Hör upp, cykel i media-tråden

H.

Aktiv medlem
Ja, han föreslår en lösning. Eller idé skulle nog jag säga. Hade han inte gjort det hade det väl varit fel också, då hade han väl varit "negativ" eller nåt. Däremot ser jag inte nånstans att han säger att idén eller lösningen är fullständig. Och jag tror inte han tror det själv heller. Men då får man väl utreda det och se om man kan lösa de stora bristerna, jag tror inte det är omöjligt.
Problem -> idé -> utredning -> lösning. Nånstans måste man börja om man skall komma tillrätta med ett problem. Om man vill lösa det, vill säga.
Ja, det här med att föreslå cykelkörkort är så nytt och revolutionerande så man kan knappast förvänta sig någon djupare analys. Särskilt inte av sådana detaljfrågor som hur man ska hantera att barn använder cyklar som primära transportmedel näst efter fötterna.

Hur många av dem han hade problem med har redan körkort för bil eller MC mån tro? Det var väl trots allt mest vuxna han stötte på när han pendlingscyklade till jobbet.

ooms

Aktiv medlem
Fast det förutsätter att problemformuleringen är riktig. Ett problem som utgår ifrån en enskild, och kanske första, cykeltur in till Stockholm city är knappast värt att ta på något större allvar.
Och ändå blev det ett j-a liv här i tråden för att en skribent upplevde ett problem och föreslog en idé till lösning... F.ö. lät det nog som att han var en ganska van cyklist.
Som cyklist och bilist i uppsala kan jag upplysa att här är det definitivt ett problem med cyklisters förmåga att hålla sig till trafikregler, och företrädesvis i den yngre åldersgruppen (15-25 år).

Pugilism

Aktiv medlem
Spana in cyklarna. Som gjorda för att ta i på. Men det kanske inte var poängen?
Edit: alltså att generera så mycket energi på 20 minuter som möjligt med hjälp av 9 cyklister. Jmf med Försters cykel till brödrost.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Cykelns dag idag.

Äh, varför ska cykeln klampa in på internationella klumpfotsdagen? Cykeln kan väl hitta en egen dag...

GoranS

Aktiv medlem
Om man räknar antalet olyckor per "personcykeltimme" gissar jag att det finns former av cykling med högre värden än gruppcykling på landsväg. Jag gissar att farligheten också påverkas av hur gruppcyklingen bedrivs och med vilken intensitetsnivå.

Och, nej, jag känner mig inte kränkt eller överdrivet träffad. Det händer att jag cyklar i grupp på landsväg men nu var det över ett år sedan det senast inträffade.

Eld

Medlem
Brukar man skriva på bilforum för att berätta om när en bilburen person går in i någons lägenhet och misshandlar lägenhetsinnehavaren?

weldion

Aktiv medlem

.A.

Aktiv medlem
En gammal paddelkompis som även cyklar lite:

Han har även många fina bilder att visa från sina resor:
Reinhold är en klippa och planerar sin 30:e VR nästa år. Respekt! Han är en glädjespridare av rang och har mer energi än nästan hela Happy sammanlagt :-)

weldion

Aktiv medlem
Reinhold är en klippa och planerar sin 30:e VR nästa år. Respekt! Han är en glädjespridare av rang och har mer energi än nästan hela Happy sammanlagt :-)
Ja, han är en trevlig prick. Han visade ett bildspel från sin då senaste resa till Patagonien en gång och har ett ödmjukt sätt att beskriva sina bilder (som oftast är väldigt bra).

Yonna

Aktiv medlem
Cykelannons förbjuds på fransk tv eftersom det skapas ett "klimat av rädsla" samtidigt att "bilindustrin får ett dåligt namn".

Den franska bilindustrin är i stor svårighet (pga Covid-19 mm) och får att stödja sektorn (som ansvarar för nästan en tredjedel av landets växthusgasutsläpp) har regeringen nyligen en 8 miljard euro plan lanserat. Så klart att dem vill inte ha cykelreklam som inspirerar människor att tänka om hur de kommer från A till B och som visar hur de kan ge ett positivt bidrag till den värld de lever i.
Otroligt att bilföretag får sopa sina miljöproblem under mattan medan de censurerar dem som ifrågasätter denna fråga.

Här VanMoof annons "It’s time for cleaner air and greener cities, it’s time to ride the future" och en intervju med Duval från VM: https://www.vanmoof.com/blog/en/reflecting-on-reflections-an-interview-with-pascal-duval

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer