Hör upp, cykel i media-tråden

weldion

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ett i sammanhanget tragiskt mål: Att 25% ska transportera sig med gång, cykel eller kollektivtrafik. Bilberoendet är djupt rotat...
Tänker mest: "det är dags att tänka på det nu".
Cykelbanor är i stort sett alltid något som slängs in på slutet. Cykelbanan får ta den platsen som blev över, sen om det blev vettigt eller ej spelar ingen roll.
Folk är i alla fall lata, så det krävs en del jobb att få fler ur bilarna och upp på sadeln.
Sitter i ryggmärgen att man skall hoppa in bakom ratten, oavsett hur kort bit som man skall åka.
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Tänker mest: "det är dags att tänka på det nu".
Cykelbanor är i stort sett alltid något som slängs in på slutet. Cykelbanan får ta den platsen som blev över, sen om det blev vettigt eller ej spelar ingen roll.
Folk är i alla fall lata, så det krävs en del jobb att få fler ur bilarna och upp på sadeln.
Sitter i ryggmärgen att man skall hoppa in bakom ratten, oavsett hur kort bit som man skall åka.
Det skadar ju inte att tänka till lite i hur ex.vis kollektivtrafik planeras också. I Stockholm och de flesta svenska städer planeras den som en ”stjärna”, där alla linjer går in till centrum. Inga, eller väldigt små möjligheter, finns att resa på tvären. Naturligtvis bra för de som bor eller jobbar i centrum, men hur många gör det? Klart som korvspad att folk i förorternas villaghetton då tar bilen när de ska till jobbet i industriområdet eller teknikparken i en annan utkant av staden istället för att sätta sig i kollektivtrafiken och åka in till centrum, byta, och sedan åka ut till jobbet. Här har Sverige en del att lära av andra länder.
 

NAnders

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ett i sammanhanget tragiskt mål: Att 25% ska transportera sig med gång, cykel eller kollektivtrafik. Bilberoendet är djupt rotat...

Jag vill inte döma ut målet än. Det kan verka försiktigt satt, eller så innebär det en kraftig ökning jämfört med idag. Det beror nämligen på om man räknar antalet resor eller antalet personkilometer, och hur man definierar en resa.

I antalet resor har gångtrafiken en jättestor andel - kanske till och med över 50 %. (Vilket i sin tur beror på om man sätter en gräns för hur kort en promenad måste vara för att få räknas.) Men antalet personkilometer är mycket litet.
I antalet resor har flygtrafiken en mycket liten andel - men antalet personkilometer mycket högre. Och flyg är kollektivtrafik - eller?

Och så handlar det förstås om vilka åtgärder man är beredd att vidta för att uppnå målet. Ett mål i sig är helt värdelöst om man inte gör något.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag vill inte döma ut målet än. Det kan verka försiktigt satt, eller så innebär det en kraftig ökning jämfört med idag. Det beror nämligen på om man räknar antalet resor eller antalet personkilometer, och hur man definierar en resa.

I antalet resor har gångtrafiken en jättestor andel - kanske till och med över 50 %. (Vilket i sin tur beror på om man sätter en gräns för hur kort en promenad måste vara för att få räknas.) Men antalet personkilometer är mycket litet.
I antalet resor har flygtrafiken en mycket liten andel - men antalet personkilometer mycket högre. Och flyg är kollektivtrafik - eller?

Och så handlar det förstås om vilka åtgärder man är beredd att vidta för att uppnå målet. Ett mål i sig är helt värdelöst om man inte gör något.

25% måste väl ändå vara antalet resor? Att 25% av antalet personkilmoter skulle ske med cykel låter väl totalt orimligt?
 

freddag

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
samtidigt subventionerar de bilindustrin ("stimulerar elektrifieringen").

när folk har elbil kommer de ju åka bil för minsta lilla skitsak, för det är ju en elbil liksom. och de som räknat hem elbilen utifrån milkostnad bara måste åka bil hela tiden för att elbilen ska löna sig. biltrafiken kommer öka dramatiskt och 25-procentsmålet kommer vi inte komma nära, är min spådom.
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
samtidigt subventionerar de bilindustrin ("stimulerar elektrifieringen").

när folk har elbil kommer de ju åka bil för minsta lilla skitsak, för det är ju en elbil liksom. och de som räknat hem elbilen utifrån milkostnad bara måste åka bil hela tiden för att elbilen ska löna sig. biltrafiken kommer öka dramatiskt och 25-procentsmålet kommer vi inte komma nära, är min spådom.
Ingen fara, även elbilar kommer beskattas hårt så småningom, motsvarande vad man idag drar in på fordonsskatt och bensin/dieselskatt. Pengarna måste in, liksom. Så rörlig milkostnad för elbil kommer definitivt gå upp i framtiden.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
25% gång, cykel, och kollektivtrafik. Inte enbart cykel.

Ah.

"Cyklandet utgjorde förra året 3 procent av de tillryggalagda sträckorna för persontransporter och 15 procent av turerna."

"Naturvårdsverket har satt ett mål om att andelen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, för att på sikt fördubblas, något som regeringen ställt sig bakom."

Enda sättet att få upp cykeln ordentligt vad det gäller tillryggalagda sträckor är nog att resa mindre. De flesta är ju inte så intresserade av att cykla tiotals mil hit och dit så ofta.
 

uandt

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Sen har vi det där påståendet utan vidare källhänvisning att 50 % av alla bilresor är under 5 km. 50 % målet är inte orimligt om det nu är sant
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
25% måste väl ändå vara antalet resor? Att 25% av antalet personkilmoter skulle ske med cykel låter väl totalt orimligt?
Nä. Klart att det är möjligt. Sätt km- skatt på 10sek/km så kommer det snabbt att köras lite bil.... Eller hastighetsgräns på 30 km/h på alla vägar motorvägar intäknat och 5 års fängelse för fortkörning. Frågan är ballansen och politiska viljan/modet. Att det går råder ingen tvekan om. Om man vill eller ens bör är en helt annan fråga.
 

GoranS

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ett i sammanhanget tragiskt mål: Att 25% ska transportera sig med gång, cykel eller kollektivtrafik. Bilberoendet är djupt rotat...
Målet är alltså för 2025. Givet att det är Naturvårdsverket som satt upp målet antar jag att det inte är något jätteförsiktigt satt mål, men det är ju svårt att veta utan att ha någon uppfattning om vad dagens andel är.

Då det dessutom, som NAnders beskriver, inte är uppenbart hur de 25% räknas tycker jag ordet tragiskt känns lite överdrivet utan vidare fakta. Visst, man kan sätta vilka mål som helst. Det intressanta är ju förändringarna i sig. Ett mål på 100% är inte ett dyft bättre än ett på 25% om man inte når ens det lägre målet. Möjligen skulle det kunna vara sämre.

Om man når 24% år 2025 framstår 25% som ett rimligt satt mål vilket gör att Naturvårdsverket framstår som realistiska medan ett mål på 100% framstår som oseriöst och gör att förtroendet för verket rimligen minskar. Och att ha verk som producerar drömmar utan verklighetsförankring tror jag inte någon är betjänt av.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Nä. Klart att det är möjligt. Sätt km- skatt på 10sek/km så kommer det snabbt att köras lite bil.... Eller hastighetsgräns på 30 km/h på alla vägar motorvägar intäknat och 5 års fängelse för fortkörning. Frågan är ballansen och politiska viljan/modet. Att det går råder ingen tvekan om. Om man vill eller ens bör är en helt annan fråga.

Jag skrev att det var orimligt, inte omöjligt.

Nu var det dock tydligen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång som skulle upp till 25%. Jag menar mest att det är svårt att tillryggalägga så himla långa sträckor på cykel.
 

uandt

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag skrev att det var orimligt, inte omöjligt.

Nu var det dock tydligen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång som skulle upp till 25%. Jag menar mest att det är svårt att tillryggalägga så himla långa sträckor på cykel.
Du kan vända på det i mening av att bilresor är orimligt korta. Sen att det är praktiskt orimlighet att komma ditåt utan en massa svarta svanar är väl det du kanske menade?
 

fiskarn

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Du kan vända på det i mening av att bilresor är orimligt korta. Sen att det är praktiskt orimlighet att komma ditåt utan en massa svarta svanar är väl det du kanske menade?

Jag menade väl egentligen att även om vissa personer cyklar mycket blir det inte så himlans många km. Om dessa personer eller andra åker massa bil blir det snabbt fler km. Jag t.ex cyklar ju betydligt mer än de allra flesta men bara kanske 500 mil om åre ändå. (höftning och jag vet att många här cyklar betydligt mer) . Åker jag sen 2000 mil bil eller buss blir det rätt lite andel cykel. Bara det jag menade och vet inte riktigt vart jag vill komma.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag menade väl egentligen att även om vissa personer cyklar mycket blir det inte så himlans många km. Om dessa personer eller andra åker massa bil blir det snabbt fler km. Jag t.ex cyklar ju betydligt mer än de allra flesta men bara kanske 500 mil om åre ändå. (höftning och jag vet att många här cyklar betydligt mer) . Åker jag sen 2000 mil bil eller buss blir det rätt lite andel cykel. Bara det jag menade och vet inte riktigt vart jag vill komma.
Jag tycker också jag oftast cyklar. Men mer än några hundra mil om året blir det ju inte eftersom jag aktivt sett till att ha hela vardagen inom bekvämt cykelavstånd. Sen kör jag 2000-2500 mil om året med bilen ändå.. Men då relativt få men långa resor som jag kanske inte hade gjort med cykel.

Men på en övergripande nivå görs det väldigt många väldigt korta bilresor. Finns ju olika sätt att visa på det, detta är ett rätt intressant sådant:

Visar ju dessutom rätt tydlig att det inte nödvändigtvis är en storstadsfråga heller.
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Själv åker jag nog 2500-3000 mil kollektivt (tåg) ett normalår, 1200 mil bil, och kanske 200 mil cykel. Går vetefan, men det blir nog drygt 100 mil iaf.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag tycker också jag oftast cyklar. Men mer än några hundra mil om året blir det ju inte eftersom jag aktivt sett till att ha hela vardagen inom bekvämt cykelavstånd. Sen kör jag 2000-2500 mil om året med bilen ändå.. Men då relativt få men långa resor som jag kanske inte hade gjort med cykel.

Men på en övergripande nivå görs det väldigt många väldigt korta bilresor. Finns ju olika sätt att visa på det, detta är ett rätt intressant sådant:

Visar ju dessutom rätt tydlig att det inte nödvändigtvis är en storstadsfråga heller.

Ja men det var bara det jag menade. Sen är det jättebra på alla sätt om antalet korta bilresor minskar och att folk väljer cykel istället.

Ett jävla tjat i tråden om antal bilar för övrigt. Jag har två själv även om jag oftast cyklar och precis börjat åka buss efter coronan.
 

uandt

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Förra året var förvisso konstigt men att inte åka bil gick i ala fall bra:
1633693971274.png

Bor en i en större stad är det skitenkelt att dra ner på åkandet.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jojo, men det krävs ju flera sådana som du för att kompensera för en "normal" bilåkare. Men det är klart det går, det är inte omöjligt men lite orimligt på kort sikt som jag ser det. Om man nu snackar om personkilometrar.
 

ooms

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
F.ö. tror jag att om man ska öka vardagscyklandet så är det inte brist på cykelvägar som är problemet, utan det är hur man ska säkerställa att cyklisterna får ha sina cyklar kvar. Där har man den verkliga utmaningen, och det är nog inget man hinner lösa till 2025.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
F.ö. tror jag att om man ska öka vardagscyklandet så är det inte brist på cykelvägar som är problemet, utan det är hur man ska säkerställa att cyklisterna får ha sina cyklar kvar. Där har man den verkliga utmaningen, och det är nog inget man hinner lösa till 2025.

Jag tror mer att det enda som verkligen skulle funka, iaf på mindre orter, är att göra det betydligt svårare och dyrare att köra bil.
 

1888

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ingen fara, även elbilar kommer beskattas hårt så småningom, motsvarande vad man idag drar in på fordonsskatt och bensin/dieselskatt. Pengarna måste in, liksom. Så rörlig milkostnad för elbil kommer definitivt gå upp i framtiden.

Kilometerskatt har ju funnits förut (på dieselbilar) bara att plocka fram stämpelkortet :LOL:

Kilometerskatt 1974 - 1993 Den 1 januari 1974 infördes i enlighet med proposition (1971:153), en kilometerskatt för dieseldrivna fordon i Sverige. ... För bestämningen av denna var fordonen försedda med en plomberad stämplande räknare.
 

A-N

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ett tragiskt exempel har jag i närheten. En 80-väg ska byggas om till 2+1 med 100 km/h. Vägrenen som är ca 2 meter ska användas upp så cykling blir enligt trafikverket själva livsfarligt. Och eftersom man nu måste nyanlägga en cykelbana (vägrenen kan inte längre nyttjas för ändamålet) blir det för dyrt att bygga någonting för cyklar. Speciellt när den trafikmiljö man skapar kommer upplevas otrevlig även på en "skyddad" cykelbana så få bedöms komma att vilja använda den. Tur, då behöver man inte göra något. Och det går ju lite smala grusvägar som cyklisterna kan hålla sig till.

Kollektivtrafik finns på sträckan men nu blir bilen attraktivare i och med kortare restid. Ökad fart ger högre utsläpp och ökat tragikbrus. Cykel och gång får sämre förutsättningar.

Ökad säkerhet är ett skäl till ombyggnaden. Att göra vägen säkrare genom att göra om vägrenen till skyddade cykelbanor så att inte den breda vägbanan uppmuntrar till fortkörning vore såklart befängt. Mer bilar och högre hastighet är givetvis svaret. För i framtiden måste vi ha en fin väg till alla nya fina bilar.

Bitter.
 

velovin

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Ett tragiskt exempel har jag i närheten. En 80-väg ska byggas om till 2+1 med 100 km/h. Vägrenen som är ca 2 meter ska användas upp så cykling blir enligt trafikverket själva livsfarligt. Och eftersom man nu måste nyanlägga en cykelbana (vägrenen kan inte längre nyttjas för ändamålet) blir det för dyrt att bygga någonting för cyklar. Speciellt när den trafikmiljö man skapar kommer upplevas otrevlig även på en "skyddad" cykelbana så få bedöms komma att vilja använda den. Tur, då behöver man inte göra något. Och det går ju lite smala grusvägar som cyklisterna kan hålla sig till.

Kollektivtrafik finns på sträckan men nu blir bilen attraktivare i och med kortare restid. Ökad fart ger högre utsläpp och ökat tragikbrus. Cykel och gång får sämre förutsättningar.

Ökad säkerhet är ett skäl till ombyggnaden. Att göra vägen säkrare genom att göra om vägrenen till skyddade cykelbanor så att inte den breda vägbanan uppmuntrar till fortkörning vore såklart befängt. Mer bilar och högre hastighet är givetvis svaret. För i framtiden måste vi ha en fin väg till alla nya fina bilar.

Bitter.

Så himla trist, 2-1-vägar verkar döda många cykelbara vägar mellan mindre städer.

Tack också för ett utmärkt nyord: "Tragikbrus"
 

velovin

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
samtidigt subventionerar de bilindustrin ("stimulerar elektrifieringen").

när folk har elbil kommer de ju åka bil för minsta lilla skitsak, för det är ju en elbil liksom. och de som räknat hem elbilen utifrån milkostnad bara måste åka bil hela tiden för att elbilen ska löna sig. biltrafiken kommer öka dramatiskt och 25-procentsmålet kommer vi inte komma nära, är min spådom.

Och mycket tyder ju på att batteritillverkningen orsakar så stora CO2-utsläpp att det knappt är "bra" för klimatet med elbilar ur den aspekten heller. Men det är ju lätt att blunda för när avgasröret sitter i någon annans ända...
 

.A.

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Och mycket tyder ju på att batteritillverkningen orsakar så stora CO2-utsläpp att det knappt är "bra" för klimatet med elbilar ur den aspekten heller. Men det är ju lätt att blunda för när avgasröret sitter i någon annans ända...
Vad tyder på så stora CO2-utsläpp vid batteritillverkning?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Och mycket tyder ju på att batteritillverkningen orsakar så stora CO2-utsläpp att det knappt är "bra" för klimatet med elbilar ur den aspekten heller. Men det är ju lätt att blunda för när avgasröret sitter i någon annans ända...
Och du har gjort lca analys och kommit fram till det eller är du bara lite gubbitter?
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Och mycket tyder ju på att batteritillverkningen orsakar så stora CO2-utsläpp att det knappt är "bra" för klimatet med elbilar ur den aspekten heller. Men det är ju lätt att blunda för när avgasröret sitter i någon annans ända...
En elbils miljöpåverkan är över en livscykel, om jag nu minns rätt, upp typ 80% mindre än en fossildriven bil. Beroende på hur den är tillverkad och varifrån elen den drivs på kommer.

Det är ju dock helt korrekt att vi måste resa i mindre utsträckning än vi gör idag. De resor vi ändå gör måste samtidigt ha bra mycket mindre miljöpåverkan än de har idag.
 

velovin

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Vad tyder på så stora CO2-utsläpp vid batteritillverkning?
Och du har gjort lca analys och kommit fram till det eller är du bara lite gubbitter?

Det jag lutar mig mot är framförallt:

Wang. et. al. 2019. "From the Perspective of Battery Production: Energy - Environment - Economy (3E). Analysis of Lithium-Ion Batteries in China. MDPI. Sustainability 2019, 11(24), 6641.

En rätt liten artikel, och jag är medveten om att det finns de som både målar upp en ljusare och en mörkare bild av CO2-utsläppen från batteritillverkningen. Det hörs däremot väldigt lite om detta ut mot den potentiella elbilsköparen. Eller det faktum att hur elen produceras till elbilen kommer att ha avgörande betydelse för hur fossilfri den är att köra. I vår närhet har vi ju Polen med upp mot 80% fossilbaserad elproduktion. https://www.ekonomifakta.se/fakta/e...nationellt/elproduktion-med-fossila-branslen/
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Det jag lutar mig mot är framförallt:

Wang. et. al. 2019. "From the Perspective of Battery Production: Energy - Environment - Economy (3E). Analysis of Lithium-Ion Batteries in China. MDPI. Sustainability 2019, 11(24), 6641.

En rätt liten artikel, och jag är medveten om att det finns de som både målar upp en ljusare och en mörkare bild av CO2-utsläppen från batteritillverkningen. Det hörs däremot väldigt lite om detta ut mot den potentiella elbilsköparen. Eller det faktum att hur elen produceras till elbilen kommer att ha avgörande betydelse för hur fossilfri den är att köra. I vår närhet har vi ju Polen med upp mot 80% fossilbaserad elproduktion. https://www.ekonomifakta.se/fakta/e...nationellt/elproduktion-med-fossila-branslen/
Det här är, i mina elbilsfrälsta ögon, en mycket viktig diskussion.

Jag har valt att köra elbil utifrån ett miljöperspektiv. Att de är just elbilar, de jag förfogar över, kommer innebära att min miljöpåverkan över tid är betydligt lägre än om de vore fossildrivna.
Tre aspekter som bidrar till det är dock i) att de två bilar de ersatt har, eller alldeles strax har, gjort sitt (rullat en bra bit över 60 000 mil sammanlagt, varav uppskattningsvis ca 90% i vår ägo), ii) att de elbilar som ersatt dom kommer att köras, av oss, till dess att de är färdiga färdigaanvända (att byta bil var tredje år har en kraftig miljöpåverkan) och iii) de har batterier som med råge klarar av mina dagliga behov, samt de längre resor jag fortfarande gör på regelbunden basis, men inte överdimensionerade. Den absoluta merparten av elen som förbrukas är dessutom egentillverkad.

Min bestämda uppfattning är att vi går åt rätt håll nu när fler och fler mindre elbilar med lite lägre räckvidd verkar nå marknaden.

Vi behöver bli mer medvetna, som konsumenter. Och vi behöver bli än bättre på att nyttja förnyelsebar energi, som samhälle.
 

jonte987

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här är, i mina elbilsfrälsta ögon, en mycket viktig diskussion.

Jag har valt att köra elbil utifrån ett miljöperspektiv. Att de är just elbilar, de jag förfogar över, kommer innebära att min miljöpåverkan över tid är betydligt lägre än om de vore fossildrivna.
Tre aspekter som bidrar till det är dock i) att de två bilar de ersatt har, eller alldeles strax har, gjort sitt (rullat en bra bit över 60 000 mil sammanlagt, varav uppskattningsvis ca 90% i vår ägo), ii) att de elbilar som ersatt dom kommer att köras, av oss, till dess att de är färdiga färdigaanvända (att byta bil var tredje år har en kraftig miljöpåverkan) och iii) de har batterier som med råge klarar av mina dagliga behov, samt de längre resor jag fortfarande gör på regelbunden basis, men inte överdimensionerade. Den absoluta merparten av elen som förbrukas är dessutom egentillverkad.

Min bestämda uppfattning är att vi går åt rätt håll nu när fler och fler mindre elbilar med lite lägre räckvidd verkar nå marknaden.

Vi behöver bli mer medvetna, som konsumenter. Och vi behöver bli än bättre på att nyttja förnyelsebar energi, som samhälle.

Förnybar eller fossilfri? Jag har noterat en glidning och det är en ännu större fråga än batteritillverkning
 

velovin

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här är, i mina elbilsfrälsta ögon, en mycket viktig diskussion.

Jag har valt att köra elbil utifrån ett miljöperspektiv. Att de är just elbilar, de jag förfogar över, kommer innebära att min miljöpåverkan över tid är betydligt lägre än om de vore fossildrivna.
Tre aspekter som bidrar till det är dock i) att de två bilar de ersatt har, eller alldeles strax har, gjort sitt (rullat en bra bit över 60 000 mil sammanlagt, varav uppskattningsvis ca 90% i vår ägo), ii) att de elbilar som ersatt dom kommer att köras, av oss, till dess att de är färdiga färdigaanvända (att byta bil var tredje år har en kraftig miljöpåverkan) och iii) de har batterier som med råge klarar av mina dagliga behov, samt de längre resor jag fortfarande gör på regelbunden basis, men inte överdimensionerade. Den absoluta merparten av elen som förbrukas är dessutom egentillverkad.

Min bestämda uppfattning är att vi går åt rätt håll nu när fler och fler mindre elbilar med lite lägre räckvidd verkar nå marknaden.

Vi behöver bli mer medvetna, som konsumenter. Och vi behöver bli än bättre på att nyttja förnyelsebar energi, som samhälle.

Håller med om att utvecklingen av de individuella bilarnas/batteriernas påverkan tycks gå åt rätt håll. Det jag är orolig för är väl främst det som @freddag påpekade: Att elbilens "klimatvänlighet" kommer användas som ett incitament att ta den överallt (i ännu större utsträckning än som sker idag).
 

IM

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Håller med om att utvecklingen av de individuella bilarnas/batteriernas påverkan tycks gå åt rätt håll. Det jag är orolig för är väl främst det som @freddag påpekade: Att elbilens "klimatvänlighet" kommer användas som ett incitament att ta den överallt (i ännu större utsträckning än som sker idag).
Det är en risk att beakta. Tvivelsutan. Det är dock, tror jag, det beteende som i) finns hos vissa individer, oaktat vilken bil som står i deras garage och ii) premieras alternativt motverkas av politiska beslut.

Det bra exempel, tycker jag, imin direkta närhet är att Ölandsbron numera (sedan ganska många år tillbaka) har dubbla körfält för bilar i båda riktningar; ingen "vägren" och inget ytterligare utrymme. Förr om åren var bron försedd med ett körfält i vardera riktning och cykelbanor. Numera råder cykelförbud. Under en period fanns det en gratis cykelbuss, men den avskaffades snabbt. Numerafinns ett privat rederi som kör cykelfärja på knasiga tider och för en 100-ing per resa (sist jag nyttjade den).
Det är knappast min ovilja att cykla som sätter käppar i hjulet och tvingar mig att ta (el)bilen över bron, parkera och ta cykeln endast de sista 10% av vägen till skolan.
 

stigfinnare

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
En rätt liten artikel, och jag är medveten om att det finns de som både målar upp en ljusare och en mörkare bild av CO2-utsläppen från batteritillverkningen. Det hörs däremot väldigt lite om detta ut mot den potentiella elbilsköparen. Eller det faktum att hur elen produceras till elbilen kommer att ha avgörande betydelse för hur fossilfri den är att köra. I vår närhet har vi ju Polen med upp mot 80% fossilbaserad elproduktion. https://www.ekonomifakta.se/fakta/e...nationellt/elproduktion-med-fossila-branslen/
https://www.automotiveworld.com/new...reater-consumer-transparency-with-new-report/ tycker att Polestar varit väldigt aktiva med sån här information?
 

velovin

Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden

Det finns ju uppenbarligen ett stort spann där vissa batterifabriker är väldigt framåt, och andra (särskilt i Kina om jag förstått saken rätt) genererar stora utsläpp av både CO2 och andra otrevligheter.

Att Polestar, om nu de ligger i framkant, pekar på sin förträfflighet och transparens är väl inte så konstigt. Jämför ex. med att köpa kaffe: Om du köper Fairtrade-kaffe kan du nästan följa bönans väg tillbaka till bonden, medan de konventionellt odlade bönorna i ett "vanligt" paket förblir anonyma.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer