Hör upp, cykel i media-tråden

ooms

Aktiv medlem
Jag håller med dig men det folk vill ha är att äta kakan men ändå ha den kvar. De vill att andra betalar. Lösningen är biltullar för då kan gubben åka fritt utan att behöva tuta. Sen kan de som bor där själva bestämma vad pengarna ska gå till, bilvägar, skola, vadvetjag?
Vilka ”andra” är det du talar om? All skatt handlar ju om att ta från folket (mer fr vissa), och sedan användas till sådant vi kollektivt behöver, ex.vis utbildning, barnomsorg, äldreomsorg, rättsväsende, sjukvård, infrastruktur, etc. Det rimliga är väl att det då används till det majoriteten vill. Jag är ganska övertygad om att en majoritet i Östersund föredrar bra framkomlighet för bilar framför cykelbanor.

ooms

Aktiv medlem
Det är i detta fallet en mer praktiskt realitet att det kommer att ske, då det varken finns medel eller intresse för att fortsätta investera i ökad kapacitet i städer i nån större utsträckning oavsett folkvilja. Sen kanske begränsningen i många fall helt enkelt blir just det: Vi behåller det vi har, varken mer eller mindre, så får folk samsas bäst de vill.
Du menar att det finns nåt som står över folkviljan? Vad är det för nåt?
”All offentlig makt utgår från folket” säger ju regeringsformen.

jonte987

Aktiv medlem
Fast här är det väl win-win gubben slipper stressa någon skolklass i närheten får en extra lärare?

Problemet är bara att kommuner inte får sätta tull på lokala tillfartsvägar. Fick de det skulle alla problem i insändaren lösas. Och vi skulle få lägre skatter
Absolut men det är väl inte riktigt den svenska modellen.

uandt

Aktiv medlem
Vilka ”andra” är det du talar om? All skatt handlar ju om att ta från folket (mer fr vissa), och sedan användas till sådant vi kollektivt behöver, ex.vis utbildning, barnomsorg, äldreomsorg, rättsväsende, sjukvård, infrastruktur, etc. Det rimliga är väl att det då används till det majoriteten vill. Jag är ganska övertygad om att en majoritet i Östersund föredrar bra framkomlighet för bilar framför cykelbanor.
Kanske det men du glömmer att bilväg kostar runda slängar 20 ggr mer än cykelväg. jag tror dessutom det är mycket svårt att öka framkomlighet i en stad som Östersund utan stora rivningar vilket jag tror det inte finns majoritet för.

Det är det jag lite menar med att "någon annan ska betala" i ditt fall är det kanske att någon annans hus måste rivas så att du får en smidigare bilresa sista 2 km in till jobbet

ooms

Aktiv medlem
Ekonomi, tillgänglig yta och folklig acceptans för de kompromisser som skulle krävas. Många vill ha, men inte till vilket pris som helst.
Visst är det så, men om valet står mellan cykelvägar och framkomlighet för bil (som i den insändare som startade diskussionen) är jag ganska säker på att i en förkrossande majoritet av Sveriges kommuner så skulle majoriteten föredra framkomlighet för bil. Det som pågår idag i många kommuner är ju tvärtom, man förstår många välfungerande vägar (ex.vis tar bort körfält), vilket jag är helt säker på går emot folkviljan (dvs majoritetens åsikt i den frågan).

IM

Aktiv medlem
Visst är det så, men om valet står mellan cykelvägar och framkomlighet för bil (som i den insändare som startade diskussionen) är jag ganska säker på att i en förkrossande majoritet av Sveriges kommuner så skulle majoriteten föredra framkomlighet för bil. Det som pågår idag i många kommuner är ju tvärtom, man förstår många välfungerande vägar (ex.vis tar bort körfält), vilket jag är helt säker på går emot folkviljan (dvs majoritetens åsikt i den frågan).
Det handlar ju också om hur frågan ställs. Om den formuleras något i stil med "vill du att vi anpassar förhållandena i kommunen för att värna miljön?" tror jag att bifallet är ganska givet.

ooms

Aktiv medlem
Det handlar ju också om hur frågan ställs. Om den formuleras något i stil med "vill du att vi anpassar förhållandena i kommunen för att värna miljön?" tror jag att bifallet är ganska givet.
Är du politiker? Det är väl bättre att säga specifikt vad man tänker göra, istället för svepande formuleringar av typen ”vill du ha mer pengar”? De flesta svarar ja på det, men kanske inte när de får veta att de förväntas jobba dubbelt så mycket för att få det. Men det talar man inte om. Det är samma sak här.

ooms

Aktiv medlem
"Att anpassa förhållandena i kommunen för att värna miljön" är ju tydligt, om något.
Nej, det kan innebära väldigt många olika saker, allt fr att bygga laxtrappor till totalförbud för fordonstrafik i hela kommunen. Jag tycker det är ärligare och tydligare att säga vad man specifikt tänker göra så att folk kan avgöra hur det påverkar dem.

uandt

Aktiv medlem
...eller sätta upp en svindyr pållare som brockerar vägtrafiken 4 timmar varje dag eftersom de som bor här vill ha minskad framkomlighet för bilarna...

rln

Aktiv medlem
Helt jävla sjukt. Det stjäls cyklar för 1 miljon per dag, polisen klarar upp 4 promille av fallen. ”Vi måste prioritera annat”.
Polisen är i Sverige i första hand till för de som styr landet, cykelstölder kommer långt ned på de styrandes prioritering.

AdamLR

Aktiv medlem
Helt jävla sjukt. Det stjäls cyklar för 1 miljon per dag, polisen klarar upp 4 promille av fallen. ”Vi måste prioritera annat”.
Sjukt. Majoriteten, som inte fått sin cykel stulen, borde ha förståelse för att mer resurser behöver läggas på att utreda cykelstölder.

x-country

Aktiv medlem
”Det finns cykelvägar!” hör jag en joggare ropa ilsket nära mitt öra där jag i sakta mak cyklar fram mellan strövande turister, barnvagnar och elcyklar på Söder Mälarstrand i Stockholm. Han hade lika gärna kunnat skrika ”lantis” rakt ut.

Artikel i ÖP

Jolinwood

Aktiv medlem
Om det nu stjäls cyklar för en miljon om dagen borde ju försäkringsbranschen ha intresse av att köpa in GPS-trackers för någon miljon, placera ut i samhället och tracka flödet nationellt under en tid och bolla resultatet till polisen

edit:
oops fanns visst en helt tråd, bättre att diskutera det där:

MrSpock

Aktiv medlem
”Det finns cykelvägar!” hör jag en joggare ropa ilsket nära mitt öra där jag i sakta mak cyklar fram mellan strövande turister, barnvagnar och elcyklar på Söder Mälarstrand i Stockholm. Han hade lika gärna kunnat skrika ”lantis” rakt ut.

Artikel i ÖP

Låst artikel. Vad ville hon ha sagt? Cyklade hon på trottoaren eller på GC-bana?

NAnders

Aktiv medlem
Utifrån ingressen låter det som om hon cyklade på gångbana, där cykeltrafik är förbjuden? Jag vill också gärna läsa krönikan

”Det finns cykelvägar!” hör jag en joggare ropa ilsket nära mitt öra där jag i sakta mak cyklar fram mellan strövande turister, barnvagnar och elcyklar på Söder Mälarstrand i Stockholm.
...
Jag fortsätter ändå att cykla tillsammans med min familj som går till fots, en del av den åker skateboard. Jag är inte så tålig att gå än efter en operation, därför envisas jag med cykel. Och med mitt tempo riskerar jag i alla fall inte skada någon men jag känner irritationen från stadsborna. De fräser nästan när de tar sig förbi mig. Hur orkar man bli så arg? tänker jag.

----

Det kan tolkas som att hon cyklar någonstans där hon vet att hon nog inte borde cykla. Men jag kan inte lokalgeografin på Söder Mälarstrand i Stockholm.

Alla Mittmedias tidningar har förresten samma login till webben, så har du tillgång till Värnamo Nyheter så kan du läsa Tidningen Ångermanland och vice versa.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
jag kan inte lokalgeografin på Söder Mälarstrand i Stockholm.
en smal remsa vid vattnet för gc-bana. annars väldigt stora ytor för bilparkering eller 2-filig väg i övrigt. Så det är trångt, jättetrång på många ställen där turister ofta tar glada självmordshopp in i cykelbanan. Riktigt många som springer där och jag förstår att de blir frustrerade när ett gäng turister går i bredd när alternativet är att springa ut i cykelbanan och kanske bli påkörd i 40 knyck.

Som fotgängare är cyklister i gångbana ofta de extremt sämsta trafikanterna eftersom de har per definiton dåligt omdöme och tenderar att köra på folk lite hipp som happ. Därför skriker en på dem. Så ja, det har med självupptagenhet att göra. i det här fallet en självupptagen cyklist från landet

x-country

Aktiv medlem
Bor man i en stad som Stockholm med mycket turister kunde man ju tjäna på att vara ödmjuk och ha förståelse för att ge ett positivare intryck. Det går ju att upplysa ovana människor på ett trevligt sätt.

uandt

Aktiv medlem
Bor man i en stad som Stockholm med mycket turister kunde man ju tjäna på att vara ödmjuk och ha förståelse för att ge ett positivare intryck. Det går ju att upplysa ovana människor på ett trevligt sätt.
Idealet hade varit att en trevlig polis hade varit där och skrivit böteslappen på 500 kr som det kan kosta att cykla på trottoar. Jag håller med om att vi ska försöka vara trevliga mot varandra men i det här fallet var det en människa som är besökare i en annan stad och some betalar tillbaka andras gästfrihet med att begå lagbrott. Det är både juridiskt och moraliskt förkastligt. Att bara bli kallad idiot i detta läge är att komma lindrigt undan

ooms

Aktiv medlem
Ja, som du ser är ödmjuk och trevlig inte riktigt alla stockholmares starka sidor. Det finns dock undantag.

uandt

Aktiv medlem
Jag fattar inte riktigt vinklingen här? Är den att att det är okej att bete sig otrevligt och respektlöst när en är på semester eftersom de som bor där bara ska vara tacksamma eller är det okej att begå brott och grejjer bara när en är i Stockholm eftersom de som bor där ändå är så otrevliga? Jag skulle inte kalla någon av inställningarna speciellt ödmjuk direkt

x-country

Aktiv medlem
Jaja, jag ska inte reta upp någon mer än jag gjort. Men med glimten i ögat så ska jag vara som Bror Erik Janson från Pippirull nästa gång jag besöker hufvudstaden. Långsam, trevlig och lite ivägen 😜

fhloston

Aktiv medlem

Liksom han säger, ett fel angående snöröjning som jag felanmälde flera gånger, åtgärdades inte förrän jag skickade ett mail till Stockholms stad. Då åtgärdades det snabbt.

Bengt-re

Aktiv medlem

Liksom han säger, ett fel angående snöröjning som jag felanmälde flera gånger, åtgärdades inte förrän jag skickade ett mail till Stockholms stad. Då åtgärdades det snabbt.
De struntar helt i anmälan. Jag har testat några gånger när det varit rent farliga problem, men nej - det görs verkligen ingenting alls. Undrar varför inte fler cyklar....

uandt

Aktiv medlem
De struntar helt i anmälan. Jag har testat några gånger när det varit rent farliga problem, men nej - det görs verkligen ingenting alls. Undrar varför inte fler cyklar....
De fixade faktist liljeholmsbron efter en jävla massa tjat. Men motvilligt käns det som. De gamla skyltarna om att cykelbanan är avstängd är kvar och östra sidan är fortfarande i praktiken dubbelriktad

HåkanC

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Nu antar jag att det huvudsakligen är icke-privat område som denna röjning längs GC-banor berör. Problemet med utväxande buskar och annat finns dock även för trottoarer längs gator i områden med villaträdgårdar. Har sett exempel där man väsentligen inte kunnat nyttja trottoaren p.g.a. villaägaren inte håller efter sin häck.

uandt

Aktiv medlem
Nu antar jag att det huvudsakligen är icke-privat område som denna röjning längs GC-banor berör. Problemet med utväxande buskar och annat finns dock även för trottoarer längs gator i områden med villaträdgårdar. Har sett exempel där man väsentligen inte kunnat nyttja trottoaren p.g.a. villaägaren inte håller efter sin häck.
De e ditt eget ansvar men kommunen kan ge föreläggande om du inte sköter dig. Stockholms stad har gjort en fin broschyr som förklarar reglerna:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer