Hopfällbar cykel - Tips och förslag

NMD92

Medlem
Hej!

Jag är intresserad av att införskaffa en hopfällbar cykel då jag pendlar med tåg varje dag till mitt jobb. Har tidigare använt en Elscooter och det har fungerat utmärkt men så har jag fått upp ögonen för dessa fantastiska hopfällbara cyklar. Men eftersom jag tidigare inte alls är insatt i vad man ska tänka på vid införskaffande av dessa tänkte jag kanske ni kan ge mig lite råd.

Är familjefar till tre barn och vår hushållsbudget är precis inte den bästa, så mina tankar går ganska spritt... investera i en Brompton (som jag har förstått är de bästa?) kostar 15-20 000, då blir det en lång avbetalning för min del, men det kanske är bäst i längden. Eller finns där billigare som funkar?

Jag cyklar inte jättelånga sträckor från och till tåget. Men tanken är att ha cykeln med familjen när vi cyklar på fritiden också. Har ni några tips och förslag?

Standardsvaret är väl två cyklar. En mellan hem och tåg och en mellan tåg och jobb. Den mellan jobb och tåg ska ju helst se risig ut men funktionell och bra lås.

Jag har turen att mitt jobb ligger nära stationen. Man ser sällan någon med Bromton när man pendlar och hur trevliga de än verkar så undrar jag om någon faktist orkar hålla på och packa ihop och packa upp den två gånger varje dag, år ut och år in eller om det mest är nyhetens behag?

Standardsvaret är väl två cyklar. En mellan hem och tåg och en mellan tåg och jobb. Den mellan jobb och tåg ska ju helst se risig ut men funktionell och bra lås.

Jag har turen att mitt jobb ligger nära stationen. Man ser sällan någon med Bromton när man pendlar och hur trevliga de än verkar så undrar jag om någon faktist orkar hålla på och packa ihop och packa upp den två gånger varje dag, år ut och år in eller om det mest är nyhetens behag?
Det är ett sätt man kan göra, dock fungerar det inte då jag har haft "en risig" cykel och den blev stulen. Så att ha cykel stående vid station är inget alternativ.

När det gäller att fälla ihop 2 gånger per dag ser jag själv inte som ett problem, frågan är bara HUR omständligt det är. Videos jag sett på Brompton så tar det ju inte många sekunder att fälla ihop och fälla upp den.

Kolla om du har någon återförsäljare av Brompton i närheten. Jag har haft kollegor som varit väldigt nöjda med dem, så det kan ju vara värt att gå dit och kika på en och prova att fälla ihop och ut själv, för att få en uppfattning om dem.

Ska du ha en cykel till allt är det nog ingen dum idé att investera i en Brompton. Kvalitetskomponenter, smidig att fälla ihop och bra känsla när man cyklar.

Den enda andra hopfällbara jag cyklat på är en Dahon Speed Uno som vi hade. Single speed och fotbroms så otroligt smidig att ta med sig, men tyvärr finns inte den eller något liknande kvar på marknaden.

Det är ett sätt man kan göra, dock fungerar det inte då jag har haft "en risig" cykel och den blev stulen. Så att ha cykel stående vid station är inget alternativ.

När det gäller att fälla ihop 2 gånger per dag ser jag själv inte som ett problem, frågan är bara HUR omständligt det är. Videos jag sett på Brompton så tar det ju inte många sekunder att fälla ihop och fälla upp den.
Aha, det var ju trist.
På många tåg får man ju ta med cykel på tåget, dvs alla cyklar funkar. Hos SJ får man ju enbart ta med om den är nedmonterad och i en väska så du behöver också ta hänsyn till det momentet/kostnaden.

Nya EU regler gör att pendling med cykel kommer förenklas i framtiden men idag är det ju tyvärr krångligt. Är ofta i Köpenhamn där man ganska enkelt kan pendla med cykel men det är i praktiken ganska få % som faktiskt har med sig cykeln på tåg.

I övrigt har jag inte mycket att bidra med.

Jag har vikcykel för pendling; jag tröttnade på att ha en skitcykel vid stationen i stan som aldrig riktigt funkade och det var meckigt med servicen.
Numera får man ha med standardcyklar på mitt tåg eftersom det är Mälartåg istället för SJ, men jag fortsätter med vikcykeln. Dels för att den även kan tas med på bussar, dels för att det funkar hyfsat.

Jag har en Tern Link, som kostade ca 8000 på en tysk sida för några år sedan (www.faltradxxs.de). Numera kostar nog samma drygt 10000. Jag köpte med en anpassad väska som lokala bussbolaget kräver att man använder om man ska ta med cykeln.
Jag ville inte ha en Brompton av 2 skäl: priset och de små hjulen. 20" funkar bättre tycker jag. Det finns ju även vikcyklar med 24" hjul, men de är lite väl stora ihopfällda tycker jag, men smaken är ju olika...

Att fälla upp/ihop tar 10-15 sekunder så det är ingenting man tänker på efter ett par gånger.

I stadsmiljö tycker jag den är bra, för man har upprätt sittställning och ser trafiken bra. Den svänger också väldigt kvickt eftersom den är ganska kort. På vintern har jag dubbdäck vilket gör det ganska tungt att cykla, men det funkar. Gratismotion...

Nackdelar med vikcykel (som jag ser det):
* kostar mer än motsvarande vanlig cykel
* är långsammare/tyngre. 20" hjulen rullar inte lika lätt/snabbt som 28".

Hur kort cyklar du? Jag har ibland kört med sparkcykel istället när jag ska in till stan och göra ngt påtvingat ärende. Ska du Max 2 km kan en sån i vuxenmodell med ngt större hjul kanske funka? Går ju typ lika snabbt i stadstrafik som cykel och enkel att bära. Billigt jmft med cykel.
Men man ser ut som en idiot. Speciellt om man som jag använt en i barnstorlek.

det minsta problemet med brompton är att fälla ihop och ut den. en vanlig pendlardag gör jag det sex gånger, vissa dagar tio. går av sig själv. iom kedjan inne i den fällda cykeln finns inte krav på väska.

största fördelen är annars den stöldfria förvaringen. gör att jag skulle välja den även om jag inte tågpendlade.

utmaningar är förutom kostnaden är en viss konsumtion av fälgar pga fälgbromsar, att styva upp fjädringen så cykeln blir rappare, och att undvika trögrullande däckerbjudanden. sen är man hemma på ett skulle jag säga rätt oväntat bra och roligt sätt. du med dina ben skulle kunna ha extremt roligt med denna sleeper.

sen vinteråka, alltså inte själva cyklingen, den är helt acceptabel för den har inte kastande styrgeometri som så många andra cyklar; utan man får vidta åtgärder för att den inte skall isa igen i växlarna. synd men sant.

du kan ju komma förbi och prova någon gång:)

Senast ändrad:

Just den biten behöver du inte vara orolig för. Det går oftast fortare än att låsa fast cykeln, inga problem alls.

För mig blir det klart fler gånger - vika upp hemma, vika ihop på tåget, vika upp på centralen, vika ihop på jobbet. Och sen samma på vägen hem. 8 gånger alltså, men ändå inget problem.

Skulle dock säga att det är värt att satsa på en Brompton, jag har testat lite annat men den är överlägsen. Hade dock tur att köpa en billigare begagnad som dessutom hängt med i minst 10 år nu.

Jag har en Tern Link, som kostade ca 8000 på en tysk sida för några år sedan (www.faltradxxs.de). Numera kostar nog samma drygt 10000. Jag köpte med en anpassad väska som lokala bussbolaget kräver att man använder om man ska ta med cykeln.
Jag ville inte ha en Brompton av 2 skäl: priset och de små hjulen. 20" funkar bättre tycker jag. Det finns ju även vikcyklar med 24" hjul, men de är lite väl stora ihopfällda tycker jag, men smaken är ju olika...

Jag hade en Tern Link-nånting innan Brompton. Måste säga Tern-cykeln var sämre på alla vis - satt sämre, bökigare att vika ihop och jobbigare att bära (tyngre och större).

Det borde vara så att hjulen rullar mindre bra än stora men i verkligheten känns det inte så. Upp till nån mil cyklar jag gärna på min Brompton.

Jag ser nästan fram emot en tid då min livssituation kräver en Brompton igen. Jag är övertygad att jag hade hittat användning för en i dagsläget men behovet kanske inte finns fullt ut.
Asså fasiken vad trevliga dom är. Så genomtänkt och samtidigt så brilliant enkel. Förstår att budgeten är tight men tror det är värt det i det långa loppet. Köp en tvåväxlad. Bromptons kommer titt som tätt ut på blocket.

Jag har cyklat 7 mil på en dag på min Brompton. Frugan låg bakom på racer och ville inte köra om. Det cyklas även PBP på Brompton vilket är något längre än 7 mil.

Tack för alla svar, förstår att det finns mycket kärlek till Brompton cyklarna här :)
För att vara ärlig kan jag inte köpa en begagnad för jag har inte dem pengarna att ligga ute med, enda jag hade kunnat göra i så fall är att ta en på avbetalning. Jag bor i Skåne så såg att det finns en cykelbutik i Lund som säljer sådana. Får väl helt enkelt ta och titta på en.

Min tankar går antingen att slå stort med en Brompton eller testa köpa en billigare för att se hur känslan är att pendla med en vikbar cykel. Dock blir det en stor utgift för att bara testa ändå...

Så nu sitter jag och funderar hur jag ska övertyga min fru att det är en god investering i långa loppet att köpa mig en Brompton :D

Jag är också ett stort fan av den tvåväxlade.
ja, skönt slippa tung navväxel.

den fyrväxlade varianten utanpåliggande verkar också vettig, kommer nog ta över. men ännu så länge vad jag vet erbjuden bara på extradyra varianter.

nyligen byggde jag om min tvåväxlade till tre fortfarande utanpåliggande växlar. inget som rekommenderas annat än om man är påtagligt intresserad av växlars inre liv.

(kräver eftermarknads kedjespännare, en hel del modig slipning både här och där av den existerande växelföraren, detta för att öka sidorörelsen. man måste också ta bort fjädern inuti växelförarens styrpinne för att få den tvångsstyrd vid nedväxling, och därigenom fästa om en längre växelvajer. och byta eller modda växelhandtaget. sedan slipa en hel del på både drev och fästring.)

den tvåväxlade räcker långt!

Jag har kört med min Yosemite ganska prick ett år ca 1 mil per dag på vardgar så 200-250 mil kanske. För mig har det varit betydligt enklare än stationsscykel som blir snodd och förstörd med ojämna mellanrum. Bromsarna slits mycket och justeras ganska ofta då jag kör ett par backar. Annars har jag bytt en slang. Men växlarna är väl inte de bästa ;)

Men skulle definitivt rekommendera en. Sen är säkert en Brompton bättre men kostar väl minst 5 ggr så mycket. Så det beror väl på. Jag var inte alls säker på att jag skulle gilla konceptet så köpte en billig. Men att fälla ut den tar ty p15 sek så det är rätt smidigt.

Edit: Jag "rundsmörjar" också lederna behov. Kanske var tredje månad.

jag har provat den cykeln, och den skäms inte farligt alls. det är bra om man går över till att vaxa kedjan, av uppenbara skäl...

Jag hade en Tern Link-nånting innan Brompton. Måste säga Tern-cykeln var sämre på alla vis - satt sämre, bökigare att vika ihop och jobbigare att bära (tyngre och större).

Det borde vara så att hjulen rullar mindre bra än stora men i verkligheten känns det inte så. Upp till nån mil cyklar jag gärna på min Brompton.

Den ser ut ttyp som min Biltema. Det sämsta med min är att den är lite jobbig att bära men jag har insett att det nästan inte behövs. Ska man längre än 15 m kan man fälla ut dne och cykla eller rulla.

Den ser ut ttyp som min Biltema. Det sämsta med min är att den är lite jobbig att bära men jag har insett att det nästan inte behövs. Ska man längre än 15 m kan man fälla ut dne och cykla eller rulla.

Så är det absolut, förutom på centralen där jag inte vill fälla upp cykeln innanför spärrarna eftersom man inte får ta cykel den vägen. Och som det ser ut nu på pendeltågsstationen så är det en bit att gå från spärren till perrongen.

Så är det absolut, förutom på centralen där jag inte vill fälla upp cykeln innanför spärrarna eftersom man inte får ta cykel den vägen. Och som det ser ut nu på pendeltågsstationen så är det en bit att gå från spärren till perrongen.

Ja det kan jag förstå. Ibland tar jag bilen till bussen med cykeln i. Och då är det väl 50 meter att bära cykeln. Då fäller jag hellre upp den och cyklar. Så lätt att fälla upp är den/dålig att bära.

Jag har kört med min Yosemite ganska prick ett år ca 1 mil per dag på vardgar så 200-250 mil kanske. För mig har det varit betydligt enklare än stationsscykel som blir snodd och förstörd med ojämna mellanrum. Bromsarna slits mycket och justeras ganska ofta då jag kör ett par backar. Annars har jag bytt en slang. Men växlarna är väl inte de bästa ;)

Men skulle definitivt rekommendera en. Sen är säkert en Brompton bättre men kostar väl minst 5 ggr så mycket. Så det beror väl på. Jag var inte alls säker på att jag skulle gilla konceptet så köpte en billig. Men att fälla ut den tar ty p15 sek så det är rätt smidigt.

Tanken var att jag skulle köpa Yoshimite eller Asaklitt (Clas Ohlson). Trevligt att du skrev att du testat det och att det funka bra. Precis som du skriver är det mycket pengar för Brompton och vet inte om man vill börja med att köpa en sådan.

Tänker att om det nu funkar utmärkt med Yosemite/Asaklitt att man då efter hand när man vill investera i en ny så kan man då titta på en Brompton :)

Tanken var att jag skulle köpa Yoshimite eller Asaklitt (Clas Ohlson). Trevligt att du skrev att du testat det och att det funka bra. Precis som du skriver är det mycket pengar för Brompton och vet inte om man vill börja med att köpa en sådan.

Tänker att om det nu funkar utmärkt med Yosemite/Asaklitt att man då efter hand när man vill investera i en ny så kan man då titta på en Brompton :)
Så tänker jag ofta med. Att köpa billigt är att köpa dyrt resonerar ju många.. Jag tänker väl inte så.

Jag tycker själva fällmekanismen funkar kanon med några droppar olja då och då. Sen är ju resten av komponenterna inte väldans bra. Tror inte 1an alltid går i t.ex men jag pallar inte justera sånt. Så länge några växlar funkar och dne rullar är jag väl nöjd. Så kan säga att jag itne har så höga krav, bara så du vet..

Jag har kollat på en brompton, men äe väldigt skeptisk till att köpa en begagnad med dagens beg.marknad.

Tycker oftast jag ser flera år gamla cyklar säljas för bara nån tusenlapp under nypris (antagligen mer än dom betalade ny, innan prishöjningarna)

Krävs inte mycket fix innan man är uppe i nypris. Speciellt inte om man ska fixa med nya fälgar osv

Uppfattar du cykeln som kompakt när du fäller ihop cykeln eller klumpig. En tanke har för mig varit att jag skulle kunna ha den inne på kontoret (minska risken av stöld). Eller den är som en stor reseväska?

Uppfattar du cykeln som kompakt när du fäller ihop cykeln eller klumpig. En tanke har för mig varit att jag skulle kunna ha den inne på kontoret (minska risken av stöld). Eller den är som en stor reseväska?
Både och ;) Jag brukar ställa min i cykelstället utanför på jobbet, tycker det är enklast. Men det är inga problem att ta in den. Går väl ha under skrivbordet nästan kanske eller iaf jämte.

utmaningar är förutom kostnaden är en viss konsumtion av fälgar pga fälgbromsar, att styva upp fjädringen så cykeln blir rappare, och att undvika trögrullande däckerbjudanden. sen är man hemma på ett skulle jag säga rätt oväntat bra och roligt sätt. du med dina ben skulle kunna ha extremt roligt med denna sleeper.

Nu har jag ju turen att jag inte behöver dylikt fordon och behöver ju inte skapa ett behov av ett behov genom att provköra så jag tackar för erbjudandet men står över!

Låter ju imponerande att den är såpass enkel att hantera men ändå cykelbar. Nu har jag inga förhoppningar om längre pendling men råkar jag hamna där så vet man ju aldrig…

ja ibland är det klokt undvika vissa frestelser:)

dock kan man vilja flagga för den ökade frihet och flexibilitet på arbetsmarknaden det innebär att ha en sån här typ av cykel i sitt stall. och vara klar över vad den går för.

en latent försäkrimg mot att få en dålig chef...

det minsta problemet med brompton är att fälla ihop och ut den. en vanlig pendlardag gör jag det sex gånger, vissa dagar tio. går av sig själv. iom kedjan inne i den fällda cykeln finns inte krav på väska.

största fördelen är annars den stöldfria förvaringen. gör att jag skulle välja den även om jag inte tågpendlade.

sen vinteråka, alltså inte själva cyklingen, den är helt acceptabel för den har inte kastande styrgeometri som så många andra cyklar; utan man får vidta åtgärder för att den inte skall isa igen i växlarna. synd men sant.

Viss däcksförbrukning vill jag nog också framhålla - inte världens bästa livslängd på däcken.

dessa ska vi säga standardvikcyklar gör absolut sitt jobb när det gäller att cykla några km till stationen. inte direkt sämre än en cykel man vågar parkera på stationen.

kan man rulla den på egna hjul fram till tågvagnen är det sedan funkis fälla den och bära in den. dock ser man här att de flesta väljer att bära denna cykeltyp i famnen med två händer. rätt byngligt och med risk att smutsa ner sig och andra. så egentligen helst en väska. behövs inte på brompton, men ett smidigt fodral säljs, vilket jag brukar sätta på om jag sks in på bio eller andra känsligare miljöer.

en brompton bär man lätt med en hand, kedjan är skyddad inne i paketet, och med utfällt styre går den smidigt att dra efter sig typ som en rullväska, genom spärrar och så.

paketet är också betydligt kompaktare. om dessa fördelar är värda det tilltagna priset kan man fundera på, men ägarna tenderar vara mer än nöjda när man väl svalt priset.

dessa ska vi säga standardvikcyklar gör absolut sitt jobb när det gäller att cykla några km till stationen. inte direkt sämre än en cykel man vågar parkera på stationen.

kan man rulla den på egna hjul fram till tågvagnen är det sedan funkis fälla den och bära in den. dock ser man här att de flesta väljer att bära denna cykeltyp i famnen med två händer. rätt byngligt och med risk att smutsa ner sig och andra. så egentligen helst en väska. behövs inte på brompton, men ett smidigt fodral säljs, vilket jag brukar sätta på om jag sks in på bio eller andra känsligare miljöer.

en brompton bär man lätt med en hand, kedjan är skyddad inne i paketet, och med utfällt styre går den smidigt att dra efter sig typ som en rullväska, genom spärrar och så.

paketet är också betydligt kompaktare. om dessa fördelar är värda det tilltagna priset kan man fundera på, men ägarna tenderar vara mer än nöjda när man väl svalt priset.
Min går att rulla framför sig på framhjulet ihopfälld genom att skjuta på sadeln. Men det är väl inte riktigt meningen känns det som. Annars går det fint att lyfter man bära med ena handen under främre delen av ramen med kedjan bort från sig. Men det låter ju bra att kedja infälld klart.

Men jag skulle t.ex aldrig få för mig att släpa in cykeln på en bio. Dels för att jag ser litet behov iofs men för det är den alldeles för klumpig tycker jag.

Brompton är fantastiska. Jag kommer aldrig sälja min, även om jag just nu inte har något behov av den. Nackdelen är såklart priset; även begagnade kostar de (för) mycket pengar.

Den enda fällcykel som i mina ögon är ett alternativ är en Strida. Definitivt en sämre cykel, vilket gör att man inte vill cykla på den speciellt långt, men den är billigare och klart enklare att fälla upp och ihop. Plus för remdrift. Du som bor i skåne kan med fördel skapa en bevakning på dba.dk - de kommer upp där någon gång då och då. Hoppa gärna över de som har plastekrar om du inte har panik.

Edit: har du vägarna förbi Sønderjylland finns det en för 2000 DKK på dba. https://www.dba.dk/foldecykel-strids-sx-fol/id-1089128917/ (felstavat - strids istf strida). Det är den här modellen med riktiga stålekrar som är "rätt" modell.

Senast ändrad:
Brompton är precis tillräckligt liten för att man ska göra just det, min är med in på restauranger och var som nu behövs, står aldrig ute. Tern:en var definitivt för stor för det.

Men jag har ett litet skydd över då.

När jag ska parkera på stan ett tag fäller jag ibland ihop cykeln och låser fast i stället. Tänker att det kanske har lite avskräckande effekt på ev tjuv...

ja ibland är det klokt undvika vissa frestelser:)

dock kan man vilja flagga för den ökade frihet och flexibilitet på arbetsmarknaden det innebär att ha en sån här typ av cykel i sitt stall. och vara klar över vad den går för.

en latent försäkrimg mot att få en dålig chef...
Haha helt underbart att ett cykelköp kan få så oväntade positiva effekter på livet 😃

På samma tema, är det sant att man får fler vänner i trafiken också eftersom alla Brompton-ägare hälsar på varandra?

En vacker dag ska jag köpa en Brompton helt klart.

Haha helt underbart att ett cykelköp kan få så oväntade positiva effekter på livet 😃

På samma tema, är det sant att man får fler vänner i trafiken också eftersom alla Brompton-ägare hälsar på varandra?

En vacker dag ska jag köpa en Brompton helt klart.
jag underskattade helt klart denna effekt.

liknar den som våra kvinnor fick när det blev regel snarare än undantag med två bilar i hushållet lite tröskelartat kring millennieskiftet. plötsligt kunde sjuksköterskor shoppa runt för i första hand en vettig löneutveckling.

brompton gör att den trista bilpendlingen kan ersättas av något som är roligt. även om t ex tåg plus brompton tar längre tid, ger båda resbenen chans till mervärde. hänga på happy t ex.

jo man hälsar:)

Funderar på att köpa biltemas för att kunna ta bussen till andra turforter. Tänkte först decathlons, men recensionerna får mig att tänka att den är rentav farlig. Ska nog låna/hyra en hopfällbar först och se om det ens är ett alternativ för mig som har taskiga leder.

Tillbaka
Topp