Hör upp, cykel i media-tråden

Rattnalle

Aktiv medlem
Nej det går ju inte, trafiken och alla andra idioter i trafiken kan ju kalla fram stress hos oss mig ganska lätt.🤯

Jag tror på ökad tydlighet med bra underhållna cykelbanor, målade pilar i asfalten osv. för att arbeta bort så många konfliktytor som möjligt.
Tar jag på mig cyklist-glasögonen finns det mycket att göra.

Jag har gått med i cykelfrämjandet för att jag hoppas de verkar för en förbättrad cykelmiljö genom att påverka beslutsfattare.
Det finns en del kvar gällande att påverka hur man ser på cykeltrafik vid planering.
Det är tyvärr fortfarande så i många sammanhang att bilar ges sitt "självklara" minimiutrymme medan cyklar fortfarande ofta kompromissas bort i större utsträckning. Så mer påtryckningar behövs absolut utifrån!
#insiderinformation

uandt

Aktiv medlem
Jag menade inte nödvändigtvis psykopater. Mer folk som antingen inte tänkt efter riktigt, inte tänkt tillräckligt långt eller som inte brytt sig om att fundera lite på vad andra uppfattar som hänsyn. Inte så att man nödvändigtvis aktivt skiter i det utan mer att det bara inte sker. Man har inte funderat över hur nära det känns ok att köra om för att man inte cyklar själv. Detta tror jag inte nödvändigtvis har med stress att göra alla gånger, även om den så klart bidrar.
Den kategorin människor är de som inte ska ha körkort. Te.x min mamma som nu på ålderns höst inte riktigt fattar det där med att hålla avstånd.

Där har vi ett samhällsproblem som inte riktigt går att lagstifta bort. Faktumet att bilen blivit 'livsnödvändig' för en massa människor

Rattnalle

Aktiv medlem
Den kategorin människor är de som inte ska ha körkort. Te.x min mamma som nu på ålderns höst inte riktigt fattar det där med att hålla avstånd.

Där har vi ett samhällsproblem som inte riktigt går att lagstifta bort. Faktumet att bilen blivit 'livsnödvändig' för en massa människor
Samhället har ju planerats för att bilen ska bli nödvändig i ett halvsekel drygt nu. Det är otroligt frustrerande ibland att arbeta med samhällsplanering och se vart vi fortfarande är på väg när man samtidigt har nån sorts insikt om vart vi behöver vara på väg.

Emil777

Aktiv medlem
Det finns en del kvar gällande att påverka hur man ser på cykeltrafik vid planering.
Det är tyvärr fortfarande så i många sammanhang att bilar ges sitt "självklara" minimiutrymme medan cyklar fortfarande ofta kompromissas bort i större utsträckning. Så mer påtryckningar behövs absolut utifrån!
#insiderinformation
Men jag vill passa på ge kredd till Falu kommun.
Här har GC-banorna, på en del ställen, växt på bredden och tagit mark/bredd från bilvägar.
Men absolut, det finns mycket mer att göra.

Falun är t.ex. inte med på topp-10 listan över "årets cykelkommuner" enl. Cykelfrämjandet.
Men jag ser ofta en av kommun-topparna pendla till jobbet. Och det tror jag är riktigt bra för cykelperspektivet och något som jag hoppas ökar och händer i andra kommuner också.

weldion

Aktiv medlem
Men jag vill passa på ge kredd till Falu kommun.
Här har GC-banorna, på en del ställen, växt på bredden och tagit mark/bredd från bilvägar.
Men absolut, det finns mycket mer att göra.

Falun är t.ex. inte med på topp-10 listan över "årets cykelkommuner" enl. Cykelfrämjandet.
Men jag ser ofta en av kommun-topparna pendla till jobbet. Och det tror jag är riktigt bra för cykelperspektivet och något som jag hoppas ökar och händer i andra kommuner också.
En bra placerad cykelväg i Falu kommun är den mellan Bergsgården och Grycksbo. Vore inte så roligt att behöva cykla bland biltrafiken den sträckan där GC-vägen löper längs med.
Ett snyggare avslut/början i Grycksbo går väl att önska. En fortsättning hela vägen fram till Korsvägen i Bjursås vore inte heller helt fel. Mycket trafik i stort sett jämt mellan Jungfrurondellen och Korsvägen.

Peth

Aktiv medlem
En bra placerad cykelväg i Falu kommun är den mellan Bergsgården och Grycksbo. Vore inte så roligt att behöva cykla bland biltrafiken den sträckan där GC-vägen löper längs med.
Ett snyggare avslut/början i Grycksbo går väl att önska. En fortsättning hela vägen fram till Korsvägen i Bjursås vore inte heller helt fel. Mycket trafik i stort sett jämt mellan Jungfrurondellen och Korsvägen.
Jo, den cykelvägen är riktigt bra och redigt svår att ta sig upp på om man kommer norrifrån och missar att den helt plötsligt bara börjar från ingenstans på andra sidan vägen.

IM

Aktiv medlem
Ett exempel är när gränsen för rattonykterhet sänktes, både i Sverige och Storbritannien. Folk anpassar sig efter lagar.
Jag efterfrågade en källa på ett högst tveksamt påstående. Den förfrågan kvarstår.

Nu har du presenterat ytterligare ett, inkomplett, påstående utan källa.

Och återigen, en bättre lagstiftning än x antal meter till cyklist vid omkörning finns redan på plats i Sverige. Uppenbarligen anpassar sig vissa till den medan vissa inte gör det.

Redigerat: lagt till sista stycket.

rln

Aktiv medlem
Jag efterfrågade en källa på ett högst tveksamt påstående. Den förfrågan kvarstår.

Nu har du presenterat ytterligare ett, inkomplett, påstående utan källa.

Och återigen, en bättre lagstiftning än x antal meter till cyklist vid omkörning finns redan på plats i Sverige. Uppenbarligen anpassar sig vissa till den medan vissa inte gör det.

Redigerat: lagt till sista stycket.
Detta är ett diskussionsforum. Vill du ha källhänvisningar så läs vetenskapliga rapporter.

IM

Aktiv medlem
Detta är ett diskussionsforum. Vill du ha källhänvisningar så läs vetenskapliga rapporter.
Bra argument. Verkligen.

Om du skall framföra den typen av kategoriska uttalanden som du gör får du allt ta och underbyggda dom med fakta. Det är så en seriös diskussion förs. Det här är ju trots allt ett diskussionsforum.

1888

Aktiv medlem
Ett exempel är när gränsen för rattonykterhet sänktes, både i Sverige och Storbritannien. Folk anpassar sig efter lagar.

Absolut är det så att de flesta anpassar sej till lagar o förordningar, men inte buset! Det är ju dom dom ställer till det i trafiken. Till buset räknar jag även rattsurfare, folk som redan nu skiter i avstånd mm. Dom som redan idag skiter i reglerna bryr sej nog inte heller om 1,5m.

Bengt-re

Aktiv medlem
50 vättenrundor är rätt coolt!

ooms

Aktiv medlem

Äh, det var väl inget. Stig startade sin 56:e kl 19.30 med startnr. 310 som vanligt. Den ende som cyklat alla Vätternrundor.

Senast ändrad:

sih

Aktiv medlem
Har de här varit uppe? "Jag tror att jag överlevde tack vare att jag har cyklat Vätternrundan många gånger, säger Gösta Andersson."

Emil777

Aktiv medlem
Händelsen/olyckan länkad till tidigare men nu en uppföljning.

Vilken änglavakt.
Hoppas det kan komma någonting bra ur det här.
Jag blev berörd.

weldion

Aktiv medlem
Händelsen/olyckan länkad till tidigare men nu en uppföljning.

Vilken änglavakt.
Hoppas det kan komma någonting bra ur det här.
Jag blev berörd.

Blev påkörd bakifrån för flera år sedan av en stressad filur när jag cyklade i Falun kommun.
Efter det så cyklar jag helst lvg på vägar med en skyltad hastighet på 70 km/h eller lägre. Man kanske inte har turen med sig två gånger om vid en olycka.
Vore fantastiskt trevligt om det kunde planeras in riktigt fina cykelvägar i samhället.

Manurhin2

Aktiv medlem
Blev påkörd bakifrån för flera år sedan av en stressad filur när jag cyklade i Falun kommun.
Efter det så cyklar jag helst lvg på vägar med en skyltad hastighet på 70 km/h eller lägre. Man kanske inte har turen med sig två gånger om vid en olycka.
Vore fantastiskt trevligt om det kunde planeras in riktigt fina cykelvägar i samhället.
Om man går in och läser kommentarerna på Johan Sonessons originalinlägg på fb så förstår man att det är farligt att cykla på allmän väg.
En hel del hatkommentarer.

weldion

Aktiv medlem
Om man går in och läser kommentarerna på Johan Sonessons originalinlägg på fb så förstår man att det är farligt att cykla på allmän väg.
En hel del hatkommentarer.
Man borde göra ett cyklisttest när man tar körkort. Man får kolla på bilder på cyklister samtidigt som man är uppkopplad mot en blodtrycksmätare.
Eller mer fokus i utbildning vilka övriga man kan träffa på i trafiken som bilist.
Nu så kan jag inte läsa inlägget som du hänvisar till, men det ser väl ut som vanligt när det gäller cyklister i trafiken.

IM

Aktiv medlem
Man borde göra ett cyklisttest när man tar körkort. Man får kolla på bilder på cyklister samtidigt som man är uppkopplad mot en blodtrycksmätare.
Eller mer fokus i utbildning vilka övriga man kan träffa på i trafiken som bilist.
Nu så kan jag inte läsa inlägget som du hänvisar till, men det ser väl ut som vanligt när det gäller cyklister i trafiken.
Kanske borde alla som vill ta körkort vara tvungna att praktisera som gångtrafikanter och cyklister först. X antal timmars gående i blandad trafik och Y avtal mil cykling med bock- respektive rakt styre.

IM

Aktiv medlem
Cykla minst ett godkänt BRM innan man kan få ut körkortet?
De exakta formerna kan givetvis diskuteras - ditt förslag är väl så gott som något. Kanske till och med lite bättre än många andra, då det väl slår tre flugor i en smäll. Inklusive, då, förbättrad folkhälsa och en ökad insikt i hur mysigt det är att sova ihopkurad under en gran långs någon landsväg, endast iklädd cykelbyxor och en lika tunn som dyr dunjacka. 😁

weldion

Aktiv medlem
Skärmavbild 2021-09-06 kl. 09.37.05.png

GoranS

Aktiv medlem

Tröglärd! Jag som inte är så kvicktänkt behövde sex varv innan jag la pöltrampandet i malpåse. :sneaky:

1888

Aktiv medlem
Tröglärd! Jag som inte är så kvicktänkt behövde sex varv innan jag la pöltrampandet i malpåse. :sneaky:

Å än snabbare är jag, har aldrig kört, och det gäller även "hemma loppet" Mjörn runt. Dumt att köra runt den lilla sjön just den första söndagen i september när alla andra datum är gratis 😀

GoranS

Aktiv medlem
Å än snabbare är jag, har aldrig kört, och det gäller även "hemma loppet" Mjörn runt. Dumt att köra runt den lilla sjön just den första söndagen i september när alla andra datum är gratis 😀
Var i och för sig just "det stora pöltrampet" jag tänkte på. Och stora i betydelsen många deltagare. Det, mig veterligen, längsta årligt återkommande pöltrampet i Sverige (=Vänern runt) är rätt trevligt och något jag inte uteslutit att jag kommer att göra någon gång mer.

Manurhin2

Aktiv medlem
Var i och för sig just "det stora pöltrampet" jag tänkte på. Och stora i betydelsen många deltagare. Det, mig veterligen, längsta årligt återkommande pöltrampet i Sverige (=Vänern runt) är rätt trevligt och något jag inte uteslutit att jag kommer att göra någon gång mer.
Vänern var riktigt trevligt förutom första timmen dag 2 och 3 innan det släppte i benen.

jesperC

Aktiv medlem
"Regeringen presenterar också en halv miljard kronor för att underlätta för människor att välja cykel som transportmedel."
Skulle hellre se att de istället rensade bland avdragen som redan finns.
Ett avdrag som definitivt borde slopas är det för cykelresor mellan bostad och arbetsplats.

//j

uandt

Aktiv medlem
Skulle hellre se att de istället rensade bland avdragen som redan finns.
Ett avdrag som definitivt borde slopas är det för cykelresor mellan bostad och arbetsplats.

//j
Eller varför inte bara slopa alla reseavdrag och sätta ett tak på kommunalskatten till en nivå så att de som bor i glesbyggd inte går back. I slutändan blir det enklare för alla och de enda som tjänar bra med pengar på reformen är de i glesbygd som jobbar mycket och kör bil lite.

uandt

Aktiv medlem
Då är det väl bättre att slopa kommunalskatten och bara ha statlig skatt? Eftersom det ändå måste till ett statligt system för att flytta pengar från Stockholm till glesbygden (förlåt, jag menar Malmö).
Så att kommuner ska kunna sänka skatten om de vill såklart. Det ska fortfarande vara billigare att bo i tätort.

Annars, ska bli spännande att läsa om förmånscykeln. Lite sugen på att skaffa något riktigt dyrt trots att:
  1. Jag har råd ändå
  2. Jag behöver inte en till cykel, tror jag. Kanske en mindre lastcykel och sen en liten hund till det? Vilken 15-20 kilosvovve e bäst egentligen?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer