Där bodde jag i början av 2000-talet, bilar cirkulerade länge där på kvällarna i hopp att hitta parkering. Lokala bilister med dyra boendekort lär inte bli imponerade. Men gött!Äntligen:
![]()
Ny cykelbana i Majorna – 50 parkeringsplatser tas bort
Ungefär 50 parkeringsplatser ryker när cyklisterna ska få egna banor längs Slottsskogsgatan i Majorna. – Att cykla där med barn har ju inte varit säkert, så många har önskat sig detta, säger Malin Månsson, projektledare.www.gp.se
Platserna i mitten tas bort, parkeringarna vid sidan flyttas ut ett snäpp och en ny cykelbana markeras längs med trottoaren:
![]()
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.se
Är man beroende av bil är det nog ett av de sämre områdena man kan bosätta sig i. Jag bodde runt hörnet på Mariagatan ner mot vallen, lika hopplöst där för stackarna som hade egen bil. Vi var med i Majornas bilkoop istället, var ju helt oslagbart.Där bodde jag i början av 2000-talet, bilar cirkulerade länge där på kvällarna i hopp att hitta parkering. Lokala bilister med dyra boendekort lär inte bli imponerade. Men gött!
Ja det finns inget alternativ (idag) till att köra mitt i gatan och det är för tajt för bilarna att köra om ens vid korsningen. Nu känner jag mig rätt bekväm med att ligga ute i gatan och min erfarenhet är att bilarna tar det rätt lugnt på den gatan, men jag förstår om man blir stressad av att ha bilar som ligger och nosar bakom. Blir nog bra det här.Typiskt bra gata att köra mitt i och bara äga sin plats som cyklist. Men inte lätt att vara där med barn.
Den lilla snutten på ena sidan ner till rondellen menar du? De kunde nog ansträngt sig lite mer där ja.Tidigare cykelbaneprojekt I området har inte direkt blivit bra. Godhemsgatan är ju en riktig idiotbana exvis.
Skapar verkligen bara osäkerhet.Den lilla snutten på ena sidan ner till rondellen menar du? De kunde nog ansträngt sig lite mer där ja.
Jag är djupt imponerad om brandmännen på plats lyckats lägga vatten endast på hjulen.Jag fastnade för formuleringen "lagt vatten på hjulen" och ser framför mig hur brandmannen haft vatten i handflatan och försiktigt lagt detta vatten på det brinnande däcket.
de kanske kastade vatten🙄Jag är djupt imponerad om brandmännen på plats lyckats lägga vatten endast på hjulen.
Det där e riktigt surt![]()
Cykel: Vårgårdas World Tour-tävling läggs ner – Emilia Fahlin: ”Jättetapp”
Sveriges enda World Tour-tävling i cykel läggs ner. Vårgårda CK kommer i år inte att arrangera någon tävling för världseliten på damsidan. – Det är ett jättetapp för svensk cykel, säger den svenska cykelstjärnan Emilia Fahlin till SVT Sport.www.svt.se
Man ska vara försiktigt skeptisk till såna här planer, ibland handlar det om rent kosmetiska åtgärder. Men det kan också vara substans i form av tydliga kriterier, hög standard och en korrekt budgeterad genomförandeplan. Bäst att läsa på hos kommunen, tänker jag.![]()
"Storslagna planer på supercykelvägar ska få Lundabor att välja cykeln framför bilen. Åtta ”cykelhighways” planeras, i år invigs den första. Här är hela listan.
Vad är en supercykelväg? Ja, det handlar om populära cykelstråk som ska rustas upp för att få hög standard. Den ska vara lätt att ta sig till, bekväm att cykla på, trafiksäker och ha en trygg omgivning.
Supercykelvägen ska ha särskild skyltning och får, precis som vanliga bilvägar, nummer. De cykelvägar som leder till och från Lund börjar på siffran 2.
– De ska vara lätta att hitta och känna igen. Därför får dessa cykelvägar nya gula vägvisningsskyltar, förklarar Anna Karlsson, trafikmiljöingenjör i Lunds kommun.
Arbetet med att rusta upp cykelstråken kommer att ta tid och därför dröjer det innan samtliga utpekade stråk uppnår klassificeringen supercykelväg. Men några är snart färdiga och redan i år invigs den första. Här är de åtta supercykelvägarna som planeras:"
där så kallade supercykelvägar gjorts i andra städer har det väl bland annat handlat om att cykelbanan är upphöjd och målad med blå eller röd färg vid gatupassager.Man ska vara försiktigt skeptisk till såna här planer, ibland handlar det om rent kosmetiska åtgärder. Men det kan också vara substans i form av tydliga kriterier, hög standard och en korrekt budgeterad genomförandeplan. Bäst att läsa på hos kommunen, tänker jag.
Är främst genom Burlövs kommun det finns en del att åtgärda; busshållplatser (rakt igenom), stolpar, träd i innerkurva, förutom alla de vanliga chikanerna vid korsningar, och delad GC. Samt att man i Burlöv och Staffanstorp (i den mån man öht låtsas om att det kanske behövs halkbekämpning för cykel i Sveriges töntigaste kommun) envisas med att hälla ut en massa dödsgrus i november som får ligga kvar till April och ge så där härlig småhalka alla de andra dagarna också.Man ska vara försiktigt skeptisk till såna här planer, ibland handlar det om rent kosmetiska åtgärder. Men det kan också vara substans i form av tydliga kriterier, hög standard och en korrekt budgeterad genomförandeplan. Bäst att läsa på hos kommunen, tänker jag.
Skyltning för arbete i vägområdet för en statlig väg får entreprenören stå för.Idé: starta ett företag som tar fram alla tänkbara (generiska) skyltar som behövs för trafikomläggning. Detta företag hyr sedan ut dessa skyltar till cykeltävlingar. Företaget lär behöva något typ av tillstånd att sätta ut dessa (eftersom det ändå är Sverige vi talar om här).
Blir avgiften till Trafikverket lägre då?
Grejen är väl att arrangörerna inte längre ska få sätta ut skyltar själv. Det MÅSTE vara Trafikverkets upphandlade entreprenör som gör det.Idé: starta ett företag som tar fram alla tänkbara (generiska) skyltar som behövs för trafikomläggning. Detta företag hyr sedan ut dessa skyltar till cykeltävlingar. Företaget lär behöva något typ av tillstånd att sätta ut dessa (eftersom det ändå är Sverige vi talar om här).
Blir avgiften till Trafikverket lägre då?
Då förstår man att det blir dyrt!Grejen är väl att arrangörerna inte längre ska få sätta ut skyltar själv. Det MÅSTE vara Trafikverkets upphandlade entreprenör som gör det.
Om den upphandlade entrepenören är billigast för att cykelklubbarna ställer upp med volontärer så kringgår man detta rätt snyggt. Trafikverket lär ställa krav på att volonärerna ska ha en svindyr olycksfallsförsäkring eller motsvarande. Men detta kanske man kan ordna via SCF?Grejen är väl att arrangörerna inte längre ska få sätta ut skyltar själv. Det MÅSTE vara Trafikverkets upphandlade entreprenör som gör det.
Sunt förnuft kan du släppa. Resonerade likadant förut, att "det är väl sunt förnuft som gäller" när man träffade folk. Efter ett antal projekt där man träffat blandat folk, så får man lära sig att begreppet "sunt förnuft" inte gäller för alla.Sitter just nu och jobbar febrilt med att få ihop dokument rörande rutiner som har med arbetsmiljö att göra. Det slår mig hur lite utrymme utrymme man vill ge det sunda förnuftet och hur mycket man vill omsätta allt i mallad text. Jag tror vi håller på att bli ickekreativa idioter av vårt genombyråkratiserade system. Fel människor favoriseras av det.
Skyltutspelet från Trafikverket är kanske ytterligare ett exempel.
Det finns massor av människor, både på myndigheter och i större företag (för att inte tala om konsulter), som lever på att hitta på byråkrati och processer. Bidrar inte ett skit till produktivitet, innovation, eller föra samhället framåt. Men de har sin försörjning säkrad…Sitter just nu och jobbar febrilt med att få ihop dokument rörande rutiner som har med arbetsmiljö att göra. Det slår mig hur lite utrymme utrymme man vill ge det sunda förnuftet och hur mycket man vill omsätta allt i mallad text. Jag tror vi håller på att bli ickekreativa idioter av vårt genombyråkratiserade system. Fel människor favoriseras av det.
Skyltutspelet från Trafikverket är kanske ytterligare ett exempel.
Jobbat i butik och med kundtjänst.Sunt förnuft kan du släppa. Resonerade likadant förut, att "det är väl sunt förnuft som gäller" när man träffade folk. Efter ett antal projekt där man träffat blandat folk, så får man lära sig att begreppet "sunt förnuft" inte gäller för alla.
En avdelningschef för en entreprenör säger hela tiden "man får räkna med att 3% i varje projekt är idioter".
Nämnde det för en granne som är psykolog och han svarade "nej, det är fler". Hävdade att hans snitt låg högre för att alla som kommer till honom är idioter.
Fast i kundtjänst är det väl en hel del som ringer in med ett problem? Då kan jag förstå om snittet går upp då kunden är mer eller mindre "tvungen" att ringa in för att lösa något.Jobbat i butik och med kundtjänst.
Snittet måste vara mycket högre än så.
Och humorn i det är att den som säger att X antal är idioter, aldrig skulle komma på att själva sortera in sig i idiotgruppen. Alla ligger över medel när man frågar...Sunt förnuft kan du släppa. Resonerade likadant förut, att "det är väl sunt förnuft som gäller" när man träffade folk. Efter ett antal projekt där man träffat blandat folk, så får man lära sig att begreppet "sunt förnuft" inte gäller för alla.
En avdelningschef för en entreprenör säger hela tiden "man får räkna med att 3% i varje projekt är idioter".
Nämnde det för en granne som är psykolog och han svarade "nej, det är fler". Hävdade att hans snitt låg högre för att alla som kommer till honom är idioter.
Det är ju sen gammalt, alla andra är idioter!..😏Och humorn i det är att den som säger att X antal är idioter, aldrig skulle komma på att själva sortera in sig i idiotgruppen. Alla ligger över medel när man frågar...
Fast i kundtjänst är det väl en hel del som ringer in med ett problem? Då kan jag förstå om snittet går upp då kunden är mer eller mindre "tvungen" att ringa in för att lösa något.
Det är väl att "sunt förnuft" ofta likställs med "kunskap" av typen: "Det fattar väl vem som helst att om vi bygger fler vägar kommar man fram bättre med bilen."Men jag vet att man ofta avfärdas som naiv om man anväder begreppet sunt förnuft. Vet inte hur läget är nu, men är det inte så att filosofer brukar avfärda tanken på att det alls skulle vara relevant som begrepp?
Det är ett uselt begrepp.Men jag vet att man ofta avfärdas som naiv om man anväder begreppet sunt förnuft. Vet inte hur läget är nu, men är det inte så att filosofer brukar avfärda tanken på att det alls skulle vara relevant som begrepp?
Fast det är nog mer att man antingen är idiot eller inte, att det inte är något snitt. För de flesta kan man ändå resonera med, även om man kommer fram till att man inte tycker lika.Och humorn i det är att den som säger att X antal är idioter, aldrig skulle komma på att själva sortera in sig i idiotgruppen. Alla ligger över medel när man frågar...
Jo man hamnar gärna där, att det är ett subjektivt och därmed värdelöst begrepp. Fast problemet med en sådan slutsats är att den lätt glider över i total sanningsrelativism, och det vetef-n om jag är så tänd på.Det är ett uselt begrepp.
Det jag ser som sunt förnuft, delas verkligen inte av min religiösa kollega, en granne som rev av taket på huset på hösten innan snickare var anlitad, hundägare osv. Det är ett konstigt begrepp. Lokalt i socialt liknande grupper, är det möjligen relevant. Inom företagande med upphandlingar, konsulter, bemanningsföretag mm, nejnej, det är lika otänkbart som att instagram skulle vara sökbart.
Common sense är ett bättre begrepp. Just för att det betonar att det är en gemensam uppfattning. Vilket många som slänger sig med begreppet sunt förnuft, inte bryr sig ett skit i.Jo man hamnar gärna där, att det är ett subjektivt och därmed värdelöst begrepp. Fast problemet med en sådan slutsats är att den lätt glider över i total sanningsrelativism, och det vetef-n om jag är så tänd på.
Hursomhelst så tror jag att cykelklubbarna kunde anförtros med att arrangera sina lopp utan att behöva följa millimeternoggranna beskrivningar om hur allt skall genomföras. Eller har det varit stora problem? Är det ett reellt och angeläget problem man adresserar här?