Gäller det xc/marathon som de flest kör är min syn följande:
FS är tyngre (min anthem ram i storlek 20 är ca 2,5 inklusive dämpare, en hygglig HT-ram väger ca 1,5) och om du ska ha ner den i samma vikt måste du sätta mycket pengar till. Inte helt lätt att få bort ett kilo av cykeln. Men om jag hade att välja mellan en ht på 10 och en fs på 11 för långlopp skulle jag lätt välja FS. Men t.ex. min anthem spurtar utan gung och klättrar tusen gånger bättre än en HT i terrängen.
Enda nackdelen med FS är lite mera underhåll (men också det ganska lite vid XC), t.ex. lager och dämparservice. Men med tanke på hur mycket service man ger sin mtb är nog det extra som uppkommer pga bakdämpningen ganska försvinnande andel.
Tja, och pris förstås. T.ex. för 1000 euro är valet lätt. Men redan för ca 2000 euro tycker jag att det är lätt att välja FS före HT. Min anthem med r7 super/xt, lx växlar/julie/ hjul med xt, dt revo, xc 317/racing ralph / thomson, gobi plockade jag ihop för ca 1700 euro (tack vare en hel del sökande förstås). Åtminstone rakt från hyllan är det svårt att hitta en HT i samma prisklass som kostar samma.
Men smak som bak,ok?