Hör upp, cykel i media-tråden

IM

Aktiv medlem
Egentligen är det väl ganska ointressant vilka bilder de väljer. Slitage får väl anses vara relativt subjektivt. Inte minst i ett sånt här inslag. Intressantare hade väl varit att få höra hur intervjupersonen resonerar kring allemansrätten i detta specifika fall.

ooms

Aktiv medlem
Egentligen är det väl ganska ointressant vilka bilder de väljer. Slitage får väl anses vara relativt subjektivt. Inte minst i ett sånt här inslag. Intressantare hade väl varit att få höra hur intervjupersonen resonerar kring allemansrätten i detta specifika fall.
Jag tycker det är ganska tydligt, det framgår väl att det inte är nåt förbud men de vädjar till att cyklister ska låta bli leden eftersom de då troligtvis kommer behöva lägga ner vissa sträckor.

IM

Aktiv medlem
Jag tycker det är ganska tydligt, det framgår väl att det inte är nåt förbud men de vädjar till att cyklister ska låta bli leden eftersom de då troligtvis kommer behöva lägga ner vissa sträckor.
Jag tycker att det hade varit på sin plats att reportern frågat hur intervjupersonen resonerar kring dennes särintresse och allemansrätten.

SocialGimp

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Det som lite förvånar mig är att det tydligen finns så stora problem med förolyckade cyklister. När jag cyklat i Spanien har jag upplevt det väldigt positivt vad gäller bilisters hänsynstagande.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det som lite förvånar mig är att det tydligen finns så stora problem med förolyckade cyklister. När jag cyklat i Spanien har jag upplevt det väldigt positivt vad gäller bilisters hänsynstagande.
Jag känner mig också betydligt säkrare när jag cyklar i Spanien. Har inte koll på ngn statistik men rimligen finns det hysteriskt många fler cyklister i Spanien än i Sverige.

ooms

Aktiv medlem
Undrar hur de tänkt kontrollera efterlevnaden av det där? Och tanken är alltså att bilen ska befinna sig i mötande körfält ännu längre tid än nödvändigt, vilket ju ökar olycksrisken. Känns inte riktigt genomtänkt.

weldion

Aktiv medlem
Undrar hur de tänkt kontrollera efterlevnaden av det där? Och tanken är alltså att bilen ska befinna sig i mötande körfält ännu längre tid än nödvändigt, vilket ju ökar olycksrisken. Känns inte riktigt genomtänkt.
Fast det kan inte vara någon mycket längre tid som man får ligga i mötande körfält. Kör man med så pass små marginaler, så skall man lugna sig till bättre tillfälle ges.
I exemplet så anges 90 och 70 km/h. Det är knappt 6 meter mindre per sekund i skillnad.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
I Spanien finns det betydligt fler poliser som kontrollerar efterlevnaden av lagar o regler, så absolut bötfälls bilister för dessa trafikbrott. Olycksrisken för den omkörda cyklisten lär väl ändå minska?

H.

Aktiv medlem
Fast det kan inte vara någon mycket längre tid som man får ligga i mötande körfält. Kör man med så pass små marginaler, så skall man lugna sig till bättre tillfälle ge.
I exemplet så anges 90 och 70 km/h. Det är knappt 6 meter mindre per sekund i skillnad.
Dessutom kanske det inte är orimligt att bilisten bromsar ner till en lägre hastighet när hen närmar sig cyklisten, för att invänta ett bra omkörningstillfälle, vilket skulle kunna innebära att bilen får accelerera upp i 70 km/h, snarare än att sänka farten.

ooms

Aktiv medlem
Fast det kan inte vara någon mycket längre tid som man får ligga i mötande körfält. Kör man med så pass små marginaler, så skall man lugna sig till bättre tillfälle ge.
Jag tänkte mer på att det går emot både sunt förnuft och det som lärs ut i trafikutbildningar. Och jag ser ärligt talat inte syftet. Det finns ju två scenarier, antingen är det lite trafik, du kommer ikapp cyklisterna och kan i god tid styra ut och passera. Ska du då bromsa ner precis när du passerar? Eller så har du mötande trafik och måste ändå bromsa ner och ligga bakom innan du kan passera. Och då är man ju redan nere i hastighet.

weldion

Aktiv medlem
Jag tänkte mer på att det går emot både sunt förnuft och det som lärs ut i trafikutbildningar. Och jag ser ärligt talat inte syftet. Det finns ju två scenarier, antingen är det lite trafik, du kommer ikapp cyklisterna och kan i god tid styra ut och passera. Ska du då bromsa ner precis när du passerar? Eller så har du mötande trafik och måste ändå bromsa ner och ligga bakom innan du kan passera. Och då är man ju redan nere i hastighet.
Ja, du skall sakta ned. Det blir kortare stoppsträcka i en lägre hastighet. Vinglar cyklisten till och hamnar i bilens skottlinje, då är det mycket bättre med en lägre hastighet på bilen. Hinna stanna och undvika olycka helt eller träffar cyklisten i en lägre hastighet som borde ge cyklisten en större chans att klara sig undan allvarliga skador.

Mats65

Aktiv medlem
Nu förutsätter du att det aldrig händer en olycka i det första scenariot. Men om det trots allt gör det så blir konsekvenserna mindre om man håller en lägre hastighet.
Utöver det så ger det cyklisten mer tid att ”bli beredd” på omkörningen.

IM

Aktiv medlem
I Spanien finns det betydligt fler poliser som kontrollerar efterlevnaden av lagar o regler, så absolut bötfälls bilister för dessa trafikbrott. Olycksrisken för den omkörda cyklisten lär väl ändå minska?
Gissningsvis är det heller inte i första hand efterlevnaden som är huvudpoängen med lagstiftningen. Det handlar antagligen till större del om att skapa normer kring hur bilister skall agera i trafiken.

Jag har tidigare argumenterat mot den här typen av lagstiftning, som innebär fastslagna avstånd och hastigheter vid omkörning av cyklister just av den anledningen att efterlevnaden förefaller vara svår att kontrollera och att jag per definition är motståndare till symbolisk lagstiftning. Det handlar dock om svenska förhållanden och svenska lagstiftning, som redan idag innehåller skrivningar om under vilka förutsättningar en omkörning får genomföras. Det skall bli intressant att, om möjligt, försöka följa det spanska exemplet såhär på håll. Jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Grundtanken är givetvis bra. Ett kraftfullt skydd för cyklister i trafiken. Finns det ett bättre sätt att uppnå det än det jag tror jag skall det givetvis användas.

uandt

Aktiv medlem
Den spanska lagen ger extra täckning mot den läskigaste av alla dåliga omkörningar. Den där mötande trafik kör om ett annat fordon i cyklistens körfält med små marginaler och i hög hastighet. Med de här ändringarna går det inte att argumentera runt varför man gör så dåligt så den nya lagen är bra

Lejon

Aktiv medlem
Fast det kan inte vara någon mycket längre tid som man får ligga i mötande körfält. Kör man med så pass små marginaler, så skall man lugna sig till bättre tillfälle ges.
Jag tycker den stora skillnaden med att cykla utomlands är just det att bilar oftast kör om med lägre hastighet. Om hastighetsskillnaden mot mig som cyklist är liten känns det inte så farligt om avståndet inte är jättestort. På en trång väg får gärna en bil glida förbi mig i 40 om jag håller 30 även om marginalen inte är så stor.

I Sverige tar många bilister nästan ”onödigt” stor hänsyn och ligger bakom länge i låg hastighet för att sedan köra om till slut med jättemarginal och hög hastighet, de kör helt enkelt om som om jag vore en bil.
(Svinen kör förstås om med hög hastighet och liten marginal, men det är en annan sak.)

Så en lag som kräver låg hastighetsskillnad vid omkörning av cyklist tycker jag låter utmärkt!

ooms

Aktiv medlem
Sunt förnuft är väl att sänka farten när man börjar närma sig cyklisten? Redan innan man går ut i mötande fil?
Det beror ju på förhållandena. En lång rak 90-väg med god sikt, ska du då bromsa in till 70, vika ut och passera cyklisten, och sedan accelerera upp till 90 igen? Eller i god tid vika ut och passera cyklisten med god marginal i den hastighet du redan håller? Skymd sikt, trångt, eller mötande trafik är naturligtvis en annan sak, men då bromsas ju hastigheten ner ”automatiskt” när man kommer ikapp cyklisten.
Sedan är det klart det finns idioter som inte kan hantera detta, men det finns det ju redan lagar för att komma åt. Men det kanske är som nån säger, att det inte finns sådana lagar i Spanien och att de därför sätter upp det såhär för att komma åt dem.

H.

Aktiv medlem
Det beror ju på förhållandena. En lång rak 90-väg med god sikt, ska du då bromsa in till 70, vika ut och passera cyklisten, och sedan accelerera upp till 90 igen? Eller i god tid vika ut och passera cyklisten med god marginal i den hastighet du redan håller? Skymd sikt, trångt, eller mötande trafik är naturligtvis en annan sak, men då bromsas ju hastigheten ner ”automatiskt” när man kommer ikapp cyklisten.
Sedan är det klart det finns idioter som inte kan hantera detta, men det finns det ju redan lagar för att komma åt. Men det kanske är som nån säger, att det inte finns sådana lagar i Spanien och att de därför sätter upp det såhär för att komma åt dem.
Lagen är väl ett sätt att få en mätbar siffra på "ta det lugnt när du passerar oskyddade trafikanter". Självklart finns det om och men och tillfällen där det kanske är överflödigt.

Poängen gissar jag är att istället för att bilister trycker gasen i botten för att pressa sig förbi en cyklist så ska de tvingas sänka farten och göra en extra lugn omkörning.

Men om inte ens du som är cyklist (?) kan se värdet i att omkörande bilar sänker farten när de kör om dig så kanske det är argument nog för varför lagen behövs?

Erik O

Aktiv medlem
Jag känner mig också betydligt säkrare när jag cyklar i Spanien. Har inte koll på ngn statistik men rimligen finns det hysteriskt många fler cyklister i Spanien än i Sverige.
Fast finns det verkligen det? Upplever det som att det transport/vardagscyklas mycket i Sverige. Nu var det länge sen jag var i Spanien så den typen av cykling kanske har blivit vanligare där också.

Rattnalle

Aktiv medlem
Lagen är väl ett sätt att få en mätbar siffra på "ta det lugnt när du passerar oskyddade trafikanter". Självklart finns det om och men och tillfällen där det kanske är överflödigt.

Poängen gissar jag är att istället för att bilister trycker gasen i botten för att pressa sig förbi en cyklist så ska de tvingas sänka farten och göra en extra lugn omkörning.

Men om inte ens du som är cyklist (?) kan se värdet i att omkörande bilar sänker farten när de kör om dig så kanske det är argument nog för varför lagen behövs?
Jag tycker sällan hastigheten i sig är problemet när man blir omkörd som cyklist. Avstånd och allmänt beteende däremot. Sen känns det så klart bättre om hastigheten är låg när avståndet är litet, men jag blir hellre omkörd i 90 av nån som håller ut ordentligt än nån som segar sig förbi nära i 50.

Själv brukar jag försöka gå ut helt i mötande körfält när jag kör om nån som går eller cyklar, där det funkar sänker jag oftast inte farten. Annars får man givetvis anpassa den också.

H.

Aktiv medlem
Jag tycker sällan hastigheten i sig är problemet när man blir omkörd som cyklist. Avstånd och allmänt beteende däremot. Sen känns det så klart bättre om hastigheten är låg när avståndet är litet, men jag blir hellre omkörd i 90 av nån som håller ut ordentligt än nån som segar sig förbi nära i 50.

Själv brukar jag försöka gå ut helt i mötande körfält när jag kör om nån som går eller cyklar, där det funkar sänker jag oftast inte farten. Annars får man givetvis anpassa den också.
Så bra då att lagen även specar avstånd i sidled. Två rätt lämnar utrymme för ett fel.

SocialGimp

Aktiv medlem
Fast finns det verkligen det? Upplever det som att det transport/vardagscyklas mycket i Sverige. Nu var det länge sen jag var i Spanien så den typen av cykling kanske har blivit vanligare där också.
Spanien har ca 45 miljoner invånare samt drygt 80 miljoner turister årligen samt ett cykelvänligt klimat i stora delar av landet året om. På mina cykelturer i Spanien ser jag ständigt väldigt många cyklister som tränar eller som är ute o turistar i allmänhet, många fler än i Sverige. Många träningsläger reser dit oxå. Har ingen statistik men jag får känslan av att det lätt är en faktor 10 ggr fler cyklister i Spanien, förmodligen många ggr fler.
Vad gäller transport så kanske svenskarna är duktigare per capita men det är bara en vild gissning. Det pendlas en del på hojar även i Spanien.

ooms

Aktiv medlem

Precis det jag menar. Den där lagen skulle komplicera många omkörningar för den trots allt stora skara bilister som sköter dem snyggt, utan att addera så mycket i övriga situationer där lagen ändå uppfylls s.a.s. ”automatiskt”.

ooms

Aktiv medlem
Jag är cyklist OCH bilist (och en del annat) och försöker se till helheten i de flesta frågor, inte enbart från ETT perspektiv.

H.

Aktiv medlem
Jag är cyklist OCH bilist (och en del annat) och försöker se till helheten i de flesta frågor, inte enbart från ETT perspektiv.
Så bra. Tar du kontakt med de spanska myndigheterna och berättar om dina slutsatser?

Lagen lär vara framtagen utifrån den oskyddade trafikantens perspektiv. Eventuella bekvämlighetsmässiga försämringar för bilister hade nog en medveten låg viktning.

ulfalf

Medlem
Lite oväntat att hitta ett klipp med MacAskill på svt.
Lite klickbetevarning dock, filmen är ju inte direkt en av hans bästa. The Ridge i samma genre är ju i en helt annan klass.

Emil777

Aktiv medlem
Läste tidigare i höstas att man klarat upp en härva hemma i Falun. Bra jobbat att Falu-polisen utredde!
Det verkade vara Krille-kriminell & co i detta fallet.
Men...
Jag funderar generellt på var marknaden är. Är det i Sverige via ful-annonser på typ Facebook/Blocket eller skickas cyklarna och delarna utomlands?

IM

Aktiv medlem
OnT?

Min uppfattning är att det har blivit bättre på senare tid. Men att det är långt ifrån bra. Förhoppningsvis kan den här och eventuella andra åtgärder bidra till ett sunt beteende av dessa tingestar. De fyller ju onekligen en intressant funktion.

ooms

Aktiv medlem
OnT?

Min uppfattning är att det har blivit bättre på senare tid. Men att det är långt ifrån bra. Förhoppningsvis kan den här och eventuella andra åtgärder bidra till ett sunt beteende av dessa tingestar. De fyller ju onekligen en intressant funktion.
Det blir intressant hur det här utvecklar sig. Företagen lär ju på nåt sätt lägga över boten på användarna, så det kommer nog bli en del snyftreportage i media framöver när kidsen felparkerat för flera tusen, ”jag visste inte”, ”ingen har berättat för mig”, ”vadå, måste jag läsa användarvillkoren”, osv. Kan bli underhållande.

NickPick

Aktiv medlem
“Detailed analysis by Zwift of the rider’s data identified that the power values submitted were 32% higher than the originally recorded values.

“Zwift discussed the issue with the rider, and although they initially denied editing the file, they eventually acknowledged that they had indeed changed their power data before submitting it to Zwift.”

Ska man fuska i zwift är det alltså ljuga om vikten eller ha en "bra" trainer? 🤷

IM

Aktiv medlem
Det blir intressant hur det här utvecklar sig. Företagen lär ju på nåt sätt lägga över boten på användarna, så det kommer nog bli en del snyftreportage i media framöver när kidsen felparkerat för flera tusen, ”jag visste inte”, ”ingen har berättat för mig”, ”vadå, måste jag läsa användarvillkoren”, osv. Kan bli underhållande.
Det förefaller som en juridiskt svårlöst åtgärd för företagen i fråga. Det ligger nog närmare till hands med tätare nyemissioner, konsolidering av marknaden och framtida prishöjningar om jag skall gissa.

IM

Aktiv medlem
“Detailed analysis by Zwift of the rider’s data identified that the power values submitted were 32% higher than the originally recorded values.

“Zwift discussed the issue with the rider, and although they initially denied editing the file, they eventually acknowledged that they had indeed changed their power data before submitting it to Zwift.”

Ska man fuska i zwift är det alltså ljuga om vikten eller ha en "bra" trainer? 🤷
“bringing the sport into disrepute”.

Jag kan inte undkomma känslan av att jag nu på allvar börjar tillhöra den bakåtsträvande generationen. Kommer jag en dag börja referera till W.A.S.P på samma sätt som Siewert; skaffa käpp enbart för att kunna hytta ordentligt åt rostjuvar eller ägna dagarna åt att torka yngre personer torra bakom öronen?

ooms

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer