Hör upp, cykel i media-tråden

Drosa

Aktiv medlem
Det beror på att det är kommunistiskt att gå på vänster sida. Därför är det rätt att promenera på fel sida. Är du vänsterhänt är du stalinist. Gillar du färgen rött likaså. Alla adventskalendrar på svt är kommunistiska. Osv...

HåkanC

Aktiv medlem

LesGrossman

Aktiv medlem
Det beror på att det är kommunistiskt att gå på vänster sida. Därför är det rätt att promenera på fel sida. Är du vänsterhänt är du stalinist. Gillar du färgen rött likaså. Alla adventskalendrar på svt är kommunistiska. Osv...
Att man är ironisk och bara skriver bara svammel framgår inte alltid i det skrivna ordet. Jag var med andra ord inte helt allvarlig!

Simpa85

Aktiv medlem

Lingon

Aktiv medlem
Belgisk MEMIL tacklar omkull 5-årigflicka. 😧

Havoc 5

Aktiv medlem
Vet inte om det är rätt tråd men jag chansar igen.
För ett par år sedan stötte jag på en cyklist i startfållan till Siljan runt. Den här personen stack ut som läskburk i en myrstack då han istället för gängse kläder bar träpjuck, trasiga jeans och en samehatt på skallen. Kolfiber var inte heller gubbens melodi utan han hade valt ett järnstaket att färdas på.
Jag fann honom intressant och slog mej i slang.
Jag undrade lite om det inte var tufft i kläderna han valt då det hade börjat regna innan vi ens hunnit starta? Men han garvade mest o sa att han var van.
Jag tyckte han var skön men hade snart glömt honom då starten gick och jag fräste iväg efter bästa förmåga. Idag korsades våra vägar igen, fast på min tv.
Om du har 45 minuter över rekommenderar jag starkt filmen om ”Stig Johansson, Den siste pionjären”. Hur kul som helst.
(filmen finns på cykla.se)

Bilagor

jonte987

Aktiv medlem
Jag sa ju att det inte går att skilja MTB från gravel längre
Belgisk MEMIL tacklar omkull 5-årigflicka. 😧

WSMC

Aktiv medlem
Vet inte om det är rätt tråd men jag chansar igen.
För ett par år sedan stötte jag på en cyklist i startfållan till Siljan runt. Den här personen stack ut som läskburk i en myrstack då han istället för gängse kläder bar träpjuck, trasiga jeans och en samehatt på skallen. Kolfiber var inte heller gubbens melodi utan han hade valt ett järnstaket att färdas på.
Jag fann honom intressant och slog mej i slang.
Jag undrade lite om det inte var tufft i kläderna han valt då det hade börjat regna innan vi ens hunnit starta? Men han garvade mest o sa att han var van.
Jag tyckte han var skön men hade snart glömt honom då starten gick och jag fräste iväg efter bästa förmåga. Idag korsades våra vägar igen, fast på min tv.
Om du har 45 minuter över rekommenderar jag starkt filmen om ”Stig Johansson, Den siste pionjären”. Hur kul som helst.
(filmen finns på cykla.se)
Underbar gubbe!
Cyklade förbi honom och hans cdspelare i krokarna runt Hjo för ett gäng år sedan.

IM

Aktiv medlem
Jag hörde också detta.

Min bestämda uppfattning är att i) det vore enkelt och bra om alla alltid höll till höger i trafiken (undantaget gående på vägbana) och ii) om du väljer att vistas på en plats med andra människor har du en skyldighet att underlätta för och ta hänsyn till samtliga individer som befinner sig på den platsen (apropå intervjupersonen som hävdar sin rätt att bryta mot de regler som finns med hänvisning till att han "lever i ett fritt land".)

Skamgränsen

Aktiv medlem
Jag hörde också detta.

Min bestämda uppfattning är att i) det vore enkelt och bra om alla alltid höll till höger i trafiken (undantaget gående på vägbana) och ii) om du väljer att vistas på en plats med andra människor har du en skyldighet att underlätta för och ta hänsyn till samtliga individer som befinner sig på den platsen (apropå intervjupersonen som hävdar sin rätt att bryta mot de regler som finns med hänvisning till att han "lever i ett fritt land".)
Min bestämda uppfattning är att det skulle bli bra om alla följde reglerna som de folkvalda stiftat och att om vi inte gillar reglerna ser till att andra folkvalda ändrar dessa regler ;-)

IM

Aktiv medlem
Min bestämda uppfattning är att det skulle bli bra om alla följde reglerna som de folkvalda stiftat och att om vi inte gillar reglerna ser till att andra folkvalda ändrar dessa regler ;-)
Eller samma folkvalda politiker, kanske?

Jag tror att efterlevnaden av regler blir större om reglerna i fråga är så enkla, logiska och rimliga som möjligt.

GoranS

Aktiv medlem
Jag hörde också detta.

Det är väl ungefär lika enkelt med en regel: "Gående går alltid till vänster. Övriga håller alltid till höger." som den du föreslog?

Har f.ö. på sistone börjat se människor som går på höger sida vägen. Vet inte om det är en trend eller vara något som jag råkat notera men som alltid funnits i ungeär samma utsträckning.

IM

Aktiv medlem
Det är väl ungefär lika enkelt med en regel: "Gående går alltid till vänster. Övriga håller alltid till höger." som den du föreslog?

Har f.ö. på sistone börjat se människor som går på höger sida vägen. Vet inte om det är en trend eller vara något som jag råkat notera men som alltid funnits i ungeär samma utsträckning.
Ja, det hade varit ett bättre upplägg än det nuvarande. Men jag anser ändå att det skulle vara än mer konsekvent att även gående idkar högertrafik.

Det har jag också noterat.

D

Deleted member 43681

Guest
Jag har också noterat samma sak sedan ca 10 år tillbaka. Liksom en allmän "slapphet" i trafikmiljöer. Andra exempel; att som bilist inte använda blinkers i alla lägen eller att cykla på vänster sida oavsett vägtyp. Man skulle kunna ana ett samband i och med smartphone-mobilernas genomslag i samhället ca 2009-2010. Eller så är det bara en teori med inslag av aluminium från min sida. :unsure:

GoranS

Aktiv medlem
Att inte använda blinkers känns nästan mer som regel än undantag, åtminstone om man räknar med de som slår på blinkers först när se börjar svänga.

Stumpy

Aktiv medlem
Ja, det hade varit ett bättre upplägg än det nuvarande. Men jag anser ändå att det skulle vara än mer konsekvent att även gående idkar högertrafik.
Fast som gående vill jag helst möta fordonen på min sida än att de skall komma bakifrån. Alltså vänstertrafik för fotgängare på delad väg och för enkelhets skull detsamma på gångväg.

För övrigt är det ett jäkla ofog med trenden att cykla på trottoarer. Det är bara tillåtet för barn upp till åtta år.

GoranS

Aktiv medlem
Fast som gående vill jag helst möta fordonen på min sida än att de skall komma bakifrån. Alltså vänstertrafik för fotgängare på delad väg och för enkelhets skull detsamma på gångväg.

För övrigt är det ett jäkla ofog med trenden att cykla på trottoarer. Det är bara tillåtet för barn upp till åtta år.
Fysisk eller mental ålder?😏

IM

Aktiv medlem

Det kan jag ha full förståelse för, det är ju så jag själv (de flesta av oss?) agerar när vi går på en väg med bilar. Vad jag förespråkar är egentliga regler. Helst av allt att alla alltid färdas på höger sida. Med det enda (?) undantaget att vi går mot riktningen när vi går i biltrafik. Alltid gå till vänster och framföra fordon till höger? Visst, det går fint för min del. (Det underlättar dessutom när vi är ute och går med hundar i koppel.) Så länge reglerna är enkla och enhetliga är jag med på banan.

Drosa

Aktiv medlem
Reglerna är redan klara och tydliga. Med en brasklapp - om möjligt. Fotgängare ska gå på vänster sida . Detta gäller väggren, körbana eller gemensam gång och cykelbana. 7 kap 1 paragrafen i trafikförordningen.

IM

Aktiv medlem
Reglerna är redan klara och tydliga. Med en brasklapp - om möjligt. Fotgängare ska gå på vänster sida . Detta gäller väggren, körbana eller gemensam gång och cykelbana. 7 kap 1 paragrafen i trafikförordningen.
Och till höger när det endast är gångbana. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Jag har lika lite åsikter om huruvida vi bör gå på vänster eller höger sida som jag har kring huruvida vi bör ha sommartid eller normaltid. Min enda önskan i dessa frågor är att vi väljer det enda eller det andra.

Havoc 5

Aktiv medlem
Sa inte Televinken att man går mot trafiken och cyklar med trafiken?
I staden jag bor i är det nog gängse att man går på höger sida.
Detta skiter jag i visserligen då det sällan ställer till nåt större trassel för min del, men jag finner det lite komiskt i att folk faktiskt inte tycks veta vilken sida som är gällande.

weldion

Aktiv medlem
Och till höger när det endast är gångbana. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Jag har lika lite åsikter om huruvida vi bör gå på vänster eller höger sida som jag har kring huruvida vi bör ha sommartid eller normaltid. Min enda önskan i dessa frågor är att vi väljer det enda eller det andra.
Då rättar jag dig:
”Det är inte reglerat i någon lag eller förordning. Lagstiftaren tänker sig helt enkelt att gångtrafikanter kan mötas på den sida som för stunden passar bäst.”

IM

Aktiv medlem
Då rättar jag dig:
”Det är inte reglerat i någon lag eller förordning. Lagstiftaren tänker sig helt enkelt att gångtrafikanter kan mötas på den sida som för stunden passar bäst.”
Då förefaller det hela helt plötsligt som så nära en ickefråga det går att komma. Det låter än mer rimligt än att reglera frågan.

För att stoppa min nyfikenhet: har du lust att dela med dig av källan på det?

weldion

Aktiv medlem

Stumpy

Aktiv medlem
Då rättar jag dig:
Håller med om att det i princip aldrig är ett problem. Det skulle dock inte vara något problem om det reglerades heller, och t o m vara bra vid de tillfällen man kommer ut på en bana där man inte vet om fordon (t ex cykel) är tillåten. Jag kan inte komma på något tillfälle när reglerad vänstertrafik för fotgängare skulle vara en nackdel.

DaK

Medlem
Det står ingenting om någon väggren i trafikförordningen, däremot om vägren!

1888

Aktiv medlem
Jag har ett dilemma här. Har en kombinerad gång o cykelbana där jag går med hunden ibland. Åt ena hållet är det inga problem, vi går på vänster sida med ett gräsdike vid sidan om där han gillar att gå o lukta o pinka lite. Men när vi går tillbaka, så är det en vägbana till vänster om vi går på vänster sida. Där vill jag inte ha honom, och han vill inte heller gå där eftersom alla "goa" lukter är på andra sidan. Jag till vänster och hunden till höger med ett flexikoppel emellan är ju inte heller ett populärt alternativ. I "lagen" sägs inte på vilken sida hunden skall gå 😛 🍻

IM

Aktiv medlem
Jag har ett dilemma här. Har en kombinerad gång o cykelbana där jag går med hunden ibland. Åt ena hållet är det inga problem, vi går på vänster sida med ett gräsdike vid sidan om där han gillar att gå o lukta o pinka lite. Men när vi går tillbaka, så är det en vägbana till vänster om vi går på vänster sida. Där vill jag inte ha honom, och han vill inte heller gå där eftersom alla "goa" lukter är på andra sidan. Jag till vänster och hunden till höger med ett flexikoppel emellan är ju inte heller ett populärt alternativ. I "lagen" sägs inte på vilken sida hunden skall gå 😛 🍻
Det där är det aber. Min senaste jycke gick i normalfallet på min vänstra sida. På kommando "höger" gick han däremot på min högra sida, just för att lösa sådana situationer. Det löser ju dock inte problemet med de, i ena riktningen, felplacerade dofterna. 😁

Larsifer

Aktiv medlem
Och där är det fina med att inte i lag säga var man måste gå. Låt folk fri-gå och sen får resten anpassa sig. Sen lagen om vänstergång kom har svenska samhället blivit ytterligare lite sämre.

IM

Aktiv medlem
Och där är det fina med att inte i lag säga var man måste gå. Låt folk fri-gå och sen får resten anpassa sig. Sen lagen om vänstergång kom har svenska samhället blivit ytterligare lite sämre.
För många förefaller för dåliga på det där med empati och/eller solidaritet för att överlämna interaktion med andra helt i deras egna händer. Tänk ett samhälle byggt på de beståndsdelarna istället för lagtext, det hade varit något.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer