Hur är det med Cykloteket nu för tiden?

Hasse#7

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
mr.morango sa:
Att hänga ut ett enskilt företag på ett entusiastforum kan få ganska stora konsekvenser för företaget. Inte minst om man antyder att de inte ska klara sina åtaganden relaterat till ekonomiskt reultat. Jag ser verkligen fram mot era slutsatser i form av konkreta siffror och slutsatser i nyckeltal.
Tja. Åas gör jag inte affärer där jag har för avsikt att kunna hävda någon sorts åtagande om de ser vissna ut ekonomiskt. Cykloteket ser i mina ögon vissna ut. En sadel eller hjälm - inga problem! Men som sagt risken att företag som går med förlust slutar att finnas är enligt erfarenhet inte obetydlig. Sunda företag med liten risk att försvinna gör vinst och har jämn eller ökande omsättning. Nu har jag inte läst ekonomi sedan 80-talet så jag inser att det finns massor JAG inte vet eller förstår. Däremot säger min erfarenhet att företag som går med förlust oftare konkar än företag som går med vinst. Och om jag väljer att avstå en affär med ett företag som jag inte tycker ser sunt ut så gör jag väl bara mitt jobb som konsument?! För en marknadsekonomi skall fungera behövs upplysta konsument vilka fattar sina inköpsbeslut på logiska grunder?
Nu var det för mycket förlust i resonemanget. Det kan jag säga med säkerhet utan att vara ekonom.
Edit: det hann tydligen fixas före citering.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
mr.morango sa:
Att hänga ut ett enskilt företag på ett entusiastforum kan få ganska stora konsekvenser för företaget. Inte minst om man antyder att de inte ska klara sina åtaganden relaterat till ekonomiskt reultat. Jag ser verkligen fram mot era slutsatser i form av konkreta siffror och slutsatser i nyckeltal.
Tja. Åas gör jag inte affärer där jag har för avsikt att kunna hävda någon sorts åtagande om de ser vissna ut ekonomiskt. Cykloteket ser i mina ögon vissna ut. En sadel eller hjälm - inga problem! Men som sagt risken att företag som går med förlust slutar att finnas är enligt erfarenhet inte obetydlig. Sunda företag med liten risk att försvinna gör vinst och har jämn eller ökande omsättning. Nu har jag inte läst ekonomi sedan 80-talet så jag inser att det finns massor JAG inte vet eller förstår. Däremot säger min erfarenhet att företag som går med förlust oftare konkar än företag som går med vinst. Och om jag väljer att avstå en affär med ett företag som jag inte tycker ser sunt ut så gör jag väl bara mitt jobb som konsument?! För en marknadsekonomi skall fungera behövs upplysta konsument vilka fattar sina inköpsbeslut på logiska grunder?
Nu var det för mycket förlust i resonemanget. Det kan jag säga med säkerhet utan att vara ekonom.
Yepp!

Kollade bara för skoj skull med min favorit "lbs" och där var iaf rätt färg på siffrorna. Dock verkar inte cykel vara överdrivet lönsamt för någon. Kanske är det nätförsäljningen som gör det tufft?

https://www.allabolag.se/5565773545/tcm-tyreso-cykelmagasin-ab

thomalin

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
mr.morango sa:
Yepp!

Kollade bara för skoj skull med min favorit "lbs" och där var iaf rätt färg på siffrorna. Dock verkar inte cykel vara överdrivet lönsamt för någon. Kanske är det nätförsäljningen som gör det tufft?

I stort sett all butikshandel i Sverige har det otroligt tufft just nu, nyemissioner, rekonstruktioner och konkurserna duggar tätt. De som hanterar kunder bäst, trimmar sitt sortiment, sin logistik och sin e-handel vinner.

Luzen

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
mr.morango sa:
Yepp!

Ett välmående bolag med ett Eget Kapital på ca 4,1 mkr med oms på 19 mkr.
Korta skulder på 2,6 och omsättningstillgångar på 8,1.
Det är ett starkt bolag!

Bengt-re

Aktiv medlem
Luzen sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
mr.morango sa:
Yepp!

Ett välmående bolag med ett Eget Kapital på ca 4,1 mkr med oms på 19 mkr.
Korta skulder på 2,6 och omsättningstillgångar på 8,1.
Det är ett starkt bolag!
Det är min spontana tolkning också även om jag inte kan företagsekonomi.

Ok, så vi hamnade i att alla känner lite som de vill. Tycker fortfarande att det är olyckligt med antydningar om konkurs. Väntar fortfarande på lite konkterata nyckelsiffror.

Luzen

Aktiv medlem
mr.morango sa:
Ok, så vi hamnade i att alla känner lite som de vill. Tycker fortfarande att det är olyckligt med antydningar om konkurs. Väntar fortfarande på lite konkterata nyckelsiffror.
Väntar du på nyckeltal från mig? Jag har inte skrivit om konkurs.

thomalin

Aktiv medlem
mr.morango sa:
Den enda som nämnt konkurs är du, flera gånger. Det började när du tolkade någon annans ord som att denne menade konkurs.

thomalin sa:
mr.morango sa:
Den enda som nämnt konkurs är du, flera gånger. Det började när du tolkade någon annans ord som att denne menade konkurs.
Nej så är det inte. Flera som implicit antyder. Pinsamt att ingen kan vara mer konkret och saklig.

thomalin

Aktiv medlem
mr.morango sa:
thomalin sa:
mr.morango sa:
Nej så är det inte. Flera som implicit antyder. Pinsamt att ingen kan vara mer konkret och saklig.
Då tolkar vi olika.

Kneecap

Aktiv medlem
mr.morango sa:
Tjena!

Flera? Jag tolkade Luzen lite så när jag läste hans inlägg men när jag läser det igen så gör jag inte det. Jag har då inte antytt något om konkurs, enbart att företaget inte verkar välmående. Det är alltså enbart din tolkning.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Cykloteket är grundläggande baserade på butikstillväxt. Nu har ju internetförsäljningen och ombyggnaden av Norrtull jagat ifatt så fallggbutiken i Norrtull får läggas ner. Sedan är ju prissättningen skitsvår. Antingen försöka konkurrera mot nätpriserna eller hävda kvalitativa mervärden, tex service för differentiering.

Kort sagt behöver de strategiskt välja om de ska bli prisledande volymbutik (online), typ cykelkraft, eller fokuserad kvalitetsvarumärke för medvetna cyklister, typ Cykelcity. Här har de tvekat i över 10 år. Det kostar i brist på tillväxt eller lönsamhet.

Hasse#7

Aktiv medlem
En känsla jag har som inte är kopplad till just Cykloteket. Det måste finnas ett strukturellt fel när det verkar helt hopplöst att driva cykelverksamhet inom landet. Cykling är vad jag ser på uppgående, det är sjukt dyrt och krångligt att köra bil i städer. Ändå går det inte att få ihop det hela. Är det kostnader på vägen mellan tillverkare och kund, eller att vintern är för dålig marknad för länge, eller internethandeln? Men det är alldeles för mycket saker som är storleksberoende för att förklara köp utomlands. Ingen börjar dag ett med att köpa en cykel från Canyon och skor från Wiggle för att sedan köpa en stål-MTB från Peru. Massan vill bara hitta ett sätt att transportera sig eller börja träna. Marginalerna måste vara för små eller kostnaderna man drar på sig för stora. Det är ingen kritik mot handlare, bara ett svårlöst mattetal.

Edit: Glömde en komponent. Kanske är det de stora varuhuskedjorna som dödar barncykelmarknaden och de stora sportkedjorna som dödar vuxenmarknaden? Då i så fall genom kunders okunnighet eller en annan inköpsmodell som tar bort kostnader utan reellt värde.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
En känsla jag har som inte är kopplad till just Cykloteket. Det måste finnas ett strukturellt fel när det verkar helt hopplöst att driva cykelverksamhet inom landet. Cykling är vad jag ser på uppgående, det är sjukt dyrt och krångligt att köra bil i städer. Ändå går det inte att få ihop det hela. Är det kostnader på vägen mellan tillverkare och kund, eller att vintern är för dålig marknad för länge, eller internethandeln? Men det är alldeles för mycket saker som är storleksberoende för att förklara köp utomlands. Ingen börjar dag ett med att köpa en cykel från Canyon och skor från Wiggle för att sedan köpa en stål-MTB från Peru. Massan vill bara hitta ett sätt att transportera sig eller börja träna. Marginalerna måste vara för små eller kostnaderna man drar på sig för stora. Det är ingen kritik mot handlare, bara ett svårlöst mattetal.

Edit: Glömde en komponent. Kanske är det de stora varuhuskedjorna som dödar barncykelmarknaden och de stora sportkedjorna som dödar vuxenmarknaden? Då i så fall genom kunders okunnighet eller en annan inköpsmodell som tar bort kostnader utan reellt värde.
Cykloteket går bort för mig då dom inte har prylar som jag vill ha och skulle det vara något så är det dyrt. Hur är företagsmodellen egentligen, är det inte franciche?
Idag måste väl en handlare ha massor av prylar på hyllan i form av reservdelar då det bara till skivbromsar finns en uppsjö av fastsättningar och axlar.

A.Fritzon

Aktiv medlem
Finns ju e-handlare i Sverige som går 100-150 miljoner back och folk handlar där fortfarande.

Patrol

Medlem
thomalin sa:
Om Cykloteket och t ex Sportson hade agerat som en butikskedja, och förstärkt fördelarna med det och använt sig av dessa, så hade de förmodligen både gått bättre och fått sälja åtminstone två cyklar till, till mig. Sportson hade t ex en hoj jag ville ha i lager sist jag skulle köpa, men behandlingen efter köpet innan, gjorde att jag la 45k i en annan butik.

Att man som kedja nekar en kund som flyttat nyköpsservice på nya orten är för mig en gåta. Att man som kedja jiddrar när man köper i ena butiken och lämnar tillbaka i andra är också en gåta, jag är ju för bövelen en person som de får en chans att vinna över från grannbutiken...

Sen är ju jag en sån där kund som inte kan gå in i en cykelaffär utan att handla sånt jag villhöver, så varje verkstadsbesök hade garanterat genererat merförsäljning.
@thomalin, den här historien får du gärna berätta lite djupare för mig. Det är inte ett sätt som vi vill att våra butiker ska agera på utan snarare som en kedja som finns där för kunden oavsett vart man handlat. Genom att vara svåra och aviga kommer vi få det svårare att konkurrera, inte lättare.

Som sagt, du får gärna slå mig en signal eller dra bakgrunden i ett PM om du vill kan och orkar så ska jag ta upp det på på lämplig franchiseträff.

Tack på förhand
Jonas
Marknadschef Sportson

Stewe

Aktiv medlem
Cykloteket i Häggvik verkar gå bra.
Alltid mycket folk och en trevlig familjär stämning.

Dom hejar när man kommer och jag känner mig aldrig påhoppad och att dom vill sälja till varje pris.

Mamel

Medlem
Cykloteket i Häggvik verkar gå bra.
Alltid mycket folk och en trevlig familjär stämning.

Dom hejar när man kommer och jag känner mig aldrig påhoppad och att dom vill sälja till varje pris.
Hm, intressant. Själv är jag missnöjd med Cykloteket Häggvik, så missnöjd att jag faktiskt beslutat att aldrig handla där mer. Köpte en Scott Genius 900 Tuned våren 2019 och rätt omgående blev det problem med droppern. Två avhjälpningsförsök misslyckades och till slut beställdes en ny dropper. Allt som allt tog det ca nio månader. Det är förstås alldeles lång tid, men jag fick låna en dropper under tiden så inga problem eller sura miner från min sida pga det. Det som gjorde mig missnöjd var att jag tvingades till att ständigt lämna in cykeln och komma tillbaka och hämta den. Enligt lag ska köprättsliga fel avhjälpas inom skälig tid, men trots att avhjälpandet tog nio månader - alltså långt ifrån skälig tid - fick jag så att säga "ställa mig i kön". Om man ska avhjälpa ett fel och har gått över "skälig tid" måste man släppa det man har för händer och prioritera avhjälpandet.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när den nya droppern skulle monteras, ett arbete som enligt uppgift skulle ta några minuter, men som var helt omöjligt att göra medan jag väntade. Jag tror det har tagit mig åtta tur- och returresor till Cykloteket, sammanlagt över 20 mil, för att få ordning på det.

Det finns en trevlig och kunnig säljare ska sägas, men personalen i övrigt lämnar en del övrigt att önska.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag var inne i en butik idag i förbifarten.
Skulle bara ha ett par handtag till MTB och lite bars, när jag kommer in står en kund och argumenterar om något problem med en cykel hen köpt.

De står och argumenterar ganska länge och då jag står i kö bakom råkar jag höra att cykeln levererades med fel däck, hjulen hade lämnats in och efter däckbytet var plötsligt en ventil kortare än den andra, ingen förklaring till varför eller att slang hade bytts kunde varken verifieras eller dementeras. Det kortare ventilskaftet (25mm ist för 30mm) fungerar inte med kundens pump, den anställde hade inga svar. Efter ett tag ber personen bakom disken kunden kliva åt sidan ett tag då del bildats en relativt lång kö bakom.

Med tanke på att kunden hade ett MTB hjul med ett 500:-+ (i näthandeln) bontrager däck så gissar jag att kunden köpt en Trek för 25K eller mer.

Jag ville bara skrika: Men byt för helsike till en slang med 30mm långt ventilskaft och sluta tjafsa om en slang!!!

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag var inne i en butik idag i förbifarten.
Skulle bara ha ett par handtag till MTB och lite bars, när jag kommer in står en kund och argumenterar om något problem med en cykel hen köpt.

De står och argumenterar ganska länge och då jag står i kö bakom råkar jag höra att cykeln levererades med fel däck, hjulen hade lämnats in och efter däckbytet var plötsligt en ventil kortare än den andra, ingen förklaring till varför eller att slang hade bytts kunde varken verifieras eller dementeras. Det kortare ventilskaftet (25mm ist för 30mm) fungerar inte med kundens pump, den anställde hade inga svar. Efter ett tag ber personen bakom disken kunden kliva åt sidan ett tag då del bildats en relativt lång kö bakom.

Med tanke på att kunden hade ett MTB hjul med ett 500:-+ (i näthandeln) bontrager däck så gissar jag att kunden köpt en Trek för 25K eller mer.

Jag ville bara skrika: Men byt för helsike till en slang med 30mm långt ventilskaft och sluta tjafsa om en slang!!!
Håller med men....

slang 2020? På mtb? Med findäck?

virrree

Ny medlem
Var inne på cykloteket i Täby igår och det var som om de var på väg att stänga, inte en cykel på display och endast lite blandat skrot kvar på hyllorna. Frågade försäljaren om de skulle flytta och denne sa att allt var ganska oklart just nu. Någon som hört något mer??

thomalin

Aktiv medlem
Var inne på cykloteket i Täby igår och det var som om de var på väg att stänga, inte en cykel på display och endast lite blandat skrot kvar på hyllorna. Frågade försäljaren om de skulle flytta och denne sa att allt var ganska oklart just nu. Någon som hört något mer??
När jag frågade för några veckor sen så sa de att de inte fick tag i varor pga corona. Men nu är det verkligen soprent... så det var nog inte sant.

staine

Aktiv medlem
Lika soprent i Västberga. De skyllde på stor efterfrågan samt corona. Och jag som bara skulle ha tag på laglappar...

thomalin

Aktiv medlem
Lika soprent i Västberga. De skyllde på stor efterfrågan samt corona. Och jag som bara skulle ha tag på laglappar...
Dom får väl beställa från Tyskland som alla andra? Det dom lägger på sen borde väl räcka? ;)

Jag har fö beställt flera gånger under pandemin, den enda leveransen som varit sen är den senast från R2 som tagit 20 dagar pg a att varan inte fanns. Återstår att se om Postnord klarar sista biten efter att dhl lämnat över... paketet skall komma idag.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag var in på butiken i Västberga igår eftermiddag och det var allt annat än soprent. Massor med kläder, cyklar och annat på hyllorna och de reservdelar jag behövde hade de också hemma. Sen kanske de inte har lika stort utbud som vanligt men det såg inte alls tomt och öde ut.

etnica

Aktiv medlem
Jag var in på butiken i Västberga igår eftermiddag och det var allt annat än soprent. Massor med kläder, cyklar och annat på hyllorna och de reservdelar jag behövde hade de också hemma. Sen kanske de inte har lika stort utbud som vanligt men det såg inte alls tomt och öde ut.
Jag var där igår och jo det var ganska rent mot vad det brukar vara. vardagscyklarna var soprent borta och var inte mycket cyklar som hängde i taket heller.

Stervelo

Aktiv medlem
Cyklar har jag fått intrycket att det är vanligt att de bestämmer årstilldelningen i början av året, då läggs beställningar för hela cyklar som ska räcka hela året. Sen kom corona, allt sålde slut, därav tomt på nya cyklar. Lite billigare segmentet, upp till säg 15k är soprent senjuni/ juli, typ överallt. Det är min spaning.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag var där igår och jo det var ganska rent mot vad det brukar vara. vardagscyklarna var soprent borta och var inte mycket cyklar som hängde i taket heller.
Det fanns säkert färre varor än vanligt men totalt öde var det inte. Stor skillnad på soprent och lite mindre utbud.

staine

Aktiv medlem
Det fanns säkert färre varor än vanligt men totalt öde var det inte. Stor skillnad på soprent och lite mindre utbud.
Är det inte dignande hyllor så kallas det soprent. Halvtomma hyllor säljer inte. Det ser öde och trist ut. Nu var jag iof ändå där i dag igen och köpte en slang. Den hade de. Men inga laglappar, fortfarande.
Kläder skrev någon att det fanns massor, ja det sista som tar slut på planeten lär ju vara kläder!

-Andy-

Aktiv medlem
Är det inte dignande hyllor så kallas det soprent. Halvtomma hyllor säljer inte. Det ser öde och trist ut. Nu var jag iof ändå där i dag igen och köpte en slang. Den hade de. Men inga laglappar, fortfarande.
Kläder skrev någon att det fanns massor, ja det sista som tar slut på planeten lär ju vara kläder!
Näe, det finns väl någon form av skala. Att det har lite sämre utbud än normalt är inte ”soprent”. Trist att de inte hade laglappar.

Var vi verkligen inne i samma butik?

Juhlin

Aktiv medlem
Försöker komma i kontakt med Cykloteket för att fråga om de har några saker i butik, så jag slipper åka en mil dit från jobbet och sedan vända 3,5 mil hemåt åt motsatt håll om det inte skulle finnas.

Men växeln stänger 17.00, och direktnummer till butikerna finns inte.

Det känns genomtänkt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer