Hör upp, cykel i media-tråden

uandt

Aktiv medlem
Fast TCR är väl strikt taget inte randocykling? Mer bikepacking.
Gott om trötta blickar, stämpelkort, kontrollångest och brytningar i alla fall. Det är sevärda 54 minuter hur du än ser på saken. Har inte cyklat TCR och efter den här dokun vet jag att jag aldrig kommer göra det så jag kan inte jämföra med rando riktigt

staine

Aktiv medlem
61A02C1C-1F82-459C-99CA-4051482BAEF2.jpeg

Tänk det tror inte jag heller, med den cykeln! ;)

uandt

Aktiv medlem
Visa bilaga 584046
Tänk det tror inte jag heller, med den cykeln! ;)
Fast att vara flykting är ju att vara någon slags ofrivillig turist i annat land och att då ha med sig en fäll/packbar cykel är väl toppen? Tar han sig in till finland så blir han väl bussad till nån förläggning och den där cykeln kan han nog få med sig. Ska fanimej skaffa en brompton så jag också har något att fly på om kriget kommer...

HåkanC

Aktiv medlem
Fast att vara flykting är ju att vara någon slags ofrivillig turist i annat land och att då ha med sig en fäll/packbar cykel är väl toppen?
Är det inte så att ryssar inte släpps in i Finland till fots, de måste åka på/i ngt?
Jag har för mig att jag läste ngt om någon sådan finsk bestämmelse för ~6 månader sedan, dvs mer eller mindre direkt efter att Ryssland hade startat kriget.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Jag tyckte det mest var mycket fina mercedes, range rover och dyl som rullade över gränsen vid ett inslag i tv nyligen, det gick väl bra att bo kvar så länge man inte riskerade att bli indragen själv antar jag..🤷

CCS

Aktiv medlem
Kanske kan vara passande såhär i höstrusket. En kort radionovell av Susanna Alakoski om f.d. tävlingscyklisten Per Christiansson inläst av Roberto Vacchi från 2021.

Samtal med Vacchi om ovanstående.

ooms

Aktiv medlem
Är det inte så att ryssar inte släpps in i Finland till fots, de måste åka på/i ngt?
Jag har för mig att jag läste ngt om någon sådan finsk bestämmelse för ~6 månader sedan, dvs mer eller mindre direkt efter att Ryssland hade startat kriget.
Jag hörde också nåt sånt alldeles nyligen, att många just cyklade förbi bilköerna eftersom man inte fick passera gränsen till fots.

HejaSverige!

Aktiv medlem

CCS

Aktiv medlem
Påminner om Dyngrakan i Halland för några år sedan.

thomalin

Aktiv medlem
Saxat från AB:

"Strax efter 16-tiden inkom larm om en trafikolycka i Jakobsberg.
En cyklist har blivit påkörd av en bilist.
Ambulans och polis kom till platsen och då har bilisten kört därifrån.
Cyklisten är förd med ambulans till sjukhus. I nuläget är skadeläget okänt.
Det finns nu misstankar om att bilisten kan ha kört på cyklisten avsiktligt.
– Cyklisten uppger att olyckan har föregåtts av en diskussion mellan de två parterna och menar då att han ska ha blivit påkörd avsiktligen. Så vi får se om det är så, säger Mats Eriksson, presstalesperson vid Stockholmspolisen.
Han tillägger att det "kanske kan finnas vittnen som kan styrka cyklistens uppgifter".
En polisanmälan om misshandel är upprättad"

Hoppas de får tag i den som körde bilen...

DarkMatter

Aktiv medlem
Saxat från AB:

"Strax efter 16-tiden inkom larm om en trafikolycka i Jakobsberg.
En cyklist har blivit påkörd av en bilist.
Ambulans och polis kom till platsen och då har bilisten kört därifrån.
Cyklisten är förd med ambulans till sjukhus. I nuläget är skadeläget okänt.
Det finns nu misstankar om att bilisten kan ha kört på cyklisten avsiktligt.
– Cyklisten uppger att olyckan har föregåtts av en diskussion mellan de två parterna och menar då att han ska ha blivit påkörd avsiktligen. Så vi får se om det är så, säger Mats Eriksson, presstalesperson vid Stockholmspolisen.
Han tillägger att det "kanske kan finnas vittnen som kan styrka cyklistens uppgifter".
En polisanmälan om misshandel är upprättad"

Hoppas de får tag i den som körde bilen...
Om det är den jag tänker på så finns det en tråd startad av cyklisten, med film-bevis, i FB-gruppen "Vi som cyklar i Stockholm".

Edit:
Här: https://www.facebook.com/groups/cyklaistockholm/permalink/5524703837637249/

thomalin

Aktiv medlem

CCS

Aktiv medlem
Om det är den jag tänker på så finns det en tråd startad av cyklisten, med film-bevis, i FB-gruppen "Vi som cyklar i Stockholm".

Edit:
Här: https://www.facebook.com/groups/cyklaistockholm/permalink/5524703837637249/
Finns diskussionstråd på Flashback om händelsen:

DarkMatter

Aktiv medlem
Finns diskussionstråd på Flashback om händelsen:
Fråga: "Har cyklisten en dashcam eller filmar själv med en mobil under färd?" (Flashback)
Svar: "GoPro 5 med en Nitecore vattentät powerbank baktill. " (Facebook)
Ifall någon undrar.

1888

Aktiv medlem
Oaktat allt annat är det väl ändå lite lustigt att den gode Jan i första hand ser det som att han räddade en ”fartkanons” liv genom att krocka med två bilar och en refug istället för att bara bromsa och därigenom undvika att köra på cyklisten?

Precis, och eftersom han kan avgöra hastigheten på cyklisten så måste han ju sett cyklisten en stund.
Borde varit lätt att bara bromsa.

ooms

Aktiv medlem
Om budbilen var i tjänst borde det väl inte vara några problem.
Kan man inte identifiera honom på bilderna är det nog svårt, kan ju säga att han lånat ut den eller vad som helst. Det måste nog till att vittnen pekar ut honom, alt att det mha gps-spårning och närliggande leveranser går att tekniskt bevisa att det måste varit han som suttit vid ratten.

nisseson

Aktiv medlem
Går ändå inte bevisa vem som körde.
Från https://lawline.se/answers/vad-innebar-utom-rimligt-tvivel

Vad är utom rimligt tvivel?

I ett brottmål ligger bevisbördan på åklagaren, vilket betyder att åklagaren ska visa att den tilltalade har handlat i enlighet med den beskrivning av brottet som åklagaren gör gällande. Bevisningen ska innebära att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till det beskrivna brottet för att den tilltalade ska kunna dömas. Utom rimligt tvivel är kort sagt ett beviskrav i brottmål.

Hur stark måste bevisningen vara för att uppnå utom rimligt tvivel?

Vidare innebär utom rimligt tvivel därmed att en person kan komma att dömas för ett brott även om det finns vissa små frågetecken i utredningen. Åklagarens bevisning skall dock vara så entydig att det inte finns några rimliga alternativ till vad som inträffat. Det betyder inte att den tilltalade kan hitta på en historia och därmed undkomma dom, utan fokus måste läggas på att det skall vara fråga om rimligt tvivel. En osannolik berättelse skall därför inte tas i beaktning, eftersom det inte innebär rimliga tvivel. Det finns ingen exakt gräns för vad som skulle räknas som en rimlig berättelse, utan det beror på enskilda fall och omständigheter.

Det krävs därmed inte att det ska bevisas till 100 % men till närmre 100%. Man brukar prata om kanske 95 % - 98 %.

Topp