Hör upp, cykel i media-tråden

Globalistic

Aktiv medlem
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Du glömde caps lock på.

Nej, det gjorde jag inte. Faktiskt!

Sedan att mitt tangentbord gör lite som den vill, när den vill. Kan jag inte göra något åt :( Blir kanske så när man kör OSX och WIN7 samtidigt :/

Hasse#7

Aktiv medlem
Kristoffer skrev:
> Sedär lite cykel i media som inte primärt
> handlar om dopning:
>
> http://www.svd.se/sport/enstoringens-hemlighet_732
> 8745.svd

Vilken skön berättarform med Tintin som stomme rakt igenom. Verkar vara en hyvens kille. Det enda som stör mig är den här tanken som alltid kommer upp. Kan man verkligen vinna odopad om det finns konkurrenter som är dopade och inte vinner? Jag väljer att fortsätta hoppas att det kan vara så även om det är naivt. Tack för länken, det var läsvärt.

Mr Orange

Aktiv medlem
Ytterligare en skön stripp från Stockholmsnatt.

sthlmnatt.jpg

JLarsson

Aktiv medlem
En liten krönika eller vad man ska kalla det i DN idag

”En hjärnornas kamp
Därför fortsätter cykelsporten att fascinera så många - trots alla skandaler."

I pappersutgåvan och den lösenordsskyddade delen av websidan.

Ari.m

Medlem
JLarsson skrev:
> Jaha, det är cyklisternas fel att förbifarten
> inte blivit av alltså. DN 31/1, stockholmsdelen

Läste den imorse, en av anledningarna att jag sa upp pren på DN var just alla sura anticyklister och deras gnäll. Höjdpunkten var när en av deras krönikörer ondgjorde sig över löjliga och onödiga cyklister och på nästa uppslag stod "cyklist död - lastbil etc...".

Läste också denna för någon dag sen:
http://www.dn.se/sthlm/cykelbanor-byggs-for-246-miljoner

Blandat lågt och högt...

DT

Aktiv medlem
Ja, det har varit mycket anti-cyklingskrönikor i DN de senaste åren.

Fast just den här (som visserligen var osedvanligt magsur) var något slags gästkolumn från en "vanlig läsare", så det kanske mer ska ses som en glorifierad insändare.

Fliken

Ny medlem
Har denna varit uppe än.

Man måste ju kunna skratta åt sig själv.
http://www.dn.se/blogg/pa-stan/skribent/viktor-barth-kron/

Vi måste våga ta debatten om cyklisterna
Skrivet av Viktor Barth-Kron 07:00, 26 augusti 2011 i kategori Krönikor

Det finns en elefant i rummet i Stockholmsdebatten. En fråga som bubblar under ytan, som ännu så länge hålls nere av politiker och journalister, men som snart når kokpunkten i folkdjupen. Jag talar givetvis om cyklisterna.

Tretton år efter att Stella Fare och vågmästarna i Stockholmspartiet tvingade ned en makthungrig borgerlighet på knä och började måla cykelbanor tvärs över Riddarfjärden (okej, nästan) så är resultatet uppenbart för var och en: Det mångtrafikerade samhället fungerar inte.

Att kaoset på stadens gator ändå fortgår beror på att den trafikpolitiska korrektheten sitter djupt. Som miljövänliga motionärer är cyklisterna enligt den förhärskande normen oantastliga. Om vi inte ser upp kommer utvecklingen förr eller senare att gå i en dansk riktning – Stockholm riskerar att bli som Köpenhamn, där det i princip är omöjligt att framföra en vanlig hederlig personbil i innerstan. Motorljuden stannar av och tystnadens cykeldiktatur breder ut sig. Det är med andra ord hög tid att vi tar bladet från munnen om masscyklismens problem.

Cyklisterna visar inte respekt för de rutiner och sociala konventioner som stockholmska fotgängare och bilister tillsammans byggt upp under generationer. Kraven på identitetstrafikpolitik och särlagstiftning, från särskilda cykelbanor på tidigare normalt fungerande gator till extra framskjuten position vid rödljus, är diskriminerande mot majoritetstrafikanterna och hotar själva fundamentet för vår trafikkultur. Purtrafikanterna, till fots och bakom ratt, har en tradition av att söka samförstånd genom ömsesidig respekt och ljusreglering. Att jag däremot skulle söka fredlig samexistens med Jocke, 39, som iförd limegröna tights och sportsolglasögon av svängd cykloptyp susar snett över Norrmalmstorg i kraft av sitt inbillade företräde? Nej, det går inte. Överallt där cykelkulturen stöter på majoritetstrafikkulturen uppstår konflikter.

Dessutom: Vad kostar cyklismen? Medborgarna har rätt att veta. Hur många arbetstimmar förloras varje år vid ombyten – och kanske till och med dusch – i samband med ankomst till arbetsplatsen? Hur mycket sinkas tillväxten av alla försenade bud, bussar och personbilar?

Även frågan om cyklisternas extrema klädsel bör tas upp till diskussion. Gröna tights på medelålders män är en anomali i den stockholmska stadsbilden. Dessutom upplevs cyklisternas solglasögon som en maskering. I ett öppet samhälle ska vi självklart visa oss för varandra, särskilt i trafiken. Och då har vi inte ens gått in på den hygieniska aspekten av svett och åtsmitande plastattiraljer.

Man ska förstås inte dra alla cyklister över en kam. Jag känner själv flera cyklister. Några av mina bästa vänner är cyklister. De flesta cyklister är inte hänsynslösa trafikfaror. Att de ändå är överrepresenterade i den gruppen kan också ha andra förklaringar: stressiga mellanchefsjobb, traumatiska minnen från styrelsemöten i bostadsrättsföreningarna och grubbel om Den Nya Mansrollen.

Hur som helst så har det mångtrafikerade samhällsexperimentet kommit till vägs ände. Vi måste lyfta locket och kunna föra en sansad debatt om frågorna.

Men sådant får man väl inte säga i den här stan.

JLarsson

Aktiv medlem
DT skrev:
> Fast just den här (som visserligen var
> osedvanligt magsur) var något slags gästkolumn
> från en "vanlig läsare", så det kanske mer ska
> ses som en glorifierad insändare.

DN verkar ha insett detta och censurerat denna på nätet: http://www.dn.se/blogg/sthlmimitthjarta/

Muntis

Aktiv medlem
Ligisterna (cyklisterna) i Umeå får sig en känga av en insändare. http://www.vk.se/810685/cyklister-ligister-som-saknar-trafikvett

Citat från artikeln ”flytta dig för helvete jag är cyklist och cyklar var jag vill, dessutom gäller inte reglerna för oss cyklister” ska visst vara det enda som cyklisterna (inte en utan flera) fått ur sig när de kört på honom. Verkar vara samstämmiga cyklister i Umeå. Jag måste ha missat mötet där det bestämdes att vi skulle använda oss av den frasen när vi cyklar.

Senast ändrad:

Fliken

Ny medlem
Varför sänka hastigheten i stan för bilar när lycramarodörerna vill köra fortare?

Edit. Kanske bäst att vara tydlig. Hur många cyklister inne i stan har behov av att köra snabbare än 30 egentligen. Argumentet känns krystat.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    72.3 KB · Besök: 111
Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
Skulle jag vara tvingad till max 20 km/h i stadstrafik skulle jag sluta cykla och bara åkt kollektivt i stället. 20 km/h är verkligen smärtsamt långsamt. Till och med en begränsning på 30 km/h är problematisk, men inte illa nog för att få mig att permanent ställa cykeln.

Rattnalle

Aktiv medlem
toker skrev:
> http://www.dn.se/nyheter/sverige/rondeller-ska-bli
> -sakrare-for-cyklister/
>
> rondeller ska bli säkrare för cyklister

Rondellen i fråga är helt värdelös. Så till den grad att jag faktiskt överväger att orka kontakta företaget som gör utvärderingen och påpeka detta.

Problemet är att genomförandet är så värdelöst att det är svårt att utvärdera konceptet:

Eftersom det bara finns en rondell av den här sorten vet ingen hur de ska hantera det. Skyltar saknas och därför slutar det i min erfarenhet med att jag som cyklist får lämna företräde enligt regeln att den som ska in i en rondell lämnar företräde till den som redan är inne i den.

Det är dessutom trångt före och efter så att man ibland måste stanna i själva körbanan i rondellen för att lämna plats till någon som kommer från sidan i ändarna. Där de satt en rad kantsten som sticker upp en cm av okänd anledning (jag gissar för att påkalla uppmärksamhet, men det finns ju inga skyltar som reglerar vad som ska påkallas uppmärksamhet för).

Fliken

Ny medlem
geologen skrev:
> Skulle jag vara tvingad till max 20 km/h i
> stadstrafik skulle jag sluta cykla och bara åkt
> kollektivt i stället. 20 km/h är verkligen
> smärtsamt långsamt. Till och med en begränsning
> på 30 km/h är problematisk, men inte illa nog
> för att få mig att permanent ställa cykeln.

Detta gäller alltså förslagsvis enbart i innerstaden. Om jag går till mig själv, som rätt aktiv och snabb mitionscyklist, så cyklar jag nästan alltid bland de långsammaste inne i stan ändå, framför allt av säkerhetsskäl. Det gäller inte enbart med hybridhärket ToR jobbet utan även med racern till och från snabbare körningar utanför tull.

För övrigt, men de som de facto har behovet att köra så snabbt är ju knappast representativa för den stora majoriteten av nuvarande och kommande cyklister.

HåkanB

Medlem
> Rondellen i fråga är helt värdelös.

Jag förstår inte att man kan se den rondellen som positiv för cyklister. Om man hade skapat plats för cyklister utmed Sten Sturegatan så visst. Nu är det så trångt att man inte kan hålla sig i sin fil genom kurvorna i någon fart eftersom cykeln helt enkelt är för lång för att kunna svängas så tvärt.
Å andra sidan är det mycket med Göteborgs trafikkontor som jag inte förstår.

Rattnalle

Aktiv medlem
HåkanB skrev:
> > Rondellen i fråga är helt värdelös.
>
> Jag förstår inte att man kan se den rondellen
> som positiv för cyklister. Om man hade skapat
> plats för cyklister utmed Sten Sturegatan så
> visst. Nu är det så trångt att man inte kan
> hålla sig i sin fil genom kurvorna i någon fart
> eftersom cykeln helt enkelt är för lång för
> att kunna svängas så tvärt.
> Å andra sidan är det mycket med Göteborgs
> trafikkontor som jag inte förstår.

Det är enkelt: Vi har en politisk majoritet som är nöjd med nuvarande cykelinfrastruktur och sättet den byggs. Det finns därför ingen som säger till Trafikkontoret att de är helt ute och kör bil (cykla är ju positivt) och behöver lära om sitt jobb.

geologen

Aktiv medlem
Fliken skrev:
> Detta gäller alltså förslagsvis enbart i
> innerstaden. Om jag går till mig själv, som
> rätt aktiv och snabb mitionscyklist, så cyklar
> jag nästan alltid bland de långsammaste inne i
> stan ändå, framför allt av säkerhetsskäl. Det
> gäller inte enbart med hybridhärket ToR jobbet
> utan även med racern till och från snabbare
> körningar utanför tull.
>
> För övrigt, men de som de facto har behovet att
> köra så snabbt är ju knappast representativa
> för den stora majoriteten av nuvarande och
> kommande cyklister.

Cykeln är framtidens fordon i stadstrafik. Att då begränsa den så kraftigt som till 20 km/h är verkligen absurt! Visst, 20 km/h kanske räcker för 60 procent av cyklisterna, men resten tvingas helt i onödan till en längre restid. I Gbg trampar de flesta pendlingscyklister, även i centrala stan, över 20. Jag skulle tro att närmare 25 är normalt på stråken. Snittet är nåt annat, men när man är uppe i fart så är det så.

Men en begränsning på 30 där det är tätare trafik och en generell begränsning till 40 i tätort skriver jag under på.

cyklariskogen

Aktiv medlem
I Stockholms innerstad är inte 20km/h ett problem med tanke på att man i runt 15 km/h raskt rullar förbi stillastående bilar och bussar i rusningstrafik. Då kan man dessutom göra det med en kaffe i ena handen och en iphone i andra om man vill;)

Det skulle vara intressant att veta snittpendlingssträckan för en cyklist i de olika storstäderna för att få perspektiv på debatten.

HåkanB

Medlem
> I
> Gbg trampar de flesta pendlingscyklister, även i
> centrala stan, över 20. Jag skulle tro att
> närmare 25 är normalt på stråken. Snittet är
> nåt annat, men när man är uppe i fart så är
> det så.

Det gjordes en mätning av hastigheten på Heden av den eminente bloggaren Rolf Broberg nyligen. Jag vill hävda att Heden inte är den snabbaste sträckan i Göteborg men troligen ganska representativt. http://trafikistan.se/hur-fort-cyklar-folk/
Sedan är som sagt snittet något helt annat varför det är ointressant att diskutera snittfart och hastighetsgränser samtidigt. Hastighetsbegränsningar gäller inte snittfarten utan toppfarten. När jag cyklar till jobbet så snittar jag aldrig över 25km/h. Men om jag inte får cykla snabbare än 25km/h så skulle jag snitta ännu lägre såvida jag inte kan hålla 25 genom varje korsning och färjan håller 25km/h och avgår när jag rullar på.

NLC

Aktiv medlem
HåkanB skrev:
> Sedan är som sagt snittet något helt annat
> varför det är ointressant att diskutera
> snittfart och hastighetsgränser samtidigt.
> Hastighetsbegränsningar gäller inte snittfarten
> utan toppfarten. När jag cyklar till jobbet så
> snittar jag aldrig över 25km/h. Men om jag inte
> får cykla snabbare än 25km/h så skulle jag
> snitta ännu lägre såvida jag inte kan hålla 25
> genom varje korsning och färjan håller 25km/h
> och avgår när jag rullar gränsen

+1!

Max 30 km/h är på gränsen till för långsamt, man kommer behöva bromsa i nedförsbackar och vid medvind. Ska man ha 20 km/h på gator med lite biltrafik får man nog sluta lägga cykelstråk på dessa och börja riktig cykelinfrastruktur istället. Annars kommer nog de som ska cykla lite längre än runt hörnet att välja andra alternativ.

NLC

Aktiv medlem
Märklig vinkel på det hela, är det verkligen bara boxning som kan "rädda" folk som kommit på glid och är en olycka i ett arrangemang med tiotusentals deltagare relevant att ta upp som jämförelse? Eller finns det nån subkultur inom cykel där målet är att med våld besegra sitt motstånd?

Najjt

Medlem
NLC skrev:
> Märklig vinkel på det hela, är det verkligen
> bara boxning som kan "rädda" folk som kommit på
> glid och är en olycka i ett arrangemang med
> tiotusentals deltagare relevant att ta upp som
> jämförelse? Eller finns det nån subkultur inom
> cykel där målet är att med våld besegra sitt
> motstånd?

Du cykelpendlar inte va? ;-)

Jenny W

Aktiv medlem
NLC skrev:
> motstånd?

Bara på xc-lopp. ;)

wobblie

Aktiv medlem
NLC skrev:
> motstånd?

Jämföra skaderisken i sporter är väl relevant, det är ofta folk felaktigt tror att kampsporter är oerhört farliga jämfört med andra sporter. Rädda folk kan vilken sport eller hobby som helst göra, men man kan ju ganska snabbt konstatera att den kategorin av människor det handlar om snarare dras till boxning än till schack. Eller cykling.

NLC

Aktiv medlem
Fast den ledaren jämförde ju inte skadefrekvens utan utfallet - att den ene är utskriven medan en andra flyttats till Karolinska.

wobblie

Aktiv medlem
NLC skrev:
> Fast den ledaren jämförde ju inte skadefrekvens
> utan utfallet - att den ene är utskriven medan en
> andra flyttats till Karolinska.

Läste vi olika artiklar?

NLC

Aktiv medlem
Nä det tror jag inte :-) men jag såg inte att artikeln jämförde den skattade skadefrekvensen mellan boxning och cykel (utan med ishockey, ridsport och fotboll). Så jag förstår nog inte hur relevant det är att ta upp ett fall med en cyklist som skadat sig allvarligt i VR.

Dessutom kan man nog anta att statistiken endast omfattar akuta och att långsiktiga skador (som t.ex frekvensen av Parkinsons hos boxare) inte tas i beaktning.

Men det kanske bara är jag som läser så.

Frith

Medlem
Jag blev lite besviken på Halle, hon brukar vara en hyfsad skribent, men idag var det att jämföra äpplen och småspik när hon drar paralleller mellan Wallbergs hjärnblödning och en olycka under ett motionslopp. Och precis som NLC tar upp så är det bara den akuta skadan (vad man ibland kallar second impact - första smällen skadar ett kärl så att det blir svagt och den andra smällen sliter av det och orsakar en blödning) som hamnar i media - inte all den kroniska traumatiska encefalit som finns hos proffsboxare, amerikansk fotbollspelare och även hockeyspelare.
Det är ett problem som lyfts allt mer i USA, som en följd av att liknande skador ses i veteraner från Irak och Afganistan som utsatts för flera "mindre" explosioner. Vi ligger helt klart efter i medvetande om förvärvade hjärnskador.

wobblie

Aktiv medlem
Att ta upp just cyklingen tror jag var för att visa på hur kraftigt mediarapporteringen skiljer sig åt. Dock tror jag att man ofta skjuter sig själv i foten med den typen av argumentation eftersom då istället cykelsporten känner sig påhoppad.

Hjärnskador ska man givetvis ta på allvar, och visar vetenskapen att det är värre än vi trott bör man genomföra åtgärder för att minska riskerna utan att för den skull ta bort fullkontaktsmomenten.

(Med viss reservation för att jag kan ha fått för många slag i huvudet för att föra ett logiskt resonemang)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer