Högre rullmotstånd med 2.3?

erik.scott

Ny medlem
Är det stor skillnad på rullmotstånd mellan ett XC-däck med 2.1-bredd och 2.3? Ska köpa Conti Speedking men vet inte vilken bredd som är bäst. Någon som har erfarenhet?

Inte så stor skillnad. Däcken du pratar om rullar rätt dåligt på hårt underlag om man snackar XC däck och slits snabbt pga de glesa mönstrett. Kanondäck när det är blött och mjukt. Känns smidiga. Jag skulle välja 2.3

matswik skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanondäck när det är blött och mjukt.

Contis däck fungerar bäst när det är torrt. Vid minsta väta blir de snorhala. Schwalbe brukar vara ett bättre val. Bättre grepp och bättre rull, IMHO.

ahh.. synd att många på elitnivå använder just contis speeking-däck för tävling när det just är blött.

jag inte tänka mig att 2,1 skulle ha lägre rullmotstånd än 2,3. men allt är ju relativt, i det här fallet till underlaget först och främst.

smurfrox skrev:
> matswik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanondäck när det är blött och mjukt.
>
> Contis däck fungerar bäst när det är torrt.
> Vid minsta väta blir de snorhala. Schwalbe brukar
> vara ett bättre val. Bättre grepp och bättre
> rull, IMHO.

Tycker dom funkar bra när det är blött men även jag tycker Schwalbe med fler gör bättre däck.
Se upp för Ritchey dom håller inte. Kendas lätta däck är FARLIGA när det är blött. Favoriter för mej är Racing Ralph och Python.

matswik skrev:
> Kanondäck när det är blött och
> mjukt. Känns smidiga. Jag skulle välja 2.3

Mjukt och blött utan rötter möjligtvis. Har dock inte kört på många däck som är sämre när det är våta stenar och rötter i vägen. Däcken glider åt alla håll och kanter utan minsta lilla fäste. När det är torrt fungerar dom däremot utmärkt och rullar lätt.

2,3" har lägre rullmotstånd än 2,1" på mjukt/ojämt underlag.

Själv så har jag införskaffat ett par Schwalbe Nubby Nic till höstens härjningar i skogen.

/Nikke

Fanns en grymt bra tråd om det här för några månader sedan, med lite mer saklig information och inte bara gissningar... Personligen älskar jag mina 2.1" SpeedKing SuperSonic men det lutar mer år dito 2.3" vid nästa byte.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/615216/626408#msg-626408

Kan förresten absolut inte hålla med om att dom är dåliga på våta rötter eller blöta stenar. Okey, det är inga SwampThing's men det är helt klart utpräglade däck för blött och fuktigt underlag (åtminstone om jag får tala för 2.1" som har tätare mönster och högre dobbar än 2.3"). Jag upplever dom som ordentligt lufttryckskänsliga, alltså dom skiftar karaktär vädligt mycket om man laborerar lite med lufttrycket.

För ca. tio minuter sen så beställde jag två stycken 2,3:or så jag tycker dom är snabbast :-)

Jag hade valt 2,3". 50g sammanlagd viktökning ungefär men tror de har bättre kurvgrepp och komfort emot 2,1". Riktigt underbara däck annars, speciellt när det är blött.

smurfrox: Tillverkare kan ändra på sig. Lär dig att inte uttala dig om saker du inte provat med tanke på Contis nya gummiblandning och allas förälskelse i Speed King.

Körde första rundan igår på mina nya Conti SK SS 2.3. De har klart bättre grepp i skogen, men lite högre rullmotstånd på asfalt än mina gamla däck. Men det kanske inte säger så mycket, eftersom de jämförs med ett par sex år gamla Geax 2.0.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp