Hör upp, cykel i media-tråden

uandt

Aktiv medlem
Min hypotes är att det är segwayens fel. Hade det inte varit för den hade reglerna inte blivit som de är

NAnders

Aktiv medlem
Min hypotes är att det är segwayens fel. Hade det inte varit för den hade reglerna inte blivit som de är

Nej, fordon av elsparkcykeltyp och fordon av Segwaytyp har varsina definitioner i Lag om vägtrafikdefinitioner. Man hade kunnat välja att cykeldefiniera endast de självbalanserande fordonen men valde att även cykeldefiniera motorsvaga eldrivna mopeder.

uandt

Aktiv medlem
Nej, fordon av elsparkcykeltyp och fordon av Segwaytyp har varsina definitioner i Lag om vägtrafikdefinitioner. Man hade kunnat välja att cykeldefiniera endast de självbalanserande fordonen men valde att även cykeldefiniera motorsvaga eldrivna mopeder.
Ah, okej saxat från transportstyrelsen:

• elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt (ex. elsparkcykel) eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
Så du har rätt där ja (även om jag fortfarande tror segwayen har del i felet). Fortfarande lite förvånad över at ingen driftig journalist stoppat en elsprkcykelmotor i bänk än, visat att den har en effekt som ligger närmre 1 kw ån 250 för att sen bara mata på med artiklar som sen nästan skulle skriva sigsjälvt

IM

Aktiv medlem
Ironman -> Iron Man -> IM -> @IM ??
Det berördes i lokaltidningen häromdagen. Det ger mest bränsle åt att försöka slå post-coviden på fingrarna genom att ställa sig på startlinjen, och hoppas på en 7-1000:an till medvind på varenda 40-sträcka här på södra delen av ön. 😊

Sambal Oelek

Aktiv medlem

Med 70 kilometer kvar av Cykelvasan tappade Anders Lindström sadeln. Trots det kämpade han vidare och tog sig i mål stående på cykeln – utan att stanna en enda gång.
– Benen klarade sig skapligt bra, säger 45-åringen.

Bra kämpat måste man ju säga, hade aldrig pallat stå i sju mil

Masjevel

Aktiv medlem
Verkligen bra kämpat!
Men medias besatthet av ålder är jag så trött på...
Var bedriften otrolig för att han tvingades stå upp i 70km eller var bedriften otrolig för att han var 45 år. Hade bedriften varit mer eller mindre otrolig om han varit yngre/äldre...
"-Benen klarade sig bra, säger 45-åringen" Varför skriver de så när de vet att han heter Anders?

Att man använder t ex 45 åringen istället för fullständigt namn när man beskriver en misstänkt gärningsman förstår jag men inte i sådana här situationer.

GoranS

Aktiv medlem
Verkligen bra kämpat!
Men medias besatthet av ålder är jag så trött på...
Var bedriften otrolig för att han tvingades stå upp i 70km eller var bedriften otrolig för att han var 45 år. Hade bedriften varit mer eller mindre otrolig om han varit yngre/äldre...
"-Benen klarade sig bra, säger 45-åringen" Varför skriver de så när de vet att han heter Anders?

Att man använder t ex 45 åringen istället för fullständigt namn när man beskriver en misstänkt gärningsman förstår jag men inte i sådana här situationer.
Vadå? Att frivilligt betala en stor summa pengar för att få plåga sig i drygt nio mil måste väl ändå anses vara så suspekt att personen ifråga tveklöst har skumma motiv. :sneaky:

DarkMatter

Aktiv medlem
Inga direkta nyheter men ändå.

7A692895-2C10-48E6-BD2B-3F63FF30E0A1.jpeg

uandt

Aktiv medlem
det har varit debatt om resistreringsskyltar på cyklar och obligatorisk försäkring i england...

Det där var ju bara lite hederligt gammalt kulturkrigande som väl ingen egentligen tog på allvar? Vad ska nästa inlägg bli? Reg. skylt på alla hundar? De bryter mot en massa regler hela tiden, följer inga hastighetsbegränsningar och har ihjäl lika många människor som cyklisterna.

NAnders

Aktiv medlem
Lite förvirrande i TT:s text, men Barometern rapporterar att påkörningen skedde i Sporsjö (nordväst om Kalmar) och att den smitande föraren stoppades på E22 i Ålem (lite längre norrut).

Lite förvirrande i TT:s text, men Barometern rapporterar att påkörningen skedde i Sporsjö (nordväst om Kalmar) och att den smitande föraren stoppades på E22 i Ålem (lite längre norrut).
Jättemysig liten slingrande asfaltsväg, (om det inte vore för biltrafiken antar jag), antar det är nån lvg-klunga som deabbats🥲

GoranS

Aktiv medlem
Tydligen fyra veckor gipsad, så säsongen är väl slut.

nisseson

Aktiv medlem

Bornlikethis

Aktiv medlem
Om jag minns rätt så sitter det en normal för fotgängare bredvid.
Knappen för fotgängare/cyklister ligger cirka 3 meter till vänster med en sjö av löst packat grus emellan. Försöker man cykla dit med landsvägshojen är sannolikheten stor att de smala däcken sjunker ner i gruset.

Det mest förargliga i sammanhanget tycker jag är att Trafikverket tycker lösningen är bra och planerar därför att permanenta korsningen som den är tänkt idag.

fhloston

Aktiv medlem
Knappen för fotgängare/cyklister ligger cirka 3 meter till vänster med en sjö av löst packat grus emellan. Försöker man cykla dit med landsvägshojen är sannolikheten stor att de smala däcken sjunker ner i gruset.

Det mest förargliga i sammanhanget tycker jag är att Trafikverket tycker lösningen är bra och planerar därför att permanenta korsningen som den är tänkt idag.
Det borde ju inte vara några problem att ha både en hög och en låg knapp. Kan man tycka...

Köp & Sälj

Topp