Hör upp, cykel i media-tråden

rln

Aktiv medlem
En sorts cykel är det väl, antar jag (media är det):

Jag monterade ihop något liknande till brorsans unge, vi kallar det trampbil.
IMG_20211103_084911754.jpg

ooms

Aktiv medlem
Jag såg ett sånt där skrälle på en trång stormaknadsparkering här i Uppsala för nån månad sedan. Det var mörkt, jag hade precis satt mig i bilen när jag skymtade nåt lågt som svepte förbi. Den hade iofs baklyktor, men var så låg att den på sin höjd nådde upp till dörrhandtagen på min bil. Inget jag skulle vilja sitta i där, även med vanlig bil måste man vara rejält på sin vakt då nån kan börja backa ut eller komma fr nån stickväg. Misstänker att stressade vardagspusslare lätt skulle missa en sån där tingest på ett sånt ställe, och då är den nog inte rolig att sitta i.

Bornlikethis

Aktiv medlem

Kvinnan som orsakade den uppmärksammade masskraschen i Tour de France i somras har nu dömts till böter på motsvarande 12 000 kronor i fransk domstol.

Senast ändrad:

Glenn Dahl

Aktiv medlem

"Åtta cyklister fick läkarbehandling efter kraschen och den tyske åkaren Jasha Sütterlin tvingades till och med att dra sig ur tävlingen. Spanjoren Marc Soler bröt bägge armarna i tumultet."

Tur att bara Sütterlin fick bryta och Soler kunde fortsätta trots brutna armar. Heja AB!

Eld

Aktiv medlem
Spännande drag att behålla svärd och sågkedja. Också väldigt snännande utväxling. Kräver nog väldigt brant nerförsbacke för att fungera alls. En motorsåg brukar snurra cirka 10000 rpm vid full gas. Om utväxlingen av bilden att döma är 1:4 och hjulets omkrets är 2m så blir hastigheten på full gas = 10000*2/4 =5000m/min= 300km/h.

Bengt-re

Aktiv medlem
Spännande drag att behålla svärd och sågkedja. Också väldigt snännande utväxling. Kräver nog väldigt brant nerförsbacke för att fungera alls. En motorsåg brukar snurra cirka 10000 rpm vid full gas. Om utväxlingen av bilden att döma är 1:4 och hjulets omkrets är 2m så blir hastigheten på full gas = 10000*2/4 =5000m/min= 300km/h.
En motorsågscykel i 300 km/h bakom en framkallar nog fri väg....

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Man vill ju helst undvika en OTB

IM

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
Fan. Kanske inte något något vill se en dag som idag, men ... :cry: Hoppas det går så bra det kan ändå.

Hos SVT också.

Ilritorno

Aktiv medlem
Och även Aftonbladet. Blir lite provocerad, Aftonbladet skriver enbart, och det är verkligen enbart, om cykling när det handlar om olyckor, doping eller andra katastrofkopplingar till cykling, aldrig något direkt om själva sporten. Rätt tragiskt eftersom de numera har Sveriges bästa sportjournalister

Ilritorno

Aktiv medlem
Underligt att de skulle ha de bästa sportjournalisterna när de inte skriver något positivt om cykel!
Bästa som i att kunna göra intressanta reportage och skriva bra om det som de faktiskt nu bevakar. Svårt att veta hur mycket det är redaktionella beslut eller faktiskt styrt från journalisterna själva att det inte skrivs om cykling.

Cyklargärna

Aktiv medlem

jolov

Aktiv medlem
Cykelstölder känns som ett problem som inte riktigt tas i beräkningen när det talas om hur man ska få folk att cykla.

Tänk om folk hade en finbil för helgkörning och en rostig gammal 240-beater för tillfällena dom skulle vara tvungen att lämna bilen obevakad utanför jobbet

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykelstölder känns som ett problem som inte riktigt tas i beräkningen när det talas om hur man ska få folk att cykla.

Tänk om folk hade en finbil för helgkörning och en rostig gammal 240-beater för tillfällena dom skulle vara tvungen att lämna bilen obevakad utanför jobbet
Låter onekligen lite absurt, men cykelstölder är ett av det stora problem bakom att få fler att cykla.

me.I.am

Aktiv medlem
Bästa som i att kunna göra intressanta reportage och skriva bra om det som de faktiskt nu bevakar. Svårt att veta hur mycket det är redaktionella beslut eller faktiskt styrt från journalisterna själva att det inte skrivs om cykling.

Det styrs mycket av intresset för artiklarna. Utöver Happyiter och annat löst folk så tror jag att det enda som möjligen intresserar är just olyckor och doping, tyvärr.

Tror inte vanligt folk kan nämna en enda nu aktiv cyklist vid namn, eller jo, Jenny Rissveds kanske en del skulle säga.

Ilritorno

Aktiv medlem
Småjobbig omläggning av cykelvägar runt Huddingevägen. Tillfälligt, under en period på sex år

weldion

Aktiv medlem
Småjobbig omläggning av cykelvägar runt Huddingevägen. Tillfälligt, under en period på sex år

Prioritera bort biltrafiken och låt gång och cykel gå raka vägen.

Ilritorno

Aktiv medlem
Prioritera bort biltrafiken och låt gång och cykel gå raka vägen.
Ja det vore ju rimligare kan man tycka. En tillfällig omväg på ett par kilometer är ju inte mycket för biltrafik, lite värre för vardagscyklister och gående. Men tyvärr är ju biltrafiken alltjämnt normen och det som det prioriteras för

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer