Hör upp, cykel i media-tråden

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden

Hur kommer det sig att det bara skrivs om olyckor när cykelsport behandlas i svensk media? Tillsammans med krönikor av den typ som nämdes här tidigare framstår cykling i massmedia som en extremsport, cyklister som osympatiska, omänskliga extremister som utsätter sig själva och andra för livsfara.
 

.A.

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Artikeln är en uppenbart uppdiktad historia för att få medhåll och ryggdunkar från läsarna. Med mycket god kunskap om bl a Hornsgatan vågar jag påsta att något kan ha hänt, men inte så som hon beskriver det. Kom det en spottloska på bilen var det förstås äckligt men jag är i så fall övertygad om att hon jobbat ihop till den.
 

rln

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Kan vi inte bara enas om att journalisten, trots sin unga ålder och sitt biologiska kön, uppvisar imponerande många tecken på att vara en grinig, mästrande gubbjävel och att hon gjorde helt fel som tutade, samt att det var vidrigt av cyklisten att spotta på henne/bilen?
Ja, i sådana lägen är det bäst med en extra cykelflaska innehållande sirap blandat med kaffe som sprutas in genom bilfönstret.
 

AdamLR

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Artikeln är en uppenbart uppdiktad historia för att få medhåll och ryggdunkar från läsarna. Med mycket god kunskap om bl a Hornsgatan vågar jag påsta att något kan ha hänt, men inte så som hon beskriver det. Kom det en spottloska på bilen var det förstås äckligt men jag är i så fall övertygad om att hon jobbat ihop till den.
Inte bara det, tror jag. Läser man en gång till så tycker jag hon beskriver ganska inlevesefullt hur (den fiktiva) hon sitter bakom ratten med road-rage och den fiktiva cyklisten har lika mycket road-rage på sin sida. Och så formulerar hon sig skickligt så att vi kan identifiera oss till 100% med antingen henne eller cyklisten, beroende på vårt perspektiv. Vilka blir inte provocerade av den här artikeln liksom? Kanotister och flygmaskinister kanske?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Aviseringspuff för de som brukar lyssna på P1, och andra sällanlyssnare och nyfikna.

Dagens avsnitt ska tydligen innehålla ett (eller fler) samtal om ringklocka på cykel. Haha, kanske blir en hetsig debatt.

Ja, herregud. Min fru blev utskälld häromdagen för att hon inte plingade, trots att de gående var på fel sida (höger) på kombinerad gång- och cykelbana och det var gott om plats. Själv har jag fått onda ögat för att jag har plingat i motsvarande situation.
 

BFS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Aviseringspuff för de som brukar lyssna på P1, och andra sällanlyssnare och nyfikna.

Dagens avsnitt ska tydligen innehålla ett (eller fler) samtal om ringklocka på cykel. Haha, kanske blir en hetsig debatt.

Senaste gången jag cyklade plingade jag två gånger och bägge gångerna gjorde alla (tre barn/ungdomar och två vuxna) rätt (!): de hörde mig och flyttade sig till en sida (istf att springa runt överallt). Inga sura miner utan bara samarbete. Plötsligt händer det!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Senaste två gångerna jag cyklade plingade jag två gånger och bägge gångerna gjorde alla (tre barn/ungdomar och två vuxna) rätt (!): de hörde mig och flyttade sig till en sida (istf att springa runt överallt). Inga sura miner utan bara samarbete. Plötsligt händer det!
Ja ja, de allra flesta är ju fina och lugna och det går bra. Det är ofta de andra situationerna man lägger på minnet, dock.
 

BFS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ja ja, de allra flesta är ju fina och lugna och det går bra. Det är ofta de andra situationerna man lägger på minnet, dock.
Nja, lugna och fina skulle jag inte säga. Det känns som att många blir totalt överraskade av att det kommer en cykel på gång- och cykelbanan. Gå på ena sidan (speciellt om du har hund) och håll dig där. Har du hörlurar, var extra uppmärksam.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nja, lugna och fina skulle jag inte säga. Det känns som att många blir totalt överraskade av att det kommer en cykel på gång- och cykelbanan. Gå på ena sidan (speciellt om du har hund) och håll dig där. Har du hörlurar, var extra uppmärksam.
Inte ena sidan - vänster sida. Oaktat hund.

Ibland när jag möter äldre personer under en joggingrunda fortsätter jag bara rakt fram när jag kommer på vänstersidan och de går på fel sida. Ibland blir det jackpot och gubben/kärringen kan inte hålla sig utan slänger en kommentar om "högertrafik", så att jag får en anledning att förklara trafikreglerna för strebern. Lika skönt varje gång.
 
Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Hade gående bara haft koll på att de ska hålla sig till vänster på G/C-bana hade allt blivit så mycket enklare!
Hade ju varit ännu bättre om det var högertrafik för alla. Det blir ju verkligen knasjobbigt när man får möte av både en cyklist och en gående på vardera sida. Fungerar ju inte alls bra att ha olika regler i blandad "trafik".
 

Kold

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Hade ju varit ännu bättre om det var högertrafik för alla. Det blir ju verkligen knasjobbigt när man får möte av både en cyklist och en gående på vardera sida. Fungerar ju inte alls bra att ha olika regler i blandad "trafik".
I högertrafik ska man som fotgängare hålla sig till vänster för att ha bra uppsikt över mötande trafik samt inte behöva vrida på huvudet stup i kvarten för att se om det kommer upphinnande trafik. Det är inte 'olika regler', det är reglerna som gäller för högertrafik.
 

Masjevel

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Hade ju varit ännu bättre om det var högertrafik för alla. Det blir ju verkligen knasjobbigt när man får möte av både en cyklist och en gående på vardera sida. Fungerar ju inte alls bra att ha olika regler i blandad "trafik".
"Det blir ju verkligen knasjobbigt när man får möte av både en cyklist och en gående på vardera sida"
Och det kan man inte få om det var högertrafik för alla menar du? Skillnaden är att du som gående riskerar att upphinnande cyklist gör en för snäv omkörning samtidigt som den får möte.

Som fotgängare vill jag inte att snabbare och tyngre trafik ska komma i kapp mig bakifrån och behöva lita på att de håller det avstånd som krävs vid omkörning. Möter jag den trafiken så kan jag själv se till att hoppa åt sidan om tillräckligt avstånd inte hålls.
Egentligen samma problem som cyklister ofta upplever på landsvägen, att fordonsförare inte håller tillräckligt avstånd vid omkörning och därför skapar obehagliga situationer och i bland även olyckor med dödlig utgång.
 

Ilritorno

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej det är klart att det kan vara läskigt när det dyker upp saker bakifrån man inte ser. Men det blir också svåra och ibland lite läskiga situationer när det blir möte mellan två i frontalkrocksläge, i de fall det även möte med en cyklist i motgående riktning.

I grunden är väl problemet att det fungerar rätt uselt att blanda gångtrafik och cykeltrafik på samma smala utrymme
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
"Det blir ju verkligen knasjobbigt när man får möte av både en cyklist och en gående på vardera sida"
Och det kan man inte få om det var högertrafik för alla menar du? Skillnaden är att du som gående riskerar att upphinnande cyklist gör en för snäv omkörning samtidigt som den får möte.

Som fotgängare vill jag inte att snabbare och tyngre trafik ska komma i kapp mig bakifrån och behöva lita på att de håller det avstånd som krävs vid omkörning. Möter jag den trafiken så kan jag själv se till att hoppa åt sidan om tillräckligt avstånd inte hålls.
Egentligen samma problem som cyklister ofta upplever på landsvägen, att fordonsförare inte håller tillräckligt avstånd vid omkörning och därför skapar obehagliga situationer och i bland även olyckor med dödlig utgång.
Vi bör införa vänstertrafik för cyklister på landsväg således. Pax för att vara den första som bryter mot den regeln. 😉
 

Stumpy

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
I en perfekt värld hade det varit det optimala. Men, det finns en massa människor i världen. Så jag nöjer mig med att människorna (med deras hundar) håller sig till ena sidan. Det är tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.
Så länge de har hunden ut mot kanten och i kort koppel.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej det är klart att det kan vara läskigt när det dyker upp saker bakifrån man inte ser. Men det blir också svåra och ibland lite läskiga situationer när det blir möte mellan två i frontalkrocksläge, i de fall det även möte med en cyklist i motgående riktning.

I grunden är väl problemet att det fungerar rätt uselt att blanda gångtrafik och cykeltrafik på samma smala utrymme
Cyklisten ska akta sig för fotgängaren. Får man samtidigt ett möte med annan cyklist är det den som har hindret (fotgängaren) på sin sida som ska vänta. Så har jag i alla fall tolkat reglerna.
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej det är klart att det kan vara läskigt när det dyker upp saker bakifrån man inte ser. Men det blir också svåra och ibland lite läskiga situationer när det blir möte mellan två i frontalkrocksläge, i de fall det även möte med en cyklist i motgående riktning.

I grunden är väl problemet att det fungerar rätt uselt att blanda gångtrafik och cykeltrafik på samma smala utrymme
Inte minst när reglerna inte är förankrade bland befolkningen (läs: de som nyttjar dessa g/c-banor). Det där med att lagar och regler skall vara väl förankrade för att skapa legitimitet och efterlevnad finns det nog en del att läsa om för den som är intresserad. Jag vill minnas att Schultz berört frågan vid något tillfälle...
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Cyklisten ska akta sig för fotgängaren. Får man samtidigt ett möte med annan cyklist är det den som har hindret (fotgängaren) på sin sida som ska vänta. Så har jag i alla fall tolkat reglerna.
Jag med. Men det ändrar inte min uppfattning om att det finns mer lämpliga sätt att reglera situationen.

Jag har för övrigt ingen koll på hur den regleras i Nordkorea. I Sydkorea (liksom många andra asiatiskt länder) däremot fungerar trafiken i mitt tycke bra mycket bättre än här i Sverige. Men det är nog snarare en fråga om mentalitet, hänsyn och solidaritet än regler.
 

BFS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
I högertrafik ska man som fotgängare hålla sig till vänster för att ha bra uppsikt över mötande trafik samt inte behöva vrida på huvudet stup i kvarten för att se om det kommer upphinnande trafik. Det är inte 'olika regler', det är reglerna som gäller för högertrafik.
Och det är skillnad på att möta bilar på väg och på att cyklister/gångtrafikanter samsas på gång/cykelväg.
 

Ilritorno

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Inte minst när reglerna inte är förankrade bland befolkningen (läs: de som nyttjar dessa g/c-banor). Det där med att lagar och regler skall vara väl förankrade för att skapa legitimitet och efterlevnad finns det nog en del att läsa om för den som är intresserad. Jag vill minnas att Schultz berört frågan vid något tillfälle...
Max Veber har skrivit en del bra om det vart fall.

 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag med. Men det ändrar inte min uppfattning om att det finns mer lämpliga sätt att reglera situationen.

Jag har för övrigt ingen koll på hur den regleras i Nordkorea. I Sydkorea (liksom många andra asiatiskt länder) däremot fungerar trafiken i mitt tycke bra mycket bättre än här i Sverige. Men det är nog snarare en fråga om mentalitet, hänsyn och solidaritet än regler.
Nordkorea refererar förstås till Göran Hägglund.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Max Veber har skrivit en del bra om det vart fall.

Jag med. Men det ändrar inte min uppfattning om att det finns mer lämpliga sätt att reglera situationen.

Jag har för övrigt ingen koll på hur den regleras i Nordkorea. I Sydkorea (liksom många andra asiatiskt länder) däremot fungerar trafiken i mitt tycke bra mycket bättre än här i Sverige. Men det är nog snarare en fråga om mentalitet, hänsyn och solidaritet än regler.
Legitimitet är viktigt. Men det finns väl inte en folklig samsyn om att det är "gå till höger på G/C-bana" som gäller? Folk gör ju lite hur som helst och det ställer till en massa bekymmer. Då tycker jag att det är statens uppgift att skapa en regel som gör det tydligt vad som gäller. Sedan får man anpassa sig efter det.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer