Hör upp, cykel i media-tråden

42Hz

Aktiv medlem
SVT

Sveriges Television: Cyklisten Magnus: ”Ibland är man rädd”.

SVT

Sveriges Television: Cyklisten Magnus: ”Ibland är man rädd”.
Ska vi cyklister ligga i klungor med två cyklar i bredd och ett tiotal efter varandra? Det blir ju svårt för bilarna att köra om.

Peth

Aktiv medlem
Ska vi cyklister ligga i klungor med två cyklar i bredd och ett tiotal efter varandra? Det blir ju svårt för bilarna att köra om.
På de allra flesta vägar måste den omkörande bilföraren, för att kunna göra en säker omkörning, ut i mötande körfält oavsett om det är en ensam eller två cyklister i bredd som ska köras om. Är det inte då bättre att tiden i det mötande körfältet blir så kort som möjligt?

mzi

Aktiv medlem
De har byggt en cykelbro i Göteborg!

På de allra flesta vägar måste den omkörande bilföraren, för att kunna göra en säker omkörning, ut i mötande körfält oavsett om det är en ensam eller två cyklister i bredd som ska köras om. Är det inte då bättre att tiden i det mötande körfältet blir så kort som möjligt?
Jag cyklar mest i skogen. Försöker alltid se till att de som cyklar snabbare inte hindras av mig, t.ex. genom att jag stannar och släpper förbi dem. Men det kanske man inte ska göra. Jag har ju rätt att cykla där.

Förlåt, mitt försök till ironi var kanske malplacerat. Det jag menar är att även cyklister bör följa trafikreglerna och inte hindra andra i trafiken. Vi borde inte cykla i bredd om det hindrar annan trafik. Eftersom vi inte heller bör cykla alltför tätt, kan ju ett snabbare fordon köra om några cyklister i taget. Det torde vara den som kör om som har ansvar för att omkörningen är säker. Inte den som blir omkörd. Även om den som blir omkörd naturligtvis ska hålla sig till höger

GoranS

Aktiv medlem
Förlåt, mitt försök till ironi var kanske malplacerat. Det jag menar är att även cyklister bör följa trafikreglerna och inte hindra andra i trafiken. Vi borde inte cykla i bredd om det hindrar annan trafik. Eftersom vi inte heller bör cykla alltför tätt, kan ju ett snabbare fordon köra om några cyklister i taget. Det torde vara den som kör om som har ansvar för att omkörningen är säker. Inte den som blir omkörd. Även om den som blir omkörd naturligtvis ska hålla sig till höger
Ska du göra en säker omkörning behöver du i allmänhet gå ut i mötande körfält, d.v.s. du kan inte göra en säker omkörning om det kommer mötande trafik. Vidare kan du på ett säkert sätt köra om en grupp som cyklar på dubbla led om du går ut ordentligt i mötande körfält. Så en grupp som cyklar på enkelled med N cyklister tar lika lång tid att köra om som en grupp som cyklar på dubbelled men innehåller 2*N cyklister. Är det då inte bättre att cykla på dubbla led och därmed minska tiden det tar att köra om gruppen?

Anledningen att bilister blir upprörda över cyklande på dubbelled tror jag främst är för att det gör att de då inte kan ta osäkra omkörningar av cyklister när de har möte utan tvingas vänta till dess att det inte kommer någon mötande trafik, d.v.s. de bryr sig inte om sitt ansvar för att omkörningen är säker för cyklisterna.

Senast ändrad:
Ska du göra en säker omkörning behöver du i allmänhet gå ut i mötande körfält, d.v.s. du kan inte göra en säker omkörning om det kommer mötande trafik. Vidare kan du på ett säkert sätt köra om en grupp som cyklar på dubbla led om du går ut ordentligt i mötande körfält. Så en grupp som cyklar på enkelled med N cyklister tar lika lång tid att köra om som en grupp som cyklar på dubbelled men innehåller 2*N cyklister. Är det då inte bättre att cykla på dubbla led och därmed minska tiden det tar att köra om gruppen?

Anledningen att bilister blir upprörda över cyklande på dubbelled tror jag främst är för att det gör att de då inte kan ta osäkra omkörningar av cyklister när de har möte utan tvingas vänta till dess att det inte kommer någon mötande trafik, d.v.s. de bryr sig inte om sitt ansvar för att omkörningen är säker för cyklisterna.
Jag tror dessvärre att du har fel. Vi får inte cykla i bredd om det hindrar trafiken. Vi måste också se till så att ett omkörande fordon kan välja hur många cyklar som ska köras om, dvs. vi får inte ligga så tätt att det inte finns möjlighet att gå in mellan cyklister i en grupp. Det förstnämnda är jag ganska säker på. Det sistnämnda är jag inte lika säker på, men tror att det är så. Någon som har tagit körkort kan säkert hänvisa till vilka regler som styr detta.

Jag är övertygad om att bilister i allmänhet vill göra säkra omkörningar. Och det bör vi cyklister inte försvåra och inte heller hindra genom att skapa egna regler. (Det finns naturligtvis undantag och bilister med dåligt omdöme eller som bedömer situationen annorlunda än cyklisterna. Men det har inte med denna tråd att göra så jag lämnar det här.)

jesperC

Aktiv medlem
Jag tror dessvärre att du har fel. Vi får inte cykla i bredd om det hindrar trafiken. Vi måste också se till så att ett omkörande fordon kan välja hur många cyklar som ska köras om, dvs. vi får inte ligga så tätt att det inte finns möjlighet att gå in mellan cyklister i en grupp. Det förstnämnda är jag ganska säker på. Det sistnämnda är jag inte lika säker på, men tror att det är så. Någon som har tagit körkort kan säkert hänvisa till vilka regler som styr detta.

Jag är övertygad om att bilister i allmänhet vill göra säkra omkörningar. Och det bör vi cyklister inte försvåra och inte heller hindra genom att skapa egna regler. (Det finns naturligtvis undantag och bilister med dåligt omdöme eller som bedömer situationen annorlunda än cyklisterna. Men det har inte med denna tråd att göra så jag lämnar det här.)

Och vi får inte genomföra en omkörning om det inte kan göras på ett säkert sätt. Vilket jag anser innebär att lämna tillräckligt mycket marginal i sidled att jag behöver gå ut i mötande körfält.
Om det inte kommer någon mötande trafik ser jag inget problem med att gå ut lite extra åt vänster för att ge utrymme åt två cyklister i bred. Det är inte knepigare än att köra om till exempel en jordbruksmaskin.
Men det är klart, om det var så att jag skulle vilja köra om utan att korsa mittlinjen är det bättre om cyklisterna håller sig ute i vägrenen.

//j

GoranS

Aktiv medlem

Om du läser vad jag skriver så ser du att jag inte uttalar mig om lagligheten av att cykla i bredd, d.v.s. att hävda att jag har fel och sen framföra som argument att det inte är tillåtet att cykla i bredd håller inte. Mitt uttalande var angående säkerheten av att köra om en grupp med ett visst antal cyklister om de cyklar på enkelled kontra dubbelled och jag hävdar att i det fallet är det typiskt lättare att göra en säker omkörning om cyklisterna färdas på dubbla led.

Om din utgångspunkt är att cyklister aldrig ska färdas tillsammans med andra cyklister, vilket är vad konsekvensen av det du skriver såvitt jag förstår det, tror jag att det inte finns någon grund för vidare diskussion.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det finns vägar där man måste över i andra vägrenen för att köra om två vinglande cyklister i bredd. Det verkar dock inte bekomma dem.

Men vad jag förstått så är det ännu en sak som man tar sig rätt till medan man tex kan bekymra sig om regelbundenheten i andras cykelturer på 3e parts mark.
Det kanske är så enkelt att man är sig själv närmast.

GoranS

Aktiv medlem
På sådana vägar är det självfallet inte lämpligt att cykla i bredd och vingla. Finns f.ö. vägar där det inte ens krävs vingling för att det ska vara liten marginal till vänstra vägrenen för en bil som ska köra om och hålla rimlig marginal i sidled till cyklisterna. Att i sådana lägen framhärda och ligga i bredd och tvinga bilisten att ta en osäker omkörning är inget jag tycker är bra.

jonte987

Aktiv medlem
Kan jag inte köra om så får du inte cykla i bredd men nu handlar det som sagt inte om att ha rätt utan att ta sig rätt och det verkar ju funka bra.

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

ooms

Aktiv medlem
På sådana vägar är det självfallet inte lämpligt att cykla i bredd och vingla. Finns f.ö. vägar där det inte ens krävs vingling för att det ska vara liten marginal till vänstra vägrenen för en bil som ska köra om och hålla rimlig marginal i sidled till cyklisterna. Att i sådana lägen framhärda och ligga i bredd och tvinga bilisten att ta en osäker omkörning är inget jag tycker är bra.
Dock görs det ganska ofta, och jag tror att det är det som gör att många bilister stör sig på klungor. De flesta bilister vill nog lämna mer marginal när man kör om cyklister än när man kör om eller möter en bil, och på den typ av vägar där två bilar nätt och jämnt kan mötas blir en cykelklunga därför snabbt ett hinder för trafiken. Vissa är uppmärksamma och flyttar sig, men långt ifrån alla.

jonte987

Aktiv medlem
Gäller det även när du inte kan köra om två cyklister som ligger efter varandra?
Det täcks inte av den citerade texten men det går säkert att googla om det finns någon gräns för hur långa kolonner man får cykla i. Eftersom jag aldrig stört mig på cyklister på led så har jag inte bekymrat mig om att ta reda på det. Eller jag har nog aldrig sett mer än två lvg cyklister på ett led....

GoranS

Aktiv medlem
Dock görs det ganska ofta, och jag tror att det är det som gör att många bilister stör sig på klungor. De flesta bilister vill nog lämna mer marginal när man kör om cyklister än när man kör om eller möter en bil, och på den typ av vägar där två bilar nätt och jämnt kan mötas blir en cykelklunga därför snabbt ett hinder för trafiken. Vissa är uppmärksamma och flyttar sig, men långt ifrån alla.
Numera cyklar jag mest solo men när jag mer regelbundet cyklade i grupp var det mer vanligt med människor som fick tokspel (hänga på tutan, köra om med demonstrativt hög fart och/eller litet avstånd i sidled, ...) på vägar som var klart bredare än så. De smala vägarna där två bilar lagom kan mötas är typiskt ganska glest trafikerade och och sällan något större problem. Det kan vara ett huvudstadsperspektiv då dessa smala vägar kanske är mindre vanliga än runt andra städer. Utifrån min bild tror jag dock inte att "cyklisthatet" enbart, eller ens till största delen, föds på småvägar.

Jag tror i så fall mer på att cykling på väg när det finns en cykelbana bredvid är något bilister retar sig på. Och min gissning är att lagändringen som klart och tydligt sade att för vägar med fartgräns på 50 km/h eller lägre har man som cyklist alltid rätt att välja vägen (med mindre än att cykling explicit är förbjudet förstås) inte har haft någon märkbar påverkan.

För egen del nyttjar jag numera oftast cykelbanan även i fall där jag tveklöst har rätt att cykla på vägen. Detta då man som ensam cyklist har lättare att hantera underligheter än vad en grupp har och jag inte har några problem med om jag behöver sänka farten en liten stund. Det finns dock cykelbanepassager som är så underliga och knöliga att jag av säkerhetsskäl tar vägen istället och det kan jag tänka mig kanske retar någon. Dock, som solocyklare har jag ytterst sällan någon som aggressivtutar på mig och då cyklar jag ändå en del vägar som är hyggligt trafikerade.

discomike

Medlem
De har byggt en cykelbro i Göteborg!

Kanske inte bästa cykelbron, men de kommer fixa den iaf:

Bornlikethis

Aktiv medlem

uandt

Aktiv medlem

grondahl

Aktiv medlem
Bra reportage om stigcykling i Jädraås i STFs tidning Turist.

Bilagor

• 20210506_121911.jpg
    20210506_121911.jpg
    784.3 KB · Besök: 25
  • 20210506_121918.jpg
    20210506_121918.jpg
    827.5 KB · Besök: 25

Emil777

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer