Höjdmeter strava garmin mm

Hej jag har en garmin 920 när jag cyklar. Hade en runda och den visade 140 höjdmeter på både garmin och strava. Kollade rundan med stravas routs och dem sa ungefär samma. Min polare körde samma sträcka med fenix 5 klocka. Den visar 200meter i garmin och 400meter i strava.

Är de nån inställning eller varför visar den helt galet?

Pfaff

Aktiv medlem
Höjdmeter mäts bl.a. genom en barometerfunktion. Därför kan man ha olika siffror för stigning och förlust på en runda som bör sluta på +-0 därför att lufttrycket ändrat sig över tid. Vanlig GPS är inte bra på höjdmätning generellt men kanske polarns Fenix enbart arbetar med GPS. Eller att en barometerfunktion är i olag.
Eller visar hans klocka HM i fot, kanske?

sdx

Aktiv medlem
Det finns ingen klocka som visar den aktuella höjden rätt. Min,935 visar på 18 meter fast det skall vara 46 meter.

Höjdmeter mäts bl.a. genom en barometerfunktion. Därför kan man ha olika siffror för stigning och förlust på en runda som bör sluta på +-0 därför att lufttrycket ändrat sig över tid. Vanlig GPS är inte bra på höjdmätning generellt men kanske polarns Fenix enbart arbetar med GPS. Eller att en barometerfunktion är i olag.
Eller visar hans klocka HM i fot, kanske?
Säkert barometern som du säger. Vi cykla in i ett regnoväder så hände kanske lite för mycket

Mårten

Aktiv medlem
Får samma typ av diffar mellan Strava och Polar Flow. Polars siffror är rimliga, så min slutsats är att Strava gör något konstigt med datan...

jansson99

Moderator
Forumvärd
Strava verkar räkna fram någon form av medel från tidigare uppladdad data.

HåkanC

Aktiv medlem
Höjdmeter mäts bl.a. genom en barometerfunktion.
Garmin Edge har barometer, men den skall dels kalibreras automatiskt via GPSen,
den snabbkalibreras även varje gång man trycker på start i närheten av en waypoint (vid starten, efter fikat, osv) om man även har angett höjddata.

NLC

Aktiv medlem
Strava verkar räkna fram någon form av medel från tidigare uppladdad data.

Fast bara om din enhet inte har barometrisk höjdmätning. Eller om man begär att ens höjddata (be)räknas om

Senast ändrad:

JesperA

Medlem
Fast bara om din enhet inte har barometrisk höjdmätning. Eller om man begär att ens höjddata (be)räknas om
Jao, fast även om räknar om så går det ändå igenom Stravas absurda algoritm & filter som verkar olika beroende på vilken enhet man använt, vissa enheter så sållar Strava bort GPS jitter & drift & med andra enheter inte, ibland sållar dom bort +-0.5m höjdskillnad (strömsnåla klockor hoppar som fan mellan mätvärden, låg upplösning & dålig täckning med strömsnåla antenner) & andra gånger tar dom med dom, så även om man begär en omräkning så kan man ändå få helt absurda siffror ibland, så Stravas "tidigare mätvärden" är ett myller av blandad kvalitet på mätvärden då så många användare använder så dåliga enheter som sen blir till grund för "tidigare mätvärden"

Så ja, kör man med telefon eller wearables som skall vara så strömsnåla som möjligt så får man gott räkna med att få absurda siffror lite då & då ;)

Jao, fast även om räknar om så går det ändå igenom Stravas absurda algoritm & filter som verkar olika beroende på vilken enhet man använt, vissa enheter så sållar Strava bort GPS jitter & drift & med andra enheter inte, ibland sållar dom bort +-0.5m höjdskillnad (strömsnåla klockor hoppar som fan mellan mätvärden, låg upplösning & dålig täckning med strömsnåla antenner) & andra gånger tar dom med dom, så även om man begär en omräkning så kan man ändå få helt absurda siffror ibland, så Stravas "tidigare mätvärden" är ett myller av blandad kvalitet på mätvärden då så många användare använder så dåliga enheter som sen blir till grund för "tidigare mätvärden"

Så ja, kör man med telefon eller wearables som skall vara så strömsnåla som möjligt så får man gott räkna med att få absurda siffror lite då & då ;)

Tycker de är jag med min gamla 920xt som skulle få dom absurda siffrorna inte han med en ny fenix 5. Hans verkar alltid visa jätte mycket höjdmetrar men mina ser rimliga ut. Idag hade han nästan 450meter på en näst intill platt runda 😂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer