Hör upp, cykel i media-tråden

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
nisseson sa:
Pfaff sa:
GoranS sa:
50 kronor för en tiominuters färd!? Börjar lukta 1600-talstulpaner om detta!
I paritet med Öresundståget Hyllie-Kastrup.
120:- för 18 minuters färd.
Arlanda Express: 299kr för 18 minuters färd. Högst kostnad/tid lär väl att skickas ut i omloppsbana vara, typ 50 miljoner USD för 8,5 minuters resa till målet.
Jag tänkte lite mer i termer av mervärde per tidsenhet än just pris per tidsenhet. Arlanda Express är sen tämligen dyrt om man jämför med alternativen.

Businessclass på en flygresa lär f.ö. kunna slå AE i kostnad per tidsenhet rätt ordentligt.
 

staine

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Åhh. Suck. Arma ignoranter. Sorgliga hjärntvättade //politik politik = censur censur//... Knappt ETT J*VLA ORD om cyklar!?!? (från en lokal Huddingeblaska)

9337EF02-55A3-414B-A8B5-BAF6BF21F228.jpeg
 
Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
weldion sa:
GoranS sa:
Jonas N sa:
Är det så att vi flackar med blicken som skrämda harar när vi cyklar?:

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/cyklister
Varför låter de henne inte cykla samma väg som bilen kör? Känns som att de helt i onödan introducerar en felkälla genom att hon cyklar på GC-banan.
Eller låta henne köra bil på GC-banan.
Fast det är ju knappast lagligt. Nu vet jag i och för sig inte hastighetsgränsen på vägen så lagligheten i att cykla där kan ev. diskuteras. Dock känns det skumt att om man vill jämföra cykling och bilkörning inte utsätta dem för samma trafikmiljö.
 

weldion

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Enklast vore att göra undersökningen på en vanlig landsväg utan GC-bana. Då blir det samma situation oberoende fordon.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
weldion sa:
Enklast vore att göra undersökningen på en vanlig landsväg utan GC-bana. Då blir det samma situation oberoende fordon.
Ja precis. Det är ju knappast människan utan trafikmiljön som skapar beteendet. Att jämföra mellan bil, gång och cykel i en riktigt stökig miljö som Korsvägen här i Göteborg där det dessutom är en stor byggarbetsplats nu vore en annan intressant vinkling.
 

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jonas N sa:
Det kanske forskarna också gjort! Vem vet, SVT valde av någon anledning detta fokus i klipprummet?
Oavsett om de gjort andra mätningar också så anser jag att om materialet som visas i klippet ingått i studien så är den dåligt utförd genom att man jämför äpplen och päron helt i onödan. Åtminstone om syftet är att studera hur fokus ändras för bilister kontra cyklister. Om man inte försöker ge samma förutsättningar kan man ju jämföra en F1-förare och en cyklist som kör entimmeslopp på velodrom. Rätt sannolikt att F1-föraren flyttar fokus betydligt mer.

Och om det är något som är riggat av SVT är det bara sorgligt.
 

NLC

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden

Gnutten258

Ny medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Men SVTs repotage heter ju "Ny forskning visar cyklistens stressiga miljö". Att titta på ögonrörelser är väl bara ett sätt att belysa problemet att som cyklist behöver man ta hänsyn till betydligt fler saker i omgivningen. Att man inte tar för givet att det är slätt underlag, som uppenbarligen bilisten tar som självklart under denna sträcka som filmats. Cyklisten kollar i korsningen för att inte bli överkörd, bilisten förutsätter att ingen kör ut rakt framför henne.
 

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden

staine

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nämen! Nobelpristagaren i fysik får en cykelreparationsask under intervjun. SÅ spännande! (Men vilken fin hoj han kan köpa för pengarna.)
:)
(Har tyvärr ej länk.)
 

Skogling

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Heja Sverige!

(Aftonbladet)


14:02•John Fagerström

Cykel-SM i fjällen stoppas

Cykelförbundets planer att ordna en SM-tävling 2020 runt området Lindvallen i Sälenfjällen stoppas av Trafikverket.

Orsaken är att delar av den planerade banan är hårt trafikerad och har en hastighetsgräns på 90 kilometer i timmen.

“Det här är en existentiell fråga för svensk landsvägscykling. Trafikverkets interna tillämpning av regelverket hotar landsvägscykel som motionsform”, säger Cykelförbundets generalsekreterare Leif Karlsson i ett uttalande.

Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar.
 

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Skogling sa:
Heja Sverige!

(Aftonbladet)


14:02•John Fagerström

Cykel-SM i fjällen stoppas

Cykelförbundets planer att ordna en SM-tävling 2020 runt området Lindvallen i Sälenfjällen stoppas av Trafikverket.

Orsaken är att delar av den planerade banan är hårt trafikerad och har en hastighetsgräns på 90 kilometer i timmen.

“Det här är en existentiell fråga för svensk landsvägscykling. Trafikverkets interna tillämpning av regelverket hotar landsvägscykel som motionsform”, säger Cykelförbundets generalsekreterare Leif Karlsson i ett uttalande.

Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar.
Vänta till 2028. Då kommer de att hänvisa till GC-banor.
 

Clark

Medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
GoranS sa:
Skogling sa:
Heja Sverige!

(Aftonbladet)


14:02•John Fagerström

Cykel-SM i fjällen stoppas

Cykelförbundets planer att ordna en SM-tävling 2020 runt området Lindvallen i Sälenfjällen stoppas av Trafikverket.

Orsaken är att delar av den planerade banan är hårt trafikerad och har en hastighetsgräns på 90 kilometer i timmen.

“Det här är en existentiell fråga för svensk landsvägscykling. Trafikverkets interna tillämpning av regelverket hotar landsvägscykel som motionsform”, säger Cykelförbundets generalsekreterare Leif Karlsson i ett uttalande.

Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar.
Vänta till 2028. Då kommer de att hänvisa till GC-banor.
Det gör de ju nästan redan

Cykelförbundet sa:
Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar där högsta tillåtna hastighet är 80 kilometer i timmen med vägnummer högre än 800 – samt/eller cykelbanor.
 

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Clark sa:
GoranS sa:
Skogling sa:
Heja Sverige!

(Aftonbladet)


14:02•John Fagerström

Cykel-SM i fjällen stoppas

Cykelförbundets planer att ordna en SM-tävling 2020 runt området Lindvallen i Sälenfjällen stoppas av Trafikverket.

Orsaken är att delar av den planerade banan är hårt trafikerad och har en hastighetsgräns på 90 kilometer i timmen.

“Det här är en existentiell fråga för svensk landsvägscykling. Trafikverkets interna tillämpning av regelverket hotar landsvägscykel som motionsform”, säger Cykelförbundets generalsekreterare Leif Karlsson i ett uttalande.

Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar.
Vänta till 2028. Då kommer de att hänvisa till GC-banor.
Det gör de ju nästan redan
Nu har jag inte järnkoll på SM-banor, men nog går väl lvg-SM huvudsakligen inte på GC-banor!?
 

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Trafikvärket vill helst att cyklister inte existerar så de kan ohämmat spendera hela budgeten på bilister och järnvägar.
Ja, givetvis efter deras administrativa kostnader och f*ll&kn*ll-konferanser.
 

Clark

Medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
GoranS sa:
Clark sa:
GoranS sa:
Skogling sa:
Heja Sverige!

(Aftonbladet)


14:02•John Fagerström

Cykel-SM i fjällen stoppas

Cykelförbundets planer att ordna en SM-tävling 2020 runt området Lindvallen i Sälenfjällen stoppas av Trafikverket.

Orsaken är att delar av den planerade banan är hårt trafikerad och har en hastighetsgräns på 90 kilometer i timmen.

“Det här är en existentiell fråga för svensk landsvägscykling. Trafikverkets interna tillämpning av regelverket hotar landsvägscykel som motionsform”, säger Cykelförbundets generalsekreterare Leif Karlsson i ett uttalande.

Trafikverket hänvisar i stället till lågtrafikerade vägar.
Vänta till 2028. Då kommer de att hänvisa till GC-banor.
Det gör de ju nästan redan
Nu har jag inte järnkoll på SM-banor, men nog går väl lvg-SM huvudsakligen inte på GC-banor!?
Nej, det vet jag. Syftade på att de redan hänvisar till det. Se citatet från SCFs pressrelease
 

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Aussis är ofta rätt otrevliga mot sina djur.
Marie Wynan är en godhjärtad svensk cyklist som vigt sitt liv åt att ta hand om wombats i New South Wales.
En invandrare som gör skillnad.
 

Pugilism

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Miss Lycka 2.0 sa:
Aussis är ofta rätt otrevliga mot sina djur.
Marie Wynan är en godhjärtad svensk cyklist som vigt sitt liv åt att ta hand om wombats i New South Wales.
En invandrare som gör skillnad.
Här drar vi alla över en kam. De jag känner och de jag är släkt med är vare sig bättre eller sämre än människor på "trevlighet mot djur". Fast det är klart. Det finns ju 19 miljoner andra Aussies. Å andra sidan finns det säkert 10 miljoner bindgalna svenskar också. Känner ju inte alla :).
 

DT

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
DN-krönikor om cyklister brukar vara raljanta, och det var denna också, men rätt kul den här gången:

https://www.dn.se/sthlm/erik-helmerson-manliga-cyklister-den-enda-livsform-som-syns-fran-manen/

Deras framljus är som om andra världskriget åter börjat genomsöka skyn efter tyska bombplan och deras baklyktor blinkar som en förbjuden technoljusshow i Warszawa.

Men säkerligen räcker dessa två lyspunkter? Haha – amatör. Lägg till lampa på hjälmen och röd blinkande lykta på ryggsäcken. En del har till och med börjat sno in överkroppen i någon sorts ljusslinga, så att det ser ut som om man möter en försenad julgran i cykelbanan. Och så något halvdussin reflexer på det. Svenska manliga cyklister är den enda livsform som syns från månen.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer