Hör upp, cykel i media-tråden

perzzon

Aktiv medlem
Cykelannons förbjuds på fransk tv eftersom det skapas ett "klimat av rädsla" samtidigt att "bilindustrin får ett dåligt namn".

Den franska bilindustrin är i stor svårighet (pga Covid-19 mm) och får att stödja sektorn (som ansvarar för nästan en tredjedel av landets växthusgasutsläpp) har regeringen nyligen en 8 miljard euro plan lanserat. Så klart att dem vill inte ha cykelreklam som inspirerar människor att tänka om hur de kommer från A till B och som visar hur de kan ge ett positivt bidrag till den värld de lever i.
Otroligt att bilföretag får sopa sina miljöproblem under mattan medan de censurerar dem som ifrågasätter denna fråga.

Här VanMoof annons "It’s time for cleaner air and greener cities, it’s time to ride the future" och en intervju med Duval från VM: https://www.vanmoof.com/blog/en/reflecting-on-reflections-an-interview-with-pascal-duval

Låter ju helt sinnessjukt. Förhoppningsvis skapar det en rätt stygg Streisand-effect.

plumse

Aktiv medlem
Vet inte om den här rubriken från dagens GP passar in i visa-din-tråden, cykel i media-tråden eller skriv ditt kassa skämt här-tråden.
Eller om det finns nån stilpolistråd att konsultera?
Screenshot_20200709_183542.jpg

Örjan Lax

Aktiv medlem

Idoru

Aktiv medlem
"... stadsplaneringen måste sluta utgå från män och bilar."
Jag förstår helt vad han menar med stadsplanering och bilar, men förstår inte hur det blir relevant om vi utgår från män eller kvinnor. Någon som förstår hur han menar och kan förklara, eller hade han bara lite otur när han tänkte?

uandt

Aktiv medlem
Någon som förstår hur han menar och kan förklara, eller hade han bara lite otur när han tänkte?
Han menar att stads och trafikplanering grundar sig i identitetspolitik men det begreppet har blivit så laddat att det knappt går att använda någonstans. Att han sen använda ordet "män" var ju lite korkat eftersom det också uppfattas om kränkande av en massa människor

perzzon

Aktiv medlem
Jag misstänker att det handlar om att män kör mycket mer bil än kvinnor. Så egentligen förstärker han bara det han sagt innan. Eller, ger bakgrund.

GoranS

Aktiv medlem
Kan man ju förstå att det går åt h-e med ett så skevt framhjul. Tycker ju att cyklisten ifråga kunde ha kollat materialet lite innan han åkte till loppet. T.o.m. en mek-n00b som jag klarar ju att se att det där ska man nog inte cykla med.

nieves

Aktiv medlem
Kan man ju förstå att det går åt h-e med ett så skevt framhjul. Tycker ju att cyklisten ifråga kunde ha kollat materialet lite innan han åkte till loppet. T.o.m. en mek-n00b som jag klarar ju att se att det där ska man nog inte cykla med.
Tycker att hans aeropositon är ganska extrem, kanske är det en bikefit som saknas.

SGS

Aktiv medlem
"... stadsplaneringen måste sluta utgå från män och bilar."
Jag förstår helt vad han menar med stadsplanering och bilar, men förstår inte hur det blir relevant om vi utgår från män eller kvinnor. Någon som förstår hur han menar och kan förklara, eller hade han bara lite otur när han tänkte?
Naturligtvis ett extremt provocerande uttalande, hur man än vrider och vänder på det.

Det han säger innebär ett indirekt skuldbeläggande av i runda slängar halva Sveriges befolkning. Totalt onödigt och med enda egentliga konsekvens att polariseringen i samhället fortsätter att öka.

staine

Aktiv medlem
Naturligtvis ett extremt provocerande uttalande, hur man än vrider och vänder på det.

Det han säger innebär ett indirekt skuldbeläggande av i runda slängar halva Sveriges befolkning. Totalt onödigt och med enda egentliga konsekvens att polariseringen i samhället fortsätter att öka.
Men HEN glömde åtminstone klämma in vita.

uandt

Aktiv medlem
Av någon anledning är både bilförarna och MEMIL-cykelpendlarna vita medelålders män. Jag undrar lite hur alla andra tar sig till jobbet.
De går eller åker kollektivt. Det finns dock en en ganska hård kärna av, låt oss säga, inte speciellt smarta individer som inte fattat detta. Konflikten memils/bilister finns ju bara där eftersom det är 2 grupper som är vana vid alltid ha rätt som helt plötsligt hamnar i direkt polemik mot varandra.

weldion

Aktiv medlem
Knappt 10 min (9:23) in i dagens avsnitt av Ring P1 så klagas det på "Tour de France-cyklister".
Att dessa TdF-cyklister inte väljer att cykla på cykelbana där det finns, utan kör på "bilvägen". En lagändring behövs, enligt inringaren.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Stackars Ludvigsson som får så mycket skäll... för han är väl den enda aktiva TdF-cyklist vi har i landet idag...

Örjan Lax

Aktiv medlem
Knappt 10 min in i dagens avsnitt av Ring P1 så klagas det på "Tour de France-cyklister".
Att dessa TdF-cyklister inte väljer att cykla på cykelbana där det finns, utan kör på "bilvägen". En lagändring behövs, enligt inringaren.
Hörde också det! 😄 Haha! "Lance Armstrong-wannabe-typerna"... Man hör nästan hur han darrar på rösten av frustrerande vrede! Hoppas han får en kram av nån.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vill man träna hårdare på sin cykel så är det väl bara att först krita ner sitt testamente och teckna en bra livförsäkring. Dödsfall vid cykelträning på g/c-bana får man räkna med.

1888

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
Bra och sakligt! Denna skulle man ju önska att många skulle höra. Cykelhatare alltså
Tror en bilist hade hört på programmet idag. Var ut på en friskvårdstimme idag och fick ett kort tut av bilen bakom. Höll dock redan mig ute i kanten, ingen cykelbana i närheten och jag cyklade ensam. Tanken var god!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer