Hör upp, cykel i media-tråden

jesperC

Aktiv medlem
Eller varför inte bara slopa alla reseavdrag och sätta ett tak på kommunalskatten till en nivå så att de som bor i glesbyggd inte går back. I slutändan blir det enklare för alla och de enda som tjänar bra med pengar på reformen är de i glesbygd som jobbar mycket och kör bil lite.
Jo, det finns såklart mycket att rensa bort/förenkla.
Brukar dock ha just cykelavdraget som en kontrollpunkt. Att ett totalt onödigt avdrag likt det finns kvar år efter år tycker jag är ett tydligt tecken på ett system som inte underhålls.

//j

MrSpock

Aktiv medlem
Brukar dock ha just cykelavdraget som en kontrollpunkt. Att ett totalt onödigt avdrag likt det finns kvar år efter år tycker jag är ett tydligt tecken på ett system som inte underhålls.

//j

Hur är det, för att få göra avdraget måste kostnaden fortfarande överstiga 11.000?

Cykel​

Om du har använt cykel för resor mellan din bostad och din arbetsplats får du göra avdrag för dina utgifter. Du kan få avdrag med 250 kronor per år inkomståret 2019 och med 350 kronor per år inkomståret 2020.

Har du använt cykel för en del av sträckan mellan bostaden och arbetsplatsen får du avdrag för den sträckan. Du kan endast få avdrag om dina totala kostnader för resor till och från arbetet under året överstiger 11 000 kronor. "

ooms

Aktiv medlem

//j
Vadå inte underhålls? Det höjdes ju fr 250kr till 350kr förra året.

kais01

Aktiv medlem
Någon som är lite sur.
det är tyvärr vanligt att när man som cylist skall korsa en väg, att det bara finns övergångsställe, ingen uppmärkt cykelpassage.

i nästan samtliga fall stannar bilarna, men har ingen skyldighet att göra det. ger upphov till en del osäkerhet

ooms

Aktiv medlem
Ytterligare ett mervärde är väl att läkarna på Karlstads sjukhus får utökade möjligheter att öva på och praktisera sina färdigheter, något som senare kommer hela Värmlands befolkning till del.

weldion

Aktiv medlem
Skärmavbild 2021-09-08 kl. 18.16.22.png

det är tyvärr vanligt att när man som cylist skall korsa en väg, att det bara finns övergångsställe, ingen uppmärkt cykelpassage.

i nästan samtliga fall stannar bilarna, men har ingen skyldighet att göra det. ger upphov till en del osäkerhet
Det behöver inte ge upphov till osäkerhet. Vi cyklister ska lämna företräde, om vi inte leder cykeln men då är vi inte längre cyklister, kanske. Var tydlig med att du lämnar företräde så kommer det att gå bra.

AdamLR

Aktiv medlem
Det behöver inte ge upphov till osäkerhet. Vi cyklister ska lämna företräde, om vi inte leder cykeln men då är vi inte längre cyklister, kanske. Var tydlig med att du lämnar företräde så kommer det att gå bra.
Jo, fast en klassisk situation (kanske ungefär vad @kais01 tänkte på) är att både jag och bilisten tappar flytet helt i onödan. T.ex. om jag börjar krypköra, säg 20 m från övergångsstället men bilisten ändå saktar in eller t.o.m. stannar. Kanske för att vara snäll och släppa över mig, kanske för att inte ta risken att jag har dålig koll och vi krockar. När bilisten till slut förstår att jag lämnar företräde har redan bakomvarande bilar kommit i kapp, där jag från början hade god marginal att cykla över efter att bil 1 hade passerat.

Sedan är det förstås bättre att båda är överdrivet försiktiga än att ingen är det...

stigfinnare

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
Och 56:e Vätternrundan förra helgen :-)
Mötte honom i Sunnanäng igår och han såg glad ut.
Annars så kändes det som många tog det väldigt lugnt runt Siljan igår och överraskande låg kadens bland deltagarna.

ttfh

Aktiv medlem
Är övergångsställe ett bra ställe att öva cyclocross av/påstigning? blixtsnabbt blir man gångtrafikant och sen lika fort cyklist igen.

Emil777

Aktiv medlem
Härligt reportage (obs betalvägg) om en sann positiv höghjulingsentusiast!

IM

Aktiv medlem
Någon som är lite sur.
Jag har inte kunnat lära mig vad som gäller för cykelpassager respektive cykelöverfarter. Mitt förslag är att göra den här typen av regler så enkla som möjligt; bilar har alltid väjningsplikt gentemot (oskyddade) trafikanter som skall korsa en uppmärkt passage.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har inte kunnat lära mig vad som gäller för cykelpassager respektive cykelöverfarter. Mitt förslag är att göra den här typen av regler så enkla som möjligt; bilar har alltid väjningsplikt gentemot (oskyddade) trafikanter som skall korsa en uppmärkt passage.
Lika enkel regel som bilister kanske skulle framföra som motförslag är att bilar alltid har företräde.🤔

IM

Aktiv medlem
Lika enkel regel som bilister kanske skulle framföra som motförslag är att bilar alltid har företräde.🤔
Visst. Men enkelheten ligger i att det alltid är samma regler.

Jag anser att det är rimligt att de, i sammanhanget, mest utsatta trafikanterna bör ha företräde. Det finns rimligtvis olika uppfattningar i den frågan. Den är dock, i det här sammanhanget, sekundär.

JTF

Aktiv medlem
Och i praktiken har bussar företräde framför all annan typ av trafik.
De framförs åtminstone på det sättet här i sthlmsområdet.
Vilket är korrekt, och gäller hela Sverige, åtminstone vid hållplatser.

Screenshot_20210924-170948.png

KungJulian

Aktiv medlem
En bra placerad cykelväg i Falu kommun är den mellan Bergsgården och Grycksbo. Vore inte så roligt att behöva cykla bland biltrafiken den sträckan där GC-vägen löper längs med.
Ett snyggare avslut/början i Grycksbo går väl att önska. En fortsättning hela vägen fram till Korsvägen i Bjursås vore inte heller helt fel. Mycket trafik i stort sett jämt mellan Jungfrurondellen och Korsvägen.
Fast det är Trafikverket och inte Falu kommun som ska ha beröm för den gc-vägen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer