Hur är årets årgång av magicshine-lampor på XXL?

Hälsingland

Aktiv medlem

Hälsingland

Aktiv medlem
Aha! Nej, det har jag missat. Hittade bara tre ljusstyrkelägen + ett blinkande. Vad är skillnaderna?

1603450491346.png

På min Monteer 5000 blev det som natt och dag, jag körde väl i lägsta mode första gången jag testade den. Var måttligt nöjd med effekten, men så var ju bara de två nedersta dioderna tända 🙃

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Det är smartare än de beskriver. När man skapat en ljusprofil i appen (jag tog bort alla blinklägen och mellansteg och hade två lägen: 20 % och 90 %) så är det de lägena som knappen på lampan (och BT-fjärren) hoppar mellan, i evig tid. Man behöver alltså bara använda appen för att ställa in ljusprofilen (som jag tidligen valt att kalla den) och sen kan man elda upp telefonen om man vill.

Det är alltså väldigt smidigt (även om det kan ta lite tid att få telefonen att fatta eld).
det låter ju som en förbättring, särskilt om själva lampan saknar den attraktiva funktionen att kunna toggla både upp och ner i menyn. hur är det med den saken?

har den finessen på mina skogslampor, vanebildande. självklar funktion egentligen.

har liknande tvåvägsmöjlighet på bilens bränsledator. på frugans är det däremot enkelriktat, det blir en helvetes massa tryck när man ske ett eller två steg åt "fel" håll. urbota korkat.

kais01

Aktiv medlem

dogday

Aktiv medlem
det låter ju som en förbättring, särskilt om själva lampan saknar den attraktiva funktionen att kunna toggla både upp och ner i menyn. hur är det med den saken?

har den finessen på mina skogslampor, vanebildande. självklar funktion egentligen.

har liknande tvåvägsmöjlighet på bilens bränsledator. på frugans är det däremot enkelriktat, det blir en helvetes massa tryck när man ske ett eller två steg åt "fel" håll. urbota korkat.
Bara en knapp på lampan, men programmerar man bara två lägen (tyckte det räckte med motsvarigheten till halv- och helljus – speciellt då jag kunde välja exakt ljusstyrka på både) så blir ju funktionen densamma. Vill man ha fler lägen blir det till att klicka runt, tyvärr.

ser ju hyggligt oanvändbart ut, ffa beträffande bredd i fjärran. du kan få till spridning med en bit fruktpåseplast. de kommer med olika grad av pärleffekt, och bromsar inte ljusmängden så farligt,
Ja, det såg inte bra ut. Har bara kort testat min Monteer 3500 från balkongen men upplevde att den gav helt rimlig spridning. Är nog som Hälsingland påpekar, att thomalin missat att slå på alla lampor och bara har de två spottarna igång på de där bilderna.

ANTR

Medlem
Så himla konstigt.
Jag beställde en mj-900es 1500 lumen i tron om att det var en likadan som min kompis har.
Det visade sig sen att han hade en mycket ljusstarkare modell, och då börjar man ju tvivla på kapaciteten hos en 1500 ln.

Då måste jag kolla lite reviews såklart.
MEN det finns ju ingenting på 900es.
Inte ens på magicshines hemsida.

Vad är det för lampa egentligen? Någon som har den?

thomalin

Aktiv medlem
Har du sett att det finns tre olika modes? Det missade jag första gången, dubbelklick ändrar mode sen finns det tre olika lägen i varje mode.
Perfekt, ska testa i kväll!
Tack! Nu kanske jag slipper köpa ytterligare en lampa 🙂
Testade att använda alla lägen som fanns, 2,3 och 5 lampor 3 styrkor per läge. Nedan bild visar 5 lampor läge 3. Svårt att jämföra på en gräsmatta och jag vet ju inte vilken nivå jag hade när jag var i skogen och tog de andra bilderna. Tycker ändå att det ser bättre ut.

4669A73E-A3A5-4439-AF8A-4D5CA1B2DA89.jpeg

Vore kul om någon slängde på sig sin gopro och filmade med monteer 5000 lampan så man fick se hur det ser ut!

Makten

Aktiv medlem
Att försöka bilda sig en uppfattning om en lampa utifrån bilder är tyvärr ganska döfött om man inte vet kamerans inställningar (och kan tolka dessa genom att vara haj på foto). Alla kameror som har nån form av automatik kommer att försöka exponera bilden "korrekt" oavsett hur stark eller svag lampan är. Alltså ser man omöjligen hur starkt det lyser på bild.

Hälsingland

Aktiv medlem
Hur stor är skillnaden mellan en 3200 och 5000 skulle du säga?
Svårt att säga, jag har MJ-906 som inte verkar finnas längre och den är det bra fräs i ändå för pengen. Köpte den på rea rätt billigt. Jag har nog inte jämfört den särskilt mycket heller, ska ev ut en sväng ikväll så jag kan göra ett snabbtest då.

dogday

Aktiv medlem
Hur stor är skillnaden mellan en 3200 och 5000 skulle du säga?
Jag hade en MJ906 (3200 påstådda lumen) hemma ett tag (trasig kontakt så fick skicka tillbaka till magicshine.de efter mycket tjafs) och jämförde den med Monteer 3500 (påstådda lumen). Den sistnämnda var tydligt starkare, mycket mer än vad 300 lm skulle göra. Gissar att de nyare är bättre konstruerade gällande både LED:ar och optik.

Henk2055

Medlem
Jag hade en MJ906 (3200 påstådda lumen) hemma ett tag (trasig kontakt så fick skicka tillbaka till magicshine.de efter mycket tjafs) och jämförde den med Monteer 3500 (påstådda lumen). Den sistnämnda var tydligt starkare, mycket mer än vad 300 lm skulle göra. Gissar att de nyare är bättre konstruerade gällande både LED:ar och optik.
Jag har en MJ906 3200 lm på hjälmen och tycker den fungerar alldeles förträffligt där, men jag behöver nåt till styret också. Hade tankar på en Monteer 5000 men funderar på om det verkligen behövs.

dogday

Aktiv medlem
Jag har en MJ906 3200 lm på hjälmen och tycker den fungerar alldeles förträffligt där, men jag behöver nåt till styret också. Hade tankar på en Monteer 5000 men funderar på om det verkligen behövs.
Tror inte den behövs (det skulle i så fall vara om du cyklar med någon som krossar dig ljusmässigt så du hamnar i "skugga", det har jag upplevt och det är knepigt), men den kanske är den enklaste billiga&starka att få tag i. Köpte min Monteer 3500 till styret på XXL-rea för 999 SEK och den lyser alldeles tillräckligt; dock finns den inte längre i lager.

För min del kan det bli en Monteer 5000 på styret och flytt uppåt av 3500 när/om det blir rea på 5000, om nu inte 3500 dyker upp igen.

jouh

Ny medlem
Klickade hem dessa igår, får hoppas att de är något att ha! Ångrar lite att jag inte la till ett större batteri på den andra lampan men den ska vara till hjälmen så jag ville inte köpa något allt för stort och tungt.

Fick du hem de? Hur var de isf?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer