Hör upp, cykel i media-tråden

Bornlikethis

Aktiv medlem
Det borde ju inte vara några problem att ha både en hög och en låg knapp. Kan man tycka...
Anledningen tror jag är att man inte vill att cyklister sneddar över på bilvägen utan man vill att de cyklar över grushavet.

På motstående sida är finns nämligen knappen vid sådan gruspassage som är avspärrad med ett gäng betongsuggor så att man inte ska kunna snedda utan tvingas att cykla på det lösa gruset.

jolov

Aktiv medlem
Oklart hur fort det går i en högersväng på östermalm

Skärmavbild 2022-09-07 kl. 15.23.39.png

DarkMatter

Aktiv medlem

Elhojtok

Aktiv medlem
Alternativ rubrik: "Guillou glömde kolla döda vinkeln - kör nästan på cyklist" ?
Mer allvarligt är att han inte verkar förstå att cyklar får köra om bilar på höger sida och att han bara får svänga om det kan ske utan risk. Vi vet förstås inte hur det hela gick till, men med tanke på hur självgod den mannen är så kan han förstås inte göra fel.
(Hur lyckas han för övrigt köra upp på en refug och dessutom krascha TVÅ bilar på kuppen)

me.I.am

Aktiv medlem
Mer allvarligt är att han inte verkar förstå att cyklar får köra om bilar på höger sida och att han bara får svänga om det kan ske utan risk. Vi vet förstås inte hur det hela gick till, men med tanke på hur självgod den mannen är så kan han förstås inte göra fel.
(Hur lyckas han för övrigt köra upp på en refug och dessutom krascha TVÅ bilar på kuppen)

Vet inte alls om det stämmer som du skriver att cyklar får kör om på höger sida. Men oavsett så tycker jag att det är otroligt korkat att göra det i en korsning. Även om man kommer på en cykelbana så anser jag att det inte är vidare smart att komma ikapp en högersvängande bil och bara cykla på.

Bilar som kommer ifatt mig och svänger höger utan att ge mig företräde ger jag onda ögat alternativt vinkar med långfingret alternativt cyklar efter och skäller på dom om dom stannar inom rimligt avstånd.

Elhojtok

Aktiv medlem
Vet inte alls om det stämmer som du skriver att cyklar får kör om på höger sida.
Ur trafikförordningen:

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning.
Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.

Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Men oavsett så tycker jag att det är otroligt korkat att göra det i en korsning. Även om man kommer på en cykelbana så anser jag att det inte är vidare smart att komma ikapp en högersvängande bil och bara cykla på.
Ofta har bilarna kört om cyklisten strax innan och borde då ha koll på att det kommer en cyklist.
Det tokiga i det aktuella fallet är dock att JG både körde upp på en refug och kraschade in i två bilar och skyllde alltihop på cyklisten, som JG menade sig ha räddat livet på genom sin geniala manöver.
Hur vårdslös cyklisten än må ha varit så låter det som ett väldigt konstigt förlopp.

me.I.am

Aktiv medlem
Ur trafikförordningen:

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning.

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.

Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Ofta har bilarna kört om cyklisten strax innan och borde då ha koll på att det kommer en cyklist.
Det tokiga i det aktuella fallet är dock att JG både körde upp på en refug och kraschade in i två bilar och skyllde alltihop på cyklisten, som JG menade sig ha räddat livet på genom sin geniala manöver.
Hur vårdslös cyklisten än må ha varit så låter det som ett väldigt konstigt förlopp.

Öh ja? I mitt inlägg skilde jag på om cyklisten kom ifatt bilen eller tvärtom. I det förra anser jag som sagt att det är korkat av cyklist, men om bil kommer ifatt cyklist så är det en annan femma, som jag också skrev.

Sen kommer du med "Ofta har bilarna kört om cyklisten strax innan och borde då ha koll på att det kommer en cyklist." Det förstår du säkert att det räknar jag som att bilen kommer ifatt, doh. Märks att du är en van internetkrigare.

Återigen, oavsett vad lagen säger så tycker jag det är korkat att komma ifatt en bil och köra om på höger sida i en korsning. Dit räknar jag också att ligga i döda vinkeln på längre fordon.

Elhojtok

Aktiv medlem
Öh ja? I mitt inlägg skilde jag på om cyklisten kom ifatt bilen eller tvärtom. I det förra anser jag som sagt att det är korkat av cyklist, men om bil kommer ifatt cyklist så är det en annan femma, som jag också skrev.

Sen kommer du med "Ofta har bilarna kört om cyklisten strax innan och borde då ha koll på att det kommer en cyklist." Det förstår du säkert att det räknar jag som att bilen kommer ifatt, doh.
Märks att du är en van internetkrigare.
Återigen, oavsett vad lagen säger så tycker jag det är korkat att komma ifatt en bil och köra om på höger sida i en korsning. Dit räknar jag också att ligga i döda vinkeln på längre fordon.
Tycker du ska tagga ner lite.
Låter som om du projicerar och det vore fint om du lämnade personangreppen hemma. Det är liksom inte så att jag har anklagat dig för nånting eller ens skrivit något som skulle kunna uppfattas som otrevlig ton.

Du nämnde att du inte visste om det stämmer att cyklister får köra om till höger.
Därför infogade jag helt enkelt ett utdrag ur trafikförordningen med lämpliga paragrafer.

GoranS

Aktiv medlem
Ur trafikförordningen:

Paragraf 32 låter i mina öron som att en cyklist inte ska köra om till höger om en bilist i en korsning om bilisten blinkar höger. Åtminstone skulle jag känna att en sådan omkörning inte vore ofarlig.

Med detta ingenting sagt om JG agerat korrekt eller ej. Det skulle mkt väl kunna vara så att båda gjort fel.

Elhojtok

Aktiv medlem
Paragraf 32 låter i mina öron som att en cyklist inte ska köra om till höger om en bilist i en korsning om bilisten blinkar höger. Åtminstone skulle jag känna att en sådan omkörning inte vore ofarlig.
Det är därför jag inkluderade även den paragrafen. 👍
Med detta ingenting sagt om JG agerat korrekt eller ej. Det skulle mkt väl kunna vara så att båda gjort fel.
Så är det förstås. Det enda vi har att gå på är tre kraschade bilar (inkl. JGs egen), JGs egen beskrivning samt allas våra högst privata fördomar om JG.
Jag tycker nog att utgången och det tvärsäkra uttalandet tyder på att JG haft en rätt hög fart och en betydande del av vållandet.
Vem vet, det kanske inte ens fanns någon cyklist. 😁

DarkMatter

Aktiv medlem
Är det skillnad på om det finns ett cykelfält?
Jag tänker att om det finns det så har bilisten väjningsplikt vid högersväng då man korsar ett annat körfält (samt att högerregeln borde träda in också).

me.I.am

Aktiv medlem
Tycker du ska tagga ner lite.
Låter som om du projicerar och det vore fint om du lämnade personangreppen hemma. Det är liksom inte så att jag har anklagat dig för nånting eller ens skrivit något som skulle kunna uppfattas som otrevlig ton.

Du nämnde att du inte visste om det stämmer att cyklister får köra om till höger.
Därför infogade jag helt enkelt ett utdrag ur trafikförordningen med lämpliga paragrafer.

Det var mer av en iakttagelse.
Som jag skrev några inlägg bakåt så menar jag att min åsikt är att oavsett vad lagen säger så anser jag att det är korkat att som cyklist, om man kommer ifatt en bil, köra om på höger sida i en korsning.

Det är som cyklist, om jag är ute och kör bil så håller jag uppsikt bakåt och är medveten om att bl.a. cyklister får köra om på höger sida (men tycker fortfarande att det är smått korkat). Oavsett eget trafikslag när jag är ute i trafiken försöker jag samarbeta med andra, oavsett deras trafikslag. Det är liksom inget för mig att det skulle stå "Han älskade att cykla, och höll på sin rätt in i det sista" på min gravsten.

jolov

Aktiv medlem
Vet ej. Men bra gjort. Utnyttjar den ofta för att glida förbi bilköer i stadstrafik.

Det är väl iofs inte helt ovanligt att det är då cyklister försöker göra en omkörning på högersidan samtidigt som exv. en lastbil svänger höger som dödsolyckor uppstår?

Redan 2011
Skärmavbild 2022-09-08 kl. 12.20.17.png

Jag brukar skippa att försöka köra om på insidan av ett svängande fordon, även ifall lagen är på min sida så känns det trist att dö

uandt

Aktiv medlem
Och jag har krockat med bilar som utan förvarning gör vänstersväng. Höger, vänster, bakom, framför. Det spelar ingen roll var du håller dig. Cyklar eller går du ett tag i stockholm kommer du oundvikligen bli påkörd av någon som inte har koll på medtrafikanter

gavin_gadget

Aktiv medlem
Jag har inte blivit påkörd eller kört på någon än. Peppar peppar... Undviker i största mån att ligga bredvid eller snett bakom någon.

Ett problem här är att det är väldigt mycket som händer överallt när man kör eller cyklar. Skymda övergångsställen, någon som vänder, dubbelparkering, refuger, enkelriktat, matbud, potthål, foodtruck-kö, vägbygge och en eller ett par fyllon som vinglar omkring. Det är mycket att ha koll på. Försöker man dessutom hitta rätt eller parkera och ska läsa skyltar då är det ännu mer.

En solklar trafiksäkerhetssatsning hade varit att städa så att man kan fokusera på det som är viktigt.

De allra farligaste i detta är de som börjar känna sig bekväma, slappnar av något, och sen är lite stressade för att de ska fram.

ooms

Aktiv medlem
Jag har inte blivit påkörd eller kört på någon än. Peppar peppar... Undviker i största mån att ligga bredvid eller snett bakom någon.

Ett problem här är att det är väldigt mycket som händer överallt när man kör eller cyklar. Skymda övergångsställen, någon som vänder, dubbelparkering, refuger, enkelriktat, matbud, potthål, foodtruck-kö, vägbygge och en eller ett par fyllon som vinglar omkring. Det är mycket att ha koll på. Försöker man dessutom hitta rätt eller parkera och ska läsa skyltar då är det ännu mer.

En solklar trafiksäkerhetssatsning hade varit att städa så att man kan fokusera på det som är viktigt.

De allra farligaste i detta är de som börjar känna sig bekväma, slappnar av något, och sen är lite stressade för att de ska fram.
Och därför måste man hjälpas åt! Man kan inte som cyklist förutsätta att bilister eller lastbilsförare alltid ser en och bränna på därefter även om man har lagen på sin sida, utan tänka efter lite och vara förutseende så att man undviker att hamna i farliga situationer.

Lejon

Aktiv medlem
Oaktat allt annat är det väl ändå lite lustigt att den gode Jan i första hand ser det som att han räddade en ”fartkanons” liv genom att krocka med två bilar och en refug istället för att bara bromsa och därigenom undvika att köra på cyklisten?

ooms

Aktiv medlem
Oaktat allt annat är det väl ändå lite lustigt att den gode Jan i första hand ser det som att han räddade en ”fartkanons” liv genom att krocka med två bilar och en refug istället för att bara bromsa och därigenom undvika att köra på cyklisten?
Ja, det hade varit intressant att se hur det där egentligen gick till.

jolov

Aktiv medlem
Är det tvärnit på gång i cykelbranschen nu?

Lär vara många butiker som varit lite väl ivriga på att beställa in allt dom fått tag i efter corona-bristen.
Kommer nog finnas mycket billiga cyklar i år.

ooms

Aktiv medlem
Även Mips vinstvarnar nu. Man ska nog inte sitta på cykelrelaterade aktier nu.

NickPick

Aktiv medlem
Även Mips vinstvarnar nu. Man ska nog inte sitta på cykelrelaterade aktier nu.

Kolla priset på aktien så förstår väl ”alla” att den är övervärderad. P/E 38,7. Boomen är nog över.

IM

Aktiv medlem
Kolla priset på aktien så förstår väl ”alla” att den är övervärderad. P/E 38,7. Boomen är nog över.
Den här legat högt på listan över mest blankade aktier i Sthlm under lång tid.

Jag gillar den dock. Det finns gott om vertikaler att tillföra för dem över tid. Och det får nog trots allt anses vara ett kvalitetsbolag. Med en väl häftig värdering.

uandt

Aktiv medlem
Finns på netflix nu. Inte sett färdigt än men redan i introt är det gott om trötta eländiga randonnörer

Topp