Hope kundservice, har jag för höga förväntningar?

Vizual54

Aktiv medlem
Beställde nya Hope Pro 4 nav från Wiggle den 29/3.
Efter vad som kändes som alldeles för långt väntande och många uppdateringar av trackinginformationen dök de äntligen upp i förra veckan.
Fälgar, ekrar och nipplar hade kommit några dagar tidigare från Bike24 och jag var supersugen att komma igång med bygget av nya hjulen.
Dock upptäckte jag att gängorna på bodyn kändes lite konstiga och kollade lite närmare. Tog även en bild med en av kamerorna från jobbet.
tempImageo1xbBG.png IMG_2757.gif

För säkerhetsskull skrev jag ett mail till Hope för att fråga om detta var ok eller om bodyn behöver bytas och bifogade bilderna ovan.
Hi!
My new rear hub with XD body that I ordered from wiggle arrived yesterday.
However when looking at the threads of the body they look like they are not cut properly, see attached images.
Please advise, should I make a warranty claim at wiggle or what should I do?
Best Regards
Här hade jag väl förväntat mig ett svar att det antingen skulle vara helt ok att montera kassetten, återkom om det gick åt helvete eller ett i stil med
-Ursäkta att du fått en trasig produkt vi skickar en ny body omedelbart och vill gärna ha tillbaka den gamla så vi kan inspektera om den är dålig och i så fall ta reda på vad som gått fel i vår process.
Detta är svaret jag får
Hi
Sorry to hear of the hub issue. The threads do look a bit rough, the best thing would be to contact the retailer and ask them for information on their returns system.

Kind regards
Johnny
Måste säga att jag blir ganska förvånad över bemötandet och orolig för att Wiggle ska kräva att jag skickar tillbaka navet och att det kommer ta en jäkla tid innan jag kan börja bygga hjulen så jag svarar med detta men kontaktar också Wiggle.
Hi!
I have sent a message to wiggle as well and I’m awaiting a respons from them.
Have I understood you correctly that your opinion is that the body is faulty and should be replaced?
In that case I must be frank and say that I was expecting more from a quality brand like Hope.
Both in terms of quality assurance and support when something like this happens.
The reason I bought Hope hubs was to avoid these things and make sure to get good support if anything against all odds went wrong.
If the body is faulty I would expect, and kindly ask, you to send a new one so that I can enjoy my new hubs as soon as possible.

Best Regards
Hör inget mer från Hope på ett par dagar, och skickar därför detta idag.
Hi!
Its now been five days without response to my last mail. And two days that I have not been able to use my new Hope hubs.
Really disappointed in Hope and how a new customer is treated. This is not what I expected and not what I have read from different forum threads when researching what hubs to buy for my new wheels. Seems like I will never buy Hope stuff again.
Får detta till svar några timmar senare
Hi
Yes, I would say that the freehub body looks like it needs to be replaced, though that is not definite as photographs can be misleading. As mentioned, this is best processed through the retailer though as they may have a free returns system, sending the freehub to us directly will incur postage charges.

Kind regards
Johnny
Hade nog förväntat mig åtminstone ett "Sorry for the late respons".
Måste säga att förtroendet för Hope är aningen stukat, eller har jag för höga förväntningar? Är jag bara för "lättkrängt", för medelålders och för vit?
Vad hade ni förväntat er från en tillverkare som Hope?
Jag har ju läst flera trådar om hur bra support dom har och att de är snabba på att svara på supportärenden.
Har ni liknande erfarenheter från Hope?

Tilläggas bör är att det ser ut som att Wiggle kommer lösa detta, men det har ju tagit och kommer att ta tid innan jag kan cykla på hjulen.
Fast just nu är jag är rätt sugen på att bara sälja av hjulen så fort detta har löst sig.

Vizual54

Aktiv medlem
Oj. Ibland beundrar jag tålamodet hos de som jobbar med kundservice. F.ö. måste jag säga att om de beställdes påskveckan (29/3) och levereras förra veckan (veckan efter påsk) så är det snabbt jobbat av wiggle.
Jag jobbar själv med kundservice vilket kanske gör att jag förväntar mig en viss nivå, kanske för hög i detta fallet.
Har absolut inget att klaga på Wiggle, varken vad det gäller leverans eller supporten i detta ärende.
Inlägget ovan gäller bara bemötandet från Hope inget annat, och jag menar inte att jag blivit dåligt bemött bara att jag hade förväntat mig mer.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har shimanobodys liggandes om du behöver låna för att rulla :)

Vizual54

Aktiv medlem
Du har köpt navet av wiggle så då är det dem du skall kontakta - Hope har ingen affärsrelation med dig.
Hur menar du nu "Hope har ingen affärsrelation med dig"?
Jag har köpt en av deras produkter som aldrig skulle lämnat fabriken, jag tycker nog att jag har en viss relation med dem.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har köpt en av deras produkter som aldrig skulle lämnat fabriken, jag tycker nog att jag har en viss relation med dem.
Ja fast hope har ingen organisation för att lösa dem problemen mot slutkund. Det har wiggle.

Vizual54

Aktiv medlem
Ja fast hope har ingen organisation för att lösa dem problemen mot slutkund. Det har wiggle.
Fast jag har läst andra trådar när de skickar saker direkt till slutkund vid haveri men organisationer och processer förändrar sig såklart.
Hade de bara skrivit det efter jag skickat andra mailet så hade ju saken slutat där istället för att inte svara alls.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Fast jag har läst andra trådar när de skickar saker direkt till slutkund vid haveri men organisationer och processer förändrar sig såklart.
Hade de bara skrivit det efter jag skickat andra mailet så hade ju saken slutat där.
Aha. Det har aldrig jag sett!

BJS

Aktiv medlem

Nej wiggle köpte dem av Hope i hopp om att sälja dem med vinst. Din realation är till den köpt produkten av. Åtminstonne juridisk.

Vizual54

Aktiv medlem
Oacceptabelt!
Borde helt klart krävt en ny body som skickats med expressfrakt från hope, helt utan kontakt med butiken du köpt varan i.
Helst med en handskriven ursäkt också, såklart.

:)
Anar viss underton av ironi.
Men de hade ju haft en väldigt nöjd kund vars förväntningar hade överträffat som kanske skrivit en tråd om Hopes utmärkta servicenivå istället för denna.

Fattar inte varför butiken ska behöva agera mellanhand men det kanske så det måste fungera.

jesperC

Aktiv medlem
Hade de bara skrivit det efter jag skickat andra mailet så hade ju saken slutat där istället för att inte svara alls.
Lite knepigare att skicka prylar till från UK på sistone. Wiggle har systemet igång för att hantera detta samtidigt som de är dem du gjort affären med så jag har full förståelse för att de hänvisar dit.

//j

GustafH

Aktiv medlem
Anar viss underton av ironi.
Men de hade ju haft en väldigt nöjd kund vars förväntningar hade överträffat som kanske skrivit en tråd om Hopes utmärkta servicenivå istället för denna.

Fattar inte varför butiken ska behöva agera mellanhand men det kanske så det måste fungera.
Alltså, det är ju så lagen är. Om din tv går sönder reklamerar du inte den till tillverkaren utan där du köpte den. Tillverkaren har inget med dig att göra.

mzi

Aktiv medlem
Men inget hindrar att tillverkaren tar ansvar för sin kvalitet. Lagen kommer inte straffa henne.

ooms

Aktiv medlem
Det handlar väl också om att säkerställa att en transaktion verkligen ägt rum (och när) så att det inte är kopior eller stöldgods som mindre nogräknat folk reklamerar. Där är det ju egentligen bara säljaren som kan verifiera de kvitton de utfärdat.

freddes

Aktiv medlem
Har jobbat som eftermarknads blaba men som sagt Hope gör rätt. Många leverantörer har att man skall in och regga i olika system osv.
Jobbade med elektronik innan och Sony Philips och några andra drakar var skit dryga med reklamationer medans andra löste det direkt med kund.

Så det är lite olika också, vissa ärenden hänvisa vi ju direkt till leverantör.

Vizual54

Aktiv medlem
Ja, det vore underligt om tillverkaren skulle ha en supportorganisation bemannad för att hantera alla ärenden från slutkunderna. Mailar du Volvo på Hisingen (Kina) om du får problem med bilen?
Ja, jag har använt mig av deras support antal gånger. Om den ligger på Hisingen vet jag inte.

Senast ändrad:

Vizual54

Aktiv medlem
Jobbade inte du med kundservice?

Du är inte kund till hope.

Du är kund till wiggle, som i sin tur är kund till hope. Hope har gjort precis vad de ska och kan förväntas göra.
Jo det gör jag dock inte mot privatkunder. Kan nog sluta mig till att vi har ganska hög servicenivå efter detta.

Jag tack jag vet vem jag är kund till och kanske utryckte mig dumt.
Vad jag menade var att jag inte förstår varför butiken ska behöva agera mellanhand i detta fallet, om Hope nu tyckte att bodyn var trasig.
Hope har gjort vad de behöver göra varken mer eller mindre. Vad de förväntas göra är ju upp till var och en att avgöra. Jag tycke att de kunde gjort mer, de flesta här verkar tycka att de gjort tillräckligt.
Hade de bemödat sig med att bara svara på mitt andra mail med en förklaring kanske denna tråden aldrig hade skapats.
Skönt at höra att alla är så toleranta och verkar tycka det inte är så farligt att få en trasig produkt.
-Shit happens, jag kan vänta en till två veckor till med att få hel produkt det är helt ok.

Aja, skit samma det kommer ju lösa sig vad det verkar.
Till er som inte verkar läst första posten så har jag en pågående konversation med Wiggle.
Frågan här var inte vem jag skulle kontakta utan vad man kunde förvänta sig för support från de företag man handlar sina dyra cykelprodukter. Låt säga att jag är ganska förvånad över svaren.

Stervelo

Aktiv medlem
Ja, jag har använt mig av deras support antal gånger. Om den ligger på Hisingen vet inte.
Så, du köper en volvo hos din lokala handlare, när du kommer hem märker du att det är en repa på motorhuven.

Kontakar du alltså då direkt volvo "global" och inte din handlare?
Det har jag riktigt svårt att tro på. Just sayin.

Stervelo

Aktiv medlem
Jo det gör jag dock inte mot privatkunder. Kan nog sluta mig till att vi har ganska hög servicenivå efter detta.

Vad jag menade var att jag inte förstår varför butiken ska behöva agera mellanhand i detta fallet, om Hope nu tyckte att bodyn var trasig.
Hope har gjort vad de behöver göra varken mer eller mindre. Vad de förväntas göra är ju upp till var och en att avgöra. Jag tycke att de kunde gjort mer, de flesta här verkar tycka att de gjort tillräckligt.
Hade de bemödat sig med att bara svara på mitt andra mail med en förklaring kanske denna tråden aldrig hade skapats.
Skönt at höra att alla är så toleranta och verkar tycka det inte är så farligt att få en trasig produkt.
-Shit happens, jag kan vänta en till två veckor till med att få hel produkt det är helt ok.

Till er som inte verkar läst första posten så har jag en pågående konversation med Wiggle.
Frågan här var inte vem jag skulle kontakta utan vad man kunde förvänta sig för support från de företag man handlar sina dyra cykelprodukter. Låt säga att jag är ganska förvånad över svaren.
Du var inte väldigt trevlig och smidig i din kommunikation med Hope, du fick ett "dra åt helvete" av dem, befogat, men med ett leende av dem. Det ligger på dig.

Stervelo

Aktiv medlem
Oj, du får gärna peka ut var jag varit otrevlig det var inte min avsikt.
Är det inte uppenbart? Du blir butthurt trots att du fått ett helt korrekt svar.
De säger gängorna ser lite rough ut, kontakta den köpte av.
Du återkommer med en fråga, när de inte svarar så säger att du aldrig mer ska köpa hope, trots att du fått ett korrekt svar redan.

Är inte det ganska otrevligt, nu i efterhand, när du väl är med på att hope gett dig korrekt svar väldigt tidigt i pennfajtandet?

Valhalla_

Aktiv medlem

Jag tyckte du var onödigt otrevlig mot hope om jag ska vara ärlig. Du frågade dem om du skulle åberopa garantin gentemot wiggle. "Ja" svarade de. Att ta det därifrån till att ge en känga tillbaka känns väl inte helt adekvat. Du fick precis vad du frågade efter.
Men fine, jag förstår frustrationen för det är aldrig kul när saker är felaktiga, och särskilt inte när man måste handskas med en seg mellanhand. Men sånt är livet.

Men bra att det nog löser sig i alla fall. (y)

MTBemil

Aktiv medlem
Att förvänta sig att tillverkningen aldrig går fel är lite önsketänk, man betalar helt klart ett premium för kvalitet och qc, men man kommer aldrig hitta alla felaktiga ex. Förstår inte riktigt heller vad du förväntar dig att hope skall göra åt det när återförsäljaren är smidigare både för kund och tillverkaren, om wiggle hade påstått att den var felfri eller nekat ärendet visst, men annars är det både dyrare och långsammare för dig.

Vizual54

Aktiv medlem
Tack Valhalla och Stervelo för feedbacken. Det var som sagt inte meningen att vara otrevlig i mina mail utan utrycka mina förväntningar så det tar jag med mig.

Klart som fan att det svider i rumpan som en stor hemorrojd. Jag har ju fått en produkt som aldrig borde lämnat fabriken och måste vänta på att få nya delar för att kunna använda.

Tycker jämförelsen ovan med Volvo haltar lite men som om den levererats med tre hjul.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Tack Valhalla och Stervelo för feedbacken. Det var som sagt inte meningen att vara otrevlig i mina mail utan utrycka mina förväntningar så det tar jag med mig.

Klart som fan att det svider i rumpan som en stor hemorrojd. Jag har ju fått en produkt som aldrig borde lämnat fabriken och måste vänta på att få nya delar för att kunna använda.

Tycker jämförelsen med Volvo haltar lite men som om den levererats med tre hjul.
Tycker du att tre hjul motsvarar en något skadad gänga? Det var en väldigt konstig liknelse. Förväntar du dig att de ska montera en kasett på varje body som test? Då blir nog priset annorlunda med.. Hope är inte jättedyrt, qc är därefter antar jag. Premium är väl gränsfall att kalla det. Jag brukar kalla det prisvärt.

Juhlin

Aktiv medlem
Ja, det vore underligt om tillverkaren skulle ha en supportorganisation bemannad för att hantera alla ärenden från slutkunderna. Mailar du Volvo på Hisingen (Kina) om du får problem med bilen?
Nja.
Man mailar Bosch om det är motorstyr.
Valeo om det är en trasig lampa.
ATE om det gäller bromsar.
Autoliv för airbags.

På Volvo tillverkas ingenting, det är bara montering.

n3wton

Aktiv medlem
Hope säljer inte till slutkund, eftersom de då får med sådana som TS att göra. Så fungerar en väldig massa saker. Någon tillverkar aluminium, någon svarvar ett nav, någon säljer ett nav, någon bygger ett hjul och någon cyklar. Katten på råttan osv.

Vizual54

Aktiv medlem
Tycker du att tre hjul motsvarar en något skadad gänga? Det var en väldigt konstig liknelse. Förväntar du dig att de ska montera en kasett på varje body som test? Då blir nog priset annorlunda med.. Hope är inte jättedyrt, qc är därefter antar jag. Premium är väl gränsfall att kalla det. Jag brukar kalla det prisvärt.
Nä, det gör inte en repa i motorhuven heller. Du får läsa längre upp.
I detta fallet behövdes ingen provmontering det gick att se med blotta ögat att den var skadad.

MTBemil

Aktiv medlem
Nä, det gör inte en repa i motorhuven heller. Du får läsa längre upp.
I detta fallet behövdes ingen provmontering det gick att se med blotta ögat att den var skadad.
skadad behöver inte betyda oanvändbar, dessutom e det bra mycket lättare att hitta fel hemma i soffan än nån stackars operatör som skall inspektera ett antal i minuten

calmbay

Aktiv medlem
Du fick ett bra svar på din inledande fråga. Och korrekt, givetvis ska du reklamera mot butiken du köpte varan. Nått annat blir jättekonstigt. Du har fått en defekt vara från wiggle, alltså ska wiggle lösa det. Inte ens säkert du har ett nytt nav i Hopes ögon, det kan ju vara begagnat. Wiggle vet att det är nytt och ska förväntas hjälpa dig. Hope bemötte dig på samma sätt du bemötte dom. De är nog van vid diverse tjommar som hör av sig och ska ha nya prylar för allsköns diverse fel.

rouster

Aktiv medlem
Man mailar Bosch om det är motorstyr.
Valeo om det är en trasig lampa.
ATE om det gäller bromsar.
Autoliv för airbags.

På Volvo tillverkas ingenting, det är bara montering.
Jo. Man pressar plåt på volvo torslanda. Rulle kommer in ut kommer bitar som man svetsar ihop till en bil. Vad har du för krav på att det skall kallas tillverkning egentligen?

Bollox

Aktiv medlem

Tycker jämförelsen ovan med Volvo haltar lite men som om den levererats med tre hjul.
Haltar inte alls. Bilarna levereras till återförsäljaren. De gör en PDI där de förhoppningsvis upptäcker att det fattas ett hjul. De fixar det. Gör de inte det så klagar du till återförsäljaren.
samma med Wiggle o Hope. Det är Wiggle du ”do business with”

Topp