Hör upp, cykel i media-tråden

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nu antar jag att det huvudsakligen är icke-privat område som denna röjning längs GC-banor berör. Problemet med utväxande buskar och annat finns dock även för trottoarer längs gator i områden med villaträdgårdar. Har sett exempel där man väsentligen inte kunnat nyttja trottoaren p.g.a. villaägaren inte håller efter sin häck.
Det är onekligen ett problem. Vet du hur det hanteras av berörd myndighet?

På landet breddades och asfalterades landsvägen för några år sedan. I samband med det fick var och en ombesörja att ingen växtlighet fanns placerad på så vis att den inkräktade på vägområdet. Hos de som avstod detta arbete åkte Vägverket (eller Trafikverket?) ut, kapade det som behövde kapas och skickade en räkning på utfört arbete till berörd fastighetsägare. Smidigt och pragmatiskt, och bortsett från någon rättshaveristisk bybo blev alla glada och nöjda. Och vägen anlagd inom stipulerad tid.
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
De e ditt eget ansvar men kommunen kan ge föreläggande om du inte sköter dig. Stockholms stad har gjort en fin broschyr som förklarar reglerna:
Frågan är väl också hur väl kommunen sköter tillsynen. I Uppsala är det fastighetsägarnas ansvar att även snöröja och sanda trottoaren, funkar bra i flerbostadsområdena men i villakvarteren är det under all kritik.
 

uandt

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Frågan är väl också hur väl kommunen sköter tillsynen. I Uppsala är det fastighetsägarnas ansvar att även snöröja och sanda trottoaren, funkar bra i flerbostadsområdena men i villakvarteren är det under all kritik.
uh? Enskild väg kan jag förstå men lägga över ansvaret på privatpersoner på kommunala vägar låter som ett ansvarsärende som bara ligger och väntar. Här i sthlm på min gata snöröjer de så fint så men grenar och skit som hänger ut i vägbanan bryr de sig inte så mycket om.

Här e en bild från min egen tomt där nån firmabil ligger vackert inbäddad i syrenen. kanske dags klippa ner den snart...
20210806_143408.jpg
 

weldion

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden

rln

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Då jämnas vårdbehovet ut över året så resursutnyttjandet blir mer optimerat på sjukhuset.
 

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Att Sveriges enda (riktiga) velodrom ligger i landets 40 mest tätbefolkade kommun indikerar hur tillgänglig sporten är här hemma. Lämnar mycket att önska. Det är ju i och för sig inte så konstigt, när vi i Sverige historiskt satsat på bilindustri medan man i Danmark, som @Miss Lycka 2.0 ofta gillar att lyfta fram, satsat på cykling.
 

HåkanB

Medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Att Sveriges enda (riktiga) velodrom ligger i landets 40 mest tätbefolkade kommun indikerar hur tillgänglig sporten är här hemma. Lämnar mycket att önska. Det är ju i och för sig inte så konstigt, när vi i Sverige historiskt satsat på bilindustri medan man i Danmark, som @Miss Lycka 2.0 ofta gillar att lyfta fram, satsat på cykling.
Då får du väl iofs jämföra velodromer med motorbanor. De finns väl inte heller framförallt i storstäder?
 

Pissarsyra

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
jaha, det är därför det är vårdbrist, förbjud downhill.
 

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Då får du väl iofs jämföra velodromer med motorbanor. De finns väl inte heller framförallt i storstäder?
Nej de finns inte i centrala Stockholm, men det finns väl en hel del motorbanor utspridda runt om i landet väl? Tillgängligheten är väl inte så dålig?

Det är inget fel på att ha en velodrom utanför storstäderna, snarare att det kanske behövs fler för att bancykling ska bli en stor sport som tex i Danmark. Back in the day fanns ju tex en velodrom i Lund och en i Stockholm
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej de finns inte i centrala Stockholm, men det finns väl en hel del motorbanor utspridda runt om i landet väl? Tillgängligheten är väl inte så dålig?

Det är inget fel på att ha en velodrom utanför storstäderna, snarare att det kanske behövs fler för att bancykling ska bli en stor sport som tex i Danmark. Back in the day fanns ju tex en velodrom i Lund och en i Stockholm
Nu byggs väl motorbanor för att det finns en marknad och intresserat folk, dessutom en hel del eldsjälar som ser till att det blir nåt. Så vill man ha velodromer är det väl bara att dra ihop de intresserade på orten och kavla upp ärmarna.
 

fedde

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Velodromen i Lund känner jag inte till alls men den i Stockholm låg ju på Kungsholmen.
Jo, det var verkligen "back in the days", det är väl drygt 90
eller 95 år sedan velodromen på Kungsholmen revs.

Jo, säkert skulle en eller flera ytterliggare inomhusvelodromer
kunna öka intresset för cykling på olika sätt.
Men det är den där lilla detaljen med att få fram pengar
för investeringen och sedan få något slags vettig ekonomi i driften av en velodrom.

Det har under rätt många år pratats om ett flertal projekt
kring velodromer, i ex Stockholm och i Göteborg och på
andra platser men det har av olika anledningar hittills
bara blivit prat.

Har det hittills någon gång blivit ett officiellt projekt?

Fakta är att den enda kända velodromen som byggts i modern tid i Sverige finns i Falun med de fördelar och nackdelar som den har.
Och velodromen i Falun har också haft en del problem
bl a ekonomiskt, något av bolagen bakom gick väl i konkurs
vilket ledde till något slags omstart/nystart.

Ett bygge av en velodrom i Sverige med kapacitet för internationella tävlingar m m fordrar rimligen antingen att
cykelförbundet/RF/SOK och framför allt flera större sponsorer
backar upp det under lång tid eller att en "galen" och
rik cykelentusiast backar upp ett bygge under lång tid.

Om det finns sådana projekt på gång just nu är det rätt tyst
från/kring/om dom.

Vad kan en "lågpris"-velodrom kosta att bygga?
25 miljoner kr? 50 miljoner kr? Räcker det?
Utan stora läktare etc alltså.

Hur stor kan en årlig driftkostnad inkl underhåll bli?
5 miljoner kr? 10 miljoner kr? Det låter lågt.

/Fedde
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Upsala CK hade iaf för ett par år sedan planer på en velodrom i Uppsala, tror de t.o.m. hade en plats i åtanke (i närheten av norra E4-avfarten). Vet dock inte hur det gått med detta, pandemin lär ju säkerligen ha fördröjt/pausat planerna.

edit: Hittade lite info. Ser ut som att velodrom ligger i ”etapp 2”, så det är nog långt in i framtiden.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Vet någon det någon velodrom-tråd på happy man skulle kunna diskutera detta vidare i? Fick lite blodad tand nu efter allt bancykling i OS.
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Är det korrekt uppfattat att det inte finns några begränsningar på den icke blinda personens insats? Känns som det blir rätt mkt en tävlan om att hitta en bra medcyklist i så fall. Inget ont sagt om Svärdström och det jobb hon och Jannering lagt ner på att bli samspelta. Jag gissar dock att om det hypotetiskt skulle finnas en blind holländska som lyckades ragga upp van Vleuten som partner skulle de kunna besegra svenskorna även om den blinda holländskan var en bit sämre än Jannering.
 

mkallstrom

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Är det korrekt uppfattat att det inte finns några begränsningar på den icke blinda personens insats? Känns som det blir rätt mkt en tävlan om att hitta en bra medcyklist i så fall. Inget ont sagt om Svärdström och det jobb hon och Jannering lagt ner på att bli samspelta. Jag gissar dock att om det hypotetiskt skulle finnas en blind holländska som lyckades ragga upp van Vleuten som partner skulle de kunna besegra svenskorna även om den blinda holländskan var en bit sämre än Jannering.
En snabb sökning ger bland annat:
Tandempiloter 16.3.0
Professionella cyklister som ingår i ett UCI registrerat lag får inte deltaga som tandempiloter.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer