Hör upp, cykel i media-tråden

GoranS

Aktiv medlem
Och en sak som poängteras i artikeln är att bägge får medalj, till skillnad från andra "ledsagare" i handikappidrott. Så det är parets insats som räknas.
Ja, det är ju klart rimligt att de också får medalj. Det blir dock i min värld en inte helt lyckad sammanblandning när insatser från personer som inte på egen hand går in som paralympier påverkar utgången i en paralympisk tävling. Man kan ju vända på van Vleuten-argumentet och tänka sig att den starkaste blinda cyklisten inte lyckas få tag i en riktigt konkurrenskraftig partner och därmed inte vinner loppet. Extra problematiskt är det om det är krav på att partnern ska vara av samma nationalitet som den blinda personen (är lat och har inte kollat om så är fallet).

fhloston

Aktiv medlem
Ja, det är ju klart rimligt att de också får medalj. Det blir dock i min värld en inte helt lyckad sammanblandning när insatser från personer som inte på egen hand går in som paralympier påverkar utgången i en paralympisk tävling. Man kan ju vända på van Vleuten-argumentet och tänka sig att den starkaste blinda cyklisten inte lyckas få tag i en riktigt konkurrenskraftig partner och därmed inte vinner loppet. Extra problematiskt är det om det är krav på att partnern ska vara av samma nationalitet som den blinda personen (är lat och har inte kollat om så är fallet).

Ja, lite "doping" blir det ju. Pengar skulle kunna spela en stor roll här, betala bra för en urstark pilot.

Peth

Aktiv medlem
Fast, samtidigt är det en del av det regelverk alla har att följa. Att pengar kan göra skillnad i paracykling skiljer sig knappast från andra idrotter. Med pengar och stöd från ett rikt förbund går det att träna bättre, äta bättre, resa och bo bättre, ha bättre utrustning, få bättre support etc. – detta leder i förlängningen troligtvis till bättre resultat än med sämre förutsättningar.

uandt

Aktiv medlem
Jag gissar att det inte är kul för någon av de två om de inte är ungefär lika bra sen heller? Synd att vi inte har med ngn i blind triathlonen. Den var spännande har jag för mig

GoranS

Aktiv medlem
Fast, samtidigt är det en del av det regelverk alla har att följa. Att pengar kan göra skillnad i paracykling skiljer sig knappast från andra idrotter. Med pengar och stöd från ett rikt förbund går det att träna bättre, äta bättre, resa och bo bättre, ha bättre utrustning, få bättre support etc. – detta leder i förlängningen troligtvis till bättre resultat än med sämre förutsättningar.
(Egentligen inte rakt av ett svar på ditt inlägg men en fortsättning på diskussionen kring artikeln det berör)
Det man egentligen vill är ju att avgöra vem som är den bästa blinda cyklisten. Att man kör tandem med en seende person ser jag som en praktisk, men egentligen oönskad, nödvändighet. Det jag tycker är problematiskt är att denna ”oönskade nödvändighet” kan ha en betydande påverkan på utgången.

Visst, pengar är en annan faktor som kan spela stor roll. Jag har dock svårt att tro att det i realiteten spelar lika stor roll för en seriöst satsande paralympier i cykel som skillnaden i partnerns kapacitet kan göra (undantaget förstås pengarnas ev. inflytande på utbudet av partners). Sen undrar jag hur många av de seende cyklisterna i dessa tandempar som får några större ekonomiska ersättningar. Jag kanske är naiv men jag inbillar mig att man inte blir direkt rik på att cykla tillsammans med en blind ens på yppersta världsnivå utan att man gör det av andra orsaker än ekonomiska - kärlek till sporten, gillar att tävla, etc.

WSMC

Aktiv medlem
Skulle inte ett alternativ vara att den seende piloten bara styr och inte kan hjälpa till att trampa?
Krävs något modifierade cyklar kanske, men tycker att det borde bli lite mer rättvist.

uandt

Aktiv medlem
Skulle inte ett alternativ vara att den seende piloten bara styr och inte kan hjälpa till att trampa?
Krävs något modifierade cyklar kanske, men tycker att det borde bli lite mer rättvist.
GoranS's kommentarer ovan + att vi får väl ta för givet att båda cyklisterna i teamet gör det för att det är roligt? Att bara sitta som extra vikt och styra cykeln, inte kul. Isåfall vore det bättre sätta dem på en trainer och låta dem trampa i en timme, den som kommer längst vinner. Men det låter inte så kul det heller

MagerValp

Aktiv medlem
Gratisblaskan GöteborgDirekt den här veckan:

F042A053-7458-467A-8872-0180CBB2E750.jpeg

IM

Aktiv medlem

Larsifer

Aktiv medlem
Lät lite spekulativt? Har det verkligen byggts hopp och berms över nyplanterade träd någonstans i Dalarna? Eller är det endast några markägare som får sina cirklar rubbade? Men som vanligt skulle det nog hjälpa om cyklisterna gick ihop i någon slags klubb och tog kontakt med markägarna innan svartbyggena påbörjas. Varpå cyklisterna får nej. "Sitt hemma och käka pizza", säger markägarna då.

emilh

Aktiv medlem

Har BMX-ridning någon koppling till ”hobby horse” måntro?

H.

Aktiv medlem

Haha. Tur att reportrarna på SVT kan hantera google translate.

Emil777

Aktiv medlem

Men riktigt kul att det uppmärksammas!
Såg en till kort notis tidigare från Audi9 på svt .

Och du, det heter "Käppis" inte hobby-horse. Det har min dotter örnkoll på 😉

ani

Aktiv medlem

rln

Aktiv medlem
Kanske har med den här att göra?
Visa bilaga 510337
Många olyckor kan elimineras med lagstiftning om minst 90 centimeters avstånd vid omkörning av cyklist. Tillräcklig övervakning och straffpåföljd så lagen efterlevs.

Men politisk vilja saknas.

Little Stereo

Aktiv medlem
Många olyckor kan elimineras med lagstiftning om minst 90 centimeters avstånd vid omkörning av cyklist. Tillräcklig övervakning och straffpåföljd så lagen efterlevs.

Var det Johans föräldrar som blev påkörda av en dikesröjande traktor i närheten av Säter igår (vars förare saknades förarbevis för maskinen)?

Bengt-re

Aktiv medlem

Politiker har EN vilja. Att bli omvalda - inget som blir omvald på miljö, trafiksäkerhet eller andra särintressen.

uandt

Aktiv medlem
Politiker har EN vilja. Att bli omvalda - inget som blir omvald på miljö, trafiksäkerhet eller andra särintressen.
Politiker brukar heller inte gilla att bli påkörda. Det är inte nyval du ska hoppas på. Det är slumpen. Så på din fråga "hur många måste dö eller skadas för att något ska hända?" är svaret: 1 person, men det måste vara rätt person

Bengt-re

Aktiv medlem
Politiker brukar heller inte gilla att bli påkörda. Det är inte nyval du ska hoppas på. Det är slumpen. Så på din fråga "hur många måste dö eller skadas för att något ska hända?" är svaret: 1 person, men det måste vara rätt person

Cyniskt, men ligger nog rätt nära sanningen. Tyvärr...

Problemet är att så stor av befolkningen bara vill köra bil - gärna snabbt och billigt och bryr sig inte ett piss om miljö, trafiksäkerhet, cykelsport, löparlopp eller liknande. Politikerna ser detta och vågar inte stöta sig med dieselfredde, rallybörje, rattsurfaranna eller deras polare till charmtroll som gladeligen eldar kol i sin överstora SUVar medans de rattsurfande klipper några cyklister på väg till pizzerian.

weldion

Aktiv medlem
Cyniskt, men ligger nog rätt nära sanningen. Tyvärr...

Problemet är att så stor av befolkningen bara vill köra bil - gärna snabbt och billigt och bryr sig inte ett piss om miljö, trafiksäkerhet, cykelsport, löparlopp eller liknande. Politikerna ser detta och vågar inte stöta sig med dieselfredde, rallybörje, rattsurfaranna eller deras polare till charmtroll som gladeligen eldar kol i sin överstora SUVar medans de rattsurfande klipper några cyklister på väg till pizzerian.
Det är en härlig bild som du målar upp!

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är en härlig bild som du målar upp!
Tyvärr så ligger det mycket i den....

Och rent krasst, vi är en demokrati och vill en majoritet käka pizza, köra billig diesel, rattsurfa och köra ihjäl cyklister så är det väl det samhället vi skall ha?! Vill man ha någon förändring så försök påverka folk - inte politiker, de levererar bara det folket vill ha.

Peth

Aktiv medlem
Om jag tolkat SCB korrekt så finns ca 40 000 politiker i Sverige. Av dessa är ca 38 000 fritidspolitiker. Jag har svårt att se att dessa politikers enda vilja är att bli omvalda. Jag tror att många (de flesta) har en vilja att påverka samhället de lever i, och detta till en ringa ersättning i förhållande till deras engagemang. Sverige, och demokratin, behöver fler människor som engagerar sig, inte färre. Att sprida och öka politikerförakt hjälper inte direkt till.

Så får vi se om detta metapolitiska inlägg bryter mot forumreglerna. I så fall ber jag om ursäkt på förhand.

uandt

Aktiv medlem
+ några tusen beslutfattande tjänstemän på det. Kan väl hålla med om att hela diskussionen är cynisk och gnällig men vad ska en göra? När jag råkat ut för otrevliga situationer i trafiken så har jag intryck av att det alltid rör sig om jäkligt stressiga och inte speciellt glada människor. Sånt går ju liksom inte att förbjuda eller lagstifta emot.

Rattnalle

Aktiv medlem
+ några tusen beslutfattande tjänstemän på det. Kan väl hålla med om att hela diskussionen är cynisk och gnällig men vad ska en göra? När jag råkat ut för otrevliga situationer i trafiken så har jag intryck av att det alltid rör sig om jäkligt stressiga och inte speciellt glada människor. Sånt går ju liksom inte att förbjuda eller lagstifta emot.
Eller folk som bara inte bryr sig om att visa hänsyn. Det är också svårt att lagstifta bort.

uandt

Aktiv medlem
Eller folk som bara inte bryr sig om att visa hänsyn. Det är också svårt att lagstifta bort.
Det där tror jag inte på. Tar vi bort påverkade och psyk-sjuka människor så tror jag alla faktiskt vill vara snälla och göra rätt för sig i trafiken. Jag tror inte det finns fler psykopater och narcissister runt storstäderna där jag tycker folk kör dåligt. Jag tror folk är mer stressade bara

Rattnalle

Aktiv medlem
Det där tror jag inte på. Tar vi bort påverkade och psyk-sjuka människor så tror jag alla faktiskt vill vara snälla och göra rätt för sig i trafiken. Jag tror inte det finns fler psykopater och narcissister runt storstäderna där jag tycker folk kör dåligt. Jag tror folk är mer stressade bara
Jag menade inte nödvändigtvis psykopater. Mer folk som antingen inte tänkt efter riktigt, inte tänkt tillräckligt långt eller som inte brytt sig om att fundera lite på vad andra uppfattar som hänsyn. Inte så att man nödvändigtvis aktivt skiter i det utan mer att det bara inte sker. Man har inte funderat över hur nära det känns ok att köra om för att man inte cyklar själv. Detta tror jag inte nödvändigtvis har med stress att göra alla gånger, även om den så klart bidrar.

Emil777

Aktiv medlem
Nej det går ju inte, trafiken och alla andra idioter i trafiken kan ju kalla fram stress hos oss mig ganska lätt.🤯

Jag tror på ökad tydlighet med bra underhållna cykelbanor, målade pilar i asfalten osv. för att arbeta bort så många konfliktytor som möjligt.
Tar jag på mig cyklist-glasögonen finns det mycket att göra.

Jag har gått med i cykelfrämjandet för att jag hoppas de verkar för en förbättrad cykelmiljö genom att påverka beslutsfattare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer