Hör upp, cykel i media-tråden
Men då pissar han ju mej på magen och skiter mej i armarna, inte mysigt!Bäst att ni bär jyckarna.

Men då pissar han ju mej på magen och skiter mej i armarna, inte mysigt!Bäst att ni bär jyckarna.
Det ska kosta att ha hund!Men då pissar han ju mej på magen och skiter mej i armarna, inte mysigt!Skål på dej o alla andra gamla gubbar som sitter här o firar Nyår!
![]()
Precis så. Det är inte, och har aldrig varit, förbjudet att gå på cykelbanan. Hur tror ni att det funkade före 1977, när det inte fanns några GC-banor i Sverige? Hur tror ni att det funkar i Danmark, där GC-banan finns men används ytterst sparsamt? Hur tror ni det funkar i Nederländerna, där GC‐banan inte ens existerar?Är det verkligen så?
![]()
Insändare: Fortfarande inte förbjudet att gå på cykelbana
Svar till signaturen Cyklist och fotgängare, GD på webben 28 majwww.gd.se
![]()
Danmark och Sverige hade faktiskt exakt samma trafikregler före 1986. (Vilket också var anledningen till att GC-banan infördes i Sverige - den fanns redan i Danmark.) Men det spelar ingen roll i detta sammanhang eftersom det inte finns, och aldrig har funnits, något förbud att gå på cykelbana. Den enda vägtyp det är förbjudet att gå på är motorväg/motortrafikled.Det är olika lagar i de länderna.
Då skulle jag först säga att det inte är en GC-bana (utan istället en cykelbana och en gångbana) och sedan säga att det är ett jävla otyg att allt kallas för GC-bana och GC-trafik utan urskillning. I remissvaren till regeringens förordningsändringar 2017 var det uppenbart att många av de svarande inte förstod vilken vägtyp som avsågs och jag misstänker att inte heller regeringen och departementet visste vad de egentligen föreslagit.Hur funkar det med GC-bana med halva underlaget i asfalt och halva med plattor? Uppenbarligen vill kommunen styra var gående och cyklister ska befinna sig men lagen säger ju annorlunda? Här i Lund är det det vanligaste sättet att bygga GC-bana på. Den är inte markerat på något speciellt sätt annars, ingen linje eller målning, men det kanske inte hade spelat något roll.
Kanske inte den klockrenaste bilden!? Ser i alla fall i mina ögon ut som en vit manlig racercyklist samtidigt som de skriver att det ffa handlar om kvinnor med invandrarbakgrund.![]()
Vanligare med cykelkurser för vuxna - P1-morgon
På senare år har det blivit allt vanligare med cykelkurser för vuxna, framför allt handlar det om kvinnor med utländsk bakgrund som aldrig lärde sig cykla ...sverigesradio.se
Kanske personen på bilden identifierar sig som en kvinna med invandrarbakgrund som inte kan cykla.Kanske inte den klockrenaste bilden!? Ser i alla fall i mina ögon ut som en vit manlig racercyklist samtidigt som de skriver att det ffa handlar om kvinnor med invandrarbakgrund.
"Prenumera"Från veckans ÖstermalmDirekt.
Visa bilaga 464319
Som PSTQ sa: Har ni ingen korrekturläsare som kollar skiten ni ger ut?"Prenumera"![]()
Det blir en väldigt spännande rubrik, ”Nu kan du då på en cykel”. Den kräver sin eftertanke.Prenumera = före numera = då?
En utmaning för en språkvetare?Det blir en väldigt spännande rubrik, ”Nu kan du då på en cykel”. Den kräver sin eftertanke.
Ja, det är f*n helt makalöst att något liknande får gå till tryckeriet......Som PSTQ sa: Har ni ingen korrekturläsare som kollar skiten ni ger ut?![]()
Ok, så ett par snubbar har alltså uppfunnit tjänsten "cykeluthyrning"? Bra jobbat, grabbar!Från veckans ÖstermalmDirekt.
Visa bilaga 464319
Kul att du gillar deras initiativOk, så ett par snubbar har alltså uppfunnit tjänsten "cykeluthyrning"? Bra jobbat, grabbar!
Eller varför inte bara 30 dagsböter...Varför inte bara skriva 18 000 kr, isf nästan 20 000 kr?
Om artikelförfattaren nu vill visa på totalen av böterna, blir det ju lite svårt om de skriver ut 30 dagsböter.Eller varför inte bara 30 dagsböter...
Jag tycker totalbeloppet är ointressant iom att det bygger på personens inkomst. Det intressanta i detta fall är att 30 dagsböter är det lägsta som kan dömas ut (när det gäller dagsböter, vill säga).Tror ganska få personer (inklusive jag) kan säga vad en dagsbot skulle var dem själva med hygglig precision.
Om jag inte fattat fel har du någon form av juridisk utbildning. Det som för dig är mer informativt är därmed inte med nödvändighet mer informativt för en person som saknar din kunskap. För mig som är novis vad det gäller sådana saker säger mig "30 dagsböter" väsentligen inte mer än att det är ett bötesbelopp som beror av inkomst och att det inte blev fängelse.Jag tycker totalbeloppet är ointressant iom att det bygger på personens inkomst. Det intressanta i detta fall är att 30 dagsböter är det lägsta som kan dömas ut (när det gäller dagsböter, vill säga).
42 sekunder in i videoklippet säger reportern att man ser i SVTs videoklipp att leden blir förstörd av cykling.![]()
Sörmlandsledens vädjan: ”Sluta cykla och rida på leden”
Cyklister och ryttare på Sörmlandsleden har orsakat skador på stigarna, vilket har lett till upprördhet bland vandrare och avtalsbrott gentemot markägarna. Därför går nu ordföranden för leden ut med en vädjan om att respektera reglerna – annars kan vissa etapper få stängas.www.svt.se
Jag noterade också detta. Det kan givetvis se annorlunda ut på andra håll. Men om det är detta som ligger till grund för klagomålen liknar det närmast obefogat gnäll. Med reservation för att det givetvis jag se annorlunda ut på andra håll.42 sekunder in i videoklippet säger reportern att man ser i SVTs videoklipp att leden blir förstörd av cykling.
Visa bilaga 466136
Ser ut som fotspåren givit lika mycket ”skada”.
Ja, man ska nog inte dra alltför stora växlar på det som visas i reportaget, SVT-teamet lär nog inte ta sig allt för långt i terrängen och dessutom snötäcke just den dagen de är ute.Jag noterade också detta. Det kan givetvis se annorlunda ut på andra håll. Men om det är detta som ligger till grund för klagomålen liknar det närmast obefogat gnäll. Med reservation för att det givetvis jag se annorlunda ut på andra håll.
Det gånger jag själv vandrat på leden här jag inte upplevt några problem med vare sig cyklande eller ridande.