Hör upp, cykel i media-tråden

weldion

Aktiv medlem
Bara att höja skatten för sjukvårdsbesöken då...
Låter som en bra lösning!
Tycker att bilar och cyklar kan byta plats. Bilarna får hålla till på cykelvägarna och cyklarna tar över de vanliga vägarna. Tror den dåliga planeringen av cykelvägarna kommer att uppmärksammas raskt om biltrafiken skall utnyttja dem.

GoranS

Aktiv medlem
Låter som en bra lösning!
Tycker att bilar och cyklar kan byta plats. Bilarna får hålla till på cykelvägarna och cyklarna tar över de vanliga vägarna. Tror den dåliga planeringen av cykelvägarna kommer att uppmärksammas raskt om biltrafiken skall utnyttja dem.
Mötte en polisbil på GC-banan ner till centrum igår som redan påbörjat övergången!

weldion

Aktiv medlem
Mötte en polisbil på GC-banan ner till centrum igår som redan påbörjat övergången!
Skönt! Nu är det bara du som skall ut på bilvägen också!
Där jag bodde för flera år sedan fanns det en granne som inte orkade att köra ut på bilvägen och tog i stället GC-vägen. Hade det som rutin för att spara några droppar bränsle.
Skärmavbild 2022-10-31 kl. 11.01.14.png

GoranS

Aktiv medlem
En av motiveringarna för bredare cykelvägar är ju för att utryckningsfordon ska kunna nyttja dessa istället för att sitta fast bland motortrafiken. Måste vara detta du såg i praktiken.
Nja, ingen trängsel på vägarna i närheten och de färdades inte i någon direkt hög fart. Kändes mer som de var "ute och patrullerade" alternativt möjligen ville ta sig fram utan att det direkt skulle synas att de kom. Jag klev i alla fall åt sidan och gick på gräset bredvid när den bilen passerade.

DarkMatter

Aktiv medlem
Nja, ingen trängsel på vägarna i närheten och de färdades inte i någon direkt hög fart. Kändes mer som de var "ute och patrullerade" alternativt möjligen ville ta sig fram utan att det direkt skulle synas att de kom. Jag klev i alla fall åt sidan och gick på gräset bredvid när den bilen passerade.
Jag mötte en polisbil med blåljus på en G/C-bana förra vintern. Först fattade jag inte att den var på samma väg som jag. Jag stanande i gräset bredvid och släppte fram den.

ADD

Aktiv medlem
Ju längre man cyklar, desto snabbare cyklar man. Nu vetenskapligt bevisat!
Stämmer dåligt med mina erfarenheter, jag blir bara tröttare och långsammare.

Börjar ca 2,48 in i filen.

Masjevel

Aktiv medlem
Fy fan för alla Tour de France cyklister! Lika bra att förbjuda cyklismen helt. Alla i varsin bil som står still i en kö är ju det enda rätta. Alla ska minsann lida lika mycket som de som tvingas! ta bil och sitta i köer dagarna i ända. Laglydiga är de också, dessa bilister! Och ändå får de lida varje dag. Allt är cyklisternas fel! Varför får det här fortgå år efter år efter år?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
En till... med risk för att göra reklam för ett visst TV-program...
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/69qk2o/johan-ulvesons-irritation-pa-cyklister-blir-galen

Johan Ulveson sa:
det är oftast cyklister och gående som hamnar i skottgluggen för hans irritation.

– Jag sitter i bilen, jag blir galen. Cyklister.., säger han och skakar på huvudet.
Han tycker att de därför tar sig rätten att ”göra precis hur fan de vill”.

– Jag blir så förbannad, säger han.

Men de gångerna han själv går eller cyklar riktas känslorna åt motsatt håll.

– Då är det bilisterna jag blir förbannad på. Då blir det en omsvängning i perspektiven, säger han.

Inte lätt det där visst 🤔

Stumpy

Aktiv medlem
Klockren kommentar:

Rolf Broberg
- 2 dagar sedan
Insändaren är skriven med mycket affekt. Då är det extra viktigt att ha vederhäftigt stöd för generaliserande påståenden. Annars är risken för confirmation bias överhängande - man lägger bara märke till det som stödjer ens förutfattade åsikt. Om det finns hänsynsfulla cyklister är det otaktiskt att göra dem till fiender redan i första meningen. Där stod: "Cyklisterna lever i sin egen värld och tror att just de har företräde framför alla andra". Jag har genom åren gjort många mätningar av olika trafikbeteenden. Visst ser jag enskilda individer som inte visar tillräcklig hänsyn, men det är mycket långt ifrån vad insändaren säger. Exempel: På Södra Vägen cyklade 1 av 760 cyklister = 0,1% på gångbanan medan 57 av 1212 gående = 4,7% gick på cykelbanan. Det blir 47 gånger sämre laglydnad för gående. Jag har många andra mätningar av olika beteenden, men ingen som kommer i närheten av att stödja insändarens bild av "cyklisterna". Så vi får alla anstränga oss för att visa hänsyn och samspela, inte bara lägga all skuld på andra och kanske t.o.m. komma med ursäkter för att själva slippa ansvar.

NAnders

Aktiv medlem
Klockren kommentar:
Rolf Broberg - 2 dagar sedan
Insändaren är skriven med mycket affekt. Då är det extra viktigt att ha vederhäftigt stöd för generaliserande påståenden. Annars är risken för confirmation bias överhängande - man lägger bara märke till det som stödjer ens förutfattade åsikt. Om det finns hänsynsfulla cyklister är det otaktiskt att göra dem till fiender redan i första meningen. Där stod: "Cyklisterna lever i sin egen värld och tror att just de har företräde framför alla andra". Jag har genom åren gjort många mätningar av olika trafikbeteenden. Visst ser jag enskilda individer som inte visar tillräcklig hänsyn, men det är mycket långt ifrån vad insändaren säger. Exempel: På Södra Vägen cyklade 1 av 760 cyklister = 0,1% på gångbanan medan 57 av 1212 gående = 4,7% gick på cykelbanan. Det blir 47 gånger sämre laglydnad för gående. Jag har många andra mätningar av olika beteenden, men ingen som kommer i närheten av att stödja insändarens bild av "cyklisterna". Så vi får alla anstränga oss för att visa hänsyn och samspela, inte bara lägga all skuld på andra och kanske t.o.m. komma med ursäkter för att själva slippa ansvar.
Broberg, dvs. bloggaren Trafikistan, är fenomenal. På sin fritid gör han alla de där observationsstudierna som jag önskar att jag hade tid att göra i tjänsten.

GoranS

Aktiv medlem
Klockren kommentar:
Rolf Broberg - 2 dagar sedan
Fullkomligen naiv kommentar. Komma dragande med statistik och logik. Så himla 1900-tal. Och dessutom propagera för att man ska reflektera över sitt eget beteende och inte reflexmässigt skylla på andra. Det fattar ju vem som helst att det är totalt orimligt.

MagerValp

Aktiv medlem

Studien: https://www.researchgate.net/public...ses_of_Relations_and_Determinants_of_Velocity

Studien är från 2017 så man undrar lite varför det plockades upp av TT nu? Och någon som forskar i fältet får gärna kommentera, men min reaktion är att det känns som man kokar soppa av en spik. Att saker som distans och tid korrelerar är ju inte direkt någon kioskvältare.

Masjevel

Aktiv medlem

Studien: https://www.researchgate.net/public...ses_of_Relations_and_Determinants_of_Velocity

Studien är från 2017 så man undrar lite varför det plockades upp av TT nu? Och någon som forskar i fältet får gärna kommentera, men min reaktion är att det känns som man kokar soppa av en spik. Att saker som distans och tid korrelerar är ju inte direkt någon kioskvältare.
Exakt. Det är väl inte konstigare än att de som pendlar några mil med bil har högre snitthastighet än de som åker 2km. Det kanske kommer som nästa nyhet...

Ilritorno

Aktiv medlem
Stod redan i
Exakt. Det är väl inte konstigare än att de som pendlar några mil med bil har högre snitthastighet än de som åker 2km. Det kanske kommer som nästa nyhet...
Läste du hela? Var ju redan en del av denna "nyhet".

"Enigt Peter Schantz syns samma fenomen inom bilforskningen, att man tar det lite lugnare vid korta distanser, men gasar på vid längre sträckor."

Finns ju även förutom de orsaker ni nämnt med all säkerhet även en korrelation mellan andel av de som pendlar längre och andel fler vältränade cyklister, därav snabbare medelhastighet

Masjevel

Aktiv medlem
Stod redan i

Läste du hela? Var ju redan en del av denna "nyhet".

"Enigt Peter Schantz syns samma fenomen inom bilforskningen, att man tar det lite lugnare vid korta distanser, men gasar på vid längre sträckor."

Finns ju även förutom de orsaker ni nämnt med all säkerhet även en korrelation mellan andel av de som pendlar längre och andel fler vältränade cyklister, därav snabbare medelhastighet
Va? Måste man läsa mer än ingressen? 😉

weldion

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Får ju bara hoppas att han inte kommer upp i Förstemannklass på låren. Då lär det bli jobbigt att ta sig över bergen.

roller

Aktiv medlem
Hoppas han som är stort som ett hus vet hur man tränar cyklister så det inte bara är träning med hypertrofi som mål.

roller

Aktiv medlem
En artikel bakom betalvägg men man förstår vinklingen jag stör mig på genom att läsa rubriken.
Alltså det är cyklisters fel när en bärgare var nära att köra på en cyklist när bärgaren skulle köra in i en rondell. Trodde man ska lämna företräde när man ska in i en rondell...
Enligt Transportstyrelsen:
"Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage."

Nu vet jag inte om det var en cykelpassage eller en cykelöverfart. Men på bilden bör det vara cykelpassage med tanke på placeringen av väjningslinjen.

jesperC

Aktiv medlem
En artikel bakom betalvägg men man förstår vinklingen jag stör mig på genom att läsa rubriken.
Alltså det är cyklisters fel när en bärgare var nära att köra på en cyklist när bärgaren skulle köra in i en rondell. Trodde man ska lämna företräde när man ska in i en rondell...
Normalt inte mot cyklister på en cykelpassage.
Detta då cykelpassagen vanligtvis inte anses ingå i cirkulationsplatsen utan är dragen över den väg som leder in mot cirkulationsplatsen. Cyklisten kör således ut från cykelbanan och in på en annan väg och har därför väjningsplikt mot trafik på den vägen.
Däremot så ska farten anpassas så att andra trafikanter, även cyklister med väjningsplikt, inte utsätts för fara.

Vid utfart från cirkulationsplatsen blir det lite knepigare. Här lämnar fordonsföraren en väg och kör in på en annan och har väjningsplikt mot de som befinner sig på den vägen som körs in på.
En cykelpassage som korsar utfarten från en cirkulationsplatsen ingår, likt ovan, normalt inte i själva cirkulationsplatsen så även cyklisten lämnar en väg och kör in på en annan. Vilket ger att bägge har väjningsplikt...

Tror att lagtexten är något likt:
När obevakad cykelpassage passeras, efter utfart ur en cirkulationsplats eller efter sväng i en vägkorsning, ska man köra med låg hastighet och lämna cyklande tillfälle att passera.

//j

nisseson

Aktiv medlem
Normalt inte mot cyklister på en cykelpassage.
Detta då cykelpassagen vanligtvis inte anses ingå i cirkulationsplatsen utan är dragen över den väg som leder in mot cirkulationsplatsen. Cyklisten kör således ut från cykelbanan och in på en annan väg och har därför väjningsplikt mot trafik på den vägen.
Däremot så ska farten anpassas så att andra trafikanter, även cyklister med väjningsplikt, inte utsätts för fara.

Vid utfart från cirkulationsplatsen blir det lite knepigare. Här lämnar fordonsföraren en väg och kör in på en annan och har väjningsplikt mot de som befinner sig på den vägen som körs in på.
En cykelpassage som korsar utfarten från en cirkulationsplatsen ingår, likt ovan, normalt inte i själva cirkulationsplatsen så även cyklisten lämnar en väg och kör in på en annan. Vilket ger att bägge har väjningsplikt...

Tror att lagtexten är något likt:
När obevakad cykelpassage passeras, efter utfart ur en cirkulationsplats eller efter sväng i en vägkorsning, ska man köra med låg hastighet och lämna cyklande tillfälle att passera.

//j
Väl skrivet, det där är så pass oklart för de flesta att det inte fungerar i praktiken. För att sammanfatta: i de flesta cirkulationsplatser så
- ska cyklist på cykelbana lämna företräde för bil som ska in i cirkulationsplats
- ska bilist på väg ut ur cirkulationsplats lämna företräde för cyklist på cykelbana

Dvs tvärtom mot vad nog de flesta tänker sig gäller.

staine

Aktiv medlem
Apropå den ovanligt usla plogningen i 08, här kommer en förargad bilists synvinkel på det hela (Diskussion i DN-artikel i dag) :D

"Sen kan man undra över det här med att det inte finns någon plats för den upplogade snön på kommunal mark i nybyggda områden eller förtätningsområden där man sett en öppen yta som någon tidigare stadsplanerat lämnat just för att det behövs ytor för typ snö på vintern men nu är de bebyggda och istället blir det snövallar stora som Berlinmuren längs trottoarer vilket minskar framkomligheten. Det enda som är perfekt plogat och saltat är cykelbanorna och där är det aldrig flera dygn innan det blir gjort, där kan man snacka om felriktade resurser, men det är ju en del i att vi ska uppfylla agenda 2030 där cykeln ska vara fordonet för framtiden och måste gynnas på andra fordon och gåendes bekostnad, bilars framkomlighet är inte något prioriterat, vi får tacka dem som genomfört detta vansinne Mp"

Bornlikethis

Aktiv medlem
Apropå den ovanligt usla plogningen i 08, här kommer en förargad bilists synvinkel på det hela (Diskussion i DN-artikel i dag) :D

"Sen kan man undra över det här med att det inte finns någon plats för den upplogade snön på kommunal mark i nybyggda områden eller förtätningsområden där man sett en öppen yta som någon tidigare stadsplanerat lämnat just för att det behövs ytor för typ snö på vintern men nu är de bebyggda och istället blir det snövallar stora som Berlinmuren längs trottoarer vilket minskar framkomligheten. Det enda som är perfekt plogat och saltat är cykelbanorna och där är det aldrig flera dygn innan det blir gjort, där kan man snacka om felriktade resurser, men det är ju en del i att vi ska uppfylla agenda 2030 där cykeln ska vara fordonet för framtiden och måste gynnas på andra fordon och gåendes bekostnad, bilars framkomlighet är inte något prioriterat, vi får tacka dem som genomfört detta vansinne Mp"
Han kanske skulle ha testat att köra bil på de prioriterade cykelstråken i förrgår. Vi andra hade då kunnat lugnt cykla på bilvägarna medan han satt fast i snöberget längst uppe på Liljeholmsbron. Sin egen lilla igloo hade han fått på köpet!

staine

Aktiv medlem
Vet ej om man kan svara med en sån bild på DN debatt?
Men det kan ju kvitta. Vi lever ändå alla i vår egen lilla bubbla, svåra att påverka och att förändras!

Topp