Hör upp, cykel i media-tråden

IM

Aktiv medlem
Känns som att alla skrån körs i botten. Globalisering? Effektivisering? Vem vet? Som kontorsarbetare hade jag det nog som bäst i dubbelrum. Alla varianter på kontorslandskap är sämre, imho. Kom in för sent på arbetsmarknaden för att få uppleva eget kontor.
Förstår jag det rätt att jämförelsen här är den mellan varierande grad av kontorsutrymme och en påtaglig återgång mot daglöneri?

Larsifer

Aktiv medlem
Förstår jag det rätt att jämförelsen här är den mellan varierande grad av kontorsutrymme och en påtaglig återgång mot daglöneri?
Jag tog bara ett för mig närliggande exempel utan ambition att ge en uttömmande lista. Tycker mig se tendenser till att inom varje yrke så skalas mer och mer av det positiva fluffet bort. Fringisarna och andra odefinierade förmåner. Kvar blir de nödvändiga momenten som ska göras i allt högre hastighet.
Men för den som vill vända på resonemanget finns det numer möjlighet att få köra omkring på en stulen moped och tjäna extrapengar utan att behöva skjuta någon.

IM

Aktiv medlem
Jag tog bara ett för mig närliggande exempel utan ambition att ge en uttömmande lista. Tycker mig se tendenser till att inom varje yrke så skalas mer och mer av det positiva fluffet bort. Fringisarna och andra odefinierade förmåner. Kvar blir de nödvändiga momenten som ska göras i allt högre hastighet.
Men för den som vill vända på resonemanget finns det numer möjlighet att få köra omkring på en stulen moped och tjäna extrapengar utan att behöva skjuta någon.
Jag håller med dig, givet att vi inte vänder på resonemanget; den bilden blir lite väl förenklad och tillspetsad förr min del. 😊

SIE

Aktiv medlem
Vet inte om denna varit uppe redan.
F69FDF3E-4BC0-4266-8AA5-53E49A522CF7.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Artikel i SvD idag om dessa hyrcyklar också. Inte alltför smickrande bild som målas upp av cyklar som går att boka trots att de är felanmälda.

Rattnalle

Aktiv medlem
Känns som att alla skrån körs i botten. Globalisering? Effektivisering? Vem vet? Som kontorsarbetare hade jag det nog som bäst i dubbelrum. Alla varianter på kontorslandskap är sämre, imho. Kom in för sent på arbetsmarknaden för att få uppleva eget kontor.
I valet mellan landskap, eget rum och dubbelrum kan jag tänka mig det första och sista men att dela med bara någon enstaka skulle jag ha svårt för igen efter att ha provat alla tre. Jag är ändå 90-talist men fick ändå uppleva eget rum en kort tid. Trevligt att kunna sova middag en kvart i lugn och ro... Landskap med rätt människor är ändå klart roligast och överhörningen har ett värde när man jobbar ihop med samma saker. Däremot när man bara delar med enstaka person står även de små ljuden ut.

perzzon

Aktiv medlem
Har egentligen aldrig provat rum med några få, men haft eget rum i några år i början av min "karriär" och sen bara jobbat i öppen miljö, både med fast och fri placering.
Sämst alla kategorier var eget rum. Så trist att sitta isolerad.

Näst sämst är fri placering där det är konkurens om de "bra" platserna.

SIE

Aktiv medlem
Trivdes bra i öppen yta i ca 15 år, sen kom corona och sedan dess trivs jag oändligt mycket bättre i eget rum på 40 m2 med eget angränsade badrum, arbetsbord, soffgrupp och 2,5 meters pendlingsavstånd från sängen i sovrummet bredvid.

ooms

Aktiv medlem
Har egentligen aldrig provat rum med några få, men haft eget rum i några år i början av min "karriär" och sen bara jobbat i öppen miljö, både med fast och fri placering.
Sämst alla kategorier var eget rum. Så trist att sitta isolerad.

Näst sämst är fri placering där det är konkurens om de "bra" platserna.
Fast placering där man tilldelats en ”dålig” plats då?

Jag har nog testat alla alternativen, eget rum, två som delar rum, landskap med mindre grupper, stort landskap. Skulle säga att det beror helt på vilken typ av arbete man utför och på vilket sätt som avgör vad som är bäst. Har man lite att göra med de som sitter runt omkring en men desto mer med kollegor på andra siter eller externt är landskap värdelöst eftersom man antingen känner att man stör de runtomkring eller stup i kvarten måste flytta till ett ”tyst rum” så fort nån hör av sig eller det är möte.

GoranS

Aktiv medlem
Som tämligen lättstörd är eget rum klart att föredra och något jag lyckats få ha fram till för några år sedan. Nu delat kontor med en annan person. Funkar oftast bra, men är inte idealiskt såsom vi jobbar. Fler personer ändå vore inte bra för mig.

ooms

Aktiv medlem
Som tämligen lättstörd är eget rum klart att föredra och något jag lyckats få ha fram till för några år sedan. Nu delat kontor med en annan person. Funkar oftast bra, men är inte idealiskt såsom vi jobbar. Fler personer ändå vore inte bra för mig.
Det beror lite på ”kulturen” i och storleken på landskapet också. Är det en konstant brusnivå kan det funka ganska bra, men är det mestadels tyst och bara nån som hörs ibland blir det störande (det senare är ju iofs ett tecken på att man implementerat landskap i en verksamhet där det inte passar).

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jag jobbar på ett sån't där modernt kontor med öppet landskap o en massa hörnor med vanliga soffor o puffar, soffor med höga ryggstöd-/sidoskärmar, tysta rum, en hög med lite större konferens/arbetsrum.

Fördelen med detta tycker jag att omväxligen o möjligheterna att sitta helt tyst eller jobba ihop om man nu ska det. Favoritrummet är pingisrummet där jag spenderar väldigt mkt tid. :cool:

GoranS

Aktiv medlem
Det beror lite på ”kulturen” i och storleken på landskapet också. Är det en konstant brusnivå kan det funka ganska bra, men är det mestadels tyst och bara nån som hörs ibland blir det störande (det senare är ju iofs ett tecken på att man implementerat landskap i en verksamhet där det inte passar).
Mitt jobb är inte sådant att alla sitter och snackar för jämnan så att det hålls en jämn "brusnivå". Dessutom funkar min hjärna s.a. om ngt står ut i ljukulissen, t.ex. att någon pratar i en volym som ligger lite högre i bruset så börjar hjärnan försöka snappa upp det som sägs och då grejar jag inte att tänka eller göra något som tänker någon större hjärnaktivitet. Samma effekt gör att jag ibland har svårt att läsa på tåget när det snackas medan det ibland funkar om det blir just en jämn ljudkuliss.

I viss mån kan jag med mkt stor koncentration fokusera bort det, t.ex. var jag rätt störningsokänslig när jag skrev tentor när jag pluggade, men till priset av att vara totalt slut i skallen efter 4-5 timmar. Dessutom upplever jag att jag tänker bäst när det är tyst och helst ska jag också "slå av synen".

Laan84

Aktiv medlem
Är rätt nöjd med att ha eget kontor, har haft det på alla mina jobb utom ett under några år. Men trenden är ju tydlig, räknar med aktivitetsbaserat på lite sikt.

WSMC

Aktiv medlem
Hatar aktivitetsbaserat with a passion, men det här är väl ändå gravt OT i den här tråden.
Här kanske diskussion passar lite bättre iaf?

MrSpock

Aktiv medlem

I somras kraschade ett stort antal cyklister i den nya tunneln under Burlövs station. Samma slags fälla har dykt upp i Malmö – en upphöjd cykelbana med en skarp trottoarkant.
Monica Croze har krävt Malmö stad på skadestånd efter sin olycka.

Little Stereo

Aktiv medlem

I somras kraschade ett stort antal cyklister i den nya tunneln under Burlövs station. Samma slags fälla har dykt upp i Malmö – en upphöjd cykelbana med en skarp trottoarkant.
Monica Croze har krävt Malmö stad på skadestånd efter sin olycka.
Så jädra usel lösning, sen är det väl Trafikverket och inte Malmö stad som är ansvariga för tunneln?

ooms

Aktiv medlem
Intressant om hon vinner framgång, då borde bilägare som kör sönder sina däck och hjulupphängningar i potthål och annat bristande vägunderhåll också kunna kräva skadestånd. Hittills har det ju varit blankt nej till sånt.

NAnders

Aktiv medlem
Intressant om hon vinner framgång, då borde bilägare som kör sönder sina däck och hjulupphängningar i potthål och annat bristande vägunderhåll också kunna kräva skadestånd. Hittills har det ju varit blankt nej till sånt.
Iofs skillnad på personskada och sakskada.

Praxis vid tillämpning av skadeståndslagen är dock att väghållaren måste ha varit medveten om problemet och sedan underlåtit att vidta åtgärd. Så hon ska inte hoppas för mycket. Upprepar kommunen felet, däremot...

GoranS

Aktiv medlem
Hm, kanske ägnar mig åt fel typ av cykling men jag tycker kaffe verkar vara en vanligare dryck i samband med landsvägsrundor än alkoholhaltiga drycker.

SIE

Aktiv medlem
Hm, kanske ägnar mig åt fel typ av cykling men jag tycker kaffe verkar vara en vanligare dryck i samband med landsvägsrundor än alkoholhaltiga drycker.
Tror även att alkoholcykelkulturen är mer frekvent i länder med en mer oansvarig inställning till rattonykterhet.
Dock är den mediala bilden av ”red bull-sporter” och hantverksöl rätt cementerad.

GoranS

Aktiv medlem
Jag är mer van vid cykling i Italien än Tyskland/Österrike/Schweiz och i Italien skulle jag nog säga att en espresso på ett stopp längs vägen är ett vanligare val än en radler. Själv dricker jag varken det ena eller det andra utan knarkar hellre glass.

Sen är det kanske mer belgiskt med öldrickandet.

Topp