Hör upp, cykel i media-tråden

Ilritorno

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Legitimitet är viktigt. Men det finns väl inte en folklig samsyn om att det är "gå till höger på G/C-bana" som gäller. Folk gör ju lite hur som helst och det ställer till en massa bekymmer.
Nä men var väl just avsaknad av en förankring för vare sig vänster eller höger som vi gled in på legitimitet? Så tolkade jag det det som vart fall
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Har de apotek i Nordkorea?
Fråga Göran Hägglund.

Igår, den 1 juli var första dagen av en monopolfri apoteksmarknad. Egentligen inte första dagen, för fram till 1971 fanns inte monopolet. Men fram till i förrgår rådde ett monopol. I Sverige. Närmast unikt. Vi har enbart sällskap med Kuba och Nordkorea.

Ok, slut på politikinlägget. Sorry moderatorer.
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Skulle aldrig drömma om det. Även om Hägglund verkar ha varit en trevlig prick med mycket humor.
Det ryktas onekligen om åtminstone det senare. Med det sagt kan jag bara tolka dig som att det är lille herr Kim jag skall likställas med. Och då vi jag bara påpeka att jag mätte 189 cm i strumplästen så sent som förra veckan. 😉
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Det ryktas onekligen om åtminstone det senare. Med det sagt kan jag bara tolka dig som att det är lille herr Kim jag skall likställas med. Och då vi jag bara påpeka att jag mätte 189 cm i strumplästen så sent som förra veckan. 😉
... Och att jag bara är lätt egocentrisk... 😇
 

Masjevel

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Och allt jag säger är att det antagligen är lättare att förhålla sig till högertrafik överallt, än högertrafik här och vänstertrafik där. 😉
Att lära sig att högertrafik endast gäller fordon kan väl heller inte vara så svårt. 😉

Det som har förändrats i Trafikförordningens kap 7 1§ är att ordet bör ändrades till ska i lydelsen "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Vi har alltså egentligen "hela tiden" ombetts att använda vänster sida som fotgängare. Skillnaden nu är det är ska som gäller.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Att lära sig att högertrafik endast gäller fordon kan väl heller inte vara så svårt. 😉

Det som har förändrats i Trafikförordningens kap 7 1§ är att ordet bör ändrades till ska i lydelsen "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Vi har alltså egentligen "hela tiden" ombetts att använda vänster sida som fotgängare. Skillnaden nu är det är ska som gäller.
Helt korrekt. Jättefint att kunna slå mästrande gubbjävlar i huvudet med.
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Att lära sig att högertrafik endast gäller fordon kan väl heller inte vara så svårt. 😉

Det som har förändrats i Trafikförordningens kap 7 1§ är att ordet bör ändrades till ska i lydelsen "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Vi har alltså egentligen "hela tiden" ombetts att använda vänster sida som fotgängare. Skillnaden nu är det är ska som gäller.
Absolut. Det knepiga i det resonemanget blir ju att definiera "fordon". 😉
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Kanske. Eller också är det enklare att tänka att gående, när de samsas med annan trafik (på väg, G/C o s v) ska hålla sig till vänster.
Absolut. Problemet med det resonemanget blir att det påfallande ofta är oklart vilken form av vägbana jag befinner mig på. Är det en cykelväg, trottoar, gångbana, g/c-bana? Om strukturen vore bättre, märkningen tydligare och enhetlig hade jag sett annorlunda på frågan.
 

BFS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Att lära sig att högertrafik endast gäller fordon kan väl heller inte vara så svårt. 😉

Det som har förändrats i Trafikförordningens kap 7 1§ är att ordet bör ändrades till ska i lydelsen "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Vi har alltså egentligen "hela tiden" ombetts att använda vänster sida som fotgängare. Skillnaden nu är det är ska som gäller.
De SKA, om det är möjligt. :)
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
De SKA, om det är möjligt. :)
Att lära sig att högertrafik endast gäller fordon kan väl heller inte vara så svårt. 😉

Det som har förändrats i Trafikförordningens kap 7 1§ är att ordet bör ändrades till ska i lydelsen "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Vi har alltså egentligen "hela tiden" ombetts att använda vänster sida som fotgängare. Skillnaden nu är det är ska som gäller.
Med tanke på hur få mänskliga lämmeltåg jag ser på dessa sträckor när jag är ute förefaller regelefterlevnaden vara smått knackig på fler än ett område. 😉
 

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Vi bör införa vänstertrafik för cyklister på landsväg således. Pax för att vara den första som bryter mot den regeln. 😉
Du är pucktvåa!
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Hade vi bara haft högertrafik som standard i alla trafiksituationer hade allt blivit så mycket enklare. 😉
Faktum är att för fotgängare finns det öht inget påbud eller reglering om att man skall gå till höger i någon situation
Så här skriver Transportstyrelsen
De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
  • På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
Så som fotgängare bör man därför alltid gå på vänster sida, om möjligt. Då bryter man åtminstone inte mot lagen!
 

BFS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Faktum är att för fotgängare finns det öht inget påbud eller reglering om att man skall gå till höger i någon situation
Så här skriver Transportstyrelsen
De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
  • På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
Så som fotgängare bör man därför alltid gå på vänster sida, om möjligt. Då bryter man åtminstone inte mot lagen!
Och, att visa ömsesidig hänsyn löser många situationer.
 

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Härligt med lite positiv omväxling
Screenshot 2022-04-26 at 12.25.12.png
 

Stumpy

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Faktum är att för fotgängare finns det öht inget påbud eller reglering om att man skall gå till höger i någon situation
Så här skriver Transportstyrelsen
De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
  • På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
Så som fotgängare bör man därför alltid gå på vänster sida, om möjligt. Då bryter man åtminstone inte mot lagen!
Exakt. Om man som fotgängare alltid går på vänster sida, så behöver man inte bry sig om ifall det är en väg, GC-bana, gångväg eller trottoar. Plättlätt.
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Du är pucktvåa!
Fullt medveten om detta. Men det var inte mitt förslag. 😁😉
 

NAnders

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
I en perfekt värld hade det varit det optimala. Men, det finns en massa människor i världen. Så jag nöjer mig med att människorna (med deras hundar) håller sig till ena sidan. Det är tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.

Nej, i en perfekt värld så hade det optimala varit att det fanns en gångbana och en cykelbana. Inte bara en gångbana som man i ett utslag av missriktad välvilja upplåtit även för cykeltrafik.
 

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Faktum är att för fotgängare finns det öht inget påbud eller reglering om att man skall gå till höger i någon situation
Så här skriver Transportstyrelsen
De viktigaste trafikreglerna för dig som är gående
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
  • På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
Så som fotgängare bör man därför alltid gå på vänster sida, om möjligt. Då bryter man åtminstone inte mot lagen!
Beror ju lite på vad man menar med möjligt. Oftast är det teoretiskt möjligt att gå på vänster sida på en trottoar även om alla andra går på höger sida. Det kommer dock att ställa till en hel del "konfliktsituationer" och sura blickar från folk som tvingas väja. På en trottoar skulle jag snarare köra på att välja den sida som är smidigast med tanke på övrigt folk men med vänsterval om det inte är någon skillnad på sidorna.
 

BFS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej, i en perfekt värld så hade det optimala varit att det fanns en gångbana och en cykelbana. Inte bara en gångbana som man i ett utslag av missriktad välvilja upplåtit även för cykeltrafik.
En så perfekt värld kan/lär knappast uppstå med människor. Iaf inte dagens människor. Och demokrati.
 

velovin

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden

Att man överhuvud tar bilen mellan Linköping och Mjölby är ju märkligt, men bra initiativ
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Att man överhuvud tar bilen mellan Linköping och Mjölby är ju märkligt, men bra initiativ
Beror väl helt och hållet på var man bor och arbetsplatsen ligger i förhållande till kollektivtrafik. Så fort man har anslutningar att passa blir kollektivtrafik snabbt oattraktiv, både i tidsåtgång och pålitlighet.
 

NAnders

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Beror väl helt och hållet på var man bor och arbetsplatsen ligger i förhållande till kollektivtrafik. Så fort man har anslutningar att passa blir kollektivtrafik snabbt oattraktiv, både i tidsåtgång och pålitlighet.

Det är 2-2,5 km mellan stationen i Mjölby och Toyota-fabriken. Inte bekvämt gångavstånd. Ett perfekt exempel på en sån där sträcka som tar en halv evighet att gå men några susiga minuter att cykla. Det går förvisso en buss varje kvart i Mjölby (gissningsvis med passning till tåget) men bara morgon och eftermiddag-kväll.

Linköping har mer och tätare busstrafik men även centralt i större städer finns sträckor där det är mycket enklare att ta cykeln än bussen. En sträcka om tre hållplatser kan vara lite för lång för att promenera men för kort för att vara värd omaket att ta bussen (gå - vänta - stiga ombord - visera kort - sätta sig - åka - resa sig - stiga av - gå).
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Att man överhuvud tar bilen mellan Linköping och Mjölby är ju märkligt, men bra initiativ
Varför skulle det vara märkligt?
Enl Google Maps är avståndet knappt 36km och enl de resevaneundersökningar som finns tar de flesta bilen om de har mer än tre(3) km till jobbet.
Det här avståndet är 12ggr längre!
 

Masjevel

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Det är 2-2,5 km mellan stationen i Mjölby och Toyota-fabriken. Inte bekvämt gångavstånd. Ett perfekt exempel på en sån där sträcka som tar en halv evighet att gå men några susiga minuter att cykla. Det går förvisso en buss varje kvart i Mjölby (gissningsvis med passning till tåget) men bara morgon och eftermiddag-kväll.

Linköping har mer och tätare busstrafik men även centralt i större städer finns sträckor där det är mycket enklare att ta cykeln än bussen. En sträcka om tre hållplatser kan vara lite för lång för att promenera men för kort för att vara värd omaket att ta bussen (gå - vänta - stiga ombord - visera kort - sätta sig - åka - resa sig - stiga av - gå).
Den sträckan går jag varje dag till jobbet fast jag inte skulle behöva det. Bussen stannar 50 meter från jobbet men jag hoppar av t-banan tidigare för att få en 20 min promenad till jobbet. Hem gör jag detsamma. Går 20 min till t-banan. Sen har jag även 10 min igen till och från t-banan innan jag är hemma.
Så skönt med en morgon- och eftermiddags promenad.
 

NAnders

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Den sträckan går jag varje dag till jobbet fast jag inte skulle behöva det. Bussen stannar 50 meter från jobbet men jag hoppar av t-banan tidigare för att få en 20 min promenad till jobbet. Hem gör jag detsamma. Går 20 min till t-banan. Sen har jag även 10 min igen till och från t-banan innan jag är hemma.
Så skönt med en morgon- och eftermiddags promenad.

Ja, så kan man göra. Men de som redan promenerar 20 minuter enkel väg till och från tåget är nog inte målgrupp för Toyotas cykelsatsning utan de som är lite lagom vardagslata. Kan man få dem att lämna bilen hemma och istället cykla 5 minuter till tåget är mycket gjort - även för den personliga hälsan.
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ja, så kan man göra. Men de som redan promenerar 20 minuter enkel väg till och från tåget är nog inte målgrupp för Toyotas cykelsatsning utan de som är lite lagom vardagslata. Kan man få dem att lämna bilen hemma och istället cykla 5 minuter till tåget är mycket gjort - även för den personliga hälsan.
För att inte tala om miljön.
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Det är 2-2,5 km mellan stationen i Mjölby och Toyota-fabriken. Inte bekvämt gångavstånd. Ett perfekt exempel på en sån där sträcka som tar en halv evighet att gå men några susiga minuter att cykla. Det går förvisso en buss varje kvart i Mjölby (gissningsvis med passning till tåget) men bara morgon och eftermiddag-kväll.

Linköping har mer och tätare busstrafik men även centralt i större städer finns sträckor där det är mycket enklare att ta cykeln än bussen. En sträcka om tre hållplatser kan vara lite för lång för att promenera men för kort för att vara värd omaket att ta bussen (gå - vänta - stiga ombord - visera kort - sätta sig - åka - resa sig - stiga av - gå).
Precis det jag menar. Sedan har vi de som kanske bor i utkanten av Linköping med en längre sträcka in till stationen. Kombinerat med avståndet i Mjölby adderar det lätt på 30-40 min på tiden tåget tar. Då kan det helt plötsligt vara uppe på en timme eller mer kollektivt, och 30 min med bil. Inte konstigt folk tar bilen då. Cykelsatsningen kan som du säger kanske få några att välja tåget istället.
 

Ilritorno

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ibland kan man ha inte bara otur utan hemsk dubbelotur. Eduard Prades, Caja Rural. Vurpar när ska göra segergest vid målgång i Tour of Hellas pga sadelstrul. Ännu värre, han vann dessutom inte utan var tvåa.

 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer