Hör upp, cykel i media-tråden

MrSpock

Aktiv medlem
Bra gjort!

"Vid halv ett-tiden natten till söndagen greps tre personer för stöld av minst tre cyklar.

Polisen fick flera påringningar av personer som hört ljudet av en vinkelslip. När patrull kom till Hohögsgatan i Malmö sprang tre personer därifrån.
Flera patruller och även hundpatrull sökte sedan på området och fann tre personer som greps, misstänkta för stöld av åtminstone tre cyklar."

Waylost

Aktiv medlem
Svenska nyheter den 2/9:
E94B924B-BC1D-4914-884B-0FF0E7CD9A6E.png

Vem rullar single speed i Skellefteå?

DarkMatter

Aktiv medlem
Hmm. Vill inte förringa undersökningens betydelse för att lyfta problemen med cykelinfra i landet men hur många av de tillfrågade har faktiskt cyklat i flera städer? Annars beror resultatet mycket på lokala variationer i förväntningar.

"Olivia Näslund, 27, tycker att Göteborgs cykelbanor får godkänt, i alla fall jämfört med hemstaden Stockholm."

NAnders

Aktiv medlem
Hmm. Vill inte förringa undersökningens betydelse för att lyfta problemen med cykelinfra i landet men hur många av de tillfrågade har faktiskt cyklat i flera städer? Annars beror resultatet mycket på lokala variationer i förväntningar.

"Olivia Näslund, 27, tycker att Göteborgs cykelbanor får godkänt, i alla fall jämfört med hemstaden Stockholm."
"Lokala variationer i förväntningar" var bra uttryckt.

Folk i Lund brukar tycka att Malmö är skit - och vice versa.

GoranS

Aktiv medlem
Jag upplever att det i Stockholm är rätt varierande hur det är att cykla. Finns vissa stråk där det flyter rätt bra. På andra ställen där man inte följer dessa stråk kan det vara en utmaning att hitta vägar där det flyter bra.

Sen beror det också på om man menar att cykla för en som verkligen känner till vägnätet och trimmat in sina vägval kontra en som mer är "nybörjare" i området.

uandt

Aktiv medlem
Att korsa en kommungräns i västra götaland har jag för mig mest bara är helt okej upplevelser. Här i storstockholm är det mer "haha, välkommen till stockholmskommunnen X, hoppas du dör cyklistjävel"

perzzon

Aktiv medlem
Har bott och cyklat 4 år i sthlm och i princip resten av livet i gbg. De rutter jag hade i sthlm var klart smidigare än motsv i Göteborg skulle jag säga.
Speciellt när man bygger om i gbg så hanteras cyklar otroligt styvmoderligt upplever jag.

Senast ändrad:

CCS

Aktiv medlem
Från SVT nyheter Väst igår. Cykelparkeringshus i Gbg som har gott om tomma platser.

jolov

Aktiv medlem
Från SVT nyheter Väst igår. Cykelparkeringshus i Gbg som har gott om tomma platser.

Bygg ett jättestort, olåst cykelgarage med jättebra insynsskydd. Aka smörgåsbord för cykeltjuvar.

Ha problem med cykelstölder.

Undra varför cyklister inte vill parkera där.

Skärmavbild 2022-10-20 kl. 13.18.36.png

HåkanC

Aktiv medlem
Bygg ett jättestort, olåst cykelgarage med jättebra insynsskydd. Aka smörgåsbord för cykeltjuvar.

Ha problem med cykelstölder.
Det var åtminstone tidigare samma problem med cykelgaraget vid Älvsjö station
oau86ykn2nnmdt6nsnpi0cx8ocq1t7.jpeg

"När Mitt i Söderort tittade på statistiken kom de fram till att det stals i snitt en cykel per dag där. Det blir en del cyklar. Det fanns visserligen kameraövervakning, men den var inte inkopplad."
Från: https://www.cyklistbloggen.se
Jag har själv råkat ut för ett stöldförsök där på en pendlarcykel, själva cykeln blev inte stulen (fastlåst med vajer och bygellås), men istället försvann en hel del åtråvärda delar, som bromsar och sadel.
Nu har jag inte behövt använda cykelgaraget på över sex år

Men när jag nu googlar verkar det som om åtminstone ngt har hänt
"Cykelparkering har blivit säkrare"
https://www.pressreader.com/sweden/soderortdirekt-liljeholmen-alvsjo/20220101/282235193996024

jolov

Aktiv medlem
Det var åtminstone tidigare samma problem med cykelgaraget vid Älvsjö station

"När Mitt i Söderort tittade på statistiken kom de fram till att det stals i snitt en cykel per dag där. Det blir en del cyklar. Det fanns visserligen kameraövervakning, men den var inte inkopplad."
Från: https://www.cyklistbloggen.se
Jag har själv råkat ut för ett stöldförsök där på en pendlarcykel, själva cykeln blev inte stulen (fastlåst med vajer och bygellås), men istället försvann en hel del åtråvärda delar, som bromsar och sadel.
Nu har jag inte behövt använda cykelgaraget på över sex år

Men när jag nu googlar verkar det som om åtminstone ngt har hänt
"Cykelparkering har blivit säkrare"
https://www.pressreader.com/sweden/soderortdirekt-liljeholmen-alvsjo/20220101/282235193996024

Jo, har reagerat på att jag sett en del slaktade cyklar då jag passerat för att ta pendeln.

Hade varit intressant hur reaktionerna varit om situationen var motsvarande för bilister. Dom som köper sig en fin, ny bil som är rolig att köra kan inte parkera den i stan pga stöldrisk, så nu måste dom köpa en gammal corolla från 89 som dom använder som vardagsbil för dom turerna dom måste parkera bilen utanför hemmet

ooms

Aktiv medlem
Jo, har reagerat på att jag sett en del slaktade cyklar då jag passerat för att ta pendeln.

Hade varit intressant hur reaktionerna varit om situationen var motsvarande för bilister. Dom som köper sig en fin, ny bil som är rolig att köra kan inte parkera den i stan pga stöldrisk, så nu måste dom köpa en gammal corolla från 89 som dom använder som vardagsbil för dom turerna dom måste parkera bilen utanför hemmet
Det var väl så för 30-40 år sedan. Men sedan dess har ju bilindustrin i princip gjort det omöjligt att stjäla en bil. När får vi se cykelindustrin göra samma sak? Och vill cyklisterna betala för det?
Däremot kan man ju tycka att om politiken nu vill att det ska cyklas mer borde detta vara den högst prioriterade frågan. Senast idag hörde jag på SR Uppland att en undersökning gjorts som visade att det cyklisterna tyckte var sämst i Uppsala var stöldrisken.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Kortfilmstips

Bornlikethis

Aktiv medlem
Ett förslag som publicerats idag av Regeringen och stödparti, om att höja skatten på cykelreparationer från dagens 6% till 12%.

"Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna har kommit överens om att mervärdesskatten för reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne ska höjas från 6 procent till 12 procent. I promemorian lämnas ett förslag med den innebörden."

PS. Publicerat för allmän kännedom, ej för att starta en politisk diskussion.

PJF

Aktiv medlem

Som fd spårvagnsförare, så vore det en absurt dålig ide att tillåta cyklar på spårvagnarna. Och cyklar eller gör nåt annat i Göteborg så får man räkna med regn.

GoranS

Aktiv medlem
De säljer ju inte in det jättehårt kan man tycka 🤷🏼
Visa bilaga 590490
Det kan inte vara så att de där rubrikerna är saker som det finns riktlinjer om att de ska avhandla vid denna typ av förslag och att de som tagit fram förslaget inte ser dem som det säljande argumentet?

Att diskutera vidare kring om detta i så fall är rimliga prioriteringar eller ej känns som ren politik så jag avstår.

Som fd spårvagnsförare, så vore det en absurt dålig ide att tillåta cyklar på spårvagnarna.
Spårvagnarna var något som GP hittade på själva, reagerade också på det. Cyklistvelometern frågade allmänt om kollektivtrafik.
Till exempel så har ju Skånetrafiken cykelhållare på sina regionbussar vilket Västtrafik inte har på sina Expressbussar, regionbussar eller ens på bussar som ersätter tåg (på vilka man får ha med cykel, så det är inte säkert att du kommer fram om du tänkt ta cykel på tåget...)

Bilagor

• Screenshot_20221029-062924.png
    Screenshot_20221029-062924.png
    39.1 KB · Besök: 15

PJF

Aktiv medlem
Spårvagnarna var något som GP hittade på själva, reagerade också på det. Cyklistvelometern frågade allmänt om kollektivtrafik.
Till exempel så har ju Skånetrafiken cykelhållare på sina regionbussar vilket Västtrafik inte har på sina Expressbussar, regionbussar eller ens på bussar som ersätter tåg (på vilka man får ha med cykel, så det är inte säkert att du kommer fram om du tänkt ta cykel på tåget...)
Västtrafik är genomuselt.

Larsifer

Aktiv medlem
Som fd spårvagnsförare, så vore det en absurt dålig ide att tillåta cyklar på spårvagnarna. Och cyklar eller gör nåt annat i Göteborg så får man räkna med regn.
Håller med. Kan inte förstå de som vill det. Det går ju knappt att gå ombord en spårvagn med ryggsäck. Hur ska kärringarna klara av att lyfta in sina Monarker? Så mycket snabbare att bara cykla sträckan istället för att spårvagna?

Jolinwood

Aktiv medlem
Spårvagnsavstånd kan man cykla.

Skrev mitt exjobb om cyklar på pendeltåg. Det hade varit ett sjukt tidseffektivt resande förutsatt att man dimensionerar tågens vagnar för cyklar. Väldigt många bor ~5min cykel från en pendelstation och jobbar ~5min cykel från destinationsstationen. Fanns dock inget intresse varken hos de som kränger tågen eller de som köper dem.

NAnders

Aktiv medlem
Spårvagnsavstånd kan man cykla.

Skrev mitt exjobb om cyklar på pendeltåg. Det hade varit ett sjukt tidseffektivt resande förutsatt att man dimensionerar tågens vagnar för cyklar. Väldigt många bor ~5min cykel från en pendelstation och jobbar ~5min cykel från destinationsstationen. Fanns dock inget intresse varken hos de som kränger tågen eller de som köper dem.
Cykel på pendeltågen kräver nog att man gör som i Köpenhamn: bara bestämmer sig för att det är gratis att ta med sig cykeln och sätter av en vagn på 4 till cyklar, barnvagnar och sånt.

Det är halvmesyrerna - "vi har sex platser per tåg, men du kan inte förboka så du måste vara beredd på att få vänta en timme på nästa tåg" - som är svåra att hantera.

GoranS

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
Men nu så är det en länk till media!

Masjevel

Aktiv medlem
Skatteintäkterna måste ju in på nåt sätt så om alla som idag går eller cyklar slutar med det och istället tar bilen så behöver fler tanka och vips så blir det mer pengar in till staten trots lägre bensinskatt. :ROFLMAO:

Topp