Hör upp, cykel i media-tråden

weldion

Aktiv medlem

Emil777

Aktiv medlem
Vad kul ! 😀

"Det har diskuterats om nya cykelbanor egentligen kan få människor att ändra vanor. Nu när många städer experimenterat med de här lösningar tycker sig forskarna ha fått svar.

– Det man kan ta med sig är att om du bygger infrastruktur för cykling, då kommer folk också att använda den, säger Sebastian Kraus."

Bornlikethis

Aktiv medlem
Intressant resonemang och kommentarsfält.

Varför förutsätter infrastukturen att alla cyklister borde färdas lika snabbt? Och Helmerson att alla cyklister som är snabbare än Ingela 62 på sin biltemacykel är ute och jagar KOM:s på vägen till jobbet?

Det får mig att undra:
Hur hade det sett ut om man gjorde alla bilvägar enfiliga, från lokalgator till motorvägar? Hade man då skyllt på bilisterna över en ickefungerande infrastruktur och argumenterat att den egentligen fungerar utmärkt? - Att det egentliga problemet är att alla bilister inte håller sig hastighetsbegränsningarna.

AdamLR

Aktiv medlem
Intressant resonemang och kommentarsfält.

[...]
Håller inte med. För ett intressant resonemang hade han behövt skippa den skämtsamma tonen. Nu är det bara en oseriös text fylld av lockbeten för irriterade läsare av alla trafikslag. Som att man ska stoppa den kapade foten i goretexfickan.

....... Alla vet ju att det happykorrekta är att surra fast foten vid överröret med reservslangen.

weldion

Aktiv medlem
Klart för att märka upp cykelled runt Runn – 75 kilometer: ”Ligger helt rätt i tiden”.jpg

ooms

Aktiv medlem
Vad definierar en ”regional cykelled” då? Nästgårds i Dalarna finns ju Siljansleden, men det är alltså ingen ”regional cykelled”?

hnrks3

Aktiv medlem
Skyltar och markeringar i marken verkar ju inte vara tillräckligt pedagogiskt för många människor. Är det inte tillräckligt tydligt eller är folk bara dumma i huvudet? Jag tror på det senaste
740z6poq8q2ul5njk2vfu95yhzwokhf.jpeg

Masjevel

Aktiv medlem
Hur kan Trafikkontoret vara förvånade över att få känner till den relativt nya trafikförordningen? Hur mycket krut har man lagt på att informera medborgarna att det numera finns en regel att förhålla sig till? Om det tidigare inte funnits några regler om vilken sida man ska gå på på gemensam gc-bana utan skiljelinje och det plötsligt finns det måste man väl rimligtvis upplysa om det på något sätt?!

SocialGimp

Aktiv medlem
Detta är ju naturligtvis helt självklart! Vid möte - fotgängare håller sig till vänster i sin färdriktning o cyklister till höger i sin färdriktning. Eller hur blev det nu då... :unsure:

Jag tycker det är så härligt när vi blandar trafikslag t ex som vi gör i Gbg. Spårvagnar, bilar, lastbilar, bussar, cyklar, scootrar, gåendes. Fattas bara en helikopterplatta på Avenyn.

Peth

Aktiv medlem
Detta är ju naturligtvis helt självklart! Vid möte - fotgängare håller sig till vänster i sin färdriktning o cyklister till höger i sin färdriktning. Eller hur blev det nu då... :unsure:

Jag tycker det är så härligt när vi blandar trafikslag t ex som vi gör i Gbg. Spårvagnar, bilar, lastbilar, bussar, cyklar, scootrar, gåendes. Fattas bara en helikopterplatta på Avenyn.
Vilken sida kör helikoptrarna på?

NAnders

Aktiv medlem
Både Falun och Borlänge ligger i södra Sverige,
åtminstone geografiskt.

Jag är helt med dig där. Som LTU-alumn använder jag gärna samma definition som universitetet - södra Sverige börjar någonstans i Sundsvallstrakten, vilket brukar orsaka att jag ler lite när jag läser i lokaltidningen i Karlskrona om "södra Sverige" och vet att de menar "Skåne och Blekinge, ungefär".

Sydsverige brukar däremot vara benämningen på den del av Sverige som ligger söder om en linje Göteborg-Västervik, ungefär. Sydsvenska höglandet, skorrande R m.m.

Vad definierar en ”regional cykelled” då? Nästgårds i Dalarna finns ju Siljansleden, men det är alltså ingen ”regional cykelled”?

Regionala cykelleder är sådana som är inrättade enligt Trafikverkets vägledning för regional cykelvägvisning. Obs! Trafikverket har också en vägledning för cykelleder för rekreation och turism, med andra kriterier. Av tidningsartikeln att döma så verkar den led runt Runn som ska inrättas vara en turistcykelled eftersom den inte leder någonstans. Men inte heller den är Sveriges första turistcykelled, det finns till exempel en som går från Växjö till Göteborg via Karlshamn och sedan längs kusten runt Skåne och upp till Göteborg.

Siljansleden på cykel är nog en inofficiell turistcykelled, utan godkännande av Trafikverket och utan vägmärken. Bara en "det här tycker vi är en fin väg att cykla".

SIE

Aktiv medlem
Skyltar och markeringar i marken verkar ju inte vara tillräckligt pedagogiskt för många människor. Är det inte tillräckligt tydligt eller är folk bara dumma i huvudet? Jag tror på det senaste
Visa bilaga 484704
Om det ändå såg ut så. Oftast är det ju bara en cykel och en fotgängare placerade ovanför varandra (eller hur man säger), och sådana bunnyhop-påbud tar ju knappt någon alls på allvar.

NAnders

Aktiv medlem
Visa bilaga 484704
Jodå, sånt du har på din bild funkar. Problemet är att för en stadsplanerare så är det din bild föreställer rena svartkonsterna. Du kan lika gärna be stadsplaneraren förklara skillnaden mellan upp-, ner-, charm- och särkvarkar.

Därför har vi GC-banor (som inte funkar) och trafikregler för GC-banor (som inte heller funkar). Eftersom lösningen är för komplicerad för en stadsplanerare.

GoranS

Aktiv medlem
Jodå, sånt du har på din bild funkar. Problemet är att för en stadsplanerare så är det din bild föreställer rena svartkonsterna. Du kan lika gärna be stadsplaneraren förklara skillnaden mellan upp-, ner-, charm- och särkvarkar.

Därför har vi GC-banor (som inte funkar) och trafikregler för GC-banor (som inte heller funkar). Eftersom lösningen är för komplicerad för en stadsplanerare.
Utnämner detta till "Dagens sågning av yrkesgrupp"! :sneaky:

HåkanC

Aktiv medlem
Hur mycket krut har man lagt på att informera medborgarna att det numera finns en regel att förhålla sig till?
Regeln har funnits sedan 1967, kom med högertrafiken
Det som är nytt är en lag speciellt för hur fotgängare skall gå på GC-banor
(Lite begreppsförvirring även i DN-artikeln)

Siljansleden på cykel är nog en inofficiell turistcykelled, utan godkännande av Trafikverket och utan vägmärken.
Det finns skyltar
497a0eed-9234-4454-9767-2b0211ea7953

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer