Hör upp, cykel i media-tråden

ooms

Aktiv medlem
Ja, det funkar ju jättebra i Uppsala…

weldion

Aktiv medlem
Ja, det funkar ju jättebra i Uppsala…
Tänkte på Uppsalagaraget när jag läste artikeln.
Frågan vad som är bäst.
En gång i tiden så hade Falun en övervakad cykelparkering på Fisktorget. En vakt som satt i en liten kur och skulle hålla koll på cyklarna som stod parkerade där.

uandt

Aktiv medlem
Inte för att vara sån men det där är kulturkrig/politik och inte cykling. Hon som kom trea i loppet skrev på reddit om att hon inte har några problem med resultatet. Att hon som vann var den som tränat mest/bäst.

Folk som är kritiska som tex Hannah Arensman (som säger att hon primärt är "följare av gud", sen cyklist) gör det av politiska skäl. De skiter i cykling och sport i allmänhet

weldion

Aktiv medlem
Inte för att vara sån men det där är kulturkrig/politik och inte cykling. Hon som kom trea i loppet skrev på reddit om att hon inte har några problem med resultatet. Att hon som vann var den som tränat mest/bäst.

Folk som är kritiska som tex Hannah Arensman (som säger att hon primärt är "följare av gud", sen cyklist) gör det av politiska skäl. De skiter i cykling och sport i allmänhet
Fast för att komma fram till resultatet så fick det brukas cykel.

Pfaff

Aktiv medlem
Artikel om bakgrund till Cargobike,
Ev bakom betalvägg.
Tvi! Tvi! Vik hädan satan! Det handlar ju uteslutande om ELcyklar! 😁

Jag köpte en beg. cargobike att använda för inköp och korta transporter. Det funkar men att cykla nån längre sträcka med en sån är verkligen inte kul. Vilket åbäkigt monster. Finns tveklöst bättre lastcyklar.
Men trenden är positiv, alltid bättre än bilar oavsett drivmedel.

WSMC

Aktiv medlem
För oss utan konto?
Jag får upp det precis under bilden.

Kanske en struntsak, men viktig för oss cyklister:

Den här bilden (från Google Street View) visar ett övergångsställe här i närheten som jag passerar var och varannan dag när jag cyklar mot Kungens Kurva och Skärholmen.

Det finns tusentals såna här övergångsställen som förbinder en gång/cykelväg på ena sidan med en gång/cykelväg på andra sidan. Det är alltså ingen cykelpassage eller cykelöverfart, det är ett övergångsställe.

Någon uppmärksammade mig på att Nyhetsmorgon i TV4 hade ett minst sagt svajigt inslag i går om vilka regler som gäller för cyklister ute i trafiken. Jag kollade, och ja där sitter trafikpolisen Christer Olofsson och påstår att det är förbjudet att cykla över övergångsställen samt att straffet om man gör det är 1500 kronor i böter.
Det är lögn. Det är inte förbjudet att cykla över övergångsställen.
Nyhetsmorgon i TV4 har uppemot en miljon tittare. Såna här okunniga och omdömeslösa påståenden, dessutom från en polis, är enormt triggande för bilister som redan hatar cyklister så till den grad att de är beredda att köra på dem. Det är väldigt olyckligt och onödigt.
--------
PS: Den här statusen handlar inte om att cyklister på övergångsställen har väjningsplikt mot fotgängare, att bilister inte har väjningsplikt mot cyklister på övergångsställen samt att det vid tät trafik kan vara säkrast att stiga av cykeln och gå över övergångsstället. Den handlar om att en polis hittade på en lag som inte finns och därmed underblåser hatet mot trafikens mest oskyddade grupp.

jolov

Aktiv medlem
Skärmavbild 2023-05-10 kl. 21.58.23.png

Jag hatar när man blir påkörd bakifrån av en cyklist på trottoaren bara för att man tar ett steg rakt ut i cykelbanan utan förvarning

weldion

Aktiv medlem
Kan man inte prova att ta fram en cykelväg genom en stad med hjälp av ai? Räkna på precis alla faror, lämplig placering osv?
Kan inte bli sämre än när någon, med skohorn, skall klämma in en cykelbana i en stad.

heffe

Aktiv medlem
Visa bilaga 624897

Jag hatar när man blir påkörd bakifrån av en cyklist på trottoaren bara för att man tar ett steg rakt ut i cykelbanan utan förvarning
Varför har vi så dålig fotgängar och cyklist-kultur i det här landet? Någonstans måste väl vanan att allt som inte är bilväg är fritt fram att promenera och cykla på komma ifrån?
Alla borde ta en vecka till fots och på cykel i Köpenhamn eller Amsterdam eller liknande för att förstå hur det kan funka och hur bra det funkar när man inte är ute och jazzar på fel sida markeringarna.
//MVH Gubbsur och nyss hemkommen från en vecka i Köpenhamn.

jolov

Aktiv medlem
Därför att våra gator fortfarande byggs med fullt fokus på biltrafik. Cykelinfrastrukturen är konsekvent nedprioriterad. De satsningar som görs är småskaliga och resulterar bara i ett lapptäcke av dåliga lösningar.
Låter rätt träffsäkert.

Jag cyklade genom sthlm för första gången förra veckan. Jag har aldrig känt mig mer som en lantis än då jag flera gånger tappade bort cykelbanan

weldion

Aktiv medlem

DarkMatter

Aktiv medlem

Amenvafan

Aktiv medlem
Lagom till sommaren.

Kanske är läge att skrota det där avtalet… 100% skit sedan start.
Jag saknar klassiska Alvedoncyklarna 👌

Bornlikethis

Aktiv medlem
Haha hur är detta en nyhet? Clickbait? Tåget var en del av en PR-kampanj för Girot då det var helt tapetserat rosa med tillhörande text, körde ut samtidigt som klungan och tutade för att hälsa. Rex försökte vara rolig och skänka flaskan till chaffören så som de ofta gör till fans i sånna mästerskap.

BFS

Aktiv medlem
Haha hur är detta en nyhet? Clickbait? Tåget var en del av en PR-kampanj för Girot då det var helt tapetserat rosa med tillhörande text, körde ut samtidigt som klungan och tutade för att hälsa. Rex försökte vara rolig och skänka flaskan till chaffören så som de ofta gör till fans i sånna mästerskap.
En nyhet är en nyhet. :) Jag tycker det var/är helt rätt att cyklister och fans (vanligt folk) interagerar (ja, inte när folk är i vägen för cyklisterna, såklart). Detta var ju en kul grej (oavsett). Och därmed en ovanlig nyhet (istf de vanliga/negativa händelserna).

Bornlikethis

Aktiv medlem
En nyhet är en nyhet. :) Jag tycker det var/är helt rätt att cyklister och fans (vanligt folk) interagerar (ja, inte när folk är i vägen för cyklisterna, såklart). Detta var ju en kul grej (oavsett). Och därmed en ovanlig nyhet (istf de vanliga/negativa händelserna).
Jo förvisso, jag reagerar nog mer på rubriken som antyder att det hela vore en slags aggression istället för en vänlig gest från en girodeltagare till en i publiken :)

BFS

Aktiv medlem
Jo förvisso, jag reagerar nog mer på rubriken som antyder att det hela vore en slags aggression istället för en vänlig gest från en girodeltagare till en i publiken :)
Rubriken var nog tänkt att kunna tolkas på det sättet. :) Men jag tolkade det till 100% som en rolig grej. Hade jag suttit på tåget hade jag också uppskattat det. Vänliga gester behöver vi mer av.

Mange.

Aktiv medlem
Appropå självkörande bilar och media.
Denna självkörande bil hade körförbud, jag skrattar så jag gråter åt syftningsfelet..
Fast dom lyckas ju faktiskt berätta att det satt förare i bilarna senare i ingressen.
FB_IMG_1684510592229.jpg

Ustzeust

Aktiv medlem
Appropå självkörande bilar och media.
Denna självkörande bil hade körförbud, jag skrattar så jag gråter åt syftningsfelet..
Fast dom lyckas ju faktiskt berätta att det satt förare i bilarna senare i ingressen.
Visa bilaga 626641
Jag förstår inte var ifrån du fick självkörande bilar ifrån.
Men att kalla det dominokrock är konstigt, stod bilarna på nosen eller baken och sen välte på varandra?
Annars hade jag kallat det curlingkrock

Mange.

Aktiv medlem
Jag förstår inte var ifrån du fick självkörande bilar ifrån.
Men att kalla det dominokrock är konstigt, stod bilarna på nosen eller baken och sen välte på varandra?
Att skriva att en bil krockat blir fel när det är föraren som kört bilen som krockat. Vid en olycka kan det tolkas som dom inblandade inte är ansvariga, att bilen kört av sig självt.
I denna som jag SS så hade den självkörande bilen körförbud, och kan låta som att föraren hade indraget körkort.

nisselarsa

Aktiv medlem
Jag tolkar körförbud som obesiktad eller oskattad.

Jag tycker för övrigt inte det är något märkligt med formuleringen att bilar krockar. Däremot skrivs det ofta typ "En bil körde in i framförvarande bil" och då blir det ju lite tokigt, eftersom det (i regel) inte är bilen som kör.

Senast ändrad:

Amenvafan

Aktiv medlem
Kanske är läge att skrota det där avtalet… 100% skit sedan start.
Jag saknar klassiska Alvedoncyklarna 👌

Stumpy

Aktiv medlem
Man lärde sig i körskolan att man skall ha foten på bromsen i sådana situationer. Då hade förmodligen bara två bilar blivit skadade och troligtvis ingen whiplash.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Ärligt talat ser jag fler som styrsurfar än rattsurfar.
Hittade statistik på det hela källa M Sverige. Du hade rätt att fler cyklister är personbilister surfar på mobilen i trafiken, däremot verkar taxichaufförer och lastbilschaufförer rattmuffen ännu mer.

Trafikslag Cykel Elscooter Motorcykel Personbil Taxi Buss Lastbil Totalt
Antal observationer541981241645114016747617997
Antal rattsurfare5432872531772929
Andel rattsurfare9,98%32,65%6,45%4,41%22,14%4,19%15,13%5,16%

Edit: stavfel rättat

Senast ändrad:
Topp