Hör upp, cykel i media-tråden

nisseson

Aktiv medlem
Från artikeln: "Rött används helst bara vid kritiska trafikpunkter, blått till att markera upp parkeringsplatser för rörelsehindrade. Gult, lila eller orange har aldrig varit aktuellt"

Blått är den färg som används nu när man asfalterar färgad cykelbana i Danderyd. Så bäst att hålla koll på kommungränserna när man rör sig i trafiken. Dags för gröna påbudsskyltar i Solna, blå förbudsskyltar i Sundbyberg och röda informationsskyltar i Järfälla? Standarder är utmärkta, alla borde ha en egen.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Rött är det väl om jag inte minns helt fel på vägrenarna på vägen förbi Fors och söderut bredvid Nynäsvägen. Å andra sidan inte Stockholms stad/kommun.

DH

Aktiv medlem
Rött i Holland, funkar bra där. Iofs inte så mycket snö på vintern.
Obegripligt att det inte färgmarkeras även i Sverige.
1603745933114.png

ooms

Aktiv medlem
I Uppsala har de målat en massa cykelöverfarter röda nu i höst. Färgen ser lite blank ut, tycker jag. Och mycket riktigt, det har redan varit reportage i lokaltidningen att folk vurpat på dem pga att färgen är hal.
EA2F28F2-2451-40F2-B59F-F86C0A5FDF84.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Den som föreslår målande med blank färg borde få sparken, alternativt omplaceras till scenmåleri för mello.

DH

Aktiv medlem
Färg betyder ju inte halt - om man inte valt fel färg. Enastående klantigt om man målat.med fel.produkt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Finns massor med röda passager här i Göteborg sen ganska länge. De målade med fel färg nån gång i början men sen har jag inte upplevt att det varit något större problem.

nisseson

Aktiv medlem
Från artikeln: "Rött används helst bara vid kritiska trafikpunkter, blått till att markera upp parkeringsplatser för rörelsehindrade. Gult, lila eller orange har aldrig varit aktuellt"

Blått är den färg som används nu när man asfalterar färgad cykelbana i Danderyd. Så bäst att hålla koll på kommungränserna när man rör sig i trafiken. Dags för gröna påbudsskyltar i Solna, blå förbudsskyltar i Sundbyberg och röda informationsskyltar i Järfälla? Standarder är utmärkta, alla borde ha en egen.
Det räcker med stadsdel för att vara kreativ med färgstandard. Kungsholmen rött/Södermalm grönt?

IMG_20201028_110804249~2.jpg

ooms

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Självklart får man inte göra så det är det få som ifrågasätter.
Han säger att det kan bli kostnader. Främst i nyplanteringar låter det som.
Spika i träd och cykla på nyplanteringar är självklart helt oacceptabelt. Det har jag inte heller sett nåt av.
Däremot får man trampa på gräset och gör man det tillräckligt många gånger så blir det en stig.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
:cry:

DH

Aktiv medlem
:cry:

I Sverige finns ett hat mot cyklister och småföretagare. Veh inte varför. Men det är väl som vanligt byggt på dålig kunskap och oförmåga att förstå andra perspektiv än det egna.

IM

Aktiv medlem
I Sverige finns ett hat mot cyklister och småföretagare. Veh inte varför. Men det är väl som vanligt byggt på dålig kunskap och oförmåga att förstå andra perspektiv än det egna.
Det är ju ett, icke styrkt, påstående som faller ganska platt med tanke på allt annat hat som finns i Sverige och som utelämnas.

Tyvärr är vi ju inte mycket bättre själva när vi klumpar ihop bilister och beskyllde dem (oss?) för att spola av sina vindrutor så fort de lyckas passera oss.

Bra av Lisa att uppmärksamma en del av de problematiska beteenden som förekommer i trafiken. Att få ett ansikte på oss cyklister tror jag kan öka förståelsen från de som inte cyklar.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Klimatet längs vägarna har hårdnat betydligt sedan H-omläggningen.
Det är ungefär så länge jag har cyklat landsväg.
Numera är det många som tror att de är domare och bödel.

Peth

Aktiv medlem
Du menar att alla har problem med det men att det bara är cykliseter som gnäller på det? Så, det är bara ett fall av understudium av regel 5 som ger sig tillkänna?
Nej, jag menar att alla, inte bara småföretagare, som får spolarvätska sprutat på sig har problem med de människor som sprutar spolarvätska.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer