Hör upp, cykel i media-tråden

Amenvafan

Aktiv medlem
17 minuter på ett hjärtstopp?
Inte särskilt bevandrad i Götet men kartan sa mig ändå att det är hyfsat centralt

kais01

Aktiv medlem
en god vän fick hjärtstillstånd cyklandes i hammarbyhamnen. hjärtevarma medmänniskor höll strax igång honom, någon annan larmade ambulans.

bara det att innan det är klart, inom typ en minut passerar en ambulans med patient i.

vad gör dom??

jo stannar, lastar ut patienten i bilen, byter patient och tar istället hand om vår vän. kör hjärtstartaren. way to go:))

kompisen fick sedan pacemaker med inbyggd hjärtstartare, och som aktiverats några gånger. han är väl inne på sitt femte liv vid det här laget.

ps: den nedprioriterade uttalade sig sedan nöjd med hanteringen, och fick snart åka en annan ambulans, som ju var på ingång.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Problemet är väl att ibland går det bra o ibland går det dåligt. Det är brist på ambulanser av ngn jäkla anledning så det är lite 50/50 om du kommer att dö eller inte.

kais01

Aktiv medlem
(ot) sveriges långsammaste stad måste ändå vara uppsala?

i varje korsning står någon och väntar. kör inte ut när der blir lucka, utan tänket är; kan jag vänta ytterligare en bil? toppa det med inte köra över 60kmh på kringliggande 80-90 kmh landsvägar om det råkar vara mörker och regn.

i göteborg ägnar man sig iställlet åt att baxa in maximalt antal korsningar och filbyten per given sträcka. och förstås inte skylta dit folk ska istället leda trafiken per automatik till hisingen närhelst det är möjligt.

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
I dag kl 15.40 visas SM i e-cykling på SVT Play.

GoranS

Aktiv medlem

Hm, e-cykling? Jag vill ha a-cykling!

SIE

Aktiv medlem

Trodde de skulle köra i Zwift. Men det där är ju något annat?

Manurhin2

Aktiv medlem
Cyklist knivhugger folk, eller?

Screenshot_20230206_175604_Expressen.jpg

jolov

Aktiv medlem
Jag vet inte vem som skriver för sportfack. Men att få för sig att en ramväska till cykel är någon banbrytande, eller att det airtag-baserade cykellarmet från knog varken kräver batteri eller app är ändå imponerande

8F2B7AAE-DFFF-47CB-B8CC-7C7C9742E3CB.png
D5078676-321A-4B85-9190-B1941E960523.png

Larsifer

Aktiv medlem
Fängelse och permanent indraget körkort verkar lite överdrivet. MC-förare är ju bara farliga för sig själva. Sen finns det ju värre brott i filmen: 30 sek in, bilist som ligger kvar i vänster körfält trots att det är tomt till höger. Sånt kan ju driva vem som helst till vansinne.

Manurhin2

Aktiv medlem
Fängelse och permanent indraget körkort verkar lite överdrivet. MC-förare är ju bara farliga för sig själva. Sen finns det ju värre brott i filmen: 30 sek in, bilist som ligger kvar i vänster körfält trots att det är tomt till höger. Sånt kan ju driva vem som helst till vansinne.
Det är dessutom olagligt i Sverige, är du säker på att det är så i Norge?

Larsifer

Aktiv medlem
Mitt inlägg var halvt ironiskt, men det kanske gick dig förbi.
Sporthojar framförs ofta snabbt. Fordonstypen är sådan att hög fart förutsätts. Har förstått att man behöver få vila sig mot fartvinden, eftersom sittställningen är som en halv, statisk, armböjning. Men körningen är ju mestadels bland skyddade trafikanter så någon större risk för andras liv är ju liten. Tycker mig mest läsa om MC-olyckor där endast föraren omkommit. Därför tyckte jag domen var oväntat hög. Är det dessutom baserat på snubbens youtube-filmer där han filmat sin egen hastighetsmätare, så undrar jag om det finns god juridisk grund här. Det enda man med säkerhet kan säga om en hastighetsmätare är väl att den visar för mycket.
Men detta kanske bara är en kvällstidnings-grej. Det är ju rätt många som "hatar" motorcykliste av olika anledningar så det blir nog många klick.

Manurhin2

Aktiv medlem
Med tanke på att motorcyklisten inte körde om till höger antar jag att man förutsätts hålla till höger, om möjligt, även i Norge.
Eller vad menade du?
Jag menar att i Sverige gick polisen ut med att från förra sommaren(tror jag) så skulle dom börja lagföra bilister som ligger och kör i annat än höger körfält utan att göra omkörning eftersom det är förbjudet. Regelöverträdelser har bara inte beivrats tidigsre.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag menar att i Sverige gick polisen ut med att från förra sommaren(tror jag) så skulle dom börja lagföra bilister som ligger och kör i annat än höger körfält utan att göra omkörning eftersom det är förbjudet. Regelöverträdelser har bara inte beivrats tidigsre.
Förra sommaren? Menar du inte för åtta år sedan?
Då startade @hm en tråd där hen åtminstone verkar vara överraskad över att hen behöver köra högertrafik istf att vara mittfältskramare.

1888

Aktiv medlem

Inte förbjudet om hatighetsgränsen är 70 km/t eller lägre

nisseson

Aktiv medlem
Inte förbjudet om hatighetsgränsen är 70 km/t eller lägre

3. Kap 7 § 4e stycket
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Så enbart om du har särskilda skäl till det med grund i "den fortsatta färden". Huvudregeln att man ska ligga i högerfil kvarstår.

Manurhin2

Aktiv medlem
Då startade @hm en tråd där hen åtminstone verkar vara överraskad över att hen behöver köra högertrafik istf att vara mittfältskramare.
Allting händer lite senare här på landet, det borde du ha erfarenhet av😉

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag kommer från andra änden av ön, dvs närmare Christer Sjögren än Lars Lerin, och där var det inga fabriker. Fast det hus jag växte upp i är rivet sedan några år.
Det är ju riktigt fint(dyrt) på Tynäs men tyvärr är väl inte utsikten den bästa för majoriteten med sjötomt.
Den fina grannkommunens yttre hamn samt tung industri syns tyvärr över vattnet från västra och norra sidan ☹️

1888

Aktiv medlem

3. Kap 7 § 4e stycket
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Så enbart om du har särskilda skäl till det med grund i "den fortsatta färden". Huvudregeln att man ska ligga i högerfil kvarstår.

Om vänsterfilen går dit du skall behöver du inte byta till höger fil för att senare byta tillbaka till vänster fil. Hittar tyvärr inte regeln just nu, skall söka vidare i helgen. OM! hatigheten är 70 eller lägre

jolov

Aktiv medlem
Om vänsterfilen går dit du skall behöver du inte byta till höger fil för att senare byta tillbaka till vänster fil. Hittar tyvärr inte regeln just nu, skall söka vidare i helgen. OM! hatigheten är 70 eller lägre
Det är väl det som står här:
körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
?

Om du kör på en tvåfilig väg med 70km/h och ska svänga vänster i rondellen som kommer om 400m så går det helt fint att ligga i vänsterfilen fram till rondellen.

hm

Aktiv medlem
Nu får du nog läsa om tråden innan du placerar mig i fel fil...
Eller tycker du motorcykeln i klippet gjorde mer rätt än bilen i vänsterfilen? Och om en polis funnits på plats vem tycker du han borde haffat?
PS det är inte jag i bilen .

Topp