Hör upp, cykel i media-tråden

weldion

Aktiv medlem
"Vägar upplevs som en trafikfara – Falun ligger efter med cykelplanen: ”Det kan vara svårt och farligt att ta sig fram”"

https://www.dt.se/artikel/vagar-upp...et-kan-vara-svart-och-farligt-att-ta-sig-fram

Hela artikeln i PDF-format:

http://weldion.org/tmp/trafikfara.pdf

Intressant hur trafikflödet har blivit i Falun. Citat ur artikeln "– Efter den bedrövliga ombyggnaden av genomfarten i Falun, väljer allt fler bilister att ta Nyrelius väg mellan Strandvägen och Norslund."
Man byggde om genomfarten för att fler skall välja annat färdmedel än bil, men bilarna valde bara en annan väg. Nu visar det sig att det blir farligt för cyklister, som man vill satsa på, indirekt på grund av ombyggnaden.
Den gamla genomfartsleden i Falun fungerade kanon. Bra flöde och planskilda korsningar mellan bil och cykel. I alla fall den stora strömmen av bilar som åkte på den gamla genomfartsleden.
Nu vet jag inte om någon har bytt från bil till t.e.x. buss p.g.a. ombyggnationen. Om det har hänt, så är det troligen väldigt få procent.
Det blev i alla fall annorlunda!

NAnders

Medlem
weldion sa:
"Vägar upplevs som en trafikfara – Falun ligger efter med cykelplanen: ”Det kan vara svårt och farligt att ta sig fram”"

https://www.dt.se/artikel/vagar-upp...et-kan-vara-svart-och-farligt-att-ta-sig-fram

Hela artikeln i PDF-format:

http://weldion.org/tmp/trafikfara.pdf

Intressant hur trafikflödet har blivit i Falun. Citat ur artikeln "– Efter den bedrövliga ombyggnaden av genomfarten i Falun, väljer allt fler bilister att ta Nyrelius väg mellan Strandvägen och Norslund."
Man byggde om genomfarten för att fler skall välja annat färdmedel än bil, men bilarna valde bara en annan väg. Nu visar det sig att det blir farligt för cyklister, som man vill satsa på, indirekt på grund av ombyggnaden.
Den gamla genomfartsleden i Falun fungerade kanon. Bra flöde och planskilda korsningar mellan bil och cykel. I alla fall den stora strömmen av bilar som åkte på den gamla genomfartsleden.
Nu vet jag inte om någon har bytt från bil till t.e.x. buss p.g.a. ombyggnationen. Om det har hänt, så är det troligen väldigt få procent.
Det blev i alla fall annorlunda!
Intressant också hur han står och pratar om "gång- och cykelvägen" längs Nyrelius väg samtidigt som skylten i bakgrunden visar gångbana. Förvirringen är, som vanligt, total.

KlasE70

Ny medlem
SVT På spåret idag, fråga om cykellandet Holland ang samspel mellan cyklister och parkerade bilar.
’Vad är en dutch reach?’

Larsifer

Medlem
KlasE70 sa:
SVT På spåret idag, fråga om cykellandet Holland ang samspel mellan cyklister och parkerade bilar.
’Vad är en dutch reach?’
Du öppnar bildörren med "andra handen". T ex höger hand när du sätter på vänster sida i bilen. Det leder automatiskt till att du tittar över axeln och upptäcker eventuella passerande i döda vinkeln.

GoranS

Aktiv medlem
Aftonbladet: "Män som hatar kvinnor som cyklar"
Finns det några belägg för att aggressivitet mot kvinnor på cykel är större än aggressivitet mot män på cykel? Eller är det så att det generellt finns ett problem med aggressivitet mot människor på cykel. Jag har lite svårt att förstå att man inte ens tar upp denna aspekt utan att man direkt gör det hela till en könsfråga. Om det finns data som stödjer att det är könsberoende har jag inga problem med att man belyser den aspekten men jag får känslan av att personen som skrivit detta inte har något på fötterna. Att bara hävda "Ändå är jag säker på att det är männen som hatar kvinnor på cykel som är den betydelsefulla nyordningen" utan någon form av stöd ger mig mest åsiktsmaskinsvibbar.

weldion

Aktiv medlem
Finns det några belägg för att aggressivitet mot kvinnor på cykel är större än aggressivitet mot män på cykel? Eller är det så att det generellt finns ett problem med aggressivitet mot människor på cykel. Jag har lite svårt att förstå att man inte ens tar upp denna aspekt utan att man direkt gör det hela till en könsfråga. Om det finns data som stödjer att det är könsberoende har jag inga problem med att man belyser den aspekten men jag får känslan av att personen som skrivit detta inte har något på fötterna. Att bara hävda "Ändå är jag säker på att det är männen som hatar kvinnor på cykel som är den betydelsefulla nyordningen" utan någon form av stöd ger mig mest åsiktsmaskinsvibbar.
Är själv inne på ditt spår. Inte heller en speciellt vackert utformad text i Aftonbladet tycker jag.

izar

Aktiv medlem
Däremot är det oftast män i bil som är aggressiva mot cyklister, givetvis finns det undantag.

staine

Aktiv medlem
Vita medelålders patriarkala manliga bilister mot stackars oskyldiga väna försvarslösa kvinnor som inget ont gjort. Nej vi går inte riktigt på det längre. Riktigt kass artikel.

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Vita medelålders patriarkala manliga bilister mot stackars oskyldiga väna försvarslösa kvinnor som inget ont gjort. Nej vi går inte riktigt på det längre. Riktigt kass artikel.
Motsätter sig artikelns tes om att medelålders män mästrar kvinnor genom att som medelålders man berätta att kvinnor inte alls känner som de gör.

boing.

:)

staine

Aktiv medlem
Motsätter sig artikelns tes om att medelålders män mästrar kvinnor genom att som medelålders man berätta att kvinnor inte alls känner som de gör.

boing.
Kvinnor känner säkert som de gör. Tvivlar inte en sekund faktiskt. Men vem som mästrar vem, män eller kvinnor. Min egen lilla anekdot är redan berättad här på forumet. Värsta clash med bilist var då jag med god marginal rundade en bil som backade ut från parkering. Inget dunkande i plåten, inte visa finger, no nothing. Reaktionen blev ett vansinnesutbrott med tutningar, vrål DU ska visa hänsyn bla bla och nära påkörning m.m.
(kvinnlig bilist, törs man nämna det?)
Men visst. Har man idetorka och arbetsgivaren kräver en artikel så måste man ju krysta ut nåt det fattar jag med.

weldion

Aktiv medlem

NLC

Aktiv medlem
Bara det faktum att Happyride omnämns som källa... Dags att skapa kategorier ? 12", 16", 20", 24", 26", 650B, 29ers/700C, 36" och +60"

Rattnalle

Aktiv medlem
De lär väl ersättas med likadana som vi har här i Göteborg, som rätt få bilister klarar av att läsa tyvärr: förbud mot trafik med motorfordon.

Men ja det är mycket märkligt att vi som enda land ska göra en annan tolkning av wienkonventionen som styr detta i grunden.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Nu kan de fortsätta med Förbifarten och Höghastighets stamnätet. Där finns det många miljarder att ha
Full&knull konferenser för.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer