Hoppande kedja vid minimal belastning

morango

Ny medlem
Hej,

Så fort man sätter lite tryck på pedalerna så hoppar kedjan över växeltrissorna, det funkar att småtrampa på platt mark.

Förutsättningar:
Campagnolo Record 10s grupp i grunden
Uppdaterad med Campagnolo Record 11s bakväxel
KMC X10-EL 10-delad kedja
BBB BDP-12 RollerBoys Växeltrissor (keramiska) (11T / Kompatibla med 9-, 10- och 11-delade system från Shimano // 11-delat Mega Range och Campagnolo)

Vart är det troligast problem?

Ska man köpa en 11-delad kedja. Eller växeltrissorna för 10-delat och klämma in dom i en bakväxel för 11-delat.

Ridley

Aktiv medlem
morango sa:
Hej,

Så fort man sätter lite tryck på pedalerna så hoppar kedjan över växeltrissorna, det funkar att småtrampa på platt mark.

Förutsättningar:
Campagnolo Record 10s grupp i grunden
Uppdaterad med Campagnolo Record 11s bakväxel
KMC X10-EL 10-delad kedja
BBB BDP-12 RollerBoys Växeltrissor (keramiska) (11T / Kompatibla med 9-, 10- och 11-delade system från Shimano // 11-delat Mega Range och Campagnolo)

Vart är det troligast problem?

Ska man köpa en 11-delad kedja.

Ja.

Lejon

Aktiv medlem
Kanske för enkelt, men det låter som ett klassiskt fall av ny kedja på gammal kassett.
(Mixa 10- och 11-delade komponenter funkar ju inte heller som grundregel om det nu är en faktor, men då kuggar det i första hand inte över utan skrapar och växlar dåligt).

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
jonte987 sa:
emmer sa:
jonte987 sa:
B skruv lär behövas skruvas
Ser den inte ut att ligga på rekommenderade 5-8mm?
(Däremot känner jag inte igen ställskruven uppe vid infästningen av växeln. Har jag aldrig sett på någon campaväxel jag justerat.)
I så fall lurar vinklarna mig. Tror mig se att det är tight
I så fall rekommenderar vi TS att justera spänningen på fjädern till cagen.

Borde inte vara en punkt men ändå, bild tre; din led-nit är ju mer utanför än inuti växeln. Kan ju aldrig växla bra, lär bara flexa snett.
Sedan så se till att ha ändhylsa och längre hölje.
För tredje punkt så är frågan om kassetten börjar bli sliten -dvs om hölje-hylsa blir fixat och problem kvarstår så får du antingen byta kassett eller slita in kedjan halvsnabbt.

Åke

Aktiv medlem
En bild rakt bakifrån skulle hjälpa. Skrapet på utsidan av växelföraren plus den till synes lösa niten tyder på att något inte är rakt/svajigt.

morango

Ny medlem
Hej, har plockat isär allt för att byta kablar och vred och vände på allt och insåg att c-brickan saknas och detta troligtvis är orsaken till ovanstående problem.

Någon vänlig Campagnolo-skäl som har en sådan över?

Bilagor

StPaul

Ny medlem
Måste bara fråga om drevens inbördes placering, på bilderna ser det ut som om det inte är i "storleksordning". Blir jag lurad av bildvinkeln?
För övrigt tror även jag att niten är problemkällan.

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
StPaul sa:
Måste bara fråga om drevens inbördes placering, på bilderna ser det ut som om det inte är i "storleksordning". Blir jag lurad av bildvinkeln?
Du tänker på den extremt tighta stegningen mellan 2 och 3?
Med tanke på hur buskigt resten verkar så passar det väl in bra :)
(f:ö så saknas nog även fjäder vid infästningen med tanke på vinklar (bild1 ihop med hemsydda b-skruven) och att det öht sitter ihop när man tar ner det utan spårryttaren på plats.)

emmer

Ny medlem
Spårryttaren behövs egentligen inte mer än att det är i stort sett hopplöst att få dit rambulten utan att fjädern hoppar ur.
Men så länge den är plan och passar i spåret så är det inte så kinkigt (det är lite axiallast innan det är monterat och ingen last väl på plats i ramen). Så prova att fila till en M8-bricka.
Frånsett det så går det lägga mellan en vanlig bricka om justermånen i parallellogramet inte räcket till, men det är ett helsike att få dit med fjädern i grupp i sina hål.
Ska du handla "uppger pivot C clip" så köp även en riktig "pivot sleeve" för den du har är så vitt jag kan se plockad från någon helt annan växel (som inte är Campagnolo), men jag kan se fel...

morango

Ny medlem
emmer sa:
Spårryttaren behövs egentligen inte mer än att det är i stort sett hopplöst att få dit rambulten utan att fjädern hoppar ur.
Men så länge den är plan och passar i spåret så är det inte så kinkigt (det är lite axiallast innan det är monterat och ingen last väl på plats i ramen). Så prova att fila till en M8-bricka.
Frånsett det så går det lägga mellan en vanlig bricka om justermånen i parallellogramet inte räcket till, men det är ett helsike att få dit med fjädern i grupp i sina hål.
Ska du handla "uppger pivot C clip" så köp även en riktig "pivot sleeve" för den du har är så vitt jag kan se plockad från någon helt annan växel (som inte är Campagnolo), men jag kan se fel...
Pivot sleeven är från min gamla växel (10s Record).

Om man skruvar fast växelbulten i växelörat utan C-clip så¨kommer växeln att bli helt stum. C-clip sitter som en avgränsare och låter hylsan och fjädern arbeta med växeln.

StPaul

Ny medlem
emmer sa:
StPaul sa:
Du tänker på den extremt tighta stegningen mellan 2 och 3?
Med tanke på hur buskigt resten verkar så passar det väl in bra :)
(f:ö så saknas nog även fjäder vid infästningen med tanke på vinklar (bild1 ihop med hemsydda b-skruven) och att det öht sitter ihop när man tar ner det utan spårryttaren på plats.)
Tänkte snarare på 6an, med kedjan på. Men de senaste bilderna visar ju både rätt ordning och rengjort, så nyfikenheten är stillad.

morango

Ny medlem
Ny update:

Beställde spårryttare från: https://rostfriskruv.se/ovrigt/sparryttare-lasring/din-6799-a2/

Blev 30:- för ett par stycken inklusive frakt.

Min Danska kontakt skulle även skicka över en Campagnolo original till mig.

11.JPG

12.JPG

Problemet med att kedjan hoppar kvarstår.

Hittade en fin originalväxel på Ebay.
13.JPG

Problemet med att kedjan hoppar kvarstår.

Kan väl åtminstone utesluta att det är problem med bakväxeln.
14.JPG

Kassetten är givetvis lite sliten men är det rimligt att varje rundtramp kedjan hoppar på alla drev?
Självklart ska kassetten bytas, men jag tror inte den är hela problemet.

Fråga:
Om man drar vevarna runt med handen så rullar kedjan på så otroligt bra. Även om man spinner ut hela växeln. Men så fort man använder benkraft, utan att på något vis ta i hoppar kedjan.

Eld

Medlem
morango sa:
Fråga:
Om man drar vevarna runt med handen så rullar kedjan på så otroligt bra. Även om man spinner ut hela växeln. Men så fort man använder benkraft, utan att på något vis ta i hoppar kedjan.
Drivlinan är inte dimensionerad för att klara dina 2500W...

Pillo-kun

Ny medlem
Tänkte bara på en sak, tror inte det är något men ser inte kedjan ut att vara felvänd?
Sen kan ju faktiskt hoppandet orsakas av slitna klingor fram.

Senast ändrad:

morango

Ny medlem
Mycketvillhamer sa:
Ser du att kedjan lyfter och hoppar över dreven på kassetten? Det är inte så att frihjulsmekanismen (body/ratchet) är slut och inte greppar som den ska?
Svårt att säga, kan ta av kassetten och känna efter. Det är så att när man trampar normalt så kan jag inte trampa runt på platt mark.

Lejon

Aktiv medlem
För mig låter det fortfarande (eller ännu mer eftersom bakväxel mm är bytt) som att kassetten är för sliten i relation till kedjan.

morango

Ny medlem
Pillo-kun sa:
Tänkte bara på en sak, tror inte det är något men ser inte kedjan ut att vara felvänd?
Sen kan ju faktiskt hoppandet orsakas av slitna klingor fram.
Har provat 10- och 11-delad kedja och tagit av och på flera gånger.

Gör ingen skillnad om jag kör 39-21 eller 53-11. Hoppar lite mycket.

uandt

Medlem
Herregud! Byt kassett förfan! Det här är helt galet! Det här måste vara Happy's sjukaste tråd på länge. Har du rakt växelöra, ny kedja, gammal kassett och kedjan hoppar... Vafan är nästa steg förutom kassettbyte? Mer gröt till hustomten?

jaques

Ny medlem
Håller med uandt!

För att testa om det är kassetten är det väldigt enkelt att ställa dig bredvid cykeln, lås frambromsen, lägg din vikt på en pedal och titta på kassetten. Du ser om kedjan vandrar över dreven och har därmed svaret.

Du kanske tycker det här är spännande, men 5 minuter på en rimlig cykelverkstad hade gett dig en diagnos direkt, sannolikt sliten kassett.

morango

Ny medlem
uandt sa:
Herregud! Byt kassett förfan! Det här är helt galet! Det här måste vara Happy's sjukaste tråd på länge. Har du rakt växelöra, ny kedja, gammal kassett och kedjan hoppar... Vafan är nästa steg förutom kassettbyte? Mer gröt till hustomten?
Kul att underhålla :)

Kassett beställd. Hoppas det blir skillnad.

Trevlig helg.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer