Hör upp, cykel i media-tråden

uandt

Aktiv medlem
Ja det vore ju rimligare kan man tycka. En tillfällig omväg på ett par kilometer är ju inte mycket för biltrafik, lite värre för vardagscyklister och gående. Men tyvärr är ju biltrafiken alltjämnt normen och det som det prioriteras för
Den där omledningen är bara sugig om de bygger bort banan efter Snickarkrogsvägen också. Om de leder in all cykeltrafik på Vårby allé kommer nog någon tyvärr bli mördad eftersom folk kör som riktiga arslen där

bonbon

Aktiv medlem
Småjobbig omläggning av cykelvägar runt Huddingevägen. Tillfälligt, under en period på sex år

Jag har fastnat med framhjulet i en grop och spräckt en hjälm en gång på den del trafikverket vill leda om till för att "säkerheten fixas" då.

Kashew

Aktiv medlem
Sydsvenskan gör en granskning av cykelstölder, ev bakom betalvägg. Del 1.
Rätt intressant artikel. Samma snubbe som nystade i foodora och fick riktigt bra resultat.

Tillbaka till storyn, killen är ju en jvla idiot när han säger att ”att stjäla går egentligen tvärs hans uppfostran” men ändå stjäl för att ”samhället är uppbyggt på att set handlar om pengar status och makt”. Fan är det för fel på dagens Malmö ungdomar.

Jag hopas att ”Adam” åker fast, hamnar i brottsregistret, får det svårt att hitta anställning och får en skitpension som ett resultat av detta.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Rätt intressant artikel. Samma snubbe som nystade i foodora och fick riktigt bra resultat.

Tillbaka till storyn, killen är ju en jvla idiot när han säger att ”att stjäla går egentligen tvärs hans uppfostran” men ändå stjäl för att ”samhället är uppbyggt på att set handlar om pengar status och makt”. Fan är det för fel på dagens Malmö ungdomar.

Jag hopas att ”Adam” åker fast, hamnar i brottsregistret, får det svårt att hitta anställning och får en skitpension som ett resultat av detta.

Det kunde man ju unna Adam men risken är nog isf att han fortsätter sin cykeltjuvskarriär istället.
Fast som den driftiga unge man han är lär han ju fortsätta som egenanställd entreprenör.
Sensmoralen är nog att man ska vara betydligt mer försiktig om man köper begagnat. Det är som med knarket, köparen skapar marknaden.

SIE

Aktiv medlem
Läste den med i morse. Sätter lite hopp till att artikelserien lägger lite press på rättsväsendet, å andra sidan förmodar jag, oinsatt, att det inte handlar om illvilja utan snarare om resursfördelning.

Sensmoral: ha inte en Monark Karin utomhus om du vill undvika att få din hoj snodd i Malmö.

IM

Aktiv medlem

Hans analys är ju i sak inte fel. Besluten, grundade på slutsatsen han drar, är ju dock... skall vi kalla det högst tveksamma. 😶

ooms

Aktiv medlem

Att skylla sina tillkortakommanden på ”samhället” och ”strukturer” är inne idag, det blir ju bekvämare så istf att inse att det är ens egna val och (brist på) ansträngningar som avgör utfallet.

Bengt-re

Aktiv medlem
Småjobbig omläggning av cykelvägar runt Huddingevägen. Tillfälligt, under en period på sex år

Shit vad uselt.... 😵‍💫

SIE

Aktiv medlem
Mod får hojta om jag gör mig skyldig till upphovsrättsbrott här.

B366AA3D-63F4-4957-AD19-0D24A1E2E6B1.png

89271AF8-22C3-4841-9E3D-4A3EDD48BE61.png

203EA1E7-8ACF-4C5E-B4A8-AF5DE6568D56.png

C9C73F01-B510-4E3E-B790-E103ADE649A6.png

aben

Aktiv medlem
Jag tror inte det finns någon egentlig vilja att stoppa cykelstölderna, försäkringsbolagen tjänar pengar på att sälja försäkringar och stölderna ger fler tecknade försäkringar, cykelbranschen säljer mer cyklar när ägaren köper ny med försäkringspengarna, lås- och vaktbolagen ökar sin omsättning osv. Det finns liksom ingen tillräckligt stark motkraft eftersom varje aktör bara ser till sin egen vinning. Förlorarna är vi som får våra cyklar stulna.

ooms

Aktiv medlem
Jag tror inte det finns någon egentlig vilja att stoppa cykelstölderna, försäkringsbolagen tjänar pengar på att sälja försäkringar och stölderna ger fler tecknade försäkringar, cykelbranschen säljer mer cyklar när ägaren köper ny med försäkringspengarna, lås- och vaktbolagen ökar sin omsättning osv. Det finns liksom ingen tillräckligt stark motkraft eftersom varje aktör bara ser till sin egen vinning. Förlorarna är vi som får våra cyklar stulna.
Du glömmer den aktör vi alla betalar för att faktiskt stoppa stölderna och få bort tjuvarna fr gatan, nämligen rättssystemet. Det är ditåt ilskan och kraven skall ställas, vi får inte det vi betalar dyrt för!

1888

Aktiv medlem
Du glömmer den aktör vi alla betalar för att faktiskt stoppa stölderna och få bort tjuvarna fr gatan, nämligen rättssystemet. Det är ditåt ilskan och kraven skall ställas, vi får inte det vi betalar dyrt för!

Med alla ouppklarade dödsskjutningar och sprängningar mm så tror jag inte
cykelstölderna ligger längst upp i kriminalarens utredningshög..

Peda

Medlem
Artikeln i Sydsvenskan - tragiskt att det är så många som anser att det är ok att köpa en stulen cykel. De flesta borde ju kunna ana att det är stöldgods men låtsas tro att det "legit" om något som liknar kvitto finns samt att lås och nycklar bifogas. Bara det ser någorlunda grönt ut så har man ryggen fri liksom. .... Det är klart att det är lätt att ha höga moraliska principer när man har ett någorlunda välbetald jobb, mat på bordet och värme i huset men ändå, att köpa stöldgods innebär ju att man sponsrar den kriminella delen av samhället och får den breda ut sig så blir man ju själv drabbad förr eller senare.

Jolinwood

Aktiv medlem
Aa fyfan sånt här bränner i en framförallt om man nyligen blivit av med en cykel man tyckte om. Tyvärr försvann inte fenomenet stöld bara för att man klippte av händerna på de som stal förr i tiden och likt killen i artikeln kommer det alltid någon ny självisk typ som märker att man kan tjäna rätt bra på få timmars arbete genom att sno tvåhjulingar. Funderade på vilket ställe som borde vara tryggast: liten homogen befolkning och få exportvägar, men google säger att även där stjäls det hojar… vi får ha våra cyklar inomhus:

edit: artikel från 2019

Kashew

Aktiv medlem
Och del 3

Nu blir jag lack

Han beskriver cykelstölderna som en hobby. Han hävdar att han mestadels tar gamla, övergivna cyklar, som han fixar till och säljer.
– Jag kallar mig cyklopat. När jag ser en cykel som har stått på samma ställe ett tag så kan lika gärna jag flytta den som att hyresvärden gör det. De äger inte cykeln mer än vad jag gör, hävdar Max.
Han tycker att det är mycket bättre att tjäna pengar på cyklar än att sälja kokain eller ”råna tanter”:
– Jag anser inte att det jag gör är kriminellt. Det är inom ramen för min moral, säger han.

För att ett brott ska kunna beskrivas som stöld så krävs det inte bara att gärningsmannen tar något från någon annan, alltså att gärningsmannen begår ett tillgrepp, utan tillgreppet ska dessutom ske i syfte att tillägna sig saken. (https://lagen.nu/begrepp/Stöld)
Klart som fan att du är kriminell "Max". Du tar något som inte är ditt eget för att sedan sälja vidare. Det är inte så att "Max" kallar sig för förmedlare och lämnar över summan av försäljningen till den rätta ägaren av cykeln.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer