kroppen och stor del av överkroppen förskjuten bakåt. Det är en känsla du har, inte ett faktum. På Sjösalan kanske du sitter lite lågt och då brukar man kunna svänga in goare i svängarna, men att den skulle vara snabbare i svängar rent generellt har jag svårt att tro.

Hoppas att du kommer överens med nya cykeln framöver! Annars är det ju bara att byta tillbaks till din gamla. :)

n3wton

Medlem
Det ska jag göra och det ska bli kul att se vad det visar :) vågat påstående att dissa min uppskattning med 40-50% och säga att jag känner fel.. endast av din bedömning här online..
Oavsett är det en 90% skillnad emot gamla Sjösalatrallan där händer bara ligger på styret och man sitter rakt i ryggen på sadeln med all vikt. Man kan bränna över blött gräs i 40km/h och cykla hela vintern utan större risk, been there done that. Men denna nya cykel vågar jag knappt ta ut om det duggregnat eller är lite fuktigt på morgonen :O försvinner framdäcket är man ju körd.. Experterna som sitter i negativ vinkel, alltså fullt framåtlutade nästan så det pekar nedåt, hur mycket vikt tror du de har på framdäcket? Tycker det alltid ramlar folk i cykeltävlingar ;)
Missade detta inlägg när jag skrev mitt senaste, så jag måste kommentera detta med. Påståendet är ju inte så vågat med tanke på att det är korrekt. Återkom efter vägning så får vi se!

JohanKristo

Medlem
Missade detta inlägg när jag skrev mitt senaste, så jag måste kommentera detta med. Påståendet är ju inte så vågat med tanke på att det är korrekt. Återkom efter vägning så får vi se!
Ja jag får ta och backa på den och inse att hon har nog mer rätt än jag :) Testade sätta mig nyss, jag var nog bara känslostyrd över den markanta skillnaden och gillade inte alls att ligga sådär på styret då jag fick smaka asfalt av det xD

Spacekitty

Aktiv medlem
Det ska jag göra och det ska bli kul att se vad det visar :) vågat påstående att dissa min uppskattning med 40-50% och säga att jag känner fel..
Det är inget svårt att säga så. 40% vikt på armarna har du när du gör armhävningar med knäna i marken. ca 67% av din vikt har du på armarna när du gör vanliga armhävningar med tårna i marken. Att cykla med dessa vikter på händer och axlar skulle inte fungera någon längre stund.

Du har helt enkelt fel.

JohanKristo

Medlem
Man kan ju nästan tycka att det är synd att du skaffat en annan cykel då!:)

Viktfördelningen är alltså inte 70% fram på din nya cykel då du har i princip hela underdelen av kroppen och stor del av överkroppen förskjuten bakåt. Det är en känsla du har, inte ett faktum. På Sjösalan kanske du sitter lite lågt och då brukar man kunna svänga in goare i svängarna, men att den skulle vara snabbare i svängar rent generellt har jag svårt att tro.

Hoppas att du kommer överens med nya cykeln framöver! Annars är det ju bara att byta tillbaks till din gamla. :)
Ja men lite sådär less blev man att vafan är det här, ska jag inte kunna rulla nedför den här backen och ta kurvan som jag gjort varje dag till jobbet med gamla cykeln. Okej om det hade varit is, frost eller rullgrus, då hade jag kunnat förstå men jag blev genuint upprörd över att min nya drömcykel med skivbromsar, rull utav ba fan och så lätt och fin inte skulle gå att använda som jag ville det. Men det behövs en omställning helt klart i hur jag brukar framföra min cykel ;) Jag vill inte ge upp på denna än då jag testade att klättra i en uppförsbacke och det var inte ett ens svettpåslag eller ansträngning direkt :D Det kan jag gärna leva med!

JohanKristo

Medlem
Det är inget svårt att säga så. 40% vikt på armarna har du när du gör armhävningar med knäna i marken. ca 67% av din vikt har du på armarna när du gör vanliga armhävningar med tårna i marken. Att cykla med dessa vikter på händer och axlar skulle inte fungera någon längre stund.

Du har helt enkelt fel.
AJAJAJ haha ja ja jag kryper till korset nu här och får erkänna det.. Är du någon statistiker till vardags som arbetar mycket med %? 67% var en väldigt specifik siffra där ;)

Ja angående de 70%en har jag 100% fel och är nog inte ens ganska nära det :p

Men en 89%lig skillnad i framförande av cykeln var det då det är två helt olika cykeltyper jag nu använder. Behöver släppa den gamla cykeln för att växelväljaren på styret gick sönder i vintras och jag får manuellväxla genom att bända med cykelnyckeln där ;) Inte hållbart! Dessutom blir man svettig som en hund och de gamla blixtventilerna tappar luft hela gäla tiden så jag vill använda denna nya helt klart! Går att maxa fart mer med denna och att klättra i uppförsbackar är skrattretande så det är bara lära om sig och vänja sig på nytt.

Hoppas det inte innebär fler intimkontakt med asfalt bara xD

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
AJAJAJ haha ja ja jag kryper till korset nu här och får erkänna det.. Är du någon statistiker till vardags som arbetar mycket med %? 67% var en väldigt specifik siffra där ;)

Ja angående de 70%en har jag 100% fel och är nog inte ens ganska nära det :p

Men en 89%lig skillnad i framförande av cykeln var det då det är två helt olika cykeltyper jag nu använder. Behöver släppa den gamla cykeln för att växelväljaren på styret gick sönder i vintras och jag får manuellväxla genom att bända med cykelnyckeln där ;) Inte hållbart! Dessutom blir man svettig som en hund och de gamla blixtventilerna tappar luft hela gäla tiden så jag vill använda denna nya helt klart! Går att maxa fart mer med denna och att klättra i uppförsbackar är skrattretande så det är bara lära om sig och vänja sig på nytt.

Hoppas det inte innebär fler intimkontakt med asfalt bara xD
Tror snarare ingengör, du vet sånna som får saker att fungera... 😉

Däck har btw stor inverkan på däck och världen innehållet oroväckande många däck med tveksamt våtgrepp.

JohanKristo

Medlem
Tror snarare ingengör, du vet sånna som får saker att fungera... 😉

Däck har btw stor inverkan på däck och världen innehållet oroväckande många däck med tveksamt våtgrepp.
Jag letade information om min cykel metrix 19 men kunde inte hitta något direkt, matrix 20 och 30 hittade jag så jag funderar på om jag har en äldre version av cykeln med lite äldre däck som hunnit blivit hårda i gummit om den stått ett tag.. jag ska kika på andra däck med bättre våtegenskaper :)

Har i vårt fall finlirat med styrstam och sadel så positionen jag sitter i nu känns bättre 👍

JohanKristo

Medlem
Vad är det för modell på däck, hur breda är de, och vad kör du med för tryck? Allt ovan påverkar greppegenskaperna.
Schwalbe Spicer 700x35C med 6bars tryck, när jag drog ikull hade jag butikspumpade däck på 1.5bar vardera..
Har inte vågat mig ut med nya cykeln än pga att jag inte litar på underlaget.

Men jag hoppas det blir skillnad men känns ändå som att löspumpade däck sviktar mer och bör greppa bättre?

Har i vart fall köpt en sjysst pump som kan ta schrader-ventil och pumpa till 10 bar typ :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tänkte just skriva det. Det finns ju den här typen av styrstammar: https://www.xxl.se/bbb-highrise-bhs-25-os-110-mm-35-degrees-35-graders-styrstam-svart/p/1042541_1_style

Något sånt du köpt?

Av egen erfarenhet kan jag säga att det alltid är sjukt ovant när man köper nya cyklar. Man måste ge det några mil, vilket du kanske gjort nu iofs? Ett annat tips är ju att köpa nya däck som ger dig tryggheten du letar efter. Sen måste du ju komma ihåg att den här typen av vintrar är rätt luriga och man BÖR ta det lite lugnare alldeles oavsett. ;)

Och sist men inte minst, pumpa inte däcken stenhårda, det kommer bara göra det lättare att halka.

marr

Aktiv medlem
Schwalbe Spicer 700x35C med 6bars tryck, när jag drog ikull hade jag butikspumpade däck på 1.5bar vardera..
Har inte vågat mig ut med nya cykeln än pga att jag inte litar på underlaget.

Men jag hoppas det blir skillnad men känns ändå som att löspumpade däck sviktar mer och bör greppa bättre?

Har i vart fall köpt en sjysst pump som kan ta schrader-ventil och pumpa till 10 bar typ :)
Fast 35mm däck. 4bar borde vara mer lagom... Kanske 3. Inte 6 och definitivt inte 10.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer