Hör upp, cykel i media-tråden

GoranS

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem

uandt

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
"cykel" i media

Ytterligare ett problem med den här olyckliga klassificeringen av motorfordon som cyklar, alltså. Hade man hållit gränsen skarp, dvs motor ≠ cykel, så hade det varken varit problem med allemansrätten eller vad som är en cykel i trafiken...

Bengt-re

Aktiv medlem
Förbjud dem!

Även om jag delvis håller med i sak så är det lite problematiskt att en tjänsteman på en tillsynsmyndighet ifrågasätter lagarna?

MrSpock

Aktiv medlem
Förbjud dem!

Även om jag delvis håller med i sak så är det lite problematiskt att en tjänsteman på en tillsynsmyndighet ifrågasätter lagarna?

Det är väl ingen lag som riksdagen har anstiftat, utan trafikförordningen (regeringen). Kan ändras väldigt snabbt om de bara vill.

Ifrågasätta är väl OK så länge det är solklart att man följer förordningen som den är skriven. Vi har ju yttrandefrihet.

Varför kallas det förresten fatbikes när de inte är cyklar överhuvudtaget? Jag trodde fatbike var typ en MTB med väldigt tjocka däck?

uandt

Aktiv medlem
Förbjud dem!

Om någon tjänsteman verkligen brydde så skulle hen raskt ställa många av dessa fordon i bänk, konstatera att den visst var en moped klass 1 och inte 2 eftersom den faktiska uteffekten säkerligen är över 1 kW. Sen blir det väl någon annan tjänstemans jobb att se till att alla som åker runt på dessa fordon har trafikförsäkring, reg-skylt och förarbevis.

Masjevel

Aktiv medlem
Att passera vid Vinsta när förbifarten öppnar blir lite omständligt om man tänker använda gc-banan.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/ah-nej-trafikverket-har-gjort-det-igen/

Enligt cyklistbloggen kommer man dock kunna använda cirkulationsplatsen, om man vill ge sig ut i trafiken.

fhloston

Aktiv medlem
Att passera vid Vinsta när förbifarten öppnar blir lite omständligt om man tänker använda gc-banan.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/ah-nej-trafikverket-har-gjort-det-igen/

Enligt cyklistbloggen kommer man dock kunna använda cirkulationsplatsen, om man vill ge sig ut i trafiken.
Trafikverket : ja just ja, cyklar och fotgängare. Kalle, ritar du in något? Ha, den här gången kom vi på det innan det är färdigbyggt!

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar vad reaktionerna varit om de bytt plats på väg och GC-bana, d.v.s. låtit gående och cyklister få nuvarande lösning för bilister och vice versa.

weldion

Aktiv medlem
Jag undrar vad reaktionerna varit om de bytt plats på väg och GC-bana, d.v.s. låtit gående och cyklister få nuvarande lösning för bilister och vice versa.
Det funderar jag på ofta när man är ute och ser knepiga cykelbanelösningar.
Ungefär som att det inte spelar någon roll när man utformar en cykelbana. Varit med om att en cykelbana byter sida i markeringen mellan gång och cykel efter en vägkorsning t.ex. Man skall cykla på höger sida, passerar en bilväg och på andra sidan så är det vänster sida som gäller.
Tveksamt om det skulle gå att få genom på en bilväg. Vänstertrafik ett kvarter.

ooms

Aktiv medlem
Det funderar jag på ofta när man är ute och ser knepiga cykelbanelösningar.
Ungefär som att det inte spelar någon roll när man utformar en cykelbana. Varit med om att en cykelbana byter sida i markeringen mellan gång och cykel efter en vägkorsning t.ex. Man skall cykla på höger sida, passerar en bilväg och på andra sidan så är det vänster sida som gäller.
Tveksamt om det skulle gå att få genom på en bilväg. Vänstertrafik ett kvarter.
Äh, det var väl olika arbetslag som byggde fr olika håll :-)

En liknande grej/prioritering: I Uppsala finns en kort sträcka (ca 50 meter) på cykelbanan längs en ganska vältrafikerad infartsled, där det var grävarbeten för ca 2 år sedan. Den sträckan har fortf inte asfalterats, med följd att man som lvg-cyklist i princip tvingas ut på gatan. Sträckan ligger dessutom mellan en cirkulationsplats (med infart till livsmedelsbutik) och en jvg-korsning, så det finns ju definitivt intresse att hålla trafikslagen separerade. Tror inte att gatan skulle tillåtits ligga oasfalterad så länge...

D

Deleted member 43681

Guest
Screenshot_20201215-140538.png

Senast redigerad av en moderator:

Drosa

Aktiv medlem
Japp! Och de ska helst också gå i par på varsin sida av cykelvägen också. Sådär ca en halvmeter från vägkanten så att det finns en liten lucka på en knapp meter att cykla "igenom". Nästan varje dag när jag hojar till jobbet så är det ett par kärringar som går så. Idag lackade jag ur och skrek Corona åt dem. Det såg rätt kul ut när båda flaxade ut i dikena som nackade höns. Får se om de fattade galoppen?

ooms

Aktiv medlem
Japp! Och de ska helst också gå i par på varsin sida av cykelvägen också. Sådär ca en halvmeter från vägkanten så att det finns en liten lucka på en knapp meter att cykla "igenom". Nästan varje dag när jag hojar till jobbet så är det ett par kärringar som går så. Idag lackade jag ur och skrek Corona åt dem. Det såg rätt kul ut när båda flaxade ut i dikena som nackade höns. Får se om de fattade galoppen?
Hade du lyse på cykeln då? Det verkar ju inte vara så vanligt bland er Karlstadscyklister 😂

1888

Aktiv medlem
Alla brott som snabbt går att lösa nu i slutet av året prioriteras för att få upp uppklarningsprocenten. Har aldrig sett så många fartkontroller i västsverige som förra veckan.

GoranS

Aktiv medlem
Alla brott som snabbt går att lösa nu i slutet av året prioriteras för att få upp uppklarningsprocenten. Har aldrig sett så många fartkontroller i västsverige som förra veckan.
Vore det inte bättre att inleda året med den typen av aktiviteter? Jag menar, om man redan i februari fixat så många fall att procenten med största säkerhet är hemma för helåret så kan man ju ta det lugnt sen. 😏

jonte987

Aktiv medlem
I osäker på om det är bra eller dåligt
Pianisten Oldrich Gonzalez alla spelningar försvann och han tvingades ta jobb i en cykelverkstad till följd av coronapandemin.

Berk

Aktiv medlem
Vore det inte bättre att inleda året med den typen av aktiviteter? Jag menar, om man redan i februari fixat så många fall att procenten med största säkerhet är hemma för helåret så kan man ju ta det lugnt sen. 😏
Det kräver långsiktsplanering. Dessutom har man så risken att får föe många procenten i sluten av året och får höge krav nästa året.

I Nederländerna fanns likande problem. Men tyckte att det var jättebra att cyklister utan ljus botfäldes i november. I Stockholm har mer än häften ingen ljus als och det är ofta mörkt på cykelbanor.

Drosa

Aktiv medlem
Då är jag stalinist sedan förskoleåldern! 😀 Det var en av de första sakerna man fick lära sig - går gör man på vänster sida. Vad f-n är det för fel på folk som envisas med att gå på höger sida? Helst också i mörka kläder och inga reflexer så man ser dem alldeles för sent. I D I O T E R ! 😡

Crocko

Aktiv medlem
Då är jag stalinist sedan förskoleåldern! 😀 Det var en av de första sakerna man fick lära sig - går gör man på vänster sida. Vad f-n är det för fel på folk som envisas med att gå på höger sida? Helst också i mörka kläder och inga reflexer så man ser dem alldeles för sent. I D I O T E R ! 😡
Utförsäkrade från försäkringskassan som söker lämna något efter sig till till familjen?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer