Hör upp, cykel i media-tråden

MagerValp

Aktiv medlem
Företaget lät skylla på brukaren som brutit mot deras parkeringsregler, men med tanke på att bokstavligen tusentals sparkcyklar ligger utströsslade över våra städer så får man väl se hur långt det håller.

H.

Aktiv medlem
Borde väll vara elcykel företaget som har ansvaret då dom äger sparkcykel?
Hur tragiskt det än är tror jag som lekman att det inte blir några juridiska påföljder eftersom uppsåt lär ha saknats. Jämför med om du tex tappar en tegelsten och följden blir densamma. Om du tappar den rakt ner i huvudet på någon, javisst, men om den ramlar ur skottkärran, blir liggande 3 h och sedan händer olyckan...

Alltså, såvida ingen mer eller mindre handgripligen slängt sparkcykeln framför cyklisten lär det inte bli mer än en väckarklocka att det är dags att röja upp det där.

DanielS

Aktiv medlem
Precis, tänkte också banan i Slotsskogen som drogs mitt över ett cruisingställe. Jobbigt för alla parter kan jag tänka mig, den en vill bara ha sex, den andra vill bara ha sin frisbee. Hur löser en det snyggt undrar jag?
Artikeln som länkas är ju från 2006, hur har det gått sedan dess? Nu finns ju tinder, kanske inte lika viktigt med ett cruising-ställe då?

Bengt-re

Aktiv medlem
Låter otroligt att det inte skulle finnas något som med positiv men oerhört liten sannolikhet skulle kunna gå sönder i ett bromssystem på en bil även om man genomför rimligt underhåll och de kontroller som kan anses normala.

Min poäng var dock inte knuten till bromsexemplet utan till något för föraren oväntat och som denna rimligen inte kan anses ha ansvar för. Det finns rimligen både fel på bil och (okända medicinska) fel på föraren som kan orsaka detta. För att totalt eliminera sannolikheten för denna typ av olyckor hävdar jag att det krävs fullkomligen orimliga insatser. Man kan förvänta sig/kräva att förare ska vidta rimliga insatser för att rejält reducera risken men att eliminera den lär i praktiken i stort sett bara gå att åstadkomma genom att helt eliminera bilar.
Problemet är att vi är lååååååångt ifrån att ens vara nära att ens göra ett försök att ens eliminera de uppenbara riskern. Sen kommer det ju förr eller senare ske någon olycka där en pigg upvilad omdömmesfull laglig körande förare av en väl underhållen bil orsakar en olycka på grund av en massiv hjärtinfarkt. Men DÅ är det en olycka. Inte när facebook berta kör ihjäl en cyklist för att hon pillar på mobilen.

MagerValp

Aktiv medlem
Artikeln som länkas är ju från 2006, hur har det gått sedan dess? Nu finns ju tinder, kanske inte lika viktigt med ett cruising-ställe då?
Rätt säker på att cruisingkulturen lever och frodas. Då 2006 vill jag minnas att den flyttades till området intill parkförvaltningen, vilket ledde till en del ironiska inslag i media då de var rätt tondöva när kritik mot beslutet kom.

uandt

Aktiv medlem
Borde väll vara elcykel företaget som har ansvaret då dom äger sparkcykel?
Det ligger ansvar på kommunen att cykelbanan skall hållas fri också så bollen landar först där.

Sen stannar den nog där också. Det är svinbilligt att via försumlighet döda någon över 65 så ingen kommer förmodligen göra något.

uandt

Aktiv medlem
Senaste brukaren bör ju kanske höras.
Varför då? Även om det finns bevis för att personen la sparkcykeln i cykelbanan (vilket det nog inte gör) så går uppsåt inte att bevisa. Om ens en anmälan görs kommer f-bolaget betala ut lite pengar och där tar det slut. Dyker det inte upp en eldsjäl finns noll intresse från alla berörda parter att gräva i sånt här

Ustzeust

Aktiv medlem
Hyrscootrar är det lite blandat med förare men sådana man köper är det antingen en överviktig unge/ungdom med för liten tröja eller husbilsägare

Eld

Aktiv medlem
Beklagligt men om han cyklade på något som låg på cykelbanan så var det ingen annans än hans eget fel. Man ska inte cykla fortare än att man kan stanna på den stäcka man kan se.

Där kunde mycket väl ha legat en vanlig cykel, ett barn eller ett betongblock. Välj själv vad ni någon gång har sett ligga på en cykelbana.

attbresinhand

Aktiv medlem
Beklagligt men om han cyklade på något som låg på cykelbanan så var det ingen annans än hans eget fel. Man ska inte cykla fortare än att man kan stanna på den stäcka man kan se.

Där kunde mycket väl ha legat en vanlig cykel, ett barn eller ett betongblock. Välj själv vad ni någon gång har sett ligga på en cykelbana.
Är du seriös?

uandt

Aktiv medlem
Han är tyvärr det. Körde på ett betongblock någon lämnade i cykelbanan, hjärnskakning, några stygn, ambulans osv. I statistiken står bara att det var en singelolycka, en cyklist till som trillade. Om inte gubben är släkt med någon som är både polis och rättshaverist kommer den här rubriceras som samma sak

Eld

Aktiv medlem
Utan tvekan. Man ska cykla, köra bil, eller framföra valfritt fordon på ett sådant sätt att man kan unvika hinder som finns i ens väg. I det här fallet var det en elsparkcykel och de är ett gissel i våra städer men det ändrar inte ansvaret för olyckan. Man kan aldrig förutsätta att vägen runt kröken eller krönet, som man inte ser, är fritt från hinder.

Eld

Aktiv medlem
Hur många gånger har du vurpat?
Några gånger. Jag har vurpat för att jag har gjort fel eller klantat mig och jag har vurpat pga ren otur. Jag har även krockat körande andra fordon än cykel både med eget vållande och för att någon annan gjort fel men än så länge har jag klarat mig från det på cykel. Vad har det med detta att göra?

BFS

Aktiv medlem
Om nån lägger ut en stock på en stig, som många cyklar på, är det då okej eftersom det i slutändan är cyklistens ansvar att framföra sig säkert? Nånstans tycker jag inte det, liksom jag inte tycker det är okej att lägga ut saker på vare sig cykelvägar eller vägar (även om cyklister och bilförare ska framföra sina fordon säkert).

Eld

Aktiv medlem
Nej det är naturligtvis inte ok. Det är absolut inte heller ok att placera en elsparkcykel någon annan stans än på avsedda parkeringar.

Om någon blir påkommen att lägga en elsparkcykel på en cykelbana så kan vederbörande möjligen få böter för detta men kommer ändå aldrig bli dömd som vållande om någon cyklar på den och slår ihjäl sig.

Samma sak med en felparkerad bil. Det bli böter för felparkering och kanske avgift för bortbogsering och förvaring men man blir inte ansvarig för en olycka som inträffar för att någon kör på bilen.

jekyll

Aktiv medlem
Naturligtvis är hela historien djupt tragisk.
Men någon form av egenansvar bör man väl ändå ha?

Här är ett citat från artikeln i HD (Helsingborgs Dagblad)
"Enligt vittnen har mannen åkt i en utförsbacke i ganska hög fart. Jourhavande förundersökningsledare Per Andersson uppger att elsparkcykeln stod parkerad på cykelbanan.
– Enligt de vittnesuppgifter vi har, så har den stått upp, säger han till SVT Västmanland.
Den äldre mannen ska ha färdats på en trehjulig cykel med elmotor. Cykeln har tagits i beslag för att undersökas tekniskt."

Så... Kom igen nu :-)

ooms

Aktiv medlem
Naturligtvis är hela historien djupt tragisk.
Men någon form av egenansvar bör man väl ändå ha?

Här är ett citat från artikeln i HD (Helsingborgs Dagblad)
"Enligt vittnen har mannen åkt i en utförsbacke i ganska hög fart. Jourhavande förundersökningsledare Per Andersson uppger att elsparkcykeln stod parkerad på cykelbanan.
– Enligt de vittnesuppgifter vi har, så har den stått upp, säger han till SVT Västmanland.
Den äldre mannen ska ha färdats på en trehjulig cykel med elmotor. Cykeln har tagits i beslag för att undersökas tekniskt."

Så... Kom igen nu :-)
Ja, man blir lite fundersam vad det var för fordon han körde. Av beskrivningen misstänker jag att det rör sig om en sån där eldriven trehjuling med säte och styre på som en del pensionärer har. En sådan lär ju inte vara direkt stabil om man ska väja för nåt, så att framföra den i ”ganska hög fart” är nog inte så bra.

fiskarn

Aktiv medlem
Väldigt tragiskt. Känns ju som det är rätt ovanligt att cyklister förolyckas om det inte är andra större fordon inblandade. Nu förstår man ju inte riktigt heller vad det förolyckade själv cyklade/åkte på.

uandt

Aktiv medlem
Väldigt tragiskt. Känns ju som det är rätt ovanligt att cyklister förolyckas om det inte är andra större fordon inblandade. Nu förstår man ju inte riktigt heller vad det förolyckade själv cyklade/åkte på.
Trehjulig el-cykel väl? Som den här kanske, bara ställa in hjulstorlek till 28' så blir den nog ganska snabb, sen om den har fälgbroms fram och trumbroms bak blir den nog rejält svårstannad också.

Eld

Aktiv medlem
Trehjulig el-cykel väl? Som den här kanske, bara ställa in hjulstorlek till 28' så blir den nog ganska snabb, sen om den har fälgbroms fram och trumbroms bak blir den nog rejält svårstannad också.
Jag har faktiskt cyklat på en liknande. Det var inte någon behaglig upplevelse. Kändes betydligt ostadigare än en vanlig tvåhjuling. Exempel:
- Svänger av sig själv alltid åt det håll vägen lutar. Man måste hela tiden aktivt styra emot för att inte åka in i trottoarkanten på en vanlig bomberad väg.
- Vill välta utåt i kurvor även i mycket måttlig fart.

Varför då? Även om det finns bevis för att personen la sparkcykeln i cykelbanan (vilket det nog inte gör) så går uppsåt inte att bevisa. Om ens en anmälan görs kommer f-bolaget betala ut lite pengar och där tar det slut. Dyker det inte upp en eldsjäl finns noll intresse från alla berörda parter att gräva i sånt här
Jag vet inget om händelsen och kan inte uttala mig om någons ansvar. Men det krävs inte alltid uppsåt för ansvar eller skadestånd. I vissa situationer räcker det med oaktsamhet.

uandt

Aktiv medlem
Jag vet inget om händelsen och kan inte uttala mig om någons ansvar. Men det krävs inte alltid uppsåt för ansvar eller skadestånd. I vissa situationer räcker det med oaktsamhet.
Du har rätt men den enda oaktsamheten som rimligt går att bevisa är kommunens som inte hållit rent i cykelbanan. Kommunen har en ansvarsförsäkring som betalar ut? 1-2 basbelopp? Det är hursomhelst så lite pengar att ingen i praktiken bryr sig.

MagerValp

Aktiv medlem
Vagt cykelrelaterat, men explosionen i Göteborg är på innergården ovanpå Trek Store. Antar att ingen jobbade kl 5 i morse, men hoppas att alla i huset klarar sig.

SocialGimp

Aktiv medlem
Från Övre Husargatan sett så rök det från denna portuppgången oxå såg jag på några bilder, så både Udéns o Trek har nog stängt idag...

1632819770997.png

GoranS

Aktiv medlem
"Jag tycker att det blir allt vanligare med lätta, snabba cyklar i trafiken."
Jag är lite fascinerad av att det inte är cyklisterna utan cyklarna som förväntas hålla farten i trafiken. Har de felkalibrerade farthållare!?

"Jag tycker att det blir allt vanligare med lätta, snabba cyklar i trafiken. De är dåliga på att följa hastighetsbegränsningar ..."

AdamLR

Aktiv medlem
Jag är lite fascinerad av att det inte är cyklisterna utan cyklarna som förväntas hålla farten i trafiken. Har de felkalibrerade farthållare!?

"Jag tycker att det blir allt vanligare med lätta, snabba cyklar i trafiken. De är dåliga på att följa hastighetsbegränsningar ..."
Jag är mest imponerad av att det tydligen bara är cyklister som kör om honom på 30-sträckor. Eller glömde han att nämna bilisterna? Och är det OK att köra om ifall man är en bilist på väg till skola och jobb? Så många frågor...

velovin

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer