Hör upp, cykel i media-tråden

weldion

Aktiv medlem
De cyklar 120 mil för barnens hälsa – från Malmö till Falun: ”Vi cyklar för livet ”.jpg

Simpa85

Aktiv medlem

fhloston

Aktiv medlem
Inte i Sverige, men en Erik Lindskog figurerar i artikeln

fhloston

Aktiv medlem
Jag har sett liknande artiklar på några ställen 😃

@Cyklist i media

weldion

Aktiv medlem

uandt

Aktiv medlem
Han har några poänger. Det är faktiskt rätt korkat att bygga cykelbanor som ingen vill ha eller använder.
Insändarsnubben tar bilen 4-5 km från Lugnvik in till Östersund city. Där kan du snacka korkat. Jag hade förstått om han hade funktionsnedsättning men eftersom han signerar med "man av folket" så antar jag att han han kan röra på sig.

weldion

Aktiv medlem
Insändarsnubben tar bilen 4-5 km från Lugnvik in till Östersund city. Där kan du snacka korkat. Jag hade förstått om han hade funktionsnedsättning men eftersom han signerar med "man av folket" så antar jag att han han kan röra på sig.
Tolkar det som han bara pratar om infarten till Östersund via Lugnvik, inte att han börjar sin färd själv från Lugnvik.

weldion

Aktiv medlem
Han har några poänger. Det är faktiskt rätt korkat att bygga cykelbanor som ingen vill ha eller använder.
I Östersund så känns det som det både blir sämre för bilister och cyklister som de har byggt nu.
Den expresscykelvägen som går från Lugnvik och in till centrum har ett par tveksamma trafiklösningar som gör det sämre för cyklister.
Cykelvägen som även nämns i insändaren som går förbi Havremagasinet är bättre men kan göras mycket bättre. T.ex. kan de väl bry sig så pass mycket så de inte byter plats på gångare och cyklister när man passerar över vägen vid Berners. Kommer inte ihåg just nu vilken sida det byter från och till. Man cyklar på vänster sida och korsar vägen och efter det så är det höger sida som gäller typ.

uandt

Aktiv medlem
Tolkar det som han bara pratar om infarten till Östersund via Lugnvik, inte att han börjar sin färd själv från Lugnvik.
Nah, nog bor han i Lugnvik alltid. Annars nämner han folk från Torvalla (4-5 km från city fast andra hållet) som också brukade köra på "hans" väg.

Antar att problemet är mer relaterat till att Östersund är en stad i tillväxt och geografiskt helt missanpassad för biltrafik. De fyller på med några extra hundra pers varje år, som ska köra bil i en stad som verka sjukt trång i mitten. Lösningen är trängselavifter. De som inte vill betala kan ta cykeln. Eller så river vi Jamtli och hela sjösidan och bygger motorväg. Det skulel också funka

ooms

Aktiv medlem
Jag tror det är bättre att titta på vad folk vill ha, istället för att sitta på höga hästar och ”bestämma” vad folk borde tycka och vilja ha.

weldion

Aktiv medlem
Nah, nog bor han i Lugnvik alltid. Annars nämner han folk från Torvalla (4-5 km från city fast andra hållet) som också brukade köra på "hans" väg.

Antar att problemet är mer relaterat till att Östersund är en stad i tillväxt och geografiskt helt missanpassad för biltrafik. De fyller på med några extra hundra pers varje år, som ska köra bil i en stad som verka sjukt trång i mitten. Lösningen är trängselavifter. De som inte vill betala kan ta cykeln. Eller så river vi Jamtli och hela sjösidan och bygger motorväg. Det skulel också funka
Kan fortfarande inte få det till att han bor i Lugnvik. Om så ändå är fallet så önskar jag honom en ny cykel i julklapp för att få ner blodtrycket något.
Väldigt lättsam väg rakt in till centrum från Lugnvik. Speciellt om man åker längs stranden via Badhusparken och efter det så är man mitt i smeten.
Skulle vara fint om det byggdes en slags expresscykelväg mellan Torvalla och Lugnviks industriområde. Som det är nu så måste man en ganska så kass omväg via mer trafikerade delar av staden.
En till dålig sak är stängslet som sattes upp bakom värmeverket. Kanon väg att förut ta om man kommer från Kännåsen och vill vidare in mot staden.

uandt

Aktiv medlem
Jag tror det är bättre att titta på vad folk vill ha, istället för att sitta på höga hästar och ”bestämma” vad folk borde tycka och vilja ha.
Jag håller med dig men det folk vill ha är att äta kakan men ändå ha den kvar. De vill att andra betalar. Lösningen är biltullar för då kan gubben åka fritt utan att behöva tuta. Sen kan de som bor där själva bestämma vad pengarna ska gå till, bilvägar, skola, vadvetjag?

Rattnalle

Aktiv medlem
Folk vill allt möjligt som vi kollektivt är överens om är rätt puckat eller som vill skattar rejält för att kompensera för det negativa. "Rättigheten" att köra bil korta sträckor är en sådan sak som objektivt behöver stävjas av flera skäl men där det kollektiva medvetandet inte är ikapp än. Jämför med rökning för ett par decennier sedan.

ooms

Aktiv medlem
Folk vill allt möjligt som vi kollektivt är överens om är rätt puckat eller som vill skattar rejält för att kompensera för det negativa. "Rättigheten" att köra bil korta sträckor är en sådan sak som objektivt behöver stävjas av flera skäl men där det kollektiva medvetandet inte är ikapp än. Jämför med rökning för ett par decennier sedan.
Ja, när det fanns en majoritet för att förbjuda rökning i offentliga miljöer så kom förbudet, i takt med folkviljan. När en majoritet vill begränsa biltrafik på olika sätt så kan vi göra det. Jag tror det dröjer länge innan vi är där.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja, när det fanns en majoritet för att förbjuda rökning i offentliga miljöer så kom förbudet, i takt med folkviljan. När en majoritet vill begränsa biltrafik på olika sätt så kan vi göra det. Jag tror det dröjer länge innan vi är där.
Det är i detta fallet en mer praktiskt realitet att det kommer att ske, då det varken finns medel eller intresse för att fortsätta investera i ökad kapacitet i städer i nån större utsträckning oavsett folkvilja. Sen kanske begränsningen i många fall helt enkelt blir just det: Vi behåller det vi har, varken mer eller mindre, så får folk samsas bäst de vill.

uandt

Aktiv medlem
Blir höga avgifter om man ska sätta åt gubbar i SUV...... (Eller stora kombi för den delen)
Fast här är det väl win-win gubben slipper stressa någon skolklass i närheten får en extra lärare?

Problemet är bara att kommuner inte får sätta tull på lokala tillfartsvägar. Fick de det skulle alla problem i insändaren lösas. Och vi skulle få lägre skatter

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer