Hugger vid trampning vid viss växel

Har precis köpt 2 st cyklar från XXL av denna modell:

När man har kedjan på det största drevet fram och det minsta bak så känner jag att det hugger det hela tiden när man trampar. Å skulle man trampa bakåt då så hoppar kedjan.

Jag har inte cyklat på säkert 10-15 år men det känns inte som att det ska vara så, eller är det svårt att få till ett flyt på alla växlar på en 3X10 växlad?

båda cyklarna beter sig nämligen på samma sätt. Å de kollade över båda cyklarna vid köpet.

Du ska inte köra den kombinationen

Tack för svaret. :)
Utveckla gärna ditt svar vilka kombinationer man ska använda.
Jag kanske tänker helt fel när det står 3x10 växlar. Då tänker jag 30 växlar.
Ska man kanske använda denna kombination 1-10 på de bakre kuggen med den mindre kuggen fram.
å sen bara gå upp till kugg 2 och 3 fram, dvs inte gå ned nått bak?

Senast ändrad:
Största-minsta och vice versa borde funka bra.
Att XXL-personal kollat igenom behöver förmodligen inte vara en garanti för att allt ska funka bra. Foto på bakväxeln bakifrån vid nämnda växelläge så kan någon förmodligen se om det Är ett fel man ser med blotta ögat.

Tack för svaret. :)
Utveckla gärna ditt svar vilka kombinationer man ska använda.
Jag kanske tänker helt fel när det står 3x10 växlar. Då tänker jag 30 växlar.
Ska man kanske använda denna kombination 1-10 på de bakre kuggen med den mindre kuggen fram.
å sen bara gå upp till kugg 2 och 3 fram, dvs inte gå ned nått bak?
I princip har du 3x10 växlar. Om du kör största fram och största bak får du dock en väldigt sned kedjelinje (större förluster). Detsamma gäller minsta fram och minsta bak. Dessutom behöver du inte använda de växlarna då du med mellanklingan fram kan få till utväxling som inte skiljer sig mkt från de nämnda extremvarianterna.

Personligen har jag två klingor (fram) och jag undviker de två största dreven (bak) när jag ligger på stora klingan och motsv. för de två minsta när jag ligger på lilla fram.

Ursäkta skyller på ölen :) vilket fall får du inte flytet kan man göra en justering. Är bra att lära sig. Finns billiga mekställ som funkar bra.

Har man nyss köpt cyklarna så bör man ju gå tillbaka till handlaren och be dom fixa problemet. Om inte annat så dom lär sig att leverera injusterade produkter.

Annars så är det ju som @Jacke89 bra att lära sig justera växlarna på egen hand för förr eller senare behöver du göra det ändå..

Har precis köpt 2 st cyklar från XXL av denna modell:

När man har kedjan på det största drevet fram och det minsta bak så känner jag att det hugger det hela tiden när man trampar. Å skulle man trampa bakåt då så hoppar kedjan.

Justering av växelns ändläge alt. vajerspänningen bör fixa detta.
Här förklaras det hyfsat enkelt https://www.cykloteket.se/cyklopedin/mektips-justera-shimano-bakvaxel/

Sorry, jag var ute å kollade igen. Det är när jag har de största drevet fram och det största drevet bak som problemet uppstår. Dvs när kedjan går som snedast.
88676876-30C9-4B43-9664-EEB59744B1FD.jpeg

Sorry, jag var ute å kollade igen. Det är när jag har de största drevet fram och det största drevet bak som problemet uppstår. Dvs när kedjan går som snedast. Visa bilaga 431840
Det är ju som andra skriver ovan en kombination man bör undvika. Det kan ju ev. gå att justera så det fungerar lite bättre än det gör idag men det är inte säkert.

Hej.. Det har påpekats i andra trådar att kedjan nog inte är maximalt smord för cykling när du köper en ny cykel. Det som ligger på är snarare en rostskyddsolja, inte en smörjolja. Var lite pigg på att smörja in kedjorna generöst med den smörjolja du tänkt , veva runt lite och torka av överskottet. Genom att repetera ett antal gånger så byter du ut rostskyddet mot din smörjolja och får bättre växlingsegenskaper. Jag skulle tro att om du känner på oljan som sitter på idag, så är den ganska seg. Jämför med smörjoljan.. Om du cyklat tidigare så vet du nog att ( rätt ) smörjning av kedjan är fundamental för en kedjeväxel, typ den du köpt. mvh borano20

Tillbaka
Topp