Hur är föret i GBG?

PeterA

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jag drar ut och rekar lite några timmar i Sisjöområdet i kväll. Är det inget kul blir det nog en havstur med lite ö-hoppning imorgon. Det var några år sedan sist.
/Peter

PeterA

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Visst är det underbart i skogen. Tyvärr är det lite väl tungåkt på mina roliga tekniska stigar. Jag snurrade runt lite. Passade på att stigfinna lite uppe på Trollåsen. Följde lite spår där folk gått, men de tog alltid slut vid något stup:-(
Cyklade efter havet hem. I morgon kör jag lita öhoppning istället.
/Peter

Senast redigerad av en moderator:

Robert

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Vi har kört i Sisjöområdet de senaste veckorna och har haft olika snö varje gång. Senast var det torr lösnö, jobbigast hittills. Är det på väg mot tung blötsnö snart? Jag kan rekommendera de ny spångarna från Oxsjön och söder ut.

Trailmaster

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Vättle är inget vidare det ligger ca en halv meter snö och stigarna är inte upptrampade ännu.
Gjorde ett försök i lördags men fick ge upp då det bara var jobbit.
Men i Delsjöterrängen som vi körde på söndagen var det mestadels upptrampade stigar som går fint att köra på

ol__

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville bara passa på att tipsa om att Alla
> "jockes" stigar samt runt norra långvattnet är
> helt magiskt just nu!!!!

Norra långevattnet? = västra? Jag var där idag och tänkte cykla runt men vände vid norra delen då det gick väldigt tungt där. Jag är iofs väldigt otränad, och det kan ju varit bättre längre fram.

Tips på bra vinterstigar för en som är nybörjare och otränad? (gärna specifika tips, jag hittar inte så bra utanför de större vägarna i skatås)

soderblom: Jag har inte dubbdäck och upplevde inte att jag saknade det. Det sladdade lite i snön, inget jag tror dubbar hade hjälp mot.

Virusko

Medlem
Hur är föret i GBG?
xyz-saft skrev:
> Jag hojjade i Hisingsparken idag. Det fungerade
> ypperligt.

Det gjorde jag med, då kanske det var dina spår jag följde efter borta vid skogen volvo tuve och 4h-gården och ishallen?
Det var kanonfint att trampa i hisingsparken idag, och det har som väl är varit mycket promenadfolk ute och trampat upp stigar. Fint va ordet!

(jag kör dubbfritt)

underscore

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
Eller mina, körde nokian dubbisar så lite sporadiska märken. Iaf vid volvo tuve/4h. Kom från tuves berg.

Hur kör man eg för att fortsätta på stig efter att man kommit ut till volvo tuve? Jag brukar haka på den "roliga" biten av den gröna och lite därtill i skog sen kör jag alltid vilse.

PeterA

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Körde några timmar i Sisjön utan dubbdäck. Det fungerade riktigt bra. Dock fanns det några ställen som var riktigt hala och givetvis stöp jag i backen på ett av dem...
/Peter

xyz-saft

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Virusko skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hojjade i Hisingsparken idag. Det fungerade
> > ypperligt.
>
>
> Det gjorde jag med, då kanske det var dina spår
> jag följde efter borta vid skogen volvo tuve och
> 4h-gården och ishallen?
> Det var kanonfint att trampa i hisingsparken idag,
> och det har som väl är varit mycket promenadfolk
> ute och trampat upp stigar. Fint va ordet!
>
> (jag kör dubbfritt)

Jag var inte långt efter nån annan på cykel vet jag. Mötte ett par med en pudel precis ovanför slätta damm och dom sa att dom precis mött en annan cyklist. Jag försökte följa spåren, men tappade dom vid bron över mossen.

Var en sväng bort mot 4-h gården och lite runt omkring, samt runt slätta damm. Jag har lite svårt att hitta nya stigar, måste helt klart med på nån ride snart.

(kör dubbfritt jag med)

underscore

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
xyz-saft skrev:
> Jag var inte långt efter nån annan på cykel vet
> jag. Mötte ett par med en pudel precis ovanför
> slätta damm och dom sa att dom precis mött en
> annan cyklist. Jag försökte följa spåren, men
> tappade dom vid bron över mossen.

Det var jag. Mötte dom efter jag gett upp att hitta roliga stigar och tog småstigar bredvid motionsspåren bort mot skogome.

Virusko

Medlem
Hur är föret i GBG?
stefan_ skrev:
> xyz-saft skrev:
> > Jag var inte långt efter nån annan på cykel
> vet
> > jag. Mötte ett par med en pudel precis
> ovanför
> > slätta damm och dom sa att dom precis mött en
> > annan cyklist. Jag försökte följa spåren,
> men
> > tappade dom vid bron över mossen.
>
> Det var jag. Mötte dom efter jag gett upp att
> hitta roliga stigar och tog småstigar bredvid
> motionsspåren bort mot skogome.

Vilken osis, verkar som om vi har snurrat i terränglådan alla tre samtidigt utan att träffas.
Det finns en del alternativ att köra borta vid Volvo tuve, beroende på vartifrån du kommer.

Jag är ledig hela dagen idag med, så jag är inte ledsen om nån får för sig att köra en sväng på dagen idag.

underscore

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
Virusko skrev:
> Vilken osis, verkar som om vi har snurrat i
> terränglådan alla tre samtidigt utan att
> träffas.
> Det finns en del alternativ att köra borta vid
> Volvo tuve, beroende på vartifrån du kommer.
>
> Jag är ledig hela dagen idag med, så jag är
> inte ledsen om nån får för sig att köra en
> sväng på dagen idag.

Vaknade med lite feber inatt så fick bli sängen idag. Jag vill nog antingen vidare mot biskopsgården eller tillbaka till skogome, fast gärna roligare stigar än att tvingas vara precis inpå eller korsa en del motionsspår. Några enkla tips var jag kan börja leta? Jag kör mycket i mörker och att leta stigar kan vara lite småjobbigt (kamp mot klockan/batteritiden).

PeterA

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Någon som cyklat nyligen och som kan ge en update får hur det ser ut i skogarna.
Slaskigt?
Halt?
Sitter tjälen i eller har den släppt?
/Peter

Ola

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Bra, nästan grymt bra i Kållered, runt Horsickan samt runt Södra Långvattnet. Man fastnar lite på uppförsbackar, men inget slask i skogen iaf.

Edit: minimalt med is.

Ola

Robert

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Föret är toppen i Delsjömområdet. Precis som det har varit den senaste månaden. Lite lösare på vissa ställen och fastare på andra. Nu har äntligen fotfolket gjort jobbet och skapat fina rodelbanor.
Passa på att cykla nu innan leran kommer.

Leo

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
Det var fantastisk före för cykling i Delsjöskogen i tisdags kväll! Packad snö på alla stigar där folk gått, dvs nästan överallt. Vi körde två mil på två timmar, behövdes inga dubbdäck heller. Fryser det på lite till blir det ännu bättre.

/Leo

brummeln

Medlem
Hur är föret i GBG?
Får slå ett slag för Änggårdsbergen efter en kortare tur ikväll. Hård och kompakt snö på stigarna med ett litet lager puder sen i natt. Fantastiskt roligt.
Lite lurigt utanför det upptrampade som tog tag i däcken i diverse riktningar å nästan fick omkull mig, men det berodde nog mer på min ovana. Å spann lite uppför det brantaste trots rätt löst pumpat, men det var inget större problem.
Men framför allt, inte en själ där på kvällen.
Hakka 300or satt på.
//Micke

C-dale

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Regn o 2+ i Mölndal nu. Med återgång till några minusgrader igen imorgon blir det intressant ;=I

geneve.jpg ht=544

/S

Leo

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
Ja, igårkväll var det fantastiskt före för skogscykling i Göteborg. Delsjöskogen visade sin bästa vintersida, underbara hårda snabba stigar som inte ens krävde dubbdäck. Imorgon torsdag blir det dock andra bullar, nu är dubbdäcken monterade och jag räknar med att det ser ut som en rodelbana i skogen imorgon...dvs, ännu snabbare och ännu isigare stigar... :-9

/Leo

C-dale

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Fly me to the moon..

1001008kopiera.jpg ht=390

Dagens före i Delsjöområdet är bristande skare, ej den rodelbana som jag hade väntat mig :(
Bäst idag: Härlanda tjärn, vindstilla och en sol som kädes som en fin marsdag.
Försökte köra in på 2 stigar: Hörnberget o Ugglebäcken, men det funkar bara i nerförsbackar eftersom man mosar den bristande skaren hela tiden, Tungt, tungt, tungt..
Plogade vägar går fint. Oplogade vägar där det gått mycket folk är ändå väldigt jobbiga (iaf för en pensionär.)

Man får hoppas att folk ger sig ut o går utav h-e på stigarna i helgen, annars är det nog en Pugsley eller möjligen Muddy Mary FR 2.5" med 0,5 bar som gäller.

/S

brummeln

Medlem
Hur är föret i GBG?
Likadant i Änggårdsbergen under kvällens tur, uppför fick det blir apostalhästarna.
Rakt fram gick att cykla där folk gått.
Där ingen gått fick man vara beredd att lägga tynden bak för att inte framdäcken skulle sjunka ner och ta tvärstopp. Alternativt hålla så hög fart att man flöt något ovanpå skaren. Något...jobbigt.
Nerför var naturligtvis kul. Men underbart är kort.

//Micke

PeterA

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Dunderföre i Sandsjöbacka;-). RR finns i annan tråd.

3-5 cm skare på större delen av Sandsjöbackaleden. Man måste vara mycket envis för att cykla där. Det var jag idag:-)
/Peter

paprikan

Medlem
Hur är föret i GBG?
C-dale!

Jag är dig evigt tacksam för din rapport. Jag hade börjat ta fram trainern när jag såg ditt inlägg, ändrade mig raskt, kastade in ungarna hos grannen och la värmesulorna till rätta.

Fick pga av det njuta av ett super roligt men superjobbigt pass med Leo! Jag var den ende utan dubb men jag klarade mig fint utan dubb i skaren.....

Tack

Patric

Leo

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
Det är körbart i Delsjöskogen, om man tar i lite extra. :-) Man klarar sig även utan dubbdäck, då all is numera är täckt av snö och skare. Hade dock bytt till dubbdäck och viss fördel har man på vissa grusvägar där det ligger blankis. Vi körde ikväll en runda på 17km på drygt två timmar. Frisbeegolfbaneslingan från Apslätten och till Härlanda tjärn är helt ok, tungkörd men framkomlig. Därefter tog vi oss till Soldatängen och elljusslingan hela vägen upp mot Blacktjärnen, den biten är bra maxpulsträning hela vägen uppför. :-9 Då vi fortfarande hade krafter kvar så fortsatte vi upp mot Öjersjö GK och golfbaneslingan til Bertilssons stuga. Den var helt ospårad, endast en löpare hade sprungit där innan oss. Det var tungt, men trots allt körbart till ca 75%. Uppför gick inte där det var som brantast, men man segade sig fram nära nog överallt annars. Men det är inte ofta man måste trampa järnet nerför på den slingan för att hålla styrfart... :-)

/Leo

Kvällens runda:

karta100128.jpg ht=506

PeterA

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Verkar som om det är lite mer körbart i Sandsjöbacka just nu. Det är lite plattare där änpå många andra ställen. Söder om Spårhagavägen verkar dock ingen hit.
/Peter

Köp & Sälj

Topp