Hur är föret i GBG?

PatrikHA

Medlem
Hur är föret i GBG?
Angående pumptracken så tycker jag den är toppen, men gärna då med en dirthoj, en stor fs funkar illa. En smidig ht kan nog också funka.

emmer

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
PatrikHA sa:
Angående pumptracken så tycker jag den är toppen, men gärna då med en dirthoj, en stor fs funkar illa. En smidig ht kan nog också funka.
Dom är gjorda inför XCO-loppen förrförra året och ingår sedan dess i CX-banan så därför ser dom ut som dom gör.
(Vad jag vet är det enda CX-banan i Sverige med pump - men det finns ju inte många "permanenta" CX-slingor öht.)
(Pump helt ofjädrad är lite speciellt :-) )

PatrikHA

Medlem
Hur är föret i GBG?
emmer sa:
PatrikHA sa:
Dom är gjorda inför XCO-loppen förrförra året och ingår sedan dess i CX-banan så därför ser dom ut som dom gör.
(Vad jag vet är det enda CX-banan i Sverige med pump - men det finns ju inte många "permanenta" CX-slingor öht.)
Detta är väl något off topic men för klarhet så är pumptracken gjord av Göteborgs Stigcyklister, med material från kommunen. Den är inte del av någon CX-bana eller XCO, alltså inte att blanda ihop med övrigt utspritt grus på samma kulle.
För de med Facebook har den egen sida, https://www.facebook.com/PumptrackSlottskogsvallen/

emmer

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
PatrikHA sa:
emmer sa:
PatrikHA sa:
Detta är väl något off topic men för klarhet så är pumptracken gjord av Göteborgs Stigcyklister, med material från kommunen. Den är inte del av någon CX-bana eller XCO, alltså inte att blanda ihop med övrigt utspritt grus på samma kulle.
För de med Facebook har den egen sida, https://www.facebook.com/PumptrackSlottskogsvallen/
Åh, där uppe i kröken. Tänkte på de fyra lite rejälare ner på banan.

xyz-saft

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
pbeijer sa:
Är det isigt ute i skogen nu eller går det utan dubbdäck?
Körde i södra delen av Sandsjöbacka idag. Det var bara några få isfläckar, men rejält blött.

Edit: utan dubb, det hade varit helt onödigt. Får se hur det blir nu när det blir kallare igen.

Senast ändrad:

per.e

Medlem
Hur är föret i GBG?
Jag körde en kortrunda i Änggårdsbergen igår kväll. Det var fruset/hårt på ett fåtal ställen, lite blött men fullt körbart.

Pumpbanan är rolig, jag har kört där tillsammans med mina barn (8 och 10 år) som också tyckt det var roligt. Jag kör på HT eller en gammal helstel MTB från 90-talet och det funkar bra. FS:en funkar inte lika bra att pumpa -- jag tror det beror både på att den är fulldämpad och på att den har lång hjulbas.

/Per

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Nej, kallt och torrt och väldigt lite is (iaf i Änggården och Sjöbergen), så om det inte smälter och fryser på så tycker jag att du ska skippa dubben. Släpp ut lite luft ur bakdäcket bara. :-)

Pelle Hå

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Enstaka isfläckar i Delsjön. Bättre grepp idag än i torsdags när snön var precis nyfallen. Då var det riktigt halt på berghällarna och jag vurpade två gånger (plus flera nästan-vurpor) när jag halkade runt på gamla torra MK2. Nu har snön satt sig bättre.
Körde trots det med dubbdäck idag. Skönt med lite mer marginal.

akt1

Medlem
Hur är föret i GBG?
Änggården levererar fina dagar nu, på sitt eget lilla fjällvis.
Folk som grillar, cyklar, promenerar.. allt i solsken och med snöklädda berghällar och ljunghedar.
En speciell plats, nära stan dessutom.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Förmiddagen var OK. Det töade en smula under eftermiddagen och frös på underifrån. Jag tänkte att det var läge för dubbdäck men det verkar töa igen om bara några dagar.

laasesku

Medlem
Hur är föret i GBG?
Cyklade första gången i sandsjöbacka innan denna snön kom. Måste tipsa om detta område till alla som inte varit där. Mycket trevlig cykling i väldigt blandad terräng. Cyklade i södra delen och följde olika markerade slingor vilket kan tyckas vara lätt att hitta o det bör det vara. Insåg dock halvvägs att jag hade feber och cyklat vilse på nåt märkligt vis. Så dagens tips är att inte cykla i feberyra o fixa en bra karta till telefonen! För övrigt ser jag fram mot kanoncyckling där framöver; när det torkat och är varmare ute.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Nån som varit ute idag? På gatorna kändes det som en hel del av snön övergått till is så frågan är om det gäller även i skogen..

Scale60

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
Dryga halvmetern och minus 8C just nu i Umeå, faktiskt helt ok. Saknar vintern i Kiruna fjällen med 4.5 meter snödjup, vi fick skotta oss ut ur Marie Pigg varje morgon :D.

Jagiz

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
Var i Skatåsterrängen i går onsdag under solens slot-tid 11.00-12.30. Körde Östra Långvattnet. Var en del snö och is men inget som var omöjligt. Lera på vissa partier. Nu när det regnat och varit plusgrader lär det var ganska vått antar jag. Får väll se när jag skall ut i morgon fredag igen......

Bilagor

akt1

Medlem
Hur är föret i GBG?
Det brann idag på västerberget i Änggårdsbergen.
Ett område på ca 50*50 meter skulle jag gissa på.

Göteborgs räddningstjänst snabbt på plats.
Flertalet brandmän klättrade med full utrustning rakt upp på berget, fanns inga stigar där.

Med andra ord, stort tack till räddningstjänsten Göteborg för en stabil insats. De räddade vårt lokala, fantastiska lilla fjäll.
Nu...åter till stigarna!

Akt1

Senast ändrad:

patten

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Funderar också på föret! Är sugen på att rulla lite stig men känner mig lite tveksam, får kanske bli lite asfalt istället!

edvin_m

Medlem
Hur är föret i GBG?
Precis kört i ÄGB, bara isigt på parkeringen men inget i skogen utan bra fäste på skarsnö. Bara ut och kör!

Dock plusgrader nu och det smälter på alla stenar, kan bli isigt om det fryser på igen.

kolan

Medlem
Hur är föret i GBG?
Cyklade både igår och idag vid Kåsjön/Prästjärn/Ugglemossen/delsjön, bra fäste och någon minusgrad. Cykeln är ju helt ren för en gång skull när man kommer hem igen ;=) får passa på innan regnet och det milda vädret kommer på tisdag.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer