HT kontra FS

• Trådstartare Trådstartare purjo
  • Start datum Start datum
P

purjo

Guest
HT kontra FS
Vad har HT för fördelar? Är en heldämpad cykel bättre på alla punkter, eller finns det en baksida av lyxen att äga en heldämpad?

Lite undrande då jag står inte för valet; FS eller inte FS.

HT kontra FS
Finns många baksidor med en ht, finns många baksidor med en fs. Största frågan är vad du ska använda cykeln till. Viktigare med dämpare på en Freeridecykel än en racer t.ex.

HT kontra FS
som cerro säger, så har båda sina fördelar o nackdelar. äre stökigt där man kör har man oftast fördel av en FS, är det inte så stökigt så äre HT som har en fördel

HT kontra FS
ja just ja, man får ju en riktigt fin HT för mindre pengar än en fin FS. ska man ha en FS, så måste man nästan upp över en gräns i pris för att få nå vettigt.

HT kontra FS
Beror som sagt var och hur du ska cykla? Några exempel:

Skogen: Funkar lika bra med en HT som FS
Dirten: Bättre med HT
Freeride: Bättre med FS, ger mer felmarginal vid stora hopp
Downhill: Bättre med FS, ger högre snittfart ner på svåra banor

Själv kör jag hardtail på vintern och fullgung på sommaren. Gillar båda skarpt, det är stor skillnad och att variera ger massor med fördelar. När man kör med hardtailen så måste man tänka lite mer på spårval och när man sedan kör fullgung har man även fördel av spårvalstänket. Annars blir det lätt att man brötar på rakt fram med en heldämpad, men för att få in härligt flow i åkningen gäller det att aktivt välja bra spår.

/Leo

HT kontra FS
Om målet är att köra så fort som möjligt så beror det banan vilket som är vettigast. Är det lättåkt så är en ht snabbare, är det väldigt rotigt och stenigt så tjänar man på att åka fs. Själv har jag gått från fs till ht och är väldigt nöjd. Genom att köra med flytande latex i däcken + större däck (rr 2.25 bak) kan jag sänka lufttrycket till 2 kg vilket gör mycket. Sen har jag uttalat letat mig fram till en htram som är väldigt följsam därbak (KHS Alite team/ Giant XTC Comp). Efter dessa förändringar så är komforten bättre i min KHS än den var i min NRS men med lättare totalvikt och oerhört mycket bättre respons när jag trampar. Allt IMNSHO ;-) Sen är det ju utseendemässigt cleanare med ht, går bättre att få i två flaskställ vilket hjälper på långloppen om man nu inte har langning vilket jag sällan har. På vissa lopp kan även en helt stel hoj vara ett alternativ, då med en följsam titangaffel eller en vibrationsdämpande dito i kolfiber. Exempelvis Mörksuggejakten som för övrigt är SM i år skulle kunna vara lämpligt för ett sånt äventyr. Då har man även möjligheten att bygga ner mot eller under 6,8 vilket ju vore rätt läckert på en mtb.

Senast redigerad av en moderator:
HT kontra FS
Leo skrev:
-------------------------------------------------------

> Själv kör jag hardtail på vintern och fullgung
> på sommaren. Gillar båda skarpt, det är stor
> skillnad och att variera ger massor med fördelar.
> När man kör med hardtailen så måste man tänka
> lite mer på spårval och när man sedan kör
> fullgung har man även fördel av
> spårvalstänket. Annars blir det lätt att man
> brötar på rakt fram med en heldämpad, men för
> att få in härligt flow i åkningen gäller det
> att aktivt välja bra spår.
>
> /Leo

helt rätt, man måste välja spår ändå, men har upptäkt att man kan välja ett lite annorlunda spår. det som är snabbast me en hardtail är inte snabbast med en FS, oftast :D sen är ju en FS lite mer förlåtande, speciellt i tekniska spår.

HT kontra FS
Gäller det xc/marathon som de flest kör är min syn följande:

FS är tyngre (min anthem ram i storlek 20 är ca 2,5 inklusive dämpare, en hygglig HT-ram väger ca 1,5) och om du ska ha ner den i samma vikt måste du sätta mycket pengar till. Inte helt lätt att få bort ett kilo av cykeln. Men om jag hade att välja mellan en ht på 10 och en fs på 11 för långlopp skulle jag lätt välja FS. Men t.ex. min anthem spurtar utan gung och klättrar tusen gånger bättre än en HT i terrängen.

Enda nackdelen med FS är lite mera underhåll (men också det ganska lite vid XC), t.ex. lager och dämparservice. Men med tanke på hur mycket service man ger sin mtb är nog det extra som uppkommer pga bakdämpningen ganska försvinnande andel.

Tja, och pris förstås. T.ex. för 1000 euro är valet lätt. Men redan för ca 2000 euro tycker jag att det är lätt att välja FS före HT. Min anthem med r7 super/xt, lx växlar/julie/ hjul med xt, dt revo, xc 317/racing ralph / thomson, gobi plockade jag ihop för ca 1700 euro (tack vare en hel del sökande förstås). Åtminstone rakt från hyllan är det svårt att hitta en HT i samma prisklass som kostar samma.

Men smak som bak,ok?

HT kontra FS
castrello skrev:
> Åtminstone rakt
> från hyllan är det svårt att hitta en HT i
> samma prisklass som kostar samma.

? :)

/Johan

HT kontra FS
Många personer har ju redan kommit med smarta svar. Jag kör FS och är jättenöjd med det. Tror det var Micke S (rätta mig om jag har fel) som vid ngt av mina många besök på pedalogerna sa att FS på långlopp tex handlar inte så mycket om att kunna passera tekniska hinder lättare utan att ta bort det uttröttande och konstanta skakandet som det kan bli på en HT. Sedan tycker jag att en FS blir lite mer allround... dvs extraknäcker som AM/trailbike om man nu inte jagat gram alltför mycket.
/Johannes

HT kontra FS
Mx_Hansen skrev:
> Jag fick trejde bästa tid på Dh rodeo med min HT
> samt vann min klass. Så man kan ju köra Dh med
> HT oxå.
>
> //Hansen

Jag förstår inte, vilken regel??

//Hansen

HT kontra FS
Johan/

såsade till det: menade att för samma pris som jag hamnade att lägga ut på min anthem är det svårt att hitta något framdämpat med avsevärt mycket bättre delar (och då avser jag framdämpade som köps icke-custom så att säga),

HT kontra FS
Största nackdelen med FS är att man bara får plats med ett flaskställ i "diamanten" och vikten. I fjol gick jag ifrån en jättelätt Giant XTC 0 till en Anthem 1 och fick mycket bättre resultat på Långloppen. Sen om det beror på cykeln är en annan femma, men jag var grymt nöjd med Anthemen. Ändå ska jag köra en ihopplockad XTC nästa år...

HT kontra FS
Det kommer förmodligen att bli mestadels asfaltsåkning. Men den ska även vara duglig för att köra det i skogen. Är HT att rekomendera då? Det nu aktuella ramen är en Giant XTC Compisite, någon som vet hur den är?

HT kontra FS
Kul med så många som verkar tro på XTC comp. Har själv kört hela 1h9min på min... I trainer. Känner att jag har svårt att dra några vettiga slutsatser av det;-) Min xtc comp (-06) väger 1293g (ram inkl växelöra) i storlek M. Vad jag har hört är att den är följsam och vibrationsdämpande vilket är viktigt för mig. Sen om den är bättre än min khs alite (1369g) är tveksamt. Den ramen är än så länge den bästa jag provat.

Tillbaka
Topp