Hör upp, cykel i media-tråden

weldion

Aktiv medlem
Lite intressant citat här i artikeln:
”Det finns ju stigar som är attraktiva att cykla på men där man inte får göra det eftersom det kan vara naturreservat och så vidare.”
Det är inget stort problem med naturreservat med cykelförbud här i närområdet. Finns säkert något, men jag har inte hittat något när jag sökt på Länsstyrelsens hemsida.

JTF

Aktiv medlem
Se upp på vägarna!

Screenshot_20211011-110023.png

MagerValp

Aktiv medlem
Alltså, ska man bilda opinion med hjälp av ironi och sarkasm så krävs ett skarpt sinne, och ännu vassare penna. Nästa gång kanske människan kan nöja sig med att skriva "miljöpartister är dumma i huvet" på en post-it-lapp och sätta den på kylen istället.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Ny etta på listan över världens största cykelföretag. I Holländska Pon Holding ingår nu Cannondale, Schwinn, Mongoose, GT, Charge, Caloi, KidTrax, Gazelle, Kalkhoff, Focus, Santa Cruz, Cervélo, Swapfiets, Urban Arrow, BBB Cycling, Lease a Bike,Union, Reserve Wheels, Juliana m.m....

Peth

Aktiv medlem
Är inte detta ganska enkelt egentligen? Ett antal personer på Bilverket/exploateringskontor/gatuenheter behöver omplaceras och det behövs mer pengar för en bättre infrastruktur. Och så behöver redan befintliga handböcker och styrdokument bli tvingande. Vad som inte behövs är ännu en utredning.

nisseson

Aktiv medlem
Är inte detta ganska enkelt egentligen? Ett antal personer på Bilverket/exploateringskontor/gatuenheter behöver omplaceras och det behövs mer pengar för en bättre infrastruktur. Och så behöver redan befintliga handböcker och styrdokument bli tvingande. Vad som inte behövs är ännu en utredning.

Precis. Och det har varit svaren de senaste 30 åren. Men man gillar inte de svaren på frågan "hur", utan hoppas på andra svar om man bara ställer samma fråga igen. Lite som ett barn. Ingen förbättring att tala om kommer ske det närmsta decenniet, händer något stort i praktiken innan 2030 äter jag upp min hatt. Och jag tror inte det händer något därefter heller.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Problemet är inte infrastrukturen, problemet är att du inte kan lita på att cykeln står kvar när du parkerat den nånstans för att göra ett ärende. Det är anledningen att jag väljer bort cykeln i vardagen och går eller kör bil istället.

Peth

Aktiv medlem
Problemet är inte infrastrukturen, problemet är att du inte kan lita på att cykeln står kvar när du parkerat den nånstans för att göra ett ärende. Det är anledningen att jag väljer bort cykeln i vardagen och går eller kör bil istället.
Jag kan tycka att det också är en del av infrastrukturen – att det saknas möjlighet att förvara cykeln och det saknas möjlighet att ta med cykeln hela vägen.

Sen är ju inte allt storstad här i Sverige. Bara en sån enkel sak som att ta 30-50 cm av körbanan och göra vägrenen såpass mycket bredare skulle möjliggöra cykling på rätt många mil väg där vägrenen idag är för smal att cykla på och där körbanan med råge uppfyller minsta bredd för skyltat hastighet.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Nä, det var lite clickbait på den rubriken! Men jag tänkte att den verkliga rubriken stod precis under.

Hur är stämningen i Freiburg, @AlfaAlfa ?

Hej!

Vi är nöjda, Dorel Sports som är tidigare ägare räddade ju Cannondale från döden och har verkligen toksatsat på cykelmärkena de haft, men nya ägarna Pon är rakt igenom cykelnördar så vi firade i går. De är jäkligt nogranna med att låta varumårkena få vara sina egna, inte bara ta fram en ram och slänga olika loggor på dem, så var inte oroliga, de blir inga SantaGtannondalevelo framöver.`=)

GoranS

Aktiv medlem
Hej!

Vi är nöjda, Dorel Sports som är tidigare ägare räddade ju Cannondale från döden och har verkligen toksatsat på cykelmärkena de haft, men nya ägarna Pon är rakt igenom cykelnördar så vi firade i går. De är jäkligt nogranna med att låta varumårkena få vara sina egna, inte bara ta fram en ram och slänga olika loggor på dem, så var inte oroliga, de blir inga SantaGtannondalevelo framöver.`=)
Med tanke på att jag höll på att vricka tungan när jag försökte uttala det där fiktiva märket är jag mkt tacksam!

uandt

Aktiv medlem
En punkt kanske är smitning? Hon försvann ganska så raskt från området efter att ha ställt till det.
The 31-year-old woman is being prosecuted for "endangering others" and for "involuntary injuries" resulting in incapacity for work "not exceeding 3 months", according to Ouest France.

H.

Aktiv medlem
The 31-year-old woman is being prosecuted for "endangering others" and for "involuntary injuries" resulting in incapacity for work "not exceeding 3 months", according to Ouest France.

'Framkallande av fara för annan' och 'Vållande till kroppsskada' torde då vara de svenska motsvarigheterna om jag får killgissa.

Ilritorno

Medlem
"Det tar min tid, andras tid, och som om det inte vore nog så kan det uppstå olyckor om någon vill köra om."

Lite otrevlig prioriteringsordning av de eventuella problemen kan man tycka.

1888

Aktiv medlem
20 åring sket i väjningsplikt. Olyckor behöver inte hända. Speciellt inte "olyckor" där orsaken är att folk skitet i trafikregler.

Som sagt, inte läst artikeln.
Nu blev det tydligare just denna gång.
Tror dock detta händer mellan två bilar (förlåt, bilister)
många gånger per dag.
Ytterst tråkigt varje gång så klart.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer