Hör upp, cykel i media-tråden

Drosa

Aktiv medlem
Man kan väl göra bådadera? Först cykla och sedan ta sig en kall corona. Iofs finns det ju godare öl...

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja det tål att läsas av många här, inte bara el-mtb som är ett hot mot allemansrätten. Men det får man väl inte säga här inne! 🙊 🙉 :LOL:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Downhill-cykling i SVT Gokväll ikväll! :cool:

Tretjak

Medlem
Expressen påtalar att många länder intensifierar cykelinfrastrukturen under Corona pandemin men inte Sverige som ofta slår sig för bröstet över sin miljöpolitik.

ooms

Aktiv medlem
Bara att hålla med! Det är ju egentligen helt vansinnigt att folk tillåts vistas ute i trafiken utan att på nåt sätt visat att man har de nödvändiga kunskaperna om trafikregler och annat.

GoranS

Aktiv medlem
Min gissning är att ett körkortskrav för cykling skulle minska cyklandet, framför allt vad det gäller unga.

Masjevel

Aktiv medlem
I sak har han i stort sett rätt tycker jag. Väldigt många beter sig väldigt oförutsägbart när de cyklar vilket är problematiskt när man rör sig i en trafikmiljö.
Hur man ska komma till rätta med det är en svårare nöt att knäcka. Ett cykelkörkort känns svårt att implementera.

H.

Aktiv medlem
Så ska vi förbjuda barn att cykla? Eller ska en 17-åring få cykla oreglerat medan kompisen som är en månad äldre måste ha ett tillstånd för att cykla bredvid?

Ska bara cykling på väg kräva körkort, men inte på cykelbana? Eller är det om man kör snabbare än 32 km/h som det ska krävas körkort? Eller är det hjulstorlek som ska avgöra, ungefär som motorstyrka på mopeder/motorcyklar?

Jag tycker att det borde vara obligatoriskt för alla populister som skriker efter cykelkörkort så fort de ser folk cykla på ett sätt de inte gillar att besvara frågan hur det regelverk de efterfrågar ska fungera i praktiken.

ooms

Aktiv medlem
Så ska vi förbjuda barn att cykla? Eller ska en 17-åring få cykla oreglerat medan kompisen som är en månad äldre måste ha ett tillstånd för att cykla bredvid?

Ska bara cykling på väg kräva körkort, men inte på cykelbana? Eller är det om man kör snabbare än 32 km/h som det ska krävas körkort? Eller är det hjulstorlek som ska avgöra, ungefär som motorstyrka på mopeder/motorcyklar?

Jag tycker att det borde vara obligatoriskt för alla populister som skriker efter cykelkörkort så fort de ser folk cykla på ett sätt de inte gillar att besvara frågan hur det regelverk de efterfrågar ska fungera i praktiken.
Så om nån ser ett problem, men inte har en fullständig lösning på problemet, så ska personen hålla tyst?
Jag tycker det låter som ett ganska obehagligt samhälle.

mv70

Aktiv medlem
Så om nån ser ett problem, men inte har en fullständig lösning på problemet, så ska personen hålla tyst?
Är väll så det fungerar i Sverige. Helst att resten av världen tycker nåt,
då gör Sverige tvärtom och tycker alla andra är idioter..

uandt

Aktiv medlem
Är väll så det fungerar i Sverige. Helst att resten av världen tycker nåt,
då gör Sverige tvärtom och tycker alla andra är idioter..
Fast problemet här är tyvärr att den länkade artikeln är ren och skär idioti och populism. Finns väl ingen som inte efterfrågar ändringar i samhället som leder till ökad säkerhet för cyklister? Alltid trevligt med lite debatt men det där med att vi lever i ett demokratiskt samhälle leder ju inte automatiskt till att, för att parafrasera Asimov att "min ignorans är lika bra som din vetskap".

Artikeln är annars en ganska bra proponent för iden att skippa körkortskrav över huvud taget. Varför ska vi tvinga alla (motor) trafikanter genomgå dyra prov och utbildningar som uppenbarligen inte leder till någon effekt?

DanielS

Aktiv medlem
Det framgår ju inte helt tydligt men det verkar ju som att upplevelsen baserar sig på en tur in till centrala Stockholm.

Cyklar man själv defensivt så hör det verkligen till undantagsfall att man har en "nära döden"-upplevelse på cykel. Kan inte påminna mig om att jag haft någon sådan under mina 10+ år med daglig pendling, men det kanske jag förträngt i så fall. Dock passerar man ju ibland en olycksplats, och jag har några bekanta som råkat ut för cykel-olyckor.

Sedan måste man ju också komma ihåg att på vanliga stadsgator (t ex på Kungsholmen som jag normalt passerar över) så är det under sommarhalvåret fler cyklister än bilar i trafiken.

Så jag tror ju mer defensiv cykling skulle lösa en del av detta "problem". Men hur får man till det då? Jag tror inte körkortskrav är lösningen då uppenbarligen 83% av cyklisterna har körkort. Jag tror på en kombination av infrastruktur, information och övervakning, i den ordningen

På vissa ställen ser ju infrastrukturen ut på så sätt att det är väldigt otydligt hur man ska cykla lagligt. Där hjälper inte information eller övervakning utan för att det ska fungera måste det vara tydligt hur olika typer av trafikanter ska beté sig.

uandt

Aktiv medlem
Vem bestämmer vad som är "idioti och populism"?
Jag antar att du bara trollar nu men definitionen av idioti är att upprepa ett etablerat händelsförlopp i tron att slutresultatet den här gången leder till ett nytt resultat. I det här fallet tron att körkort leder till att innehavaren följer trafikregler. Populism är lite mer mångfacetterat men wikipedia artikeln om det är bra, läs den! Mest basala definitionen verkar vara "företrädare för populism söker förenklade lösningar på komplexa problem"

H.

Aktiv medlem
"företrädare för populism söker förenklade lösningar på komplexa problem"
Dvs, "inför körkort för cykling!" Utan vidare problematisering om hur det de facto ska kunna fungera.

Vilket var vad jag ville poängtera. Självklart har alla rätt att ha en åsikt, men vill man framställa sig på något annat sätt än en populist utan tankeförmåga bör man kanske utöka resonemanget i alla fall nåt steg till.

H.

Aktiv medlem
Personen i artikeln och folk som ropar efter körkort föreslår en lösning. En i deras ögon säkert fullständig lösning som dock har stora brister. Det handlar inte om att problematisera en förteelse. Möjligen är det en populistisk metod att skapa debatt. Se inägg ovan.

ooms

Aktiv medlem
Personen i artikeln och folk som ropar efter körkort föreslår en lösning. En i deras ögon säkert fullständig lösning som dock har stora brister. Det handlar inte om att problematisera en förteelse. Möjligen är det en populistisk metod att skapa debatt. Se inägg ovan.
Ja, han föreslår en lösning. Eller idé skulle nog jag säga. Hade han inte gjort det hade det väl varit fel också, då hade han väl varit "negativ" eller nåt. Däremot ser jag inte nånstans att han säger att idén eller lösningen är fullständig. Och jag tror inte han tror det själv heller. Men då får man väl utreda det och se om man kan lösa de stora bristerna, jag tror inte det är omöjligt.
Problem -> idé -> utredning -> lösning. Nånstans måste man börja om man skall komma tillrätta med ett problem. Om man vill lösa det, vill säga.

.A.

Aktiv medlem
Ja, han föreslår en lösning. Eller idé skulle nog jag säga. Hade han inte gjort det hade det väl varit fel också, då hade han väl varit "negativ" eller nåt. Däremot ser jag inte nånstans att han säger att idén eller lösningen är fullständig. Och jag tror inte han tror det själv heller. Men då får man väl utreda det och se om man kan lösa de stora bristerna, jag tror inte det är omöjligt.
Problem -> idé -> utredning -> lösning. Nånstans måste man börja om man skall komma tillrätta med ett problem. Om man vill lösa det, vill säga.
Fast det förutsätter att problemformuleringen är riktig. Ett problem som utgår ifrån en enskild, och kanske första, cykeltur in till Stockholm city är knappast värt att ta på något större allvar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer