Hookless på lvg/gravel

Hookless på lvg/gravel
Beställde (och avbeställde) ett Zipp 303s hjulset.

Blev velig.. hookless, vill man verkligen ha det?
Känns lite spännade om man råkar stansa på "fel" däck på ett par sådana hjul som kanske ploppar av i en sväng.

Eller är jag bara nojjig, kanske bara finns fördelar?

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Hookless på lvg/gravel
Veloclub tech alert podden hade ett avsnitt där dom typ spenderade halva med att diskutera hur spligt hookless och tubeless egentligen är på lvg i nuläget

jolov

Aktiv medlem
Hookless på lvg/gravel
Sopigt hur? Sitter ju och spanar på ny lvg och måste läsa om mig på allt 😎
Sopigt i form av "Ifall du väljer fel däck så kan det ramla av ditt hjul i farten. Det finns dessutom ingen lista med "rätt" däck att gå efter"

Var iaf kontentan av podden. Dom pratade iofs också om att etrto standarden höll på(?) att uppdateras.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hookless på lvg/gravel
Sopigt i form av "Ifall du väljer fel däck så kan det ramla av ditt hjul i farten. Det finns dessutom ingen lista med "rätt" däck att gå efter"

Var iaf kontentan av podden. Dom pratade iofs också om att etrto standarden höll på(?) att uppdateras.
Det påstod folk för flera år sedan också....

Manurhin2

Aktiv medlem
Hookless på lvg/gravel
Klantarslen som monterat vanliga däck som tl sprider skit om tekniken.
Åtminstone har det hänt häromkring. Jag vet ingen som använt tl-däck som haft problem med spruckna däcksidor eller kanttrådar som inte hållit däcket på plats.
Lvg kör jag med hook, mina nya gravelhjul lär bli hookless.

M

Senast ändrad:
Hookless på lvg/gravel
Klantarslen som monterat vanliga däck som tl sprider skit om tekniken.
Åtminstone har det hänt häromkring. Jag vet ingen som använt tl-däck som haft problem med spruckna däcksidor eller kanttrådar som inte hållit däcket på plats.
Mvh kör jag med hook, mina nya gravelhjul lär bli hookless.

M
Jag har aldrig haft problem med slanglöst på lvg, haft det på Hunt och Rovalhjul. Mestadels Schwable pro one.

Men vad är fördelarna på lvg/gravel med hookless? Att fälgen får ett bredare inre mått?

Manurhin2

Aktiv medlem
Hookless på lvg/gravel
Jag har aldrig haft problem med slanglöst på lvg, haft det på Hunt och Rovalhjul. Mestadels Schwable pro one.

Men vad är fördelarna på lvg/gravel med hookless? Att fälgen får ett bredare inre mått?
På gravelhjulen väljer jag hookless för att som jag tror få en mycket tåligare fälg vid ev genomslag. Motsvarande fälg med hook är lika bred inv(25) men då naturligtvis klenare i fälgkanten

M.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hookless på lvg/gravel
Stavningsreglerna blir generösare för varje år.
Tänkte mest för min egen läsförståelse, man brukar ju få vara med och styra upp folk mot ny teknik såsom tubeless, bromsskivor på lvg mm.
Synd om man missat ytterligare felaktiga påståenden, annars tycker jag att det brukar kunna bli lite hur som med su...a rättstavningsprogram på telefonerna idag.

C-dale

Aktiv medlem
Hookless på lvg/gravel

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer